Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
McLaren bankructwo
Strona główna » Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

Wraz z premierą modelu MP4-12C niemal dekadę temu McLaren rzucił rękawicę Ferrari, Lamborghini czy Porsche. Mimo arcysilnej konkurencji producent z Woking zdawał się iść w możliwie najlepszym kierunku, stale udoskonalając swoje samochody oraz prezentując nowe modele. Ten pozornie spokojny okres w historii brytyjskiej marki może okazać się ciszą przed bardzo groźną burzą. 

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

Wraz z premierą modelu MP4-12C niemal dekadę temu McLaren rzucił rękawicę Ferrari, Lamborghini czy Porsche. Mimo arcysilnej konkurencji producent z Woking zdawał się iść w możliwie najlepszym kierunku, stale udoskonalając swoje samochody oraz prezentując nowe modele. Ten pozornie spokojny okres w historii brytyjskiej marki może okazać się ciszą przed bardzo groźną burzą. 

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

Wraz z premierą modelu MP4-12C niemal dekadę temu McLaren rzucił rękawicę Ferrari, Lamborghini czy Porsche. Mimo arcysilnej konkurencji producent z Woking zdawał się iść w możliwie najlepszym kierunku, stale udoskonalając swoje samochody oraz prezentując nowe modele. Ten pozornie spokojny okres w historii brytyjskiej marki może okazać się ciszą przed bardzo groźną burzą. 

Magazyn Motór

McLaren Bankructwo

McLaren jest wzorem technologicznego przewodnictwa. Niezależnie czy mówimy o silnikach testowanych przez pięć tysięcy godzin w skrajnych warunkach, czy o zawieszeniu Proactive Chassis Control dającym ogromne spektrum regulacji – wszystkie działania miały doprowadzić do perfekcji, a byki i konie zagonić do zagrody. W teorii wszystko szło dobrze, kolejne modele jak P1, 650S, 675LT czy 570S będące efektem dalszego rozwoju i otwarciem się na klienta, stale podnosiły poprzeczkę, stając się punktem odniesienia w kontekście walorów jezdnych.

McLaren bankructwo

McLaren linia produkcyjna

Jednak powołując się na materiał opublikowany przez JayEmm on Cars wiele wskazuje na to, że w przeciągu 3-5 lat McLaren Automotive może nawet zbankrutować, na co składa się pełen wachlarz czynników. Ciężko jednoznacznie wskazać punkt zwrotny, ponieważ zarówno projekty, jak i strategie planowane są na długie lata do przodu, ale zwiastunek niepokojących zmian może być odejście z firmy Rona Dennisa w 2017 roku oraz nieco opóźniona premiera modelu 720S. 

McLaren bankructwo | Zabójczy 720s?

Według JayEmm właśnie w premierze 720S możemy upatrywać początku tej nieszczęsnej spirali. Auto już na premierach dziennikarskich nie działało poprawnie, a później miało być jeszcze gorzej. W powietrzu zaczęło unosić się coraz więcej informacji o wątpliwej jakości wykonania, awaryjnych silnikach i zawieszeniu czy nieudanym systemie infotainment. Było to szczególnie znamienite, ponieważ kolosalna ilość części 720S była ewolucją tego, co McLaren stosował już wcześniej. Dalecy jesteśmy od jakiejkolwiek dyskredytacji marki, tym bardziej, gdy na łamach #5 Magazynu Motór przestawialiśmy jej wyjątkowość. Chodzi raczej o uwypuklenie pewnych problemów, które skumulowane mogą stworzyć niepożądane scenariusze.

McLaren bankructwo

Mclaren 720s GT3

Niestety wiele samochodów, które wyjeżdżało z fabryki, musiało wracać do autoryzowanych serwisów (często wiązało się to z transportem samochodu do innego kraju) ze względu na liczne awarie. Awarie, z których producent musiał zdawać sobie sprawę podczas kontroli jakości. Dlaczego? Fabryka McLarena ocieka perfekcjonizmem i najbardziej zaawansowanymi technologiami, a wiele usterek było na tyle prostych, że wystarczyła krótka diagnostyka, by je namierzyć, szczególnie dla tak dobrze wykwalifikowanych specjalistów. Można odnieść wrażenie, że producentowi za bardzo zależało na możliwie najszybszym wypuszczeniu aut na rynek. W takich sytuacjach cierpi nie tylko wizerunek marki, ale również jej portfel – wyeliminowanie problemów przed wyjazdem z Woking jest tańsze, niż usuwanie usterek u dealerów. W całej sytuacji nie pomaga też cena samochodów nowych i używanych oraz sama ich oferta.

McLaren bankructwo | Problem z oszacowaniem

Nie sposób nie zauważyć, że pozornie bogaty katalog producenta z Woking, zbudowany jest na tej samej podstawie – 2-miejscowego auta z centralnym silnikiem V8 twin-turbo. Nawet w przypadku GT nie zmieniono tego schematu. Takiego problemu nie ma ani Ferrari, ani Lamborghini. Jednak co ważniejsze, Włosi nie mają też problemu z ilością wyprodukowanych aut, a rynek z oszacowaniem i przyjęciem ich wartości – zarówno nowych, jak i używanych. W przypadku McLarena mówimy o zbyt dużej ilości samochodów zalegających u dealerów, co przekłada się później na bardzo wysokie rabaty przy sprzedaży. Dodajmy do tego, że po kilku latach produkty McLarena względem Lamborghini czy Ferrari są nawet 30% tańsze, przez co mogą sobie na nie pozwolić mniej zamożni klienci. Tacy nabywcy często serwisują auta w nieautoryzowanych serwisach, co niewątpliwie odbija się na budżecie firmy. Finalnie – powołując się na wspomniane źródło – wartość rezydualna aut, które w niedalekiej przyszłości będą wracać (lub już wróciły) na rynek wtórny, może okazać się co najmniej niezadowalająca. Co to oznacza?

Wartość rezydualna w przypadku leasingu czy najmu ma bezpośrednie przełożenie na wysokość płaconych rat, ponieważ naliczane są one na podstawie utraty wartości pojazdu. Przekładając to na prosty język: płacimy za różnicę ceny zakupu a ceną odsprzedaży. Im wartość rezydualna jest wyższa, tym firma finansująca będzie w stanie drożej sprzedać auto po okresie jego użytkowania. Tym samym comiesięczna rata powinna być niższa. W ostatecznym rozrachunku, firmy nie będą przychylnie patrzyć na finansowanie McLarenów, co może okazać się zabójcze dla brytyjskiej marki.

Wyżej opisane, skumulowane czynniki, o których wspomina JayEmm, mogą doprowadzić do najgorszego – utrzymanie McLaren Automotive przestanie być opłacalne. Oczywiście bankructwo nie jest pewne. Możliwe, że skończy się tylko na poważnej restrukturyzacji firmy, jednak nad siedzibą brytyjskiego producenta powoli zbierają się ciemne chmury. Z perspektywy petrolheadów to tragiczny scenariusz, ponieważ obecność marki na rynku nieustannie definiowała i napędzała postęp na rynku superaut. McLaren może nie ma za sobą historii rodem z Ferrari, Lamborghini czy Aston Martina, ale do naszej świadomości wbił się z impetem. Wszystko za sprawą modelu F1, który był spektakularnym hiperautem, znacznie wyprzedzającym swoją epokę. Nieco później przyszła kolej na trochę niedocenianego SLR-a, stworzonego we współpracy z Mercedesem. Nie zapominajmy też, że chociaż Bugatti wyprzedziło producenta z Woking pierwszym karbonowym monokokiem w aucie fabrycznym, to właśnie McLaren stworzył trend przenikania się technologii wyścigowych do „normalnych” aut. I niech to trwa przez wiele lat, mimo coraz ciemniejszych chmur nad Woking.

Źródło: JayEmm On Cars

Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!

Tags: 720S, mclaren, McLaren bankructwo, Ron Dennis, Woking

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

McLaren Bankructwo

McLaren jest wzorem technologicznego przewodnictwa. Niezależnie czy mówimy o silnikach testowanych przez pięć tysięcy godzin w skrajnych warunkach, czy o zawieszeniu Proactive Chassis Control dającym ogromne spektrum regulacji – wszystkie działania miały doprowadzić do perfekcji, a byki i konie zagonić do zagrody. W teorii wszystko szło dobrze, kolejne modele jak P1, 650S, 675LT czy 570S będące efektem dalszego rozwoju i otwarciem się na klienta, stale podnosiły poprzeczkę, stając się punktem odniesienia w kontekście walorów jezdnych.

McLaren bankructwo

McLaren linia produkcyjna

Jednak powołując się na materiał opublikowany przez JayEmm on Cars wiele wskazuje na to, że w przeciągu 3-5 lat McLaren Automotive może nawet zbankrutować, na co składa się pełen wachlarz czynników. Ciężko jednoznacznie wskazać punkt zwrotny, ponieważ zarówno projekty, jak i strategie planowane są na długie lata do przodu, ale zwiastunek niepokojących zmian może być odejście z firmy Rona Dennisa w 2017 roku oraz nieco opóźniona premiera modelu 720S. 

McLaren bankructwo | Zabójczy 720s?

Według JayEmm właśnie w premierze 720S możemy upatrywać początku tej nieszczęsnej spirali. Auto już na premierach dziennikarskich nie działało poprawnie, a później miało być jeszcze gorzej. W powietrzu zaczęło unosić się coraz więcej informacji o wątpliwej jakości wykonania, awaryjnych silnikach i zawieszeniu czy nieudanym systemie infotainment. Było to szczególnie znamienite, ponieważ kolosalna ilość części 720S była ewolucją tego, co McLaren stosował już wcześniej. Dalecy jesteśmy od jakiejkolwiek dyskredytacji marki, tym bardziej, gdy na łamach #5 Magazynu Motór przestawialiśmy jej wyjątkowość. Chodzi raczej o uwypuklenie pewnych problemów, które skumulowane mogą stworzyć niepożądane scenariusze.

McLaren bankructwo

Mclaren 720s GT3

Niestety wiele samochodów, które wyjeżdżało z fabryki, musiało wracać do autoryzowanych serwisów (często wiązało się to z transportem samochodu do innego kraju) ze względu na liczne awarie. Awarie, z których producent musiał zdawać sobie sprawę podczas kontroli jakości. Dlaczego? Fabryka McLarena ocieka perfekcjonizmem i najbardziej zaawansowanymi technologiami, a wiele usterek było na tyle prostych, że wystarczyła krótka diagnostyka, by je namierzyć, szczególnie dla tak dobrze wykwalifikowanych specjalistów. Można odnieść wrażenie, że producentowi za bardzo zależało na możliwie najszybszym wypuszczeniu aut na rynek. W takich sytuacjach cierpi nie tylko wizerunek marki, ale również jej portfel – wyeliminowanie problemów przed wyjazdem z Woking jest tańsze, niż usuwanie usterek u dealerów. W całej sytuacji nie pomaga też cena samochodów nowych i używanych oraz sama ich oferta.

McLaren bankructwo | Problem z oszacowaniem

Nie sposób nie zauważyć, że pozornie bogaty katalog producenta z Woking, zbudowany jest na tej samej podstawie – 2-miejscowego auta z centralnym silnikiem V8 twin-turbo. Nawet w przypadku GT nie zmieniono tego schematu. Takiego problemu nie ma ani Ferrari, ani Lamborghini. Jednak co ważniejsze, Włosi nie mają też problemu z ilością wyprodukowanych aut, a rynek z oszacowaniem i przyjęciem ich wartości – zarówno nowych, jak i używanych. W przypadku McLarena mówimy o zbyt dużej ilości samochodów zalegających u dealerów, co przekłada się później na bardzo wysokie rabaty przy sprzedaży. Dodajmy do tego, że po kilku latach produkty McLarena względem Lamborghini czy Ferrari są nawet 30% tańsze, przez co mogą sobie na nie pozwolić mniej zamożni klienci. Tacy nabywcy często serwisują auta w nieautoryzowanych serwisach, co niewątpliwie odbija się na budżecie firmy. Finalnie – powołując się na wspomniane źródło – wartość rezydualna aut, które w niedalekiej przyszłości będą wracać (lub już wróciły) na rynek wtórny, może okazać się co najmniej niezadowalająca. Co to oznacza?

Wartość rezydualna w przypadku leasingu czy najmu ma bezpośrednie przełożenie na wysokość płaconych rat, ponieważ naliczane są one na podstawie utraty wartości pojazdu. Przekładając to na prosty język: płacimy za różnicę ceny zakupu a ceną odsprzedaży. Im wartość rezydualna jest wyższa, tym firma finansująca będzie w stanie drożej sprzedać auto po okresie jego użytkowania. Tym samym comiesięczna rata powinna być niższa. W ostatecznym rozrachunku, firmy nie będą przychylnie patrzyć na finansowanie McLarenów, co może okazać się zabójcze dla brytyjskiej marki.

Wyżej opisane, skumulowane czynniki, o których wspomina JayEmm, mogą doprowadzić do najgorszego – utrzymanie McLaren Automotive przestanie być opłacalne. Oczywiście bankructwo nie jest pewne. Możliwe, że skończy się tylko na poważnej restrukturyzacji firmy, jednak nad siedzibą brytyjskiego producenta powoli zbierają się ciemne chmury. Z perspektywy petrolheadów to tragiczny scenariusz, ponieważ obecność marki na rynku nieustannie definiowała i napędzała postęp na rynku superaut. McLaren może nie ma za sobą historii rodem z Ferrari, Lamborghini czy Aston Martina, ale do naszej świadomości wbił się z impetem. Wszystko za sprawą modelu F1, który był spektakularnym hiperautem, znacznie wyprzedzającym swoją epokę. Nieco później przyszła kolej na trochę niedocenianego SLR-a, stworzonego we współpracy z Mercedesem. Nie zapominajmy też, że chociaż Bugatti wyprzedziło producenta z Woking pierwszym karbonowym monokokiem w aucie fabrycznym, to właśnie McLaren stworzył trend przenikania się technologii wyścigowych do „normalnych” aut. I niech to trwa przez wiele lat, mimo coraz ciemniejszych chmur nad Woking.

Źródło: JayEmm On Cars

Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!

Tags: 720S, mclaren, McLaren bankructwo, Ron Dennis, Woking

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

19 września 2021|0 Comments
Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

8 października 2020
Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

24 września 2020
Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

28 sierpnia 2020
Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

24 lipca 2020
Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

3 lipca 2020
Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

30 czerwca 2020
Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

19 maja 2020
Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

22 lutego 2020
Mitsubishi Outlander – wyróżnienie w zakresie kosztów

Mitsubishi Outlander – wyróżnienie w zakresie kosztów

14 lutego 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

19 września 2021|0 Comments
Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

8 października 2020
Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

24 września 2020
Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

28 sierpnia 2020
Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

24 lipca 2020
Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

3 lipca 2020
Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

30 czerwca 2020
Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

19 maja 2020
Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

22 lutego 2020
Mitsubishi Outlander – wyróżnienie w zakresie kosztów

Mitsubishi Outlander – wyróżnienie w zakresie kosztów

14 lutego 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry