Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
amortyzator skretu kawasaki zx7r mocowanie amortyzatora
Strona główna » Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Co to jest amortyzator skrętu? Amortyzator skrętu to element dodatkowego […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Co to jest amortyzator skrętu? Amortyzator skrętu to element dodatkowego […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Amortyzator skrętu w motocyklu: MUST HAVE!

Co to jest amortyzator skrętu? Amortyzator skrętu to element dodatkowego […]

Sebastian Mądrachowski

Co to jest amortyzator skrętu?

Amortyzator skrętu to element dodatkowego wyposażenia motocykla, który zapobiega nieplanowanemu katapultowaniu nas z pokładu.

tekst/foto: Mor

O co chodzi? W momencie przyspieszania inercja przenosi środek ciężkości motocykla na oś tylną, odciążając przednie zawieszenie – tzw. efekt lekkiego koła. Podobnie rzecz ma się przy lądowaniu po jeździe na tylnym kole, albo napędzaniu się na nierównej drodze.

amortyzator skrętu mocowanie amortyzatora skrętu

Amortyzator skrętu Kawasaki ZX-7R

Za każdym razem zawieszenie nie wie co ze sobą zrobić i w ekstremalnych sytuacjach kierownica wpada w narastające wahania. Amortyzator skrętu to urządzenie, które chroni nas przed niechcianym biciem kierownicy. W każdej sytuacji.

Dlaczego amortyzator skrętu jest potrzebny?

Dla świętego spokoju. Jadąc motocyklem mamy koncentrować się na stylowym, długim wheelie albo szybkim przelocie przez serię zakrętów. Nadmierne przejmowanie się koleinami na drodze jest nam zupełnie niepotrzebne.

Motocykle, zwłaszcza sportowe, projektuje się pod kątem maksymalnej zwrotności i poręczności. Główki ramy ustawiane są pod bardzo ostrym kątem co często skutkuje nerwowym zachowaniem motocykla w trudniejszych warunkach jazdy. Producenci motocykli przeważnie nie przewidują, że ktoś może być na tyle nierozsądny, żeby używać motocykla na drogach jakie zdarzają się w Polsce.



Co to jest shimmy?

Shimmy to zjawisko narastania drgań pewnych elementów konstrukcji aż do zniszczenia tych elementów i/lub całej konstrukcji. Zjawisko to występuje przeważnie w lotnictwie i budownictwie – w przypadku motocykli zniszczenie konstrukcji następuje na skutek gleby spowodowanej wystąpieniem problemu.

Dla dociekliwych: shimmy związane jest ze zjawiskiem rezonansu drgań i częstotliwości drgań.

mocowanie amortyzatora skrętu kawasaki zx7r

Kawasaki ZX-7R | Amortyzator skrętu zamontowany przy główce ramy

Dlaczego w niektórych motocyklach amortyzator skrętu jest niezbędny?

Dlatego, że konstrukcyjnie są przygotowane pod częste występowanie shimmy. Pionowo poprowadzony widelec przedniego zawieszenia to zaproszenie do utraty kontroli nad kierownicą podczas szybkiego przyspieszania na nierównej drodze.

Czy mogę zamontować amortyzator skrętu w swoim motocyklu?

Tak – amortyzator zapewnia święty spokój i ratuje tyłek w każdym rodzaju motocykla. Nieważne czy mówimy o sportach czy miejskich naked’ach.

Zazwyczaj amortyzator mocuje się w okolicach główki ramy (jak na zdjęciach obok). Zdarzają się amortyzatory mocowane na boku, pomiędzy lagą, a uchwytem w ramie. Fabryczne amortyzatory skrętu często występują w okolicach dolnej półki. Rozwiązanie to jest o tyle niekorzystne, że w tym miejscu amortyzator narażony jest na liczne zanieczyszczenia i kamienie.

broger moto

Na szczęście sposobów montażu jest na tyle dużo, że amortyzator można dobrać do każdego modelu motocykla. Przedstawione na zdjęciach mocowanie amortyzatora skrętu w Kawasaki ZX7R to element wykonany indywidualnie, specjalnie na potrzeby tego motocykla.

Jaki amortyzator skrętu i jakie mocowanie amortyzatora skrętu wybrać?

Większość amortyzatorów skrętu występujących na rynku to amortyzatory olejowe lub amortyzatory gazowo-olejowe o zbliżonej sile tłumienia. Różnice występują w możliwości regulowania siły tłumienia. W ulicznym użytkowaniu większych różnic nie zauważymy.

Podsumowując:

Amortyzator dowolny, byle był.

amortyzator skrętu kawasaki zx7r hyperpro

Tags: amortyzator skrętu, amortyzator skrętu do motocykla, hyperpro, lsl, mocowanie amortyzatora skrętu, ohlins, sebastian mądrachowski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Co to jest amortyzator skrętu?

Amortyzator skrętu to element dodatkowego wyposażenia motocykla, który zapobiega nieplanowanemu katapultowaniu nas z pokładu.

tekst/foto: Mor

O co chodzi? W momencie przyspieszania inercja przenosi środek ciężkości motocykla na oś tylną, odciążając przednie zawieszenie – tzw. efekt lekkiego koła. Podobnie rzecz ma się przy lądowaniu po jeździe na tylnym kole, albo napędzaniu się na nierównej drodze.

amortyzator skrętu mocowanie amortyzatora skrętu

Amortyzator skrętu Kawasaki ZX-7R

Za każdym razem zawieszenie nie wie co ze sobą zrobić i w ekstremalnych sytuacjach kierownica wpada w narastające wahania. Amortyzator skrętu to urządzenie, które chroni nas przed niechcianym biciem kierownicy. W każdej sytuacji.

Dlaczego amortyzator skrętu jest potrzebny?

Dla świętego spokoju. Jadąc motocyklem mamy koncentrować się na stylowym, długim wheelie albo szybkim przelocie przez serię zakrętów. Nadmierne przejmowanie się koleinami na drodze jest nam zupełnie niepotrzebne.

Motocykle, zwłaszcza sportowe, projektuje się pod kątem maksymalnej zwrotności i poręczności. Główki ramy ustawiane są pod bardzo ostrym kątem co często skutkuje nerwowym zachowaniem motocykla w trudniejszych warunkach jazdy. Producenci motocykli przeważnie nie przewidują, że ktoś może być na tyle nierozsądny, żeby używać motocykla na drogach jakie zdarzają się w Polsce.



Co to jest shimmy?

Shimmy to zjawisko narastania drgań pewnych elementów konstrukcji aż do zniszczenia tych elementów i/lub całej konstrukcji. Zjawisko to występuje przeważnie w lotnictwie i budownictwie – w przypadku motocykli zniszczenie konstrukcji następuje na skutek gleby spowodowanej wystąpieniem problemu.

Dla dociekliwych: shimmy związane jest ze zjawiskiem rezonansu drgań i częstotliwości drgań.

mocowanie amortyzatora skrętu kawasaki zx7r

Kawasaki ZX-7R | Amortyzator skrętu zamontowany przy główce ramy

Dlaczego w niektórych motocyklach amortyzator skrętu jest niezbędny?

Dlatego, że konstrukcyjnie są przygotowane pod częste występowanie shimmy. Pionowo poprowadzony widelec przedniego zawieszenia to zaproszenie do utraty kontroli nad kierownicą podczas szybkiego przyspieszania na nierównej drodze.

Czy mogę zamontować amortyzator skrętu w swoim motocyklu?

Tak – amortyzator zapewnia święty spokój i ratuje tyłek w każdym rodzaju motocykla. Nieważne czy mówimy o sportach czy miejskich naked’ach.

Zazwyczaj amortyzator mocuje się w okolicach główki ramy (jak na zdjęciach obok). Zdarzają się amortyzatory mocowane na boku, pomiędzy lagą, a uchwytem w ramie. Fabryczne amortyzatory skrętu często występują w okolicach dolnej półki. Rozwiązanie to jest o tyle niekorzystne, że w tym miejscu amortyzator narażony jest na liczne zanieczyszczenia i kamienie.

broger moto

Na szczęście sposobów montażu jest na tyle dużo, że amortyzator można dobrać do każdego modelu motocykla. Przedstawione na zdjęciach mocowanie amortyzatora skrętu w Kawasaki ZX7R to element wykonany indywidualnie, specjalnie na potrzeby tego motocykla.

Jaki amortyzator skrętu i jakie mocowanie amortyzatora skrętu wybrać?

Większość amortyzatorów skrętu występujących na rynku to amortyzatory olejowe lub amortyzatory gazowo-olejowe o zbliżonej sile tłumienia. Różnice występują w możliwości regulowania siły tłumienia. W ulicznym użytkowaniu większych różnic nie zauważymy.

Podsumowując:

Amortyzator dowolny, byle był.

amortyzator skrętu kawasaki zx7r hyperpro

Tags: amortyzator skrętu, amortyzator skrętu do motocykla, hyperpro, lsl, mocowanie amortyzatora skrętu, ohlins, sebastian mądrachowski
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

    Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

    19:57
  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Look around the Globe wywiad – Życie mierzone w kilometrach

    Look around the Globe wywiad – Życie mierzone w kilometrach

    12:12
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Trasa Transfogarska – wakacje w raju kierowców

    Trasa Transfogarska – wakacje w raju kierowców

    16:12

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

    Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

    19:57
  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Look around the Globe wywiad – Życie mierzone w kilometrach

    Look around the Globe wywiad – Życie mierzone w kilometrach

    12:12
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Trasa Transfogarska – wakacje w raju kierowców

    Trasa Transfogarska – wakacje w raju kierowców

    16:12

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry