SF90 Stradale | Ferrari zasilane z gniazdka

Ferrari SF90 Stradale

SF90 Stradale

Dzień 29 maja 2019 roku stanie się jedną z pamiętnych dat w świecie motoryzacji, ponieważ dokładnie tego dnia zaprezentowano pierwsze w historii Ferrari z systemem plug-in, czyli z możliwością ładowania z wykorzystaniem gniazdka. Model ten nazwano SF90 Stradale, dokładnie tak samo jak tegoroczny bolid F1 ze stajni Ferrari.

Autor: Jakub Bąk | Zdjęcia: Biuro prasowe Ferrari

Jest to najmocniejszy z samochodów z brykającym konikiem na masce, bo ma aż 986 KM. Tak duża moc jest generowana z czterolitrowego silnika V8, którego bazowa wersja montowana jest w modelu 488 oraz trzech jednostek elektrycznych. Inżynierowie po zmodyfikowaniu V8 wycisnęli z niej aż 769 KM i 800 NM, a napęd elektryczny dostarcza dodatkowo 217 KM. Ten ostatni składa się z ogniw litowo-jonowych o pojemności 7,9 kWh.

SF90 Stradale | Fabryczne ograniczenia

Jazda w trybie elektrycznym jest z góry ograniczana, ponieważ samochód automatycznie przełącza się na przednie koła i redukuje prędkość do 135 km/h. Jest to zupełna nowość u Włochów, którzy w ten sposób doganiają konkurencję: McLarena P1 oraz Porsche 918 Spyder. Jeśli chodzi o zasięg, jest to 25 kilometrów, co podobnie jak u innych gigantów, daje niewielką przyjemność z jazdy. Różnica natomiast pojawia się w osiągach, ponieważ prędkość od 0 do 100 można osiągnąć w 2,5 sekundy, a 200 km/h zobaczymy po niecałych 7 sekundach po starcie. Takie liczby porównywać można z hipersamochodami typu Bugatti Chiron lub Koenigsegg Agera RS. Tutaj ponownie napotykamy ograniczenie: blokada prędkości to 340 km/h.

Ferrari SF90 Stradale | tył

SF90 Stradale | Nowość od Ferrari na 90-lecie marki

Nie tylko napęd elektryczny jest nowinką technologiczną w SF90 Stradale. Samo wnętrze auta musi nadążać za pędem czasu. Zamiast okrągłego analogowego obrotomierza z ekranami po obu stronach zaprojektowano 16-calowy wyświetlacz, na którym pojawia się układ wzorowany na tym z poprzednich modeli. Natomiast najważniejsze informacje dotyczące jazdy pojawią się… na szybie. Ułatwić utrzymanie takiego konia w ryzach kierowcy ma kilka trybów przeznaczonych na różne warunki. W ten sposób przez miasto pojedziemy eDrive (tryb elektryczny), zmienimy go na Hybrid (efektywne połączenie obu silników), a chcąc pokazać kolegom na torze swoje możliwości, przełączymy się na Qualify. Ten ostatni daje nam możliwość wykorzystania wszystkich 1000 KM.

Ferrari SF90 Stradale | wnętrze

Niestety producent z Maranello nie zdradził informacji odnośnie ilości planowanych egzemplarzy, ani tym bardziej ceny, jaką będziemy musieli zapłacić za następcę modelu LaFerrari. Ptaszki ćwierkają, że nowe SF90 Stradale będzie droższe od wcześniej wymienionego LaFerrari.

Pytaniem jakie się nasuwa jest to, czy pozostałe marki zaprezentują nowe modele i czy powstanie nowa generacja hybrydowych hiperwozów. Nowego Ferrari możemy zacząć wypatrywać na ulicach od pierwszego kwartału 2020 roku.

Ferrari SF90 Stradale | z pyszczka przód

SF90 Stradale | Dane techniczne

Moc: 780 KM z jednostki benzynowej + 220 KM z silników elektrycznych

Silnik: V8 turbodoładowany, czterolitrowy + trzy jednostki elektryczne

Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,5 sekundy

Długość: 4710 mm

Szerokość: 1972 mm

Waga: 1570 kg

Prędkość maksymalna: 340 km/h

SF90 Stradale jest modelem wydanym na 90-lecie marki. Wcześniej pisaliśmy o innym – Ferrari 125S było pierwszym dopuszczonym do jazdy po ulicy.