Laurens Van Den Acker wywiad
Laurens Van Den Acker I Renault Captur

Laurens Van Den Acker wywiad – co łączy auta i buty?

Laurens Van Den Acker to holenderski projektant pracujący dla Renault, który ma na swoim koncie pracę przy projekcie Bugatti EB110 czy Chiron. Jego postać w mediach społecznościowych rozsławiły... sneakersy. Każdy samochód koncepcyjny wychodzący spod jego ręki, dostępny jest z parą butów, przypominającą stylistykę auta. Co łączy auta i buty i dlaczego marki Le Coq Sportif i Renault współpracują ze sobą? Tego dowiecie się w wywiadu poniżej.
Laurens Van Den Acker to holenderski projektant pracujący dla Renault, który ma na swoim koncie pracę przy projekcie Bugatti EB110 czy Chiron. Jego postać w mediach społecznościowych rozsławiły... sneakersy. Każdy samochód koncepcyjny wychodzący spod jego ręki, dostępny jest z parą butów, przypominającą stylistykę auta. Co łączy auta i buty i dlaczego marki Le Coq Sportif i Renault współpracują ze sobą? Tego dowiecie się w wywiadu poniżej.

Laurens Van Den Acker wywiad

Dlaczego Personalizacja stała się jednym z najważniejszych współczesnych trendów?

Z jednej strony żyjemy pod presją dopasowania się do większości, a z drugiej strony każdy z nas chce wyrażać własną osobowość. Doskonałym tego przykładem jest subkultura punkowa. Uczniowie w Wielkiej Brytanii musieli nosić mundurki. Jedynymi elementami stroju, o jakich mogli decydować, były skarpetki, buty i fryzura. W odpowiedzi na to powstał ruch punkowy. Sztywno określone granice zachęciły uczniów do szukania sposobów własnej ekspresji w dozwolonym i wąskim zakresie. W świecie, który stawia na mundurki, personalizacja umożliwia wyrażanie siebie
i pokazywanie osobowości, którą pod nimi ukrywamy. Uważam, że jest to głęboka i bardzo ludzka potrzeba. Jesteśmy skłonni dostosować się do reszty, pod warunkiem, że możemy pozwolić sobie na indywidualny akcent.
To kwintesencja personalizacji.

Ten trend jest jeszcze bardziej widoczny wśród projektantów, od których oczekuje się autorskiego, wyrazistego stylu. Projektant, który chce się wyróżnić, powinien wypracować swoją charakterystyczną stylistykę, mieć swój znak rozpoznawczy. Podziwiamy projektantów za indywidualne postrzeganie świata, ponieważ ucieleśniają tę bardzo ludzką potrzebę. W przypadku sneakersów najważniejsza jest wygoda. Podczas targów motoryzacyjnych pokonujemy kilometry między stoiskami i chcemy mieć na nogach bardzo wygodne buty. Chcąc odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak naprawdę zająłem się sneakersami, muszę opowiedzieć ci o początkach mojej kariery. Kiedy dostałem pierwszą pracę i po raz pierwszy założyłem garnitur, poczułem się trochę jak własny ojciec. Zacząłem nosić sneakersy, żeby dodać sportowego akcentu do mojej stylizacji. Buty są bardzo widocznym elementem garderoby, który mogę często zmieniać. 

Laurens Van Den Acker wywiad
Laurens Van Den Acker podczas Paris Motor Show

Laurens Van Den Acker wywiad | Nadwozie Captura pozwala na stworzenie 90 wersji kolorystycznych nadwozia. Jak powstają nowe kolory?

Projektant tworzy, żebyśmy mogli żyć bardziej kolorowo. Wszystko zaczyna się od wyboru odpowiedniego odcienia, który powinien przykuwać wzrok. W Renault żonglujemy kolorami, które są ważnym elementem tożsamości marki
i naszym celem wprowadzania więcej barw na ulice. Lubimy ciepłe i żywe kolory, czego doskonałym przykładem jest nowy lakier Atacama Orange w gamie nowego Captura. Jednym z atutów personalizowanego samochodu jest bogata paleta barw do wyboru. Linie nadwozia zostały zaprojektowane tak, aby odbijały światło i grały cieniem. To połączenie różnych trendów, zwłaszcza tych ze świata wielkiej mody.

Istnieje dużo więcej związków między samochodami i butami niż mogłoby się nam wydawać. Podeszwę można porównać do segmentu samochodu (samochód miejski, którym wszędzie dojedziemy itd.). Górna część jest jak nadwozie, a sznurówki są znakiem firmowym, podobnie jak kształt osłony chłodnicy samochodu. Istnieją naturalne analogie między autem i parą butów. Dużo mówi się o wpływie architektury na projektowanie samochodów, ale moim zdaniem paralele z obuwiem są bardziej widoczne. Na przykład logo marki znajduje się zarówno na każdej parze butów, jak i na każdym samochodzie. Pozornie buty mogą wydawać się prostym przedmiotem, ale wysyłają różne komunikaty. Sądzi się nawet, że zegarek i buty dużo mówią nam o osobowości danej osoby.

Co jest łatwiej spersonalizować buty czy samochód? 

Kiedy projektuję samochód z myślą o personalizacji, punktem wyjścia jest dla mnie moja własna konfiguracja.
To samo dotyczy butów. Trzeba też pamiętać, że nie każdy model butów można spersonalizować. Idealne są buty
o dość prostym fasonie, bo w przypadku bardziej skomplikowanych modeli łatwo jest przedobrzyć. Zwracam szczególną uwagę na proporcje i elementy graficzne.

Czy nie odnosisz wrażenia, że masz trochę związane ręce, bo możesz zmieniać tylko kolory i materiał?

Kreatywność musi mieć granice, bo inaczej staje się sztuką. Fakt, że zawsze pracuję nad tym samym modelem butów i projektuję jego nowe, spersonalizowane wersje, jest zawsze dla mnie dużym wyzwaniem.

Czy personalizację futrówki można porównać do personalizacji wnętrza samochodu?

Tak, od strony koncepcyjnej to może być podobny proces, ale nie jestem pewien, czy przezroczysty but wyglądałby atrakcyjnie. Z drugiej strony, wprawdzie wnętrze buta nie jest widoczne, ale to nie znaczy, że jego wygląd nie ma znaczenia. Widzimy je, kiedy zakładamy buty. To z kolei kojarzy mi się z wykończeniem torebek Coco Chanel. Ich wnętrze zawsze było piękne, perfekcyjnie wykończone i zaskakiwało właścicielkę za każdym razem, kiedy otwierała swoją torebkę. To był zamierzony efekt końcowy ― stworzenie więzi między właścicielką torebki i przedmiotem, którego wnętrze znała tylko ona. To ciekawe.

Laurens Van Den Acker wywiad | Dlaczego wasz wybór padł na markę Le Coq Sportif?

Ponieważ wiedzieliśmy, że to będzie partnerska współpraca. Poznałem ich podczas wyścigów Formuły 1, bo od dwóch lat są partnerami teamu Renault F1. Marka Le Coq Sportif wydała mi się bardzo atrakcyjna, a potem dowiedziałem się, że jej kierownictwo stawia na personalizację, co ostatecznie mnie przekonało. Projektanci firmy stworzyli zindywidualizowane prototypy i zmienili pozycjonowanie marki Le Coq Sportif z prêt à porter na haute couture. Dzięki temu moje modele stały się unikatowe.

Jak projektujesz parę spersonalizowanych sneakersów?

To praca zespołowa. Odwiedziliśmy centrum projektowe Le Coq Sportif w Paryżu, aby poznać wykorzystywane tam technologie, dowiedzieć się, co jest możliwe, a co nie. Pracuję ściśle z projektantem Renault, Françoisem Blanchardem. Proces twórczy jest podobny jak podczas pracy nad samochodem. Po krótkiej rozmowie stwierdzamy, jak ma wyglądać kolejna para i jaki efekt końcowy chcemy osiągnąć. Potem robimy kilka szkiców, które wyznaczają dalszy kierunek prac. Następnie przystępujemy do realizacji. Sam proces bardzo przypomina prace projektowe nad samochodem.

Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!