Paliwo syntetyczne | proces produkcji, e-paliwo, e-gaz
Audi rozbudowuje swoją strategię paliw syntetycznych. Koncern z Ingolstadt, wraz z firmami Ineratec i Energiedienst Holding, ma zamiar uruchomić pilotażową instalację produkującą paliwo syntetyczne e-diesel.
Energia niezbędna do produkcji paliwa pozyskiwana będzie z odnawialnych źródeł energii. Planowana wytwórnia ma produkować około 400 000 litrów paliwa rocznie. Od kilkunastu już lat Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla środowiska, opartymi o dwutlenek węgla, paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy całkowicie syntetyczny e-diesel.
Obecnie koncern intensyfikuje prace nad produkcją paliwa syntetycznego e-diesel. Audi e-diesel ma potencjał uczynienia z konwencjonalnych silników spalinowych jednostek niemal zupełnie neutralnych pod względem emisji CO2.
Produkcja/pozyskiwanie – proces
Paliwo to produkuje się w specjalnej instalacji, w procesie przekształcenia nadwyżek energii wodnej w paliwo syntetyczne. Zachodzi tu proces chemiczny:
zielona energia (generowana na miejscu w elektrowni wodnej) w procesie elektrolizy wody przekształcana jest w wodór i tlen.
W następnym etapie, wodór reaguje z dwutlenkiem węgla pozyskiwanym wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. Podobnie jak w przypadku pozostałych e-paliw Audi, CO2 jest tu jedynym źródłem węgla. W wyniku reakcji powstają związki węglowodorowe. W końcowym etapie procesu dzielą się one na właściwe paliwo syntetyczne Audi e-diesel oraz na wosk wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu.
Paliwo syntetyczne – kiedy?
Planuje się, że pierwsze paliwo zostanie wyprodukowane w Laufenburgu najwcześniej w roku 2018. To już drugi partnerski projekt Audi, który powstał w oparciu o zasadę „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pierścienie współpracują blisko z oferującą nowoczesne rozwiązania energetyczne firmą Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa syntetycznego e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, stosując jednak odmienne technologie. Innym przykładem zaangażowania Audi w produkcję e-paliw jest własna instalacja koncernu w Wertle w północnych Niemczech wytwarzająca e-gaz (dokładnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do napędu wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5.
Koncern z Ingolstadt, wraz z innymi partnerami, prowadzi również badania nad produkcją e-benzyny.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Paliwo syntetyczne | proces produkcji, e-paliwo, e-gaz
Audi rozbudowuje swoją strategię paliw syntetycznych. Koncern z Ingolstadt, wraz z firmami Ineratec i Energiedienst Holding, ma zamiar uruchomić pilotażową instalację produkującą paliwo syntetyczne e-diesel.
Energia niezbędna do produkcji paliwa pozyskiwana będzie z odnawialnych źródeł energii. Planowana wytwórnia ma produkować około 400 000 litrów paliwa rocznie. Od kilkunastu już lat Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla środowiska, opartymi o dwutlenek węgla, paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy całkowicie syntetyczny e-diesel.
Obecnie koncern intensyfikuje prace nad produkcją paliwa syntetycznego e-diesel. Audi e-diesel ma potencjał uczynienia z konwencjonalnych silników spalinowych jednostek niemal zupełnie neutralnych pod względem emisji CO2.
Produkcja/pozyskiwanie – proces
Paliwo to produkuje się w specjalnej instalacji, w procesie przekształcenia nadwyżek energii wodnej w paliwo syntetyczne. Zachodzi tu proces chemiczny:
zielona energia (generowana na miejscu w elektrowni wodnej) w procesie elektrolizy wody przekształcana jest w wodór i tlen.
W następnym etapie, wodór reaguje z dwutlenkiem węgla pozyskiwanym wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. Podobnie jak w przypadku pozostałych e-paliw Audi, CO2 jest tu jedynym źródłem węgla. W wyniku reakcji powstają związki węglowodorowe. W końcowym etapie procesu dzielą się one na właściwe paliwo syntetyczne Audi e-diesel oraz na wosk wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu.
Paliwo syntetyczne – kiedy?
Planuje się, że pierwsze paliwo zostanie wyprodukowane w Laufenburgu najwcześniej w roku 2018. To już drugi partnerski projekt Audi, który powstał w oparciu o zasadę „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pierścienie współpracują blisko z oferującą nowoczesne rozwiązania energetyczne firmą Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa syntetycznego e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, stosując jednak odmienne technologie. Innym przykładem zaangażowania Audi w produkcję e-paliw jest własna instalacja koncernu w Wertle w północnych Niemczech wytwarzająca e-gaz (dokładnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do napędu wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5.
Koncern z Ingolstadt, wraz z innymi partnerami, prowadzi również badania nad produkcją e-benzyny.