BMW M Endurance

BMW M Endurance – łańcuch z powłoką diamentową

Bezobsługowe przeniesienie napędu dla BMW Motorrad od dekad oznaczało wał kardana. Rozwiązanie to, owszem, było dość kuloodporne, ale miało dwie podstawowe wady. Po pierwsze, wał był ciężki, a po drugie, cechował się zdecydowanie największym spadkiem mocy na drodze z silnika na tylne koło.
Bezobsługowe przeniesienie napędu dla BMW Motorrad od dekad oznaczało wał kardana. Rozwiązanie to, owszem, było dość kuloodporne, ale miało dwie podstawowe wady. Po pierwsze, wał był ciężki, a po drugie, cechował się zdecydowanie największym spadkiem mocy na drodze z silnika na tylne koło.

BMW M Endurance

Klasyczny łańcuch wydawał się być najrozsądniejszym rozwiązaniem pomiędzy wspomnianym wałem kardana i dość rzadko dziś spotykanym w przemyśle motocyklowym paskiem napędowym. Rzecz w tym, że łańcuch do poprawnej eksploatacji wymagał troski w postaci regularnego smarowania i naciągania, zwłaszcza, jeśli musiał przenosić wysoką moc. BMW twierdzi, że rozwiązało ten problem dzięki zastosowaniu tetraedrycznego węgla amorficznego.

Pod tą romantycznie brzmiącą nazwą kryje się tak zwany diament przemysłowy, będący w hierarchii ekskluzywnych materiałów między DLC (Diamond Like Coating), a czystym diamentem.

BMW M Endurance | Konstrukcja

Stosowanie powłok węglowo-diamentowych przemyśle motoryzacyjnym nie jest niczym nowym z uwagi na ich wyjątkową odporność na wszelkiego rodzaju obciążenie, tarcie, zużycie czy temperaturę. Dlatego też często można go znaleźć w formie powłoki pokrywającej na przykład popychacze zaworowe. M Endurance to jednak pierwszy przypadek, kiedy użyto diament przemysłowy w systemie przeniesienia napędu. Powłoką z tetraedrycznego węgla amorficznego (w skrócie ta-C) pokryto rolki oraz tuleje łańcucha. Dzięki temu znacznie ograniczono tarcie pomiędzy wszystkimi elementami, a co za tym idzie zredukowano zużycie, ponieważ powłoka jest całkowicie odporna na ścieranie i pozostanie na pokrytych nią elementach na zawsze.

BMW M Endurance

BMW twierdzi, że pokrycie rolek łańcucha powłoką ta-C drastycznie zwiększy też żywotność zębatek, ale póki co nie wiadomo, czy w przyszłości także i one zostaną pobłogosławione diamentem przemysłowym. Wiadomo natomiast, że na chwilę obecną łańcuch M Endurance będzie dostępny wyłącznie dla S1000RR i S1000XR (w najbliższej przyszłości dla pozostałych modeli) w opcji przy zamawianiu nowego motocykla lub jako osobne akcesorium.

Nie zapomnij obserwować nas na Facebooku i Instagramie!