Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Japońscy ojcowie założyciele
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Mateusz Cieślak

Japońscy ojcowie założyciele

Tekst: Jakub Ulaszek

Shōzō Kawasaki   Shōzō Kawasaki  

Ur. 1837 – zm. 1912

Najstarszy z całej czwórki, bo urodzony jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku, przemysłowiec oraz twórca koncernu Kawasaki Heavy Industries. Choć jego nazwisko jest dzisiaj jednoznacznie kojarzone z jednośladami, to Shōzō całe życie poświęcił budowie statków. W XX wieku firma Kawasaki wypłynęła poza sektor stoczniowy, dostarczając myśliwce dla wojska. Po zakończeniu II wojny światowej rząd USA postanowił podzielić koncern, żeby obniżyć jego potencjał. W 1963 roku lotnicza odnoga firmy rozpoczęła prace nam własnymi motocyklami, ale brak odpowiedniej kadry skłonił decydentów do wykupienia największego producenta jednośladów na rynku – Meguro. W drugiej połowie lat 60. inżynierowie Meguro, Kawasaki i uniwersytetu w Osace rozpoczęli prace nad autorskimi silnikami, czego owocem stał się zupełnie nowy typoszereg ciężkich dwusuwów. Przełomowym okazał się jednak model Z1 900, zaprezentowany w 1971 roku.

Torakusu Yamaha Torakusu Yamaha

Ur. 1851 – zm. 1916

Od dzieciństwa interesował się technologią i astronomią. Edukację zakończył z tytułem inżyniera, a w swojej pierwszej pracy zajmował się remontowaniem sprzętu medycznego. To zajęcie nie przynosiło jednak oczekiwanych profitów. Skonstruował organy z trzciny, a w 1887 roku założył działalność firmowaną swoim nazwiskiem. W latach 50. firma Yamaha wykroczyła poza rynek instrumentów muzycznych, szybko stając się potentatem. Następnie zaczęła tworzyć i rozwijać działy zajmujące się szeroko rozumianą mechaniką. Rozpoczęto produkcję silników zaburtowych, kutrów rybackich, generatorów prądu, a nawet pomagano konstruować jednostki Formuły 1. W 1955 roku powstał pierwszy motocykl oparty na DKW RT125. U progu lat 70. Yamaha weszła do Moto GP, gdzie w połowie dekady stała się hegemonem. 

Michio SuzukiMichio Suzuki 

Ur. 1887 – zm. 1982

Rozpoczął swą działalność od produkcji tkackiej, gdzie osiągał spore sukcesy. W swojej pracy cechował się innowacyjnością, o czym świadczą patenty na różnego rodzaju krosna, które zaczął eksportować poza granice Japonii. Biznes rozwijał się tak dobrze, że Suzuki jako jedna z pierwszych firm w kraju zaczęła interesować się motoryzacją. W 1937 zadebiutował pierwszy samochód tej marki. Niestety, działania wojenne przerwały produkcję, a fabryka Suzuki została zniszczona. U progu lat 50. firma przeżywała spory kryzys finansowy, co skłoniło ją do zainwestowania w inne sektory. W 1949 roku Suzuki zaprezentowało rower z silnikiem o pojemności 60 ccm, a w 1955 roku wypuściło czterocylindrowy silnik o pojemności 125 ccm. W 1957 roku stery przejął syn założyciela – Shunzo Suzuki, dzięki któremu dwa lata później zadebiutował pierwszy prawdziwy motocykl o pojemności 125 ccm. 

Sōichirō Honda Sōichirō Honda

Ur. 1906 – zm. 1991

Najmłodszy z grona japońskich ojców założycieli, bo urodzony już w XX wieku. Inżynier i przedsiębiorca, dla którego nie było celów nie do osiągnięcia. Przez całe życie związany z motoryzacją…

Więcej przeczytasz w #7 Magazynie Motór oraz na stronie naszego partnera strategicznego, firmy Yokohama Polska.

Yokohama tire

Japońscy ojcowie założyciele

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Japońscy ojcowie założyciele

Tekst: Jakub Ulaszek

Shōzō Kawasaki   Shōzō Kawasaki  

Ur. 1837 – zm. 1912

Najstarszy z całej czwórki, bo urodzony jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku, przemysłowiec oraz twórca koncernu Kawasaki Heavy Industries. Choć jego nazwisko jest dzisiaj jednoznacznie kojarzone z jednośladami, to Shōzō całe życie poświęcił budowie statków. W XX wieku firma Kawasaki wypłynęła poza sektor stoczniowy, dostarczając myśliwce dla wojska. Po zakończeniu II wojny światowej rząd USA postanowił podzielić koncern, żeby obniżyć jego potencjał. W 1963 roku lotnicza odnoga firmy rozpoczęła prace nam własnymi motocyklami, ale brak odpowiedniej kadry skłonił decydentów do wykupienia największego producenta jednośladów na rynku – Meguro. W drugiej połowie lat 60. inżynierowie Meguro, Kawasaki i uniwersytetu w Osace rozpoczęli prace nad autorskimi silnikami, czego owocem stał się zupełnie nowy typoszereg ciężkich dwusuwów. Przełomowym okazał się jednak model Z1 900, zaprezentowany w 1971 roku.

Torakusu Yamaha Torakusu Yamaha

Ur. 1851 – zm. 1916

Od dzieciństwa interesował się technologią i astronomią. Edukację zakończył z tytułem inżyniera, a w swojej pierwszej pracy zajmował się remontowaniem sprzętu medycznego. To zajęcie nie przynosiło jednak oczekiwanych profitów. Skonstruował organy z trzciny, a w 1887 roku założył działalność firmowaną swoim nazwiskiem. W latach 50. firma Yamaha wykroczyła poza rynek instrumentów muzycznych, szybko stając się potentatem. Następnie zaczęła tworzyć i rozwijać działy zajmujące się szeroko rozumianą mechaniką. Rozpoczęto produkcję silników zaburtowych, kutrów rybackich, generatorów prądu, a nawet pomagano konstruować jednostki Formuły 1. W 1955 roku powstał pierwszy motocykl oparty na DKW RT125. U progu lat 70. Yamaha weszła do Moto GP, gdzie w połowie dekady stała się hegemonem. 

Michio SuzukiMichio Suzuki 

Ur. 1887 – zm. 1982

Rozpoczął swą działalność od produkcji tkackiej, gdzie osiągał spore sukcesy. W swojej pracy cechował się innowacyjnością, o czym świadczą patenty na różnego rodzaju krosna, które zaczął eksportować poza granice Japonii. Biznes rozwijał się tak dobrze, że Suzuki jako jedna z pierwszych firm w kraju zaczęła interesować się motoryzacją. W 1937 zadebiutował pierwszy samochód tej marki. Niestety, działania wojenne przerwały produkcję, a fabryka Suzuki została zniszczona. U progu lat 50. firma przeżywała spory kryzys finansowy, co skłoniło ją do zainwestowania w inne sektory. W 1949 roku Suzuki zaprezentowało rower z silnikiem o pojemności 60 ccm, a w 1955 roku wypuściło czterocylindrowy silnik o pojemności 125 ccm. W 1957 roku stery przejął syn założyciela – Shunzo Suzuki, dzięki któremu dwa lata później zadebiutował pierwszy prawdziwy motocykl o pojemności 125 ccm. 

Sōichirō Honda Sōichirō Honda

Ur. 1906 – zm. 1991

Najmłodszy z grona japońskich ojców założycieli, bo urodzony już w XX wieku. Inżynier i przedsiębiorca, dla którego nie było celów nie do osiągnięcia. Przez całe życie związany z motoryzacją…

Więcej przeczytasz w #7 Magazynie Motór oraz na stronie naszego partnera strategicznego, firmy Yokohama Polska.

Yokohama tire

Japońscy ojcowie założyciele
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    08:11
  • Sam na sam z… Akira Nakai San

    Sam na sam z… Akira Nakai San

    14:50
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

    08:11
  • Sam na sam z… Akira Nakai San

    Sam na sam z… Akira Nakai San

    14:50
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry