Ducati Multistrada V4
Idea modelu Multistrada V4 obejmuje dużą różnorodność. „Sport” z mocą 170 KM, zaawansowanym elektronicznym systemem wspomagania MotoGP wraz z konfiguracją podwozia o zwrotnej geometrii, zapewnia efektywną jazdę w mieszanym terenie. Multistrada V4 to również „Touring” dzięki interwałom konserwacyjnym ustawianym co 60 000 km, dużej dbałości o komfort jazdy, całkowicie nowym przednim i tylnym radarom, systemowi nawigacyjnemu na desce rozdzielczej, a także światłom doświetlającym zakręty. „Enduro” to niezwykłe właściwości terenowe i elektronicznie sterowane zawieszenia. Z kolei za „miejski” charakter odpowiada bezprecedensowe prowadzenie przy niskich prędkościach.
Ducati nazywając ten model “Multistrada” składa ambitną obietnicę: zdolność do zdominowania „wielu dróg. Początkowo stworzony dla sportowego podejścia, jest teraz wszechstronną maszyną, zdolną poradzić sobie w każdych warunkach drogowych, łącząc w sobie cechy bezpieczeństwa i solidne wykonanie.
W ciągu 18 lat wyprodukowano ponad 110 000 sztuk. Pierwsza Multistrada została zaprojektowana jako motocykl sportowy o doskonałym momencie obrotowym, nadający się głównie do jazdy po drogach. Wersja z 2010 roku była pierwszym motocyklem “4 w 1” – do jazdy po szosie, w terenie, w mieście i do podróży. W 2015 roku, aby poprawić reakcję na działanie przepustnicy, model ten został wyposażony w pierwszy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu.
Multistrada czwartej generacji stała się jeszcze bardziej wydajnym motocyklem. Krótko mówiąc: jest łatwiejsza w prowadzeniu, solidniejsza i ultralekka, bardziej wszechstronna i wygodna, a jednocześnie skuteczna w każdych warunkach jazdy. Oczywiste jest, że Ducati chciało, aby Multistrada V4 była bezkonkurencyjnym urządzeniem o najlepszych osiągach.
Kiedy wygląd spotyka się z funkcjonalnością
We wszystkich projektach motoryzacyjnych Ducati, w tym w Multistradzie V4, kształt jest stale powiązany z przeznaczeniem. Wyraźnym przykładem tej zasady jest doskonała integracja przedniego i tylnego systemu radarowego z liniami roweru, gdzie szerokie powierzchnie płynnie obejmują aerodynamikę i innowacje w konfiguracji podwozia, aby zapewnić solidny, ale wyrafinowany efekt estetyczny. Aby wizualnie zwiększyć ogólną solidność użytkowania bez dodawania wagi do kształtów, zespół Ducati dołożył wszelkich starań, aby idealnie wyważyć proporcje i zwartość nadwozia w rozstawie osi.
Przedni reflektor z systemem DRL inspirowanym Panigale sprawia, że Multistrada V4 jest bardzo sportowa i natychmiast rozpoznawalna. Niezrównoważone proporcje przodu pojazdu, z muskularnymi, ale seksownymi liniami, które doskonale integrują 22-litrowy zbiornik, są mieszane z elegancką tylną częścią, która pozwala na optymalną pozycję nawet podczas jazdy na stojąco. Każdy element z przodu, od owiewki Perspex po „dziób”, a nawet szczeliny wentylacyjne, został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy najwyższy komfort aerodynamiczny i termiczny. Tę funkcję spełniają nawet małe, aerodynamiczne wypustki, które pomagają odprowadzać ciepło z nóg kierowcy.
Ducati Multistrada V4 | Serce
Silnik to serce motocykla. Niezwykle lekki (66,7 kg) i ultrakompaktowy, zupełnie nowy silnik V4 Granturismo gwarantuje płynną pracę przy niskich obrotach i liniową krzywą momentu obrotowego.
Silnik V4 Granturismo o pojemności 1158 cm3 rozwija moc 125 kW (170 KM) przy 10500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 125 Nm (12,7 kgm) przy 8750 obr./min. Inżynierowie Ducati skoncentrowali się na przełożeniach, z krótkim pierwszym biegiem, dzięki czemu motocykl nadaje się do jazdy i manewrowania przy ekstremalnie niskich prędkościach. Łatwo rusza pod górę, nawet przy pełnym obciążeniu i na odcinkach terenowych. Natomiast długi szósty bieg jest idealny do pokonywania długich podróży autostradą
Przeglądy
Olej w Multistradzie V4 wymaga wymiany co 15 000 km, podczas gdy kontrola luzu zaworów lub regulacja w razie potrzeby jest ustawiana co 60 000 km. Żaden inny seryjny motocykl, dostępny obecnie na rynku, nie deklaruje tak długich interwałów serwisowych.
Silnik V4 Granturismo został zaprojektowany do użytku drogowego i wykorzystuje zalety techniczne, które Ducati wypracowało przez lata doświadczeń w świecie sportu. Wśród nich przeciwbieżny wał korbowy, który działając „przeciw” bezwładności generowanej przez koła, poprawia prowadzenie, zmniejsza kołysanie, a tym samym poprawia wydajność i przyjemność z jazdy.
Ducati Multistrada V4 | Elektronika
W dziedzinie elektroniki Multistrada V4 oferuje dużo nowości. Dotyczy to bezpieczeństwa, komfortu, wydajności i funkcji łączności. Platforma inercyjna (IMU) zarządza działaniem ABS w zakrętach, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC) oraz działaniem świateł doświetlających zakręty (DCL). Kolejną standardową funkcją Multistrady V4 S jest Vehicle Hold Control (VHC), który ułatwia ponowne uruchomienie, szczególnie na pochyłościach. W Multistradzie V4 S platforma inercyjna komunikuje się również z półaktywnym układem zawieszenia Ducati Skyhook (DSS). Ten ostatni nie tylko jest w stanie analizować warunki jazdy i błyskawicznie regulować hydraulikę widelca i amortyzatora.
Aby jeszcze bardziej poprawić wrażenia z jazdy, technicy Ducati całkowicie zmienili zarówno interfejs użytkownika, jak i grafikę deski rozdzielczej (teraz wielojęzycznej), która w Multistradzie V4 S jest wyposażona w regulowany 6,5-calowy wyświetlacz TFT. Ponadto w wersji S joystick został dodany na kierownicy, aby zapewnić łatwą nawigację po menu. Inne nowe funkcje obejmują system Ducati Connect, który umożliwia za pośrednictwem Bluetooth i Wi-Fi funkcję „tworzenia kopii lustrzanych” aplikacji telefonu komórkowego na desce rozdzielczej i sterować za pomocą joysticka. W górnej części zbiornika uzyskano komorę, do której prowadzą małe drzwiczki, w których można przechowywać smartfon i ładować go przez port USB.
RADARY!
Dzięki Multistradzie V4 Ducati wprowadza również absolutną nowość w świecie motocykli: system radarowy, który umożliwia korzystanie z adaptacyjnego tempomatu (ACC) i wykrywania martwego pola (BSD). Radary to zaawansowane systemy wspomagające, które firma Ducati opracowała w ścisłej współpracy z partnerem technologicznym, firmą Bosch. Systemy te zdolne są do wspierania i zwiększania komfortu jazdy dzięki możliwości odtworzenia drogi otaczającej motocykl.
Wyposażenie
Multistrada V4 jest wyposażona w aluminiową ramę monocoque, 19-calowe koło przednie i jest również dostępna z kołami szprychowymi. Ma zmniejszony rozstaw osi (1567 mm), zawieszenie o dużym skoku (170 mm przód-180 mm tył), prześwit 220 mm i waży 215 kg na sucho. Wszystko to ma zapewniać łatwość w prowadzeniu i wszechstronność zarówno na drodze, jak i w terenie.
Środkowa część motocykla jest wąska i pozwala na idealną pozycję nawet podczas jazdy na stojąco na odcinkach terenowych. Nowa ergonomia zapewnia również solidne wsparcie, gdy motocyklista stawia stopy na ziemi, aby lepiej manewrowa motocyklem podczas postoju. Z tego powodu w fazie projektowania dużo uwagi poświęcono obniżeniu wysokości siedziska, dwupozycyjnej regulacji 840 mm i 860 mm (niskie siedzenie 810 mm i wysokie siedzisko 875 mm są również dostępne jako akcesoria). Ta wartość ma kluczowe znaczenie zwłaszcza podczas manewrów z małą prędkością, nawet przy pełnym obciążeniu.
Aby zmaksymalizować komfort podróżowania autostradą na długich dystansach, inżynierowie Ducati skupili się na tym co jest miarą komfortu zapewnianego przez pojazd podczas jazdy. Dla projektu Multistrada V4 przeprowadzono szczegółowe badanie aerodynamiczne, również w tunelu aerodynamicznym, w celu uzyskania najlepszej ochrony przed powietrzem, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, zmniejszając hałas i nie dopuszczając ciepła dochodzącego z silnika.
Rezultatem jest szyba Perspex, regulowana jednym palcem na wysokość i połączona z dwoma bocznymi deflektorami. Każdy aspekt, od kształtu siedzenia do ogólnej ochrony przed powietrzem, został szczegółowo zbadany. Silnik V4 Granturismo przyjmuje strategię dezaktywacji tylnego rzędu cylindrów na biegu jałowym. W ten sposób, gdy motocyk jest zatrzymany na światłach, następuje dezaktywacja tylnego rzędu (w cylindrach nie dochodzi do spalania), co poprawia komfort cieplny kierowcy i pasażera dzięki obniżeniu temperatur i zmniejszeniu zużycia. Wszystko to w połączeniu z bardzo niskim poziomem wibracji sprawia, że nawet najdłuższa podróż jest przyjemniejsza i mniej męcząca, czy to w pojedynkę, czy w parze.
Z nową Multistradą dominacja na wszystkich drogach nigdy nie była tak łatwa.
– Ducati
Polub nas na Facebooku!
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Ducati Multistrada V4
Idea modelu Multistrada V4 obejmuje dużą różnorodność. „Sport” z mocą 170 KM, zaawansowanym elektronicznym systemem wspomagania MotoGP wraz z konfiguracją podwozia o zwrotnej geometrii, zapewnia efektywną jazdę w mieszanym terenie. Multistrada V4 to również „Touring” dzięki interwałom konserwacyjnym ustawianym co 60 000 km, dużej dbałości o komfort jazdy, całkowicie nowym przednim i tylnym radarom, systemowi nawigacyjnemu na desce rozdzielczej, a także światłom doświetlającym zakręty. „Enduro” to niezwykłe właściwości terenowe i elektronicznie sterowane zawieszenia. Z kolei za „miejski” charakter odpowiada bezprecedensowe prowadzenie przy niskich prędkościach.
Ducati nazywając ten model “Multistrada” składa ambitną obietnicę: zdolność do zdominowania „wielu dróg. Początkowo stworzony dla sportowego podejścia, jest teraz wszechstronną maszyną, zdolną poradzić sobie w każdych warunkach drogowych, łącząc w sobie cechy bezpieczeństwa i solidne wykonanie.
W ciągu 18 lat wyprodukowano ponad 110 000 sztuk. Pierwsza Multistrada została zaprojektowana jako motocykl sportowy o doskonałym momencie obrotowym, nadający się głównie do jazdy po drogach. Wersja z 2010 roku była pierwszym motocyklem “4 w 1” – do jazdy po szosie, w terenie, w mieście i do podróży. W 2015 roku, aby poprawić reakcję na działanie przepustnicy, model ten został wyposażony w pierwszy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu.
Multistrada czwartej generacji stała się jeszcze bardziej wydajnym motocyklem. Krótko mówiąc: jest łatwiejsza w prowadzeniu, solidniejsza i ultralekka, bardziej wszechstronna i wygodna, a jednocześnie skuteczna w każdych warunkach jazdy. Oczywiste jest, że Ducati chciało, aby Multistrada V4 była bezkonkurencyjnym urządzeniem o najlepszych osiągach.
Kiedy wygląd spotyka się z funkcjonalnością
We wszystkich projektach motoryzacyjnych Ducati, w tym w Multistradzie V4, kształt jest stale powiązany z przeznaczeniem. Wyraźnym przykładem tej zasady jest doskonała integracja przedniego i tylnego systemu radarowego z liniami roweru, gdzie szerokie powierzchnie płynnie obejmują aerodynamikę i innowacje w konfiguracji podwozia, aby zapewnić solidny, ale wyrafinowany efekt estetyczny. Aby wizualnie zwiększyć ogólną solidność użytkowania bez dodawania wagi do kształtów, zespół Ducati dołożył wszelkich starań, aby idealnie wyważyć proporcje i zwartość nadwozia w rozstawie osi.
Przedni reflektor z systemem DRL inspirowanym Panigale sprawia, że Multistrada V4 jest bardzo sportowa i natychmiast rozpoznawalna. Niezrównoważone proporcje przodu pojazdu, z muskularnymi, ale seksownymi liniami, które doskonale integrują 22-litrowy zbiornik, są mieszane z elegancką tylną częścią, która pozwala na optymalną pozycję nawet podczas jazdy na stojąco. Każdy element z przodu, od owiewki Perspex po „dziób”, a nawet szczeliny wentylacyjne, został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy najwyższy komfort aerodynamiczny i termiczny. Tę funkcję spełniają nawet małe, aerodynamiczne wypustki, które pomagają odprowadzać ciepło z nóg kierowcy.
Ducati Multistrada V4 | Serce
Silnik to serce motocykla. Niezwykle lekki (66,7 kg) i ultrakompaktowy, zupełnie nowy silnik V4 Granturismo gwarantuje płynną pracę przy niskich obrotach i liniową krzywą momentu obrotowego.
Silnik V4 Granturismo o pojemności 1158 cm3 rozwija moc 125 kW (170 KM) przy 10500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 125 Nm (12,7 kgm) przy 8750 obr./min. Inżynierowie Ducati skoncentrowali się na przełożeniach, z krótkim pierwszym biegiem, dzięki czemu motocykl nadaje się do jazdy i manewrowania przy ekstremalnie niskich prędkościach. Łatwo rusza pod górę, nawet przy pełnym obciążeniu i na odcinkach terenowych. Natomiast długi szósty bieg jest idealny do pokonywania długich podróży autostradą
Przeglądy
Olej w Multistradzie V4 wymaga wymiany co 15 000 km, podczas gdy kontrola luzu zaworów lub regulacja w razie potrzeby jest ustawiana co 60 000 km. Żaden inny seryjny motocykl, dostępny obecnie na rynku, nie deklaruje tak długich interwałów serwisowych.
Silnik V4 Granturismo został zaprojektowany do użytku drogowego i wykorzystuje zalety techniczne, które Ducati wypracowało przez lata doświadczeń w świecie sportu. Wśród nich przeciwbieżny wał korbowy, który działając „przeciw” bezwładności generowanej przez koła, poprawia prowadzenie, zmniejsza kołysanie, a tym samym poprawia wydajność i przyjemność z jazdy.
Ducati Multistrada V4 | Elektronika
W dziedzinie elektroniki Multistrada V4 oferuje dużo nowości. Dotyczy to bezpieczeństwa, komfortu, wydajności i funkcji łączności. Platforma inercyjna (IMU) zarządza działaniem ABS w zakrętach, Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Traction Control (DTC) oraz działaniem świateł doświetlających zakręty (DCL). Kolejną standardową funkcją Multistrady V4 S jest Vehicle Hold Control (VHC), który ułatwia ponowne uruchomienie, szczególnie na pochyłościach. W Multistradzie V4 S platforma inercyjna komunikuje się również z półaktywnym układem zawieszenia Ducati Skyhook (DSS). Ten ostatni nie tylko jest w stanie analizować warunki jazdy i błyskawicznie regulować hydraulikę widelca i amortyzatora.
Aby jeszcze bardziej poprawić wrażenia z jazdy, technicy Ducati całkowicie zmienili zarówno interfejs użytkownika, jak i grafikę deski rozdzielczej (teraz wielojęzycznej), która w Multistradzie V4 S jest wyposażona w regulowany 6,5-calowy wyświetlacz TFT. Ponadto w wersji S joystick został dodany na kierownicy, aby zapewnić łatwą nawigację po menu. Inne nowe funkcje obejmują system Ducati Connect, który umożliwia za pośrednictwem Bluetooth i Wi-Fi funkcję „tworzenia kopii lustrzanych” aplikacji telefonu komórkowego na desce rozdzielczej i sterować za pomocą joysticka. W górnej części zbiornika uzyskano komorę, do której prowadzą małe drzwiczki, w których można przechowywać smartfon i ładować go przez port USB.
RADARY!
Dzięki Multistradzie V4 Ducati wprowadza również absolutną nowość w świecie motocykli: system radarowy, który umożliwia korzystanie z adaptacyjnego tempomatu (ACC) i wykrywania martwego pola (BSD). Radary to zaawansowane systemy wspomagające, które firma Ducati opracowała w ścisłej współpracy z partnerem technologicznym, firmą Bosch. Systemy te zdolne są do wspierania i zwiększania komfortu jazdy dzięki możliwości odtworzenia drogi otaczającej motocykl.
Wyposażenie
Multistrada V4 jest wyposażona w aluminiową ramę monocoque, 19-calowe koło przednie i jest również dostępna z kołami szprychowymi. Ma zmniejszony rozstaw osi (1567 mm), zawieszenie o dużym skoku (170 mm przód-180 mm tył), prześwit 220 mm i waży 215 kg na sucho. Wszystko to ma zapewniać łatwość w prowadzeniu i wszechstronność zarówno na drodze, jak i w terenie.
Środkowa część motocykla jest wąska i pozwala na idealną pozycję nawet podczas jazdy na stojąco na odcinkach terenowych. Nowa ergonomia zapewnia również solidne wsparcie, gdy motocyklista stawia stopy na ziemi, aby lepiej manewrowa motocyklem podczas postoju. Z tego powodu w fazie projektowania dużo uwagi poświęcono obniżeniu wysokości siedziska, dwupozycyjnej regulacji 840 mm i 860 mm (niskie siedzenie 810 mm i wysokie siedzisko 875 mm są również dostępne jako akcesoria). Ta wartość ma kluczowe znaczenie zwłaszcza podczas manewrów z małą prędkością, nawet przy pełnym obciążeniu.
Aby zmaksymalizować komfort podróżowania autostradą na długich dystansach, inżynierowie Ducati skupili się na tym co jest miarą komfortu zapewnianego przez pojazd podczas jazdy. Dla projektu Multistrada V4 przeprowadzono szczegółowe badanie aerodynamiczne, również w tunelu aerodynamicznym, w celu uzyskania najlepszej ochrony przed powietrzem, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, zmniejszając hałas i nie dopuszczając ciepła dochodzącego z silnika.
Rezultatem jest szyba Perspex, regulowana jednym palcem na wysokość i połączona z dwoma bocznymi deflektorami. Każdy aspekt, od kształtu siedzenia do ogólnej ochrony przed powietrzem, został szczegółowo zbadany. Silnik V4 Granturismo przyjmuje strategię dezaktywacji tylnego rzędu cylindrów na biegu jałowym. W ten sposób, gdy motocyk jest zatrzymany na światłach, następuje dezaktywacja tylnego rzędu (w cylindrach nie dochodzi do spalania), co poprawia komfort cieplny kierowcy i pasażera dzięki obniżeniu temperatur i zmniejszeniu zużycia. Wszystko to w połączeniu z bardzo niskim poziomem wibracji sprawia, że nawet najdłuższa podróż jest przyjemniejsza i mniej męcząca, czy to w pojedynkę, czy w parze.
Z nową Multistradą dominacja na wszystkich drogach nigdy nie była tak łatwa.
– Ducati