Yamaha R7 OW-02 | Seria: pojazdy unikatowe

yamaha r7 ow02 yamaha yzf-r7 front Yamaha R7 OW02

Yamaha R7 OW-02 | pojazd unikatowy – tekst: Artur Skibiński / foto: yamaha


U schyłku XX wieku, w 1999 roku, Yamaha zaprezentowała rewolucyjną maszynę. Yamaha R7 (OW-02) to w pełni torowy, dopuszczony do ruchu, ręcznie składany oraz wyprodukowany w limitowanej ilości 500 szt. supermotór.

Yamaha R7 miała jedno zadanie – pokonać rywali na torze. Ilość 500 sztuk wyprodukowanych egzemplarzy nie jest przypadkowa. Jest to minimum wymagane, by dany motocykl mógł stanąć na starcie w mistrzostwach świata Superbike.

yamaha r7 ow02 yamaha yzf-r7 lewy bok
Yamaha R7 OW02

Yamaha R7 OW-02 | Dane techniczne

Bazą do stworzenia Yamahy R7 była R1. Jednak to właśnie R7 była bardziej ostra, lżejsza i szybsza.

Silnik to rzędowa, czterocylindrowa, dwudziestozaworowa jednostka o pojemności 749 cc.

Inżynierowie Yamahy maksymalnie podkręcili silnik z serii R. Zawory oraz korbowody wykonane są z tytanu, a powierzchnia kutych tłoków jest elektrolitycznie niklowana. Paliwo dostarczają po dwa wtryskiwacze na cylinder. Głowicę cylindrów poddano obróbce CNC, a odpowiednią dawkę powietrza zapewniał duży, carbonowy airbox. Zdecydowanie rewolucyjny był układ regulacji momentu obrotowego, który zapobiegał uślizgowi tylnego koła.

Yamaha R7 OW-02 | Moc

W wersji niestłumionej silnik Yamahy R7 rozwija moc 165KM przy 14 000 obr/min. oraz 97Nm przy 11 000 obr/min.

yamaha r7 ow02 yamaha yzf-r7 prawa strona
Yamaha R7 OW02 | Dane techniczne

Gdy w 1999 roku została zaprezentowana Yamaha R7, jej specyfikacja robiła ogromne wrażenie, a motocykl nadal wygląda całkiem nieźle wśród bardziej nowoczesnych motocykli.

Yamaha R7 OW-02 | Masa

Aby dominować na torze Yamaha R7 musiała być również maksymalnie lekka. Motór ten waży 165 kg dzięki skróconej, lekkiej, aluminiowej ramie typu DELTABOX. Montowano również aluminiowy 23-litrowy zbiornik paliwa oraz jednoosobowe siodło.

Yamaha R7 OW-02 | Geometria, zawieszenia

Zwrotność R7-ka zawdzięczała krótkiemu rozstawowi osi oraz ostrzejszemu niż w R1 kątowi nachylenia główki ramy. Przy rozwijanej prędkości około 300 km/h pożądaną stabilność zapewniał długi tylny wahacz, mocowany bliżej środka ciężkości motocykla.

yamaha r7 ow02 yamaha yzf-r7 lewa strona
Yamaha R7 OW02

Zawieszenie Yamahy YZF-R7 dostarczyła firma Öhlins. Z przodu jest to widelec upside-down o grubości lagi 43mm, z regulacją naprężenia wstępnego, tłumienia, oraz siły odbicia. Z tyłu mamy pojedynczy amortyzator o takim samym zakresie regulacji. Hamulce to również zestaw z najwyższej półki. Z przodu 4-tłoczkowe zaciski oraz dwie tarcze 320mm, z tyłu pojedyncza tarcza 245 mm oraz 2-tłoczkowy zacisk.

W taki sposób, w 1999, Yamaha zaprezentowała swoje nowe supersporty, w tym Yamahę R7:

 

Yamaha YZF-R7 OW-02 | Osiągnięcia

R7 świetnie radziła sobie na torze pod sterami gwiazdy teamu Yamaha. Noriyuki Haga w sezonie 2000 jeździł fenomenalnie. Niestety, przez problemy z komisją antydopingową i zakaz startów w kilku wyścigach (w tym finałowy na Brands Hatch), sezon zakończył na drugim miejscu na podium.

Yamaha YZF-R7 OW-02 | Cena

Określenia „Siódme niebo”, „Seks na dwóch kółkach” czy „Najbardziej egzotyczna” były jak najbardziej na miejscu. R7 dzięki wspaniałej stylistyce oraz osiągom w pełni na nie zasłużyła.

Nowa Yamaha w dniu premiery kosztowała 32 tysiące dolarów (131 000zł) i rozeszła się jak świeże bułeczki.

yamaha r7 ow02 yamaha yzf-r7 prawa strona
Yamaha YZF-R7 OW02 | Cena

Dziś jest niesamowicie rzadkim i pożądanym przez kolekcjonerów egzotykiem mimo wysokich cen na aukcjach. W momencie publikacji tego artykułu jedna sztuka jest dostępna na sprzedaż w Wielkiej Brytanii. Motocykl z przebiegiem 6000mil wyceniony został na 26 tysięcy funtów.