Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Mieczysław Bekker LRV na księżycu
Strona główna » Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker – polski naukowiec, konstruktor i inżynier. Specjalista w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker – polski naukowiec, konstruktor i inżynier. Specjalista w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker: pierwszy samochód na księżycu

Mieczysław Bekker – polski naukowiec, konstruktor i inżynier. Specjalista w […]

Sebastian Mądrachowski

Mieczysław Bekker – polski naukowiec, konstruktor i inżynier. Specjalista w dziedzinie teorii ruchu pojazdów terenowych. Kierował zespołem odpowiedzialnym za konstrukcję pojazdu LRV (Lunar Roving Vehicle).

tekst: Sebastian Mądrachowski / fot. internet

LRV to łazik księżycowy, który towarzyszył astronautom NASA podczas lotów na powierzchnię księżyca w ramach programu Apollo. Profesor Mieczysław Bekker był twórcą rozwiązań technicznych, które pozwoliły łazikowi na poruszanie po powierzchni naszego naturalnego satelity.

Przyjmuje się, że 90% informacji, które uzyskaliśmy podczas lotów załogowych na księżyc zawdzięczamy mobilności LRV.

mieczysław bekker lunar roving vehicle projekt

Mieczysław Bekker | Projekt LRV

Mieczysław Bekker  – Polak, który zaparkował samochód na księżycu

Polski naukowiec urodził się 25 maja 1905 w Strzyżowie na Lubelszczyźnie. Zmarł 8 stycznia 1989 roku w Santa Barbara w Kalifornii w wieku 84 lat.

Mieczysław Bekker jest też twórcą prac, które stanowią podstawę dzisiejszej nauki o poruszaniu się pojazdów terenowych: „Theory of land locomotion”, „Off-the-road locomotion”, oraz „Introduction to terrain vehicle”. Prace naukowe opublikowało wydawnictwo Uniwersytetu Michigan i opisują nowoczesną teorię ruchu pojazdów terenowych.

Mieczysław Bekker jest doktorem honoris causa Politechniki w Monachium, oraz doktorem honorowym Uniwersytetu Carleton w Ottawie.

Pełną historię Mieczysława Bekkera, jednego z największych polskich wynalazców, poznacie na filmie poniżej:


Mieczysław Bekker | LRV/Lunar Roving Vehicle

Oprócz wspomnianych wyżej prac naukowych poświęconych teorii ruchu pojazdów terenowych, za największe osiągnięcie Mieczysława Bekkera uważa się konstrukcję LRV – Lunar Roving Vehicle. LRV to łazik księżycowy, który wraz z misją Apollo 15, w lipcu 1971 roku, poleciał na księżyc.

Profesor Mieczysław Bekker był twórcą wszystkich rozwiązań technicznych pozwalających na poruszanie się LRV po powierzchni księżyca.

Mieczysław Bekker LRV na księżycu

Mieczysław Bekker | LRV na Księżycu

Mieczysław Bekker | Polak, który powiększył nasz świat

Pierwszy lot na księżyc, pierwszy człowiek i pierwszy SAMOCHÓD na księżycu wiążą się postacią polskiego naukowca. Profesor Bekker nierozerwalnie związany jest z historią naszej eksploracji Księżyca. Naukowiec od samego początku uczestniczył w programie Apollo, który doprowadził do postawienia przez człowieka nogi na Srebrnym Globie.


Program Apollo – historia/chronologia:

Program Apollo (nazwa pochodzi od Apollina – greckiego boga światła i prawdy) rozpoczął się w roku 1961.

  • misja Apollo 1 (27 stycznia 1967) – załogowa wyprawa nie udała się. Podczas próby naziemnej na platformie startowej zapaliła się kabina. Zginęła cała załoga: Edward White, Virgil „Gus” Grissom, Roger Chafee
  • misje Apollo 2 – 6 to próbne loty bezzałogowe mające na celu testy elementów startowych
  • misja Apollo 7 (październik 1968) – pierwsza misja załogowa zrealizowana w całości, osiągnięto wysokość orbity ziemskiej
  • misja Apollo 8 (grudzień 1968) – PIERWSZY LOT NA KSIĘŻYC – misja wykroczyła poza orbitę okołoziemską i okrążyła księżyc.
  • misje Apollo 9 i 10 – obloty modułu księżycowego i próba generalna przed pierwszym lądowaniem na Księżycu
  • APOLLO 11 (20 lipca 1969 roku) – pierwsze lądowanie na księżycu i pierwszy człowiek na księżycu: Neil Armstrong, Edwin „Buzz” Aldrin i Michael Collins

Później na Księżycu lądowali jeszcze astronauci w misjach Apollo 12, 14, 15, 16 i 17 prowadząc zaawansowane badania powierzchni naszego satelity. Planowane były również misje Apollo 18, 19 i 20, ale w związku z cięciami budżetowymi nie doszły do skutku.

Misja Apollo – rakieta Saturn V

Podczas misji Apollo 8 raz pierwszy użyto wielostopniowej rakiety Saturn V, stworzonej przez Wernhera von Brauna. Niemiecki uczony, jeden z czołowych konstruktorów rakiet i pionierów podboju kosmosu podczas II wojny światowej był współtwórcą pocisków balistycznych V-2.

Członek partii nazistowskiej, oficer SS, a po wojnie uczestnik amerykańskiego programu kosmicznego. Jego dzieło, Saturn V, to największa wybudowana przez człowieka rakieta. Pojazd miał 110,6 m wysokości i ważył 3038,5 tony. Do dziś rakiety projektowane przez NASA do dalszej eksploracji kosmosu opierają się na projekcie rakiety Saturn V

Mieczysław Bekker LRV apollo 15

Mieczysław Bekker | LRV na Srebrnym Globie (misja Apollo 15)

Program Apollo wygaszał od połowy lat 70. Od wtedy też nie wysyłano już statków kosmicznych. Profesor Mieczysław Bekker jest związany praktycznie z całą historią naszej obecności na powierzchni Księżyca.


Jeżeli zainteresowała Cię osoba Mieczysława Bekkera, najprawdopodobniej spodoba Ci się też historia amerykańskiego programu wahadłowców kosmicznych i promu Columbia: LINK

Tags: apollo 15, lot na księżyc, lrv, lunar roving vehicle, mieczysław bekker, program apollo, samochód w kosmosie, sebastian mądrachowski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Mieczysław Bekker – polski naukowiec, konstruktor i inżynier. Specjalista w dziedzinie teorii ruchu pojazdów terenowych. Kierował zespołem odpowiedzialnym za konstrukcję pojazdu LRV (Lunar Roving Vehicle).

tekst: Sebastian Mądrachowski / fot. internet

LRV to łazik księżycowy, który towarzyszył astronautom NASA podczas lotów na powierzchnię księżyca w ramach programu Apollo. Profesor Mieczysław Bekker był twórcą rozwiązań technicznych, które pozwoliły łazikowi na poruszanie po powierzchni naszego naturalnego satelity.

Przyjmuje się, że 90% informacji, które uzyskaliśmy podczas lotów załogowych na księżyc zawdzięczamy mobilności LRV.

mieczysław bekker lunar roving vehicle projekt

Mieczysław Bekker | Projekt LRV

Mieczysław Bekker  – Polak, który zaparkował samochód na księżycu

Polski naukowiec urodził się 25 maja 1905 w Strzyżowie na Lubelszczyźnie. Zmarł 8 stycznia 1989 roku w Santa Barbara w Kalifornii w wieku 84 lat.

Mieczysław Bekker jest też twórcą prac, które stanowią podstawę dzisiejszej nauki o poruszaniu się pojazdów terenowych: „Theory of land locomotion”, „Off-the-road locomotion”, oraz „Introduction to terrain vehicle”. Prace naukowe opublikowało wydawnictwo Uniwersytetu Michigan i opisują nowoczesną teorię ruchu pojazdów terenowych.

Mieczysław Bekker jest doktorem honoris causa Politechniki w Monachium, oraz doktorem honorowym Uniwersytetu Carleton w Ottawie.

Pełną historię Mieczysława Bekkera, jednego z największych polskich wynalazców, poznacie na filmie poniżej:


Mieczysław Bekker | LRV/Lunar Roving Vehicle

Oprócz wspomnianych wyżej prac naukowych poświęconych teorii ruchu pojazdów terenowych, za największe osiągnięcie Mieczysława Bekkera uważa się konstrukcję LRV – Lunar Roving Vehicle. LRV to łazik księżycowy, który wraz z misją Apollo 15, w lipcu 1971 roku, poleciał na księżyc.

Profesor Mieczysław Bekker był twórcą wszystkich rozwiązań technicznych pozwalających na poruszanie się LRV po powierzchni księżyca.

Mieczysław Bekker LRV na księżycu

Mieczysław Bekker | LRV na Księżycu

Mieczysław Bekker | Polak, który powiększył nasz świat

Pierwszy lot na księżyc, pierwszy człowiek i pierwszy SAMOCHÓD na księżycu wiążą się postacią polskiego naukowca. Profesor Bekker nierozerwalnie związany jest z historią naszej eksploracji Księżyca. Naukowiec od samego początku uczestniczył w programie Apollo, który doprowadził do postawienia przez człowieka nogi na Srebrnym Globie.


Program Apollo – historia/chronologia:

Program Apollo (nazwa pochodzi od Apollina – greckiego boga światła i prawdy) rozpoczął się w roku 1961.

  • misja Apollo 1 (27 stycznia 1967) – załogowa wyprawa nie udała się. Podczas próby naziemnej na platformie startowej zapaliła się kabina. Zginęła cała załoga: Edward White, Virgil „Gus” Grissom, Roger Chafee
  • misje Apollo 2 – 6 to próbne loty bezzałogowe mające na celu testy elementów startowych
  • misja Apollo 7 (październik 1968) – pierwsza misja załogowa zrealizowana w całości, osiągnięto wysokość orbity ziemskiej
  • misja Apollo 8 (grudzień 1968) – PIERWSZY LOT NA KSIĘŻYC – misja wykroczyła poza orbitę okołoziemską i okrążyła księżyc.
  • misje Apollo 9 i 10 – obloty modułu księżycowego i próba generalna przed pierwszym lądowaniem na Księżycu
  • APOLLO 11 (20 lipca 1969 roku) – pierwsze lądowanie na księżycu i pierwszy człowiek na księżycu: Neil Armstrong, Edwin „Buzz” Aldrin i Michael Collins

Później na Księżycu lądowali jeszcze astronauci w misjach Apollo 12, 14, 15, 16 i 17 prowadząc zaawansowane badania powierzchni naszego satelity. Planowane były również misje Apollo 18, 19 i 20, ale w związku z cięciami budżetowymi nie doszły do skutku.

Misja Apollo – rakieta Saturn V

Podczas misji Apollo 8 raz pierwszy użyto wielostopniowej rakiety Saturn V, stworzonej przez Wernhera von Brauna. Niemiecki uczony, jeden z czołowych konstruktorów rakiet i pionierów podboju kosmosu podczas II wojny światowej był współtwórcą pocisków balistycznych V-2.

Członek partii nazistowskiej, oficer SS, a po wojnie uczestnik amerykańskiego programu kosmicznego. Jego dzieło, Saturn V, to największa wybudowana przez człowieka rakieta. Pojazd miał 110,6 m wysokości i ważył 3038,5 tony. Do dziś rakiety projektowane przez NASA do dalszej eksploracji kosmosu opierają się na projekcie rakiety Saturn V

Mieczysław Bekker LRV apollo 15

Mieczysław Bekker | LRV na Srebrnym Globie (misja Apollo 15)

Program Apollo wygaszał od połowy lat 70. Od wtedy też nie wysyłano już statków kosmicznych. Profesor Mieczysław Bekker jest związany praktycznie z całą historią naszej obecności na powierzchni Księżyca.


Jeżeli zainteresowała Cię osoba Mieczysława Bekkera, najprawdopodobniej spodoba Ci się też historia amerykańskiego programu wahadłowców kosmicznych i promu Columbia: LINK

Tags: apollo 15, lot na księżyc, lrv, lunar roving vehicle, mieczysław bekker, program apollo, samochód w kosmosie, sebastian mądrachowski

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry