Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
le mans 66 plakat filmu
Strona główna » Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 Jeszcze w tym roku na ekranach kin […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 Jeszcze w tym roku na ekranach kin […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 na dużym ekranie! Damon i Bale w rolach słynnych kierowców

Le Mans ’66 Jeszcze w tym roku na ekranach kin […]

Magazyn Motór

Le Mans ’66

Jeszcze w tym roku na ekranach kin zobaczymy historię najbardziej zaciętej walki motor sportu. 15 listopada 2019 na ekranach kin zobaczymy film „Ford v. Ferrari”. W wersji polskiej tytuł to „Le Mans ’66”. W głównych rolach najlepsi z najlepszych Hollywoodu Christian Bale oraz Matt Damon.

Autor: Kacper Majdan | Zdjęcia: materiały dystrybutora

Lata 60. XX wieku upłynęły pod znakiem wielkich wydarzeń. W 1961 roku człowiek po raz pierwszy poleciał w kosmos, a w 1967 roku The Beatles nagrali rozrywkowy album wszech czasów „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”. Fani motoryzacji również nie mogli narzekać na nudę, ponieważ w tym okresie miała miejsce wojna dwóch gigantów – Forda i Ferrari. Właśnie o niej postanowił opowiedzieć James Mangold w najnowszym swoim filmie.

Le Mans ’66 | Marzenie Forda

Obserwując rynek, Henry Ford wpadł na genialny, jego zdaniem, pomysł. Wygranie prestiżowego Le Mans powinno dać większe wyniki sprzedaży jego samochodów. Jednak jak zwyciężyć w 24-godzinnym wyścigu? W USA nie mieli o tym zielonego pojęcia. Ich tajną bronią okazały się być pieniądze. Nie miała ich stajnia Ferrari, która mimo to dominowała w Le Mans.

Ford zaoferował zakup włoskiej ekipy, na co jej właściciel przystał. Każda ze stron wydawała się zadowolona. Kwotę transakcji ustalono na 16 milionów dolarów, a zakup miał być zrealizowany w 1963 roku. Gdy doszło do ostatecznego spotkania, Enzo Ferrari przy jednym z paragrafów napisał „tak nie będzie”. Chodziło o kontrolę nad sportową częścią stajni, którą chciał zachować. Podobno w tym momencie zaproponował swojemu prawnikowi obiad i bez słowa obaj panowie wyszli z pomieszczenia, zrywając negocjacje.

Le Mans ’66 | Zwycięska taktyka

Henry Ford był wściekły. Natychmiast kazał zbudować samochód, który zmiażdży Ferrari w Le Mans. Pojazd musiał spełnić wyśrubowane wymagania – jechać z prędkością co najmniej 320 km/h oraz przede wszystkim wytrzymać 24 godziny jazdy. Co gorsza, inżynierowie mieli tylko 10 miesięcy na realizację tego projektu.

Ford GT40 został zaprezentowany w 1964 roku w Nowym Jorku, a swoje pierwsze okrążenia pokonał 1000-kilometrowego wyścigu na Nürburgringu. Skąd nazwa GT40? To całkiem proste – Grand Touring o wysokości 40 cali – maksymalnej dopuszczalnej w Le Mans. Pod maską znalazła się jednostka V8 o pojemności 4,7 litra. Nad autem pracowali najlepsi inżynierowie podkupieni przez Forda innym firmom, między innymi główny konstruktor firmy Lola, Eric Broadley.

Le Mans ’66 | Wielka rywalizacja

Ferrari udało się pokonać dopiero w 1966 roku (właśnie wtedy rozgrywa się akcja filmu). Wszystko za sprawą Forda GT40 Mark II skonstruowanego przez Carolla Shelby’ego, w którego postać wciela się Matt Damon. Sukces miał być potrójnie spektakularny, ponieważ chwilę przed końcem wyścigu było pewne, że jako pierwsze do mety dojadą trzy GT40.

Zarząd Forda wpadł na pomysł, żeby wszystkie ich samochody przekroczyły metę w tym samym momencie, o czym poinformowano kierowców. Jednak sędziowie remisu nie uznali, dlatego do wyniku zostały wliczone różnice w ustawieniu na starcie i ostatecznie zwycięstwo przypisano ekipie Bruce’a McLarena i Chrisa Amona, legend nowozelandzkich wyścigów. Natomiast Ferrari musiało się tym razem obejść smakiem.

Międzynarodowa premiera filmu zaplanowana jest na 14 listopada 2019. W Polsce historię na ekranach kin zobaczymy tydzień później, bo już 22 listopada. Jest na co czekać! Zobaczcie zwiastun filmu.

Szukasz innych samochodowych filmów? Część z nich zrecenzowaliśmy wraz z „Nakręconą” Martą Nieckarz w papierowym wydaniu Magazynu Motór. Ciekawi? Magazyn możecie zamówić tutaj.

 

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Le Mans ’66

Jeszcze w tym roku na ekranach kin zobaczymy historię najbardziej zaciętej walki motor sportu. 15 listopada 2019 na ekranach kin zobaczymy film „Ford v. Ferrari”. W wersji polskiej tytuł to „Le Mans ’66”. W głównych rolach najlepsi z najlepszych Hollywoodu Christian Bale oraz Matt Damon.

Autor: Kacper Majdan | Zdjęcia: materiały dystrybutora

Lata 60. XX wieku upłynęły pod znakiem wielkich wydarzeń. W 1961 roku człowiek po raz pierwszy poleciał w kosmos, a w 1967 roku The Beatles nagrali rozrywkowy album wszech czasów „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”. Fani motoryzacji również nie mogli narzekać na nudę, ponieważ w tym okresie miała miejsce wojna dwóch gigantów – Forda i Ferrari. Właśnie o niej postanowił opowiedzieć James Mangold w najnowszym swoim filmie.

Le Mans ’66 | Marzenie Forda

Obserwując rynek, Henry Ford wpadł na genialny, jego zdaniem, pomysł. Wygranie prestiżowego Le Mans powinno dać większe wyniki sprzedaży jego samochodów. Jednak jak zwyciężyć w 24-godzinnym wyścigu? W USA nie mieli o tym zielonego pojęcia. Ich tajną bronią okazały się być pieniądze. Nie miała ich stajnia Ferrari, która mimo to dominowała w Le Mans.

Ford zaoferował zakup włoskiej ekipy, na co jej właściciel przystał. Każda ze stron wydawała się zadowolona. Kwotę transakcji ustalono na 16 milionów dolarów, a zakup miał być zrealizowany w 1963 roku. Gdy doszło do ostatecznego spotkania, Enzo Ferrari przy jednym z paragrafów napisał „tak nie będzie”. Chodziło o kontrolę nad sportową częścią stajni, którą chciał zachować. Podobno w tym momencie zaproponował swojemu prawnikowi obiad i bez słowa obaj panowie wyszli z pomieszczenia, zrywając negocjacje.

Le Mans ’66 | Zwycięska taktyka

Henry Ford był wściekły. Natychmiast kazał zbudować samochód, który zmiażdży Ferrari w Le Mans. Pojazd musiał spełnić wyśrubowane wymagania – jechać z prędkością co najmniej 320 km/h oraz przede wszystkim wytrzymać 24 godziny jazdy. Co gorsza, inżynierowie mieli tylko 10 miesięcy na realizację tego projektu.

Ford GT40 został zaprezentowany w 1964 roku w Nowym Jorku, a swoje pierwsze okrążenia pokonał 1000-kilometrowego wyścigu na Nürburgringu. Skąd nazwa GT40? To całkiem proste – Grand Touring o wysokości 40 cali – maksymalnej dopuszczalnej w Le Mans. Pod maską znalazła się jednostka V8 o pojemności 4,7 litra. Nad autem pracowali najlepsi inżynierowie podkupieni przez Forda innym firmom, między innymi główny konstruktor firmy Lola, Eric Broadley.

Le Mans ’66 | Wielka rywalizacja

Ferrari udało się pokonać dopiero w 1966 roku (właśnie wtedy rozgrywa się akcja filmu). Wszystko za sprawą Forda GT40 Mark II skonstruowanego przez Carolla Shelby’ego, w którego postać wciela się Matt Damon. Sukces miał być potrójnie spektakularny, ponieważ chwilę przed końcem wyścigu było pewne, że jako pierwsze do mety dojadą trzy GT40.

Zarząd Forda wpadł na pomysł, żeby wszystkie ich samochody przekroczyły metę w tym samym momencie, o czym poinformowano kierowców. Jednak sędziowie remisu nie uznali, dlatego do wyniku zostały wliczone różnice w ustawieniu na starcie i ostatecznie zwycięstwo przypisano ekipie Bruce’a McLarena i Chrisa Amona, legend nowozelandzkich wyścigów. Natomiast Ferrari musiało się tym razem obejść smakiem.

Międzynarodowa premiera filmu zaplanowana jest na 14 listopada 2019. W Polsce historię na ekranach kin zobaczymy tydzień później, bo już 22 listopada. Jest na co czekać! Zobaczcie zwiastun filmu.

Szukasz innych samochodowych filmów? Część z nich zrecenzowaliśmy wraz z „Nakręconą” Martą Nieckarz w papierowym wydaniu Magazynu Motór. Ciekawi? Magazyn możecie zamówić tutaj.

 

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry