Co to jest amortyzator skrętu?
Amortyzator skrętu to element dodatkowego wyposażenia motocykla, który zapobiega nieplanowanemu katapultowaniu nas z pokładu.
tekst/foto: Mor
O co chodzi? W momencie przyspieszania inercja przenosi środek ciężkości motocykla na oś tylną, odciążając przednie zawieszenie – tzw. efekt lekkiego koła. Podobnie rzecz ma się przy lądowaniu po jeździe na tylnym kole, albo napędzaniu się na nierównej drodze.
Za każdym razem zawieszenie nie wie co ze sobą zrobić i w ekstremalnych sytuacjach kierownica wpada w narastające wahania. Amortyzator skrętu to urządzenie, które chroni nas przed niechcianym biciem kierownicy. W każdej sytuacji.
Dlaczego amortyzator skrętu jest potrzebny?
Dla świętego spokoju. Jadąc motocyklem mamy koncentrować się na stylowym, długim wheelie albo szybkim przelocie przez serię zakrętów. Nadmierne przejmowanie się koleinami na drodze jest nam zupełnie niepotrzebne.
Motocykle, zwłaszcza sportowe, projektuje się pod kątem maksymalnej zwrotności i poręczności. Główki ramy ustawiane są pod bardzo ostrym kątem co często skutkuje nerwowym zachowaniem motocykla w trudniejszych warunkach jazdy. Producenci motocykli przeważnie nie przewidują, że ktoś może być na tyle nierozsądny, żeby używać motocykla na drogach jakie zdarzają się w Polsce.
Co to jest shimmy?
Shimmy to zjawisko narastania drgań pewnych elementów konstrukcji aż do zniszczenia tych elementów i/lub całej konstrukcji. Zjawisko to występuje przeważnie w lotnictwie i budownictwie – w przypadku motocykli zniszczenie konstrukcji następuje na skutek gleby spowodowanej wystąpieniem problemu.
Dla dociekliwych: shimmy związane jest ze zjawiskiem rezonansu drgań i częstotliwości drgań.
Dlaczego w niektórych motocyklach amortyzator skrętu jest niezbędny?
Dlatego, że konstrukcyjnie są przygotowane pod częste występowanie shimmy. Pionowo poprowadzony widelec przedniego zawieszenia to zaproszenie do utraty kontroli nad kierownicą podczas szybkiego przyspieszania na nierównej drodze.
Czy mogę zamontować amortyzator skrętu w swoim motocyklu?
Tak – amortyzator zapewnia święty spokój i ratuje tyłek w każdym rodzaju motocykla. Nieważne czy mówimy o sportach czy miejskich naked’ach.
Zazwyczaj amortyzator mocuje się w okolicach główki ramy (jak na zdjęciach obok). Zdarzają się amortyzatory mocowane na boku, pomiędzy lagą, a uchwytem w ramie. Fabryczne amortyzatory skrętu często występują w okolicach dolnej półki. Rozwiązanie to jest o tyle niekorzystne, że w tym miejscu amortyzator narażony jest na liczne zanieczyszczenia i kamienie.
Na szczęście sposobów montażu jest na tyle dużo, że amortyzator można dobrać do każdego modelu motocykla. Przedstawione na zdjęciach mocowanie amortyzatora skrętu w Kawasaki ZX7R to element wykonany indywidualnie, specjalnie na potrzeby tego motocykla.
Jaki amortyzator skrętu i jakie mocowanie amortyzatora skrętu wybrać?
Większość amortyzatorów skrętu występujących na rynku to amortyzatory olejowe lub amortyzatory gazowo-olejowe o zbliżonej sile tłumienia. Różnice występują w możliwości regulowania siły tłumienia. W ulicznym użytkowaniu większych różnic nie zauważymy.
Podsumowując:
Amortyzator dowolny, byle był.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Co to jest amortyzator skrętu?
Amortyzator skrętu to element dodatkowego wyposażenia motocykla, który zapobiega nieplanowanemu katapultowaniu nas z pokładu.
tekst/foto: Mor
O co chodzi? W momencie przyspieszania inercja przenosi środek ciężkości motocykla na oś tylną, odciążając przednie zawieszenie – tzw. efekt lekkiego koła. Podobnie rzecz ma się przy lądowaniu po jeździe na tylnym kole, albo napędzaniu się na nierównej drodze.
Za każdym razem zawieszenie nie wie co ze sobą zrobić i w ekstremalnych sytuacjach kierownica wpada w narastające wahania. Amortyzator skrętu to urządzenie, które chroni nas przed niechcianym biciem kierownicy. W każdej sytuacji.
Dlaczego amortyzator skrętu jest potrzebny?
Dla świętego spokoju. Jadąc motocyklem mamy koncentrować się na stylowym, długim wheelie albo szybkim przelocie przez serię zakrętów. Nadmierne przejmowanie się koleinami na drodze jest nam zupełnie niepotrzebne.
Motocykle, zwłaszcza sportowe, projektuje się pod kątem maksymalnej zwrotności i poręczności. Główki ramy ustawiane są pod bardzo ostrym kątem co często skutkuje nerwowym zachowaniem motocykla w trudniejszych warunkach jazdy. Producenci motocykli przeważnie nie przewidują, że ktoś może być na tyle nierozsądny, żeby używać motocykla na drogach jakie zdarzają się w Polsce.
Co to jest shimmy?
Shimmy to zjawisko narastania drgań pewnych elementów konstrukcji aż do zniszczenia tych elementów i/lub całej konstrukcji. Zjawisko to występuje przeważnie w lotnictwie i budownictwie – w przypadku motocykli zniszczenie konstrukcji następuje na skutek gleby spowodowanej wystąpieniem problemu.
Dla dociekliwych: shimmy związane jest ze zjawiskiem rezonansu drgań i częstotliwości drgań.
Dlaczego w niektórych motocyklach amortyzator skrętu jest niezbędny?
Dlatego, że konstrukcyjnie są przygotowane pod częste występowanie shimmy. Pionowo poprowadzony widelec przedniego zawieszenia to zaproszenie do utraty kontroli nad kierownicą podczas szybkiego przyspieszania na nierównej drodze.
Czy mogę zamontować amortyzator skrętu w swoim motocyklu?
Tak – amortyzator zapewnia święty spokój i ratuje tyłek w każdym rodzaju motocykla. Nieważne czy mówimy o sportach czy miejskich naked’ach.
Zazwyczaj amortyzator mocuje się w okolicach główki ramy (jak na zdjęciach obok). Zdarzają się amortyzatory mocowane na boku, pomiędzy lagą, a uchwytem w ramie. Fabryczne amortyzatory skrętu często występują w okolicach dolnej półki. Rozwiązanie to jest o tyle niekorzystne, że w tym miejscu amortyzator narażony jest na liczne zanieczyszczenia i kamienie.
Na szczęście sposobów montażu jest na tyle dużo, że amortyzator można dobrać do każdego modelu motocykla. Przedstawione na zdjęciach mocowanie amortyzatora skrętu w Kawasaki ZX7R to element wykonany indywidualnie, specjalnie na potrzeby tego motocykla.
Jaki amortyzator skrętu i jakie mocowanie amortyzatora skrętu wybrać?
Większość amortyzatorów skrętu występujących na rynku to amortyzatory olejowe lub amortyzatory gazowo-olejowe o zbliżonej sile tłumienia. Różnice występują w możliwości regulowania siły tłumienia. W ulicznym użytkowaniu większych różnic nie zauważymy.
Podsumowując:
Amortyzator dowolny, byle był.