Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Japońscy ojcowie założyciele
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Przed ekspansją marek z Dalekiego Wschodu nie brakowało na naszym rynku szybkich, tanich i solidnych motocykli, ale to właśnie dzięki Japończykom pojawiły się maszyny, które wszystkie te cechy potrafiły zamknąć w jednej motocyklowej ramie. Losy Ojców Założycieli czterech wielkich marek były – przynajmniej w trzech przypadkach – odległe od motoryzacji.

Mateusz Cieślak

Japońscy ojcowie założyciele

Tekst: Jakub Ulaszek

Shōzō Kawasaki   Shōzō Kawasaki  

Ur. 1837 – zm. 1912

Najstarszy z całej czwórki, bo urodzony jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku, przemysłowiec oraz twórca koncernu Kawasaki Heavy Industries. Choć jego nazwisko jest dzisiaj jednoznacznie kojarzone z jednośladami, to Shōzō całe życie poświęcił budowie statków. W XX wieku firma Kawasaki wypłynęła poza sektor stoczniowy, dostarczając myśliwce dla wojska. Po zakończeniu II wojny światowej rząd USA postanowił podzielić koncern, żeby obniżyć jego potencjał. W 1963 roku lotnicza odnoga firmy rozpoczęła prace nam własnymi motocyklami, ale brak odpowiedniej kadry skłonił decydentów do wykupienia największego producenta jednośladów na rynku – Meguro. W drugiej połowie lat 60. inżynierowie Meguro, Kawasaki i uniwersytetu w Osace rozpoczęli prace nad autorskimi silnikami, czego owocem stał się zupełnie nowy typoszereg ciężkich dwusuwów. Przełomowym okazał się jednak model Z1 900, zaprezentowany w 1971 roku.

Torakusu Yamaha Torakusu Yamaha

Ur. 1851 – zm. 1916

Od dzieciństwa interesował się technologią i astronomią. Edukację zakończył z tytułem inżyniera, a w swojej pierwszej pracy zajmował się remontowaniem sprzętu medycznego. To zajęcie nie przynosiło jednak oczekiwanych profitów. Skonstruował organy z trzciny, a w 1887 roku założył działalność firmowaną swoim nazwiskiem. W latach 50. firma Yamaha wykroczyła poza rynek instrumentów muzycznych, szybko stając się potentatem. Następnie zaczęła tworzyć i rozwijać działy zajmujące się szeroko rozumianą mechaniką. Rozpoczęto produkcję silników zaburtowych, kutrów rybackich, generatorów prądu, a nawet pomagano konstruować jednostki Formuły 1. W 1955 roku powstał pierwszy motocykl oparty na DKW RT125. U progu lat 70. Yamaha weszła do Moto GP, gdzie w połowie dekady stała się hegemonem. 

Michio SuzukiMichio Suzuki 

Ur. 1887 – zm. 1982

Rozpoczął swą działalność od produkcji tkackiej, gdzie osiągał spore sukcesy. W swojej pracy cechował się innowacyjnością, o czym świadczą patenty na różnego rodzaju krosna, które zaczął eksportować poza granice Japonii. Biznes rozwijał się tak dobrze, że Suzuki jako jedna z pierwszych firm w kraju zaczęła interesować się motoryzacją. W 1937 zadebiutował pierwszy samochód tej marki. Niestety, działania wojenne przerwały produkcję, a fabryka Suzuki została zniszczona. U progu lat 50. firma przeżywała spory kryzys finansowy, co skłoniło ją do zainwestowania w inne sektory. W 1949 roku Suzuki zaprezentowało rower z silnikiem o pojemności 60 ccm, a w 1955 roku wypuściło czterocylindrowy silnik o pojemności 125 ccm. W 1957 roku stery przejął syn założyciela – Shunzo Suzuki, dzięki któremu dwa lata później zadebiutował pierwszy prawdziwy motocykl o pojemności 125 ccm. 

Sōichirō Honda Sōichirō Honda

Ur. 1906 – zm. 1991

Najmłodszy z grona japońskich ojców założycieli, bo urodzony już w XX wieku. Inżynier i przedsiębiorca, dla którego nie było celów nie do osiągnięcia. Przez całe życie związany z motoryzacją…

Więcej przeczytasz w #7 Magazynie Motór oraz na stronie naszego partnera strategicznego, firmy Yokohama Polska.

Yokohama tire

Japońscy ojcowie założyciele

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Japońscy ojcowie założyciele

Tekst: Jakub Ulaszek

Shōzō Kawasaki   Shōzō Kawasaki  

Ur. 1837 – zm. 1912

Najstarszy z całej czwórki, bo urodzony jeszcze w pierwszej połowie XIX wieku, przemysłowiec oraz twórca koncernu Kawasaki Heavy Industries. Choć jego nazwisko jest dzisiaj jednoznacznie kojarzone z jednośladami, to Shōzō całe życie poświęcił budowie statków. W XX wieku firma Kawasaki wypłynęła poza sektor stoczniowy, dostarczając myśliwce dla wojska. Po zakończeniu II wojny światowej rząd USA postanowił podzielić koncern, żeby obniżyć jego potencjał. W 1963 roku lotnicza odnoga firmy rozpoczęła prace nam własnymi motocyklami, ale brak odpowiedniej kadry skłonił decydentów do wykupienia największego producenta jednośladów na rynku – Meguro. W drugiej połowie lat 60. inżynierowie Meguro, Kawasaki i uniwersytetu w Osace rozpoczęli prace nad autorskimi silnikami, czego owocem stał się zupełnie nowy typoszereg ciężkich dwusuwów. Przełomowym okazał się jednak model Z1 900, zaprezentowany w 1971 roku.

Torakusu Yamaha Torakusu Yamaha

Ur. 1851 – zm. 1916

Od dzieciństwa interesował się technologią i astronomią. Edukację zakończył z tytułem inżyniera, a w swojej pierwszej pracy zajmował się remontowaniem sprzętu medycznego. To zajęcie nie przynosiło jednak oczekiwanych profitów. Skonstruował organy z trzciny, a w 1887 roku założył działalność firmowaną swoim nazwiskiem. W latach 50. firma Yamaha wykroczyła poza rynek instrumentów muzycznych, szybko stając się potentatem. Następnie zaczęła tworzyć i rozwijać działy zajmujące się szeroko rozumianą mechaniką. Rozpoczęto produkcję silników zaburtowych, kutrów rybackich, generatorów prądu, a nawet pomagano konstruować jednostki Formuły 1. W 1955 roku powstał pierwszy motocykl oparty na DKW RT125. U progu lat 70. Yamaha weszła do Moto GP, gdzie w połowie dekady stała się hegemonem. 

Michio SuzukiMichio Suzuki 

Ur. 1887 – zm. 1982

Rozpoczął swą działalność od produkcji tkackiej, gdzie osiągał spore sukcesy. W swojej pracy cechował się innowacyjnością, o czym świadczą patenty na różnego rodzaju krosna, które zaczął eksportować poza granice Japonii. Biznes rozwijał się tak dobrze, że Suzuki jako jedna z pierwszych firm w kraju zaczęła interesować się motoryzacją. W 1937 zadebiutował pierwszy samochód tej marki. Niestety, działania wojenne przerwały produkcję, a fabryka Suzuki została zniszczona. U progu lat 50. firma przeżywała spory kryzys finansowy, co skłoniło ją do zainwestowania w inne sektory. W 1949 roku Suzuki zaprezentowało rower z silnikiem o pojemności 60 ccm, a w 1955 roku wypuściło czterocylindrowy silnik o pojemności 125 ccm. W 1957 roku stery przejął syn założyciela – Shunzo Suzuki, dzięki któremu dwa lata później zadebiutował pierwszy prawdziwy motocykl o pojemności 125 ccm. 

Sōichirō Honda Sōichirō Honda

Ur. 1906 – zm. 1991

Najmłodszy z grona japońskich ojców założycieli, bo urodzony już w XX wieku. Inżynier i przedsiębiorca, dla którego nie było celów nie do osiągnięcia. Przez całe życie związany z motoryzacją…

Więcej przeczytasz w #7 Magazynie Motór oraz na stronie naszego partnera strategicznego, firmy Yokohama Polska.

Yokohama tire

Japońscy ojcowie założyciele

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

20 września 2021
Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

2 maja 2021
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

30 grudnia 2020
Sam na sam z… Akira Nakai San

Sam na sam z… Akira Nakai San

23 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

20 września 2021
Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

2 maja 2021
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

Michał Woroch wywiad | Żyć aż do bólu

30 grudnia 2020
Sam na sam z… Akira Nakai San

Sam na sam z… Akira Nakai San

23 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry