Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
fox box art plakaty
Strona główna » Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Fox Box Art, czyli Krzysztof Ostrzeniewski, zainaugurował dział Sztuka w #9 Magazynie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Fox Box Art, czyli Krzysztof Ostrzeniewski, zainaugurował dział Sztuka w #9 Magazynie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Fox Box Art, czyli Krzysztof Ostrzeniewski, zainaugurował dział Sztuka w #9 Magazynie […]

Mateusz Cieślak
Fox Box Art, czyli Krzysztof Ostrzeniewski, zainaugurował dział Sztuka w #9 Magazynie Motór. Z poznańskim artystą rozmawiał Mateusz Cieślak.

Na początku był…?

Gokart. Gdy miałem sześć lat, rodzice kupili mi gokarta – duży dwusuw wielkości malucha z automatyczną skrzynią i dwoma kubełkowymi fotelami. Nasze podwórko miało powierzchnię hektara, więc rozpędzenie pojazdu do 50 km/h nie było niczym trudnym. Dzięki niemu szybko polubiłem prędkość, ciasne zakręty, a brak mechanizmu różnicowego na jesiennych, wilgotnych liściach generował nieskończone pokłady frajdy.

Początkowo dotykałem pedałów czubkami palców, potem całą stopą, aż w końcu trzeba było mocno zginać nogi. Z racji tego, że rosłem, przyspieszenie przy tej masie stawało się mniejsze, a generowana prędkość już nie wystarczała – organizm chciał więcej. W tym czasie zacząłem odkrywać moje zamiłowanie do sztuki, oceniałem auta i inne pojazdy pod względem bryły, konturów, refleksów światła, łączenia elementów, tekstur i materiałów, zawartych proporcji. Tyle składniowych! Sztuką jest połączyć je wszystkie w jedną bryłę, która stanie się ponadczasowa i posłuży jako wyznacznik dla kolejnych trendów. 

Fox Box Art wywiad
Fox Box Art motocykle

Motoryzacja to sztuka?

Bardzo wymagająca sztuka, bo ujęta w mobilnej bryle. Musi równie dobrze prezentować się w mroku miejskiej dżungli, jak i w promieniach wschodzącego słońca na krętych alpejskich drogach. To sposób na wyrażanie emocji opierających się ograniczeniom słów, rodzaj ucieczki i wyłączenia. Przykładowo seria plakatów Rally Group B powstawała późnymi wieczorami. Siadałem w fotelu, zakładałem słuchawki i z zamkniętymi oczami przysłuchiwałem się dźwiękom legendarnego Audi Quattro – świst turbiny, redukcja, głuchy strzał z wydechu i ponowny świst. Oczy były zamknięte, wystarczył dźwięk, obraz sam powstawał w głowie, pozostało jedynie przenieść go na papier.

plakat lancia delta
Austin Metro 6R4
plakat Audi Quattro S1
Plakat Lancia 037

Samochód czy motocykl?

Jeśli chodzi o różnicę w oddaniu auta i motocykla, to tkwi ona zarówno w detalach, jak i ogólnej bryle. Auto jest większe, dzięki czemu ulega bardziej widocznym skrótom perspektywicznym, bywa czystsze w formie. Wymienić można nadkola, felgi, szyby, dach – proste linie, w których jedna jest następstwem drugiej. W moich grafikach skupiam się na wyszukaniu głównego elementu, po którym rozpoznamy dany model. Reszta musi być maksymalnie uogólniona, bez gradientów, nic, co odciągałoby uwagę. Forma, istota tematu, bryła – to jest ważne, reszta powstanie już w głowie. Szkic auta zaczynam od długich linii nadających sylwetkę, ciągną się i wiją, dopiero później wyznaczam ich granice.

Motocykl jest mniejszy, ma więcej detali i widoczny, skomplikowany kokpit: kierownica, manetki, przyciski, zegary, zbiornik płynu hamulcowego zawsze stanowią wyzwanie. Uwielbiam rysować nakedy, odkryty silnik to piękno i kwintesencja każdej marki – układ cylindrów, gaźnik, bak, rama… W autach linie ciągną się całym nadwoziem, tutaj zaś urywają się co chwilę i ulegają zagięciu, ostre zarysy cylindrów, szprychy, widoczne układy hamulcowe – niekończące się detale.


Automat czy manual?

Równolegle staram się prowadzić dwie techniki, jedna i druga ma wady i zalety. Cyfrowa, obejmująca grafiki komputerowe, powstaje za pomocą tabletu. Cyfryzacja i pióro graficzne to spore ułatwienie, dające nieograniczoną paletę kolorów, imitację pociągnięć pędzla, warstw i magiczne „Ctrl+Z” podczas wypadku przy pracy. Jedno kliknięcie myszką i cały kontur wypełnia się jednolitą plamą, jednak to tylko matryca, szkło lub plastik, po którym snuje się plastikowy rysik. Nigdy nie zastąpi szorstkości papieru, rzeczywistego operowania siłą nacisku włosia na powierzchnię i dźwięku. Tak dochodzimy do drugiej techniki, czyli warsztatu odręcznego. Nie ma tu miejsca na błędy, nie można ot tak podnieść saturacji, eksperymentować, nie mówię już o wylanej kawie na ostatniej prostej…

Jednoślady maluję farbami akwarelowymi. Nie ma tam miejsca na błędy. W przeciwieństwie do akrylowych, nie da się przykryć niepożądanego efektu kolejną warstwą farby. Ale jednocześnie technika ta oddaje lekkość, można się nią bawić, stosując płynne przejścia, zacieki. Znając następstwa użytych narzędzi oraz dawkując ilość wody, można sporo osiągnąć. Najpierw powstaje szkic, następnie część konturów poprawiana jest cienkopisami, później wchodzi farba.

Fox Box Art
Fox Box Art poster
Fox Box Art motoryzacyjny

Sztuka dla sztuki?

Każdy artysta – czy to malarz, fotograf, rysownik, grafik – ma swój styl i swoją grupę odbiorców. Najczęściej tworzę dla osób, które patrzą na motoryzację podobnie do mnie, co ułatwia pracę. Oprócz posiadania wymarzonych czterech lub dwóch kółek w garażu, chcą mieć ich namiastkę także w salonie czy sypialni. Inni decydują się na wizerunek maszyny, o której marzą i motywuje ich jej widok nad biurkiem w pracy, albo w jeszcze pustym garażu.

Pewien klient opowiedział mi, jak chciał wprowadzić skończony motocykl do salonu. „Gdzie mi z tym żelastwem? To krówsko zajmuje pół pokoju, śmierdzi paliwem, zabieraj mi to stąd!” – usłyszał od żony. Wtedy odezwał się do mnie. Po pewnym czasie wrócił do owego salonu z pracą przedstawiającą jego ukochany motocykl, którą powiesił w centralnej części. Żona stwierdziła, że obraz wypełnił pustkę na ścianie, komponując się z resztą elementów wnętrza. Zero odbitych opon na parkiecie, zapachów smaru czy benzyny – zero argumentów do podważenia. Jak mawiał Joan Miró: „ważniejszy od samego dzieła jest efekt, jaki ono wywołuje”.

Wszystkie plakaty Fox Box Art kupisz w naszym sklepie.

Po zamówienia indywidualne odsyłamy do samego autora.

fox box art plakaty

Fox Box Art

Tags: Audi QUATTRO, ford rs200, fox box art, grupa b, Krzysztof ostrzeniewski, motoryzacja, plakaty, porsche 911, rysunki, sztuka

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Fox Box Art, czyli Krzysztof Ostrzeniewski, zainaugurował dział Sztuka w #9 Magazynie Motór. Z poznańskim artystą rozmawiał Mateusz Cieślak.

Na początku był…?

Gokart. Gdy miałem sześć lat, rodzice kupili mi gokarta – duży dwusuw wielkości malucha z automatyczną skrzynią i dwoma kubełkowymi fotelami. Nasze podwórko miało powierzchnię hektara, więc rozpędzenie pojazdu do 50 km/h nie było niczym trudnym. Dzięki niemu szybko polubiłem prędkość, ciasne zakręty, a brak mechanizmu różnicowego na jesiennych, wilgotnych liściach generował nieskończone pokłady frajdy.

Początkowo dotykałem pedałów czubkami palców, potem całą stopą, aż w końcu trzeba było mocno zginać nogi. Z racji tego, że rosłem, przyspieszenie przy tej masie stawało się mniejsze, a generowana prędkość już nie wystarczała – organizm chciał więcej. W tym czasie zacząłem odkrywać moje zamiłowanie do sztuki, oceniałem auta i inne pojazdy pod względem bryły, konturów, refleksów światła, łączenia elementów, tekstur i materiałów, zawartych proporcji. Tyle składniowych! Sztuką jest połączyć je wszystkie w jedną bryłę, która stanie się ponadczasowa i posłuży jako wyznacznik dla kolejnych trendów. 

Fox Box Art wywiad
Fox Box Art motocykle

Motoryzacja to sztuka?

Bardzo wymagająca sztuka, bo ujęta w mobilnej bryle. Musi równie dobrze prezentować się w mroku miejskiej dżungli, jak i w promieniach wschodzącego słońca na krętych alpejskich drogach. To sposób na wyrażanie emocji opierających się ograniczeniom słów, rodzaj ucieczki i wyłączenia. Przykładowo seria plakatów Rally Group B powstawała późnymi wieczorami. Siadałem w fotelu, zakładałem słuchawki i z zamkniętymi oczami przysłuchiwałem się dźwiękom legendarnego Audi Quattro – świst turbiny, redukcja, głuchy strzał z wydechu i ponowny świst. Oczy były zamknięte, wystarczył dźwięk, obraz sam powstawał w głowie, pozostało jedynie przenieść go na papier.

plakat lancia delta
Austin Metro 6R4
plakat Audi Quattro S1
Plakat Lancia 037

Samochód czy motocykl?

Jeśli chodzi o różnicę w oddaniu auta i motocykla, to tkwi ona zarówno w detalach, jak i ogólnej bryle. Auto jest większe, dzięki czemu ulega bardziej widocznym skrótom perspektywicznym, bywa czystsze w formie. Wymienić można nadkola, felgi, szyby, dach – proste linie, w których jedna jest następstwem drugiej. W moich grafikach skupiam się na wyszukaniu głównego elementu, po którym rozpoznamy dany model. Reszta musi być maksymalnie uogólniona, bez gradientów, nic, co odciągałoby uwagę. Forma, istota tematu, bryła – to jest ważne, reszta powstanie już w głowie. Szkic auta zaczynam od długich linii nadających sylwetkę, ciągną się i wiją, dopiero później wyznaczam ich granice.

Motocykl jest mniejszy, ma więcej detali i widoczny, skomplikowany kokpit: kierownica, manetki, przyciski, zegary, zbiornik płynu hamulcowego zawsze stanowią wyzwanie. Uwielbiam rysować nakedy, odkryty silnik to piękno i kwintesencja każdej marki – układ cylindrów, gaźnik, bak, rama… W autach linie ciągną się całym nadwoziem, tutaj zaś urywają się co chwilę i ulegają zagięciu, ostre zarysy cylindrów, szprychy, widoczne układy hamulcowe – niekończące się detale.


Automat czy manual?

Równolegle staram się prowadzić dwie techniki, jedna i druga ma wady i zalety. Cyfrowa, obejmująca grafiki komputerowe, powstaje za pomocą tabletu. Cyfryzacja i pióro graficzne to spore ułatwienie, dające nieograniczoną paletę kolorów, imitację pociągnięć pędzla, warstw i magiczne „Ctrl+Z” podczas wypadku przy pracy. Jedno kliknięcie myszką i cały kontur wypełnia się jednolitą plamą, jednak to tylko matryca, szkło lub plastik, po którym snuje się plastikowy rysik. Nigdy nie zastąpi szorstkości papieru, rzeczywistego operowania siłą nacisku włosia na powierzchnię i dźwięku. Tak dochodzimy do drugiej techniki, czyli warsztatu odręcznego. Nie ma tu miejsca na błędy, nie można ot tak podnieść saturacji, eksperymentować, nie mówię już o wylanej kawie na ostatniej prostej…

Jednoślady maluję farbami akwarelowymi. Nie ma tam miejsca na błędy. W przeciwieństwie do akrylowych, nie da się przykryć niepożądanego efektu kolejną warstwą farby. Ale jednocześnie technika ta oddaje lekkość, można się nią bawić, stosując płynne przejścia, zacieki. Znając następstwa użytych narzędzi oraz dawkując ilość wody, można sporo osiągnąć. Najpierw powstaje szkic, następnie część konturów poprawiana jest cienkopisami, później wchodzi farba.

Fox Box Art
Fox Box Art poster
Fox Box Art motoryzacyjny

Sztuka dla sztuki?

Każdy artysta – czy to malarz, fotograf, rysownik, grafik – ma swój styl i swoją grupę odbiorców. Najczęściej tworzę dla osób, które patrzą na motoryzację podobnie do mnie, co ułatwia pracę. Oprócz posiadania wymarzonych czterech lub dwóch kółek w garażu, chcą mieć ich namiastkę także w salonie czy sypialni. Inni decydują się na wizerunek maszyny, o której marzą i motywuje ich jej widok nad biurkiem w pracy, albo w jeszcze pustym garażu.

Pewien klient opowiedział mi, jak chciał wprowadzić skończony motocykl do salonu. „Gdzie mi z tym żelastwem? To krówsko zajmuje pół pokoju, śmierdzi paliwem, zabieraj mi to stąd!” – usłyszał od żony. Wtedy odezwał się do mnie. Po pewnym czasie wrócił do owego salonu z pracą przedstawiającą jego ukochany motocykl, którą powiesił w centralnej części. Żona stwierdziła, że obraz wypełnił pustkę na ścianie, komponując się z resztą elementów wnętrza. Zero odbitych opon na parkiecie, zapachów smaru czy benzyny – zero argumentów do podważenia. Jak mawiał Joan Miró: „ważniejszy od samego dzieła jest efekt, jaki ono wywołuje”.

Wszystkie plakaty Fox Box Art kupisz w naszym sklepie.

Po zamówienia indywidualne odsyłamy do samego autora.

fox box art plakaty

Fox Box Art

Tags: Audi QUATTRO, ford rs200, fox box art, grupa b, Krzysztof ostrzeniewski, motoryzacja, plakaty, porsche 911, rysunki, sztuka
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    08:11
  • Sam na sam z… Akira Nakai San

    Sam na sam z… Akira Nakai San

    14:50
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    08:11
  • Sam na sam z… Akira Nakai San

    Sam na sam z… Akira Nakai San

    14:50
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry