Ducati Multistrada V4

Rusza produkcja nowego Ducati Multistrada V4

W fabryce Ducati w Borgo Panigale rozpoczęto produkcję Multistrady V4 – pierwszego motocykla, w którym zastosowano technologię radaru przedniego i tylnego. Multistrada V4 zostanie oficjalnie zaprezentowana już w tym roku. 
W fabryce Ducati w Borgo Panigale rozpoczęto produkcję Multistrady V4 – pierwszego motocykla, w którym zastosowano technologię radaru przedniego i tylnego. Multistrada V4 zostanie oficjalnie zaprezentowana już w tym roku. 

Ducati Multistrada V4

Dla czwartej generacji Multistrady Ducati opracowało nowy, lekki i kompaktowy silnik V4, zaprojektowany tak, aby sprostać wymaganiom „turystycznego” użytkowania, nie zaniedbując przy tym sportowego charakteru. Jednak to nie koniec nowości, bowiem włoski producent do motocykli produkcyjnych wprowadza radary. Wdrożenie tych systemów zapowiada prawdziwą rewolucję dla świata dwóch kółek, wyznaczając nowy poziom doskonałości w zakresie komfortu i wspomagania jazdy, zwłaszcza podczas długich podróży po autostradach.

Radary są zaawansowanymi systemami pomocniczymi, zdolnymi do wspomagania i zwiększania komfortu jazdy dzięki możliwości rekonstrukcji rzeczywistości otaczającej motocykl. Pomysł na tego typu rozwiązanie sięga 2016 roku, kiedy to firma współpracowała z Wydziałem Elektroniki, Informacji i Bioinżynierii Politechniki w Mediolanie w celu przeprowadzenia eksperymentów z tego typu systemami. To pierwsze doświadczenie potwierdziło możliwość zastosowania tego typu technologii w pojazdach dwukołowych i doprowadziło do stworzenia kompletnego pakietu wspomagania jazdy z wykorzystaniem dwóch radarów, który w ciągu czterech lat został opracowany i wyprodukowany w ścisłej współpracy z firmą Bosch. Każdy radar ma kompaktowe wymiary (70 x 60 x 28 mm, porównywalne z kamerami sportowymi) i doskonale łączy się z motocyklem, ważąc zaledwie 190 gramów.

Ducati Multistrada V4

Ducati Multistrada V4. Umieszczony z przodu pojazdu radar steruje pracą tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), który poprzez kontrolowane hamowanie i przyspieszanie automatycznie dostosowuje odległość (wybieraną spośród czterech poziomów) od innych pojazdów podczas jazdy z prędkością od 30 do 160 km/h. System, który ma swoje źródła w konstrukcjach samochodowych, został opracowany i rozwinięty zgodnie z dynamiką i ergonomią pojazdu dwukołowego. W szczególności, autorytet systemu w zakresie zwalniania i przyspieszania został ograniczony, aby zapewnić motocykliście możliwość utrzymania stałej kontroli nad pojazdem w każdej sytuacji. System pozwala na bardziej komfortową jazdę, szczególnie na długich trasach autostradowych.

Z kolei tylny radar jest w stanie wykryć i zgłosić pojazdy znajdujące się w tzw. martwej strefie, czyli w obszarze niewidocznym bezpośrednio przez kierowcę lub z poziomu lusterka wstecznego. System BSD (Blind Spot Detection) sygnalizuje również zbliżanie się z tyłu pojazdów z dużą prędkością. 

Aby podkreślić techniczno-naukową wartość projektu badawczego, realizowanego wspólnie przez inżynierów i badaczy z Ducati oraz absolwentów Politechniki w Mediolanie, w maju 2017 r. złożono wniosek patentowy dotyczący algorytmów kontrolnych tego systemu. W czerwcu 2017 r. na IEEE – Intelligent Vehicles Symposium (IV) w Redondo Beach w Kalifornii zaprezentowano publikację naukową.

Polub nas na Facebooku!