Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault | Mniej więcej w połowie lat sześćdziesiątych generał […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault | Mniej więcej w połowie lat sześćdziesiątych generał […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault: Niebieskie dziedzictwo

Alpine Renault | Mniej więcej w połowie lat sześćdziesiątych generał […]

Sebastian Mądrachowski

Alpine Renault | Mniej więcej w połowie lat sześćdziesiątych generał Charles de Gaulle, pełniący wówczas obowiązki prezydenta Francji, odwiedził paryskie targi motoryzacyjne Salon de Paris. Kiedy przechodził obok stoiska Renault, jego uwagę przykuło niskie, sportowe auto ubrane w stonowany, niebieski lakier. Sylwetka samochodu zdradzała jego sportowe zastosowanie, podobnie jak numery startowe umieszczone wewnątrz białych, okrągłych pól. Zaciekawiony, zapytał stojącego nieopodal mężczyznę: „Do czego służy sport samochodowy?”. Ten, bez chwili zawahania, odrzekł: „Do tego, aby Francja zwyciężała, panie generale!”.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto: materiały prasowe carhdwalls

Jean Rédélé, bo tak nazywał się rozmówca generała, doskonale wiedział, że jego słowa mają odzwierciedlenie w faktach. Stał na czele marki Alpine, budującej sportowe modele we współpracy z Renault. Jego kariera zaczęła się w wieku 24 lat, kiedy został najmłodszym dealerem tej francuskiej marki w kraju. Jako że od zawsze ciągnęło go do motosportu, zaczął on modyfikować niepozorne Renault 4CV na potrzeby lokalnych rajdów i wyścigów. Efekty przerosły najśmielsze oczekiwania. Wiele wygranych rajdów z dużo mocniejszymi rywalami przyniosło mu szybki rozgłos. Rédélé nawiązał regularną współpracę z Renault, budując dla nich auta przeznaczone do sportu.

Nazwa Alpine, powstała w 1955 roku dla upamiętnienia triumfu Coupe de Alpes, szybko zaczęła być kojarzona ze sportowymi maszynami bazującymi na podzespołach z popularnych modeli Renault.

Jednak większość fanów motoryzacji w pamięci ma tylko jeden z nich – legendarne A110. Bazował on na częściach z Renault 8, które okalało niezwykłej urody nadwozie z włókna szklanego. Moc auta w zależności od wersji silnikowej wahała się od 66 do 140 KM. W najmocniejszej opcji, dzięki wyjątkowo niskiej wadze auta wynoszącej niewiele ponad 700 kg, wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 219 km/h. Wkrótce po premierze pojawiały się pierwsze sukcesy sportowe, jednak największa ich kumulacja przypada na początek lat siedemdziesiątych. W 1970 Jean-Claude Andruet wygrał za kierownicą A110 Rajd Polski, zaś czołowe lokaty w Rajdzie Monte Carlo przez kolejne dwa lata także należały do jeźdźców dosiadających niebieskich potworów. Ukoronowaniem zwycięskiej drogi był pierwszy sezon WRC w 1973 roku, w którym Renault za sprawą A110 zwyciężyło klasyfikację producentów. Niebieskiego króla z tronu ściągnęła dopiero włoska konstrukcja, stworzona od podstaw na potrzeby rajdów – Lancia Stratos.

renault alpine a110 concept

Mimo że ostatni samochód z logiem Alpine zjechał z taśmy produkcyjnej w 1995 roku, Renault nie zapomniało o swojej sportowej tożsamości. W 2012 roku ukazał się spektakularny koncept Alpine A110-50, który spotkał się z niezwykle życzliwym przyjęciem. Kolejna premiera nastąpiła na tegorocznym wyścigu w Le Mans, gdzie pokazowe kółko po torze przejechał nowy Alpine Celebration Concept w towarzystwie wyścigowej A110. Świętowano sześćdziesiątą rocznicę powstania marki, a niebieska para aut została w ten sposób dobrana nie przez przypadek.

 

renault alpine a110 concept
Alpine planuje wrócić na rynek z nowymi modelami, czego zapowiedzią jest powstały koncept.

Auto nawiązuje wyglądem do swojego wspaniałego poprzednika. I nie chodzi wyłącznie o kolor, co bezbłędnie wyłapie piękniejsza część społeczeństwa. Jest to niewielkie, dwuosobowe coupe o charakterystycznych przetłoczeniach na masce, agresywnej sylwetce i napędzie skupionym na wprawieniu w ruch tylnych kół. Podobnie jak w oryginale, postawiono na lekkość, doprawioną rozsądnym zapasem mocy. Mówi się o wadze w granicach 1100 kg, co w dzisiejszych realiach stawia go w gronie anorektyków wśród aut sportowych. Plotki głoszą, że do napędu może posłużyć czterocylindrowa jednostka z Clio RS lub też większego brata, Megane RS. W rezultacie otrzymamy ciekawego konkurenta dla Alfy Romeo 4C czy Porsche Cayman. Ulokowanie wlotów w tylnej części nadwozia może świadczyć o umieszczeniu silnika z tyłu, co było charakterystyczne dla kultowej A110.

Pierwszy Alpine ma wyjechać o własnych siłach z fabryki w Dieppe w 2016 roku, a roczna produkcja zamykać się będzie liczbą 3000 egzemplarzy. Docelowo oferta ma liczyć 4 modele. Miejmy nadzieję, że pracując nad produkcyjnym egzemplarzem konstruktorzy wezmą sobie do serca słowa swojego założyciela – „Wyścig to najlepszy sposób na przetestowanie samochodów seryjnych, a zwycięstwo stanowi najlepszy argument sprzedażowy”.

renault alpine a110 concept

Tags: a110, alpina, alpine, alpine a110, carrara, koncept, nazaruk, renault, renówka, sport, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Alpine Renault | Mniej więcej w połowie lat sześćdziesiątych generał Charles de Gaulle, pełniący wówczas obowiązki prezydenta Francji, odwiedził paryskie targi motoryzacyjne Salon de Paris. Kiedy przechodził obok stoiska Renault, jego uwagę przykuło niskie, sportowe auto ubrane w stonowany, niebieski lakier. Sylwetka samochodu zdradzała jego sportowe zastosowanie, podobnie jak numery startowe umieszczone wewnątrz białych, okrągłych pól. Zaciekawiony, zapytał stojącego nieopodal mężczyznę: „Do czego służy sport samochodowy?”. Ten, bez chwili zawahania, odrzekł: „Do tego, aby Francja zwyciężała, panie generale!”.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto: materiały prasowe carhdwalls

Jean Rédélé, bo tak nazywał się rozmówca generała, doskonale wiedział, że jego słowa mają odzwierciedlenie w faktach. Stał na czele marki Alpine, budującej sportowe modele we współpracy z Renault. Jego kariera zaczęła się w wieku 24 lat, kiedy został najmłodszym dealerem tej francuskiej marki w kraju. Jako że od zawsze ciągnęło go do motosportu, zaczął on modyfikować niepozorne Renault 4CV na potrzeby lokalnych rajdów i wyścigów. Efekty przerosły najśmielsze oczekiwania. Wiele wygranych rajdów z dużo mocniejszymi rywalami przyniosło mu szybki rozgłos. Rédélé nawiązał regularną współpracę z Renault, budując dla nich auta przeznaczone do sportu.

Nazwa Alpine, powstała w 1955 roku dla upamiętnienia triumfu Coupe de Alpes, szybko zaczęła być kojarzona ze sportowymi maszynami bazującymi na podzespołach z popularnych modeli Renault.

Jednak większość fanów motoryzacji w pamięci ma tylko jeden z nich – legendarne A110. Bazował on na częściach z Renault 8, które okalało niezwykłej urody nadwozie z włókna szklanego. Moc auta w zależności od wersji silnikowej wahała się od 66 do 140 KM. W najmocniejszej opcji, dzięki wyjątkowo niskiej wadze auta wynoszącej niewiele ponad 700 kg, wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 219 km/h. Wkrótce po premierze pojawiały się pierwsze sukcesy sportowe, jednak największa ich kumulacja przypada na początek lat siedemdziesiątych. W 1970 Jean-Claude Andruet wygrał za kierownicą A110 Rajd Polski, zaś czołowe lokaty w Rajdzie Monte Carlo przez kolejne dwa lata także należały do jeźdźców dosiadających niebieskich potworów. Ukoronowaniem zwycięskiej drogi był pierwszy sezon WRC w 1973 roku, w którym Renault za sprawą A110 zwyciężyło klasyfikację producentów. Niebieskiego króla z tronu ściągnęła dopiero włoska konstrukcja, stworzona od podstaw na potrzeby rajdów – Lancia Stratos.

renault alpine a110 concept

Mimo że ostatni samochód z logiem Alpine zjechał z taśmy produkcyjnej w 1995 roku, Renault nie zapomniało o swojej sportowej tożsamości. W 2012 roku ukazał się spektakularny koncept Alpine A110-50, który spotkał się z niezwykle życzliwym przyjęciem. Kolejna premiera nastąpiła na tegorocznym wyścigu w Le Mans, gdzie pokazowe kółko po torze przejechał nowy Alpine Celebration Concept w towarzystwie wyścigowej A110. Świętowano sześćdziesiątą rocznicę powstania marki, a niebieska para aut została w ten sposób dobrana nie przez przypadek.

 

renault alpine a110 concept
Alpine planuje wrócić na rynek z nowymi modelami, czego zapowiedzią jest powstały koncept.

Auto nawiązuje wyglądem do swojego wspaniałego poprzednika. I nie chodzi wyłącznie o kolor, co bezbłędnie wyłapie piękniejsza część społeczeństwa. Jest to niewielkie, dwuosobowe coupe o charakterystycznych przetłoczeniach na masce, agresywnej sylwetce i napędzie skupionym na wprawieniu w ruch tylnych kół. Podobnie jak w oryginale, postawiono na lekkość, doprawioną rozsądnym zapasem mocy. Mówi się o wadze w granicach 1100 kg, co w dzisiejszych realiach stawia go w gronie anorektyków wśród aut sportowych. Plotki głoszą, że do napędu może posłużyć czterocylindrowa jednostka z Clio RS lub też większego brata, Megane RS. W rezultacie otrzymamy ciekawego konkurenta dla Alfy Romeo 4C czy Porsche Cayman. Ulokowanie wlotów w tylnej części nadwozia może świadczyć o umieszczeniu silnika z tyłu, co było charakterystyczne dla kultowej A110.

Pierwszy Alpine ma wyjechać o własnych siłach z fabryki w Dieppe w 2016 roku, a roczna produkcja zamykać się będzie liczbą 3000 egzemplarzy. Docelowo oferta ma liczyć 4 modele. Miejmy nadzieję, że pracując nad produkcyjnym egzemplarzem konstruktorzy wezmą sobie do serca słowa swojego założyciela – „Wyścig to najlepszy sposób na przetestowanie samochodów seryjnych, a zwycięstwo stanowi najlepszy argument sprzedażowy”.

renault alpine a110 concept

Tags: a110, alpina, alpine, alpine a110, carrara, koncept, nazaruk, renault, renówka, sport, supercar

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

19 września 2021|0 Comments
Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

8 października 2020
Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

24 września 2020
Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

28 sierpnia 2020
Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

24 lipca 2020
Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

3 lipca 2020
Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

30 czerwca 2020
Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

19 maja 2020
Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

21 kwietnia 2020
Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

22 lutego 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

19 września 2021|0 Comments
Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

8 października 2020
Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

24 września 2020
Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

28 sierpnia 2020
Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

24 lipca 2020
Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

3 lipca 2020
Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

30 czerwca 2020
Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

19 maja 2020
Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

21 kwietnia 2020
Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

22 lutego 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry