Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

Poznajcie Moto Guzzi - najstarszego europejskiego producenta motocykli, który buduje jednoślady nieprzerwanie od 1921 roku. 95 lat inżynierii, która dała nam motocyklowy silnik V8, centralną stopkę, amortyzowany wahacz tylny i pokazała, że wał Kardana w jednośladzie ma sens. Uwaga, momentami będzie po włosku.

Tekst: Sebastian Mądrachowski / Foto: Artur Woszak

Jak w przypadku wielu motoryzacyjnych legend, tak i w Moto Guzzi początki opierają się o lotnictwo. Po zakończeniu I Wojny Światowej firmę założyło dwóch włoskich pilotów i ich mechanik z eskadry. Role były proste: jeden (Carlo Guzzi) motocykl buduje, drugi (Giorgio Parodi) budowę finansuje, a trzeci (Giovanni Ravelli) ma tym motocyklem wygrywać w wyścigach. Brzmi jak solidny biznesplan, prawda?

Sprawy skomplikowały się, gdy kilka dni po zakończeniu I WŚ Ravelli zginął w wypadku lotniczym. To właśnie jego osobę upamiętnia orzeł w logotypie Moto Guzzi.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Moto Guzzi promowało się przez sport…

To oznaczało konieczność konstruowania najbardziej wydajnych silników, motocykli najlżejszych i najbardziej aerodynamicznych. W efekcie do końca lat 60. dwudziestego wieku Motto Guzzi wygrało 3340 wyścigów GP (w tym 11 razy Tourist Trophy na wyspie Mann), osiem razy kierowcy Moto Guzzi zostawali mistrzami świata, a inżynierowie zgarnęli sześć tytułów dla najlepszych konstruktorów. Co nam to dało?

Pierwsze odchudzone, ale zachowujące sztywność, ramy motocyklowe, tunel aerodynamiczny i motocyklowy silnik V8 500 cm3.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400 foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Zatrzymajmy się tu na moment. Wyobraźcie sobie, że jest rok 1955. Powoli zauważacie, że odchudzanie motocykli przestaje zapewniać zwycięstwa w wyścigach, podobnie jak ulepszanie silników, którymi dysponujecie. Co robicie?

The OTTO

MG poszło na całość: przygotowało do wyścigów motocykl z silnikiem V8 lub, jak kto woli, The Otto. Sercem tego motóra był chłodzony wodą, 8-cylindrowy silnik w układzie V. Każdy cylinder posiadał swój gaźnik i dwa wałki rozrządu w głowicy.

To dawało 78 KM przy 12 000 obrotów, wadze motocykla rzędu 148 kg i prędkości maksymalnej w okolicach 280 km/h.

W 1955 roku!

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Dlaczego to takie ekscytujące? Bo po odejściu firmy z motorsportu w 1957 r. podobną prędkość w zawodach motoGP osiągnęliśmy dopiero 20 lat później!

Jak dołożymy do tego ówczesne opony i bębnowe hamulce, to nie trzeba tłumaczyć, dlaczego Discovery Channel uznało motocykl Otto za jeden z dziesięciu najlepszych motocykli świata.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Takie konstrukcje jak Otto Cilindri pokazują, jaki wpływ miało Moto Guzzi na motocyklowy świat. Kiedy pojawiały się techniczne problemy – marka szła na całość, przekraczając i pchając do przodu technologiczne granice. Nawet amortyzowany wahacz wymyśliło Moto Guzzi, bo:

bez amortyzowanego tyłu podróże motocyklowe były uciążliwe.

Jak jest dziś? Po perturbacjach związanych z własnością firmy, kiedy marka znajdowała się pod kontrolą zewnętrznych koncernów De Tomaso i Aprilii, sytuacja unormowała się w 2004 roku – wtedy kontrolę przejęło włoskie Piaggio. Od tamtej pory MG produkuje rocznie kilka tysięcy sztuk klasycznych modeli, których najciekawsi przedstawiciele znajdują się na zdjęciach – Moto Guzzi V11 Sport Scura i California 1400.

Przyjrzyjcie się uważnie detalom, bo to motocykle stylistycznie i funkcjonalnie dopięte na ostatni moto guzzik.

Polub nas na Facebooku!

 

Tags: california 1400, moto guzzi, moto guzzi california 1400, moto guzzi v11 sport scura, sebastian mądrachowski, v11 sport scura

POPRZEDNI

NASTĘPNY

ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

Stylowy prezent dla chłopaka to coś do poczytania

To koniec Magazynu Motór… ale początek czegoś NOWEGO. Bardzo mi zależy, żebyś to przeczytał(a)

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

be gentle man

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

GRY

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Jazda klasykiem potrafi boleć

Jazda klasykiem potrafi boleć

12 października 2025|0 Comments
Harley-Davidson Street Bob | Historia z brodą

Harley-Davidson Street Bob | Historia z brodą

22 września 2025|0 Comments
19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

18 grudnia 2020
Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

13 października 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

11 czerwca 2020
Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

12 lutego 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

13 grudnia 2019

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

MAGAZYN MOTORYZACYJNY PREZENTY DLA CHŁOPAKA I MĘŻCZYZNY

2025 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry