Ford Focus ST – codzienny kompromis

Ford Focus ST

Ford Focus ST |

250 KM i 345 Nm w Fordzie Focusie ST – parametry godne najmocniejszej wersji w gamie. I chociaż jest jeszcze mocniejsze RS, to ST wcale nie musi być gorszym wyborem.

Tekst: Dawid Grzymkowski, foto: Artur Woszak

Ford Focus ST | zmiany

Z zewnątrz Ford Focus ST od standardowego różni się jedynie detalami, chociaż od razu widać, że nie jest to potulny hatchback. W oczy rzucają się duży czarny grill z emblematem ST, powiększone wloty powietrza w zderzaku, nakładki progów, zmieniony tylny zderzak z pojedynczą (chociaż na pierwszy rzut oka wyglądającą jak podwójna) końcówką układu wydechowego. Do tego duża lotka na dachu i jeszcze większe 18” felgi. Jeśli zaznaczymy odpowiednią rubrykę na liście opcji dostaniemy też rzucający się w oczy lakier Electric Orange.

Ford Focus ST white
Ford Focus ST | Lepiej jak jest więcej

Ford Focus ST | wnętrze

W środku zmieniono to co najważniejsze. Ford Focus ST wyposażony jest w sportowe, kubełkowe fotele Recaro, dodatkowy zestaw wskaźników na desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki na pedały i akcesoryjną kierownicę. Jednak najlepsze dopiero przed nami.

Ford Focus ST | silniki

Do wyboru mamy dwa silniki. Do jednostki benzynowej dołączył diesel o pojemności 2.0 litrów. Diesel jest nieco słabszy (185 KM), ale już moment obrotowy jest wyższy niż w benzynie. To aż 400 Nm – sporo jak na kompakt. W obu wersjach mocy nam nie zabraknie, ale ważne jest też przeniesienie jej na asfalt.

Ford Focus ST napędzany jest tylko przez przednią oś i niestety nie mamy tutaj szpery.

Pomaga za to zawieszenie, które w wersji ST jest nieco twardsze niż w zwykłym Focusie. Względem standardowej wersji zmianie uległy układ kierowniczy i układ stabilizacji toru jazdy ESC, który w ST ma trzy tryby pracy. Pozwala on na zmianę stopnia ingerencji systemu, aż do jego całkowitego wyłączenia. Do dyspozycji mamy też 6-stopniową manualną skrzynię biegów.

Ford Focus ST selfie
Ford Focus ST | Blessing

Ford Focus ST oferowany jest w dwóch wersjach nadwozia: 5-drzwiowy hatchback i praktyczne kombi, którego próżno szukać w wersji RS. Tym co różni Forda Focusa ST od mocniejszego brata jest również zawieszenie, które nie jest zestrojone tak sztywno. Silnik powinien mieć też rozsądny apetyt na paliwo, w szczególności w wersji z dieslem pod maską.

Ford Focus ST jest więc autem, które da nam sporo radości. Pozwoli dobrze bawić się w zakrętach, ale nie wypadną nam plomby z zębów, jeśli droga nie będzie idealna. Bez problemu zabierze na pokład cztery osoby i ich bagaż, a kiedy będzie trzeba, na światłach ruszy jako pierwszy.

Dzięki, Ford Carrara!

Ford Focus ST | dane techniczne, spalanie:

FOCUS ST DANE TECHNICZNE
Cena115 300 zł
KonkurenciOpel Astra OPC, VW Golf GTI
Silnikbenzynowy, R4, 2.0 turbo
Moc/w zakresie250 KM/5500 obr/min
0-100 km/h6,5 s
Prędkość maksymalna248 km/h
Zużycie paliwa7,2 l/100 km
Emisja CO2169 g/km
Silnikpoj. skokowa 2000 cm3, maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie 2000-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4362 x 1823 x 1484 mm, rozstaw osi 2648 mm, masa własna 1362 kg, poj. bagażnika 277-363*/1148 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l
Ford Focus ST
Ładne, prawda?

ford carrara