Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Korytarz życia
Strona główna » Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej, coraz większa liczba samochodów i niestety coraz mniejsze poczucie odpowiedzialności kierowców powodują, że kolejne aspekty ruchu drogowego muszą zostać uporządkowane prawnie. Opinia publiczna bombardowana jest informacjami o marnym poziomie bezpieczeństwa na drogach, o codziennych tragicznych wypadkach, o kierowcach z promilami. Mimo to bezrefleksyjnie przechodzimy do kolejnego dnia. Za mało jest propozycji oraz rozwiązań mających na celu zmiany – zarówno w obszarze legislacyjnym, jak również w podejściu mentalnym – które poprawiłyby szeroko rozumianą jakość jazdy. Jednym z takich rozwiązań jest korytarz życia. 

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej, coraz większa liczba samochodów i niestety coraz mniejsze poczucie odpowiedzialności kierowców powodują, że kolejne aspekty ruchu drogowego muszą zostać uporządkowane prawnie. Opinia publiczna bombardowana jest informacjami o marnym poziomie bezpieczeństwa na drogach, o codziennych tragicznych wypadkach, o kierowcach z promilami. Mimo to bezrefleksyjnie przechodzimy do kolejnego dnia. Za mało jest propozycji oraz rozwiązań mających na celu zmiany – zarówno w obszarze legislacyjnym, jak również w podejściu mentalnym – które poprawiłyby szeroko rozumianą jakość jazdy. Jednym z takich rozwiązań jest korytarz życia. 

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej, coraz większa liczba samochodów i niestety coraz mniejsze poczucie odpowiedzialności kierowców powodują, że kolejne aspekty ruchu drogowego muszą zostać uporządkowane prawnie. Opinia publiczna bombardowana jest informacjami o marnym poziomie bezpieczeństwa na drogach, o codziennych tragicznych wypadkach, o kierowcach z promilami. Mimo to bezrefleksyjnie przechodzimy do kolejnego dnia. Za mało jest propozycji oraz rozwiązań mających na celu zmiany – zarówno w obszarze legislacyjnym, jak również w podejściu mentalnym – które poprawiłyby szeroko rozumianą jakość jazdy. Jednym z takich rozwiązań jest korytarz życia. 

Magazyn Motór

Korytarz życia

Artykuł powstał we współpracy z Władcami Dróg

Wprowadzenie przepisu to jedno i jest to stosunkowo proste. Druga część funkcjonowania przepisu to świadome stosowanie, poparte przekonaniem o jego celowości i skuteczności. Nic tak nie działa na wyobraźnię jak liczby. Statystycznie utworzenie korytarza życia może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych nawet o cztery minuty i zwiększyć szanse na przeżycie ofiar nawet o 40% (wg Agencji rządowej odpowiedzialnej za płatne autostrady w Austrii). Argument, z którym nie sposób dyskutować.

Ustawiając korytarz życia, należy dążyć do usytuowania pojazdu w sposób równoległy do drogi, unikając podjeżdżania do krawędzi na skos. W przestrzeni publicznej istnieje powszechne błędne przekonanie, że pas awaryjny (czyli część pobocza służąca do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych) istnieje po to, aby umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Tworząc przejazd dla pojazdów ratunkowych (w tym dla pomocy drogowej/służby drogowej) możemy wjechać na pas awaryjny, ale nie traktujemy go jako trasy jego przejazdu. Ponadto w sytuacjach, kiedy nie ma dużego natężenia ruchu, nie trzeba starać się na siłę tworzyć pasa ratunkowego. 

W Danii przyczepiając białą płachtę z przodu pojazdu, zaliczamy się do tzw. pojazdów uprzywilejowanych w szczególnych przypadkach. Wówczas samochodem prywatnym możemy korzystać z korytarza życia pod warunkiem przewożenia osoby potrzebującej pomocy.

Według przepisów pojazd uprzywilejowany to taki, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Dodatkowo ma włączone światła mijania lub drogowe. Określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego. Pojazdu uprzywilejowanego nie wolno wyprzedzać w obszarze zabudowanym, poza miastem jest to dozwolone. Kierowca ma obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego. To ułatwienie rozumiane jest jako niezwłoczne usunięcie się z jego drogi lub zatrzymanie się, ale tylko wówczas, gdy jest to konieczne dla jego swobodnego i bezpiecznego przejazdu. Tyle stanowią przepisy na dzień dzisiejszy.

Korytarz życia

Żaden przepis nie powinien być stosowany zawsze i bezwzględnie w sposób literalny bez wcześniejszej refleksji. Sposób zachowania uczestnika ruchu drogowego zależy od konkretnych okoliczności i sytuacji na drodze. Należy podkreślić, że stosowanie korytarza życia ma zastosowanie podczas dużego natężenia ruchu (zatoru/korka drogowego). W pozostałych sytuacjach kierowca powinien właściwie ocenić sytuację i podjąć odpowiednie działania. Trzeba pamiętać, że w celu zapewnienia płynnej jazdy samochodu ratunkowego w niektórych sytuacjach można, a nawet trzeba: wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle; wjechać na pobocze, pas awaryjny, pas zieleni, pas rozdzielający jezdnie; zwiększyć prędkość. 

Jak zachować się, kiedy widać lub słychać np. karetkę?
1. Unikać gwałtownego hamowania.

2. Nie panikować, a przeanalizować sytuację na drodze i adekwatnie do tego podjąć działania.
3. Swoją postawą na drodze pokazać kierowcy pojazdu uprzywilejowanego, że go widzimy (włączenie kierunkowskazu, spojrzenie w lusterko, podjechanie bliżej krawędzi jezdni).
4. Pamiętać o tym, że może jechać więcej niż jeden pojazd uprzywilejowany (np. kolumna, dwie karetki…).
5. Unikać bardzo głośnego słuchania muzyki.
6. Patrzeć w lusterka.

Niestosowanie się do tych zasad to najczęstsze błędy kierowców. 

Kolejnym etapem usprawnienia ratownictwa drogowego z pewnością będzie komunikat w samochodach, że zbliża się taki pojazd. Auta już rozpoznają znaki, więc dlaczego nie miałyby rozpoznawać pojazdu jadącego na sygnale? Dodatkowo analizowana jest możliwość automatycznego włączania zielonego światła na trasie przejazdu służb ratunkowych.

Z przeprowadzonego w czerwcu 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego badania postaw i opinii społeczeństwa względem bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, iż znaczna większość Polaków zdecydowanie popiera wprowadzenie do stosowania na drogach korytarzy życia.
Jest to niewątpliwie potrzebna zmiana, która pokazuje, że zasady naszego zachowania na drodze muszą podlegać aktualizacji. Argument, że mam prawo jazdy od 40 lat i wiem najwięcej, coraz bardziej traci na znaczeniu. Dynamika zmian w przepisach i dostępnych technologiach zarówno w pojeździe, jak i infrastrukturze drogowej powoduje, że wiedza kierowców wymaga aktualizowania.

Artykuł pochodzi z #5 Magazynu Motór

magazyn motór numer 5 tede okładka

Tags: bezpieczeństwo, korytarz życia

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Korytarz życia

Artykuł powstał we współpracy z Władcami Dróg

Wprowadzenie przepisu to jedno i jest to stosunkowo proste. Druga część funkcjonowania przepisu to świadome stosowanie, poparte przekonaniem o jego celowości i skuteczności. Nic tak nie działa na wyobraźnię jak liczby. Statystycznie utworzenie korytarza życia może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych nawet o cztery minuty i zwiększyć szanse na przeżycie ofiar nawet o 40% (wg Agencji rządowej odpowiedzialnej za płatne autostrady w Austrii). Argument, z którym nie sposób dyskutować.

Ustawiając korytarz życia, należy dążyć do usytuowania pojazdu w sposób równoległy do drogi, unikając podjeżdżania do krawędzi na skos. W przestrzeni publicznej istnieje powszechne błędne przekonanie, że pas awaryjny (czyli część pobocza służąca do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych) istnieje po to, aby umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Tworząc przejazd dla pojazdów ratunkowych (w tym dla pomocy drogowej/służby drogowej) możemy wjechać na pas awaryjny, ale nie traktujemy go jako trasy jego przejazdu. Ponadto w sytuacjach, kiedy nie ma dużego natężenia ruchu, nie trzeba starać się na siłę tworzyć pasa ratunkowego. 

W Danii przyczepiając białą płachtę z przodu pojazdu, zaliczamy się do tzw. pojazdów uprzywilejowanych w szczególnych przypadkach. Wówczas samochodem prywatnym możemy korzystać z korytarza życia pod warunkiem przewożenia osoby potrzebującej pomocy.

Według przepisów pojazd uprzywilejowany to taki, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Dodatkowo ma włączone światła mijania lub drogowe. Określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego. Pojazdu uprzywilejowanego nie wolno wyprzedzać w obszarze zabudowanym, poza miastem jest to dozwolone. Kierowca ma obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego. To ułatwienie rozumiane jest jako niezwłoczne usunięcie się z jego drogi lub zatrzymanie się, ale tylko wówczas, gdy jest to konieczne dla jego swobodnego i bezpiecznego przejazdu. Tyle stanowią przepisy na dzień dzisiejszy.

Korytarz życia

Żaden przepis nie powinien być stosowany zawsze i bezwzględnie w sposób literalny bez wcześniejszej refleksji. Sposób zachowania uczestnika ruchu drogowego zależy od konkretnych okoliczności i sytuacji na drodze. Należy podkreślić, że stosowanie korytarza życia ma zastosowanie podczas dużego natężenia ruchu (zatoru/korka drogowego). W pozostałych sytuacjach kierowca powinien właściwie ocenić sytuację i podjąć odpowiednie działania. Trzeba pamiętać, że w celu zapewnienia płynnej jazdy samochodu ratunkowego w niektórych sytuacjach można, a nawet trzeba: wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle; wjechać na pobocze, pas awaryjny, pas zieleni, pas rozdzielający jezdnie; zwiększyć prędkość. 

Jak zachować się, kiedy widać lub słychać np. karetkę?
1. Unikać gwałtownego hamowania.

2. Nie panikować, a przeanalizować sytuację na drodze i adekwatnie do tego podjąć działania.
3. Swoją postawą na drodze pokazać kierowcy pojazdu uprzywilejowanego, że go widzimy (włączenie kierunkowskazu, spojrzenie w lusterko, podjechanie bliżej krawędzi jezdni).
4. Pamiętać o tym, że może jechać więcej niż jeden pojazd uprzywilejowany (np. kolumna, dwie karetki…).
5. Unikać bardzo głośnego słuchania muzyki.
6. Patrzeć w lusterka.

Niestosowanie się do tych zasad to najczęstsze błędy kierowców. 

Kolejnym etapem usprawnienia ratownictwa drogowego z pewnością będzie komunikat w samochodach, że zbliża się taki pojazd. Auta już rozpoznają znaki, więc dlaczego nie miałyby rozpoznawać pojazdu jadącego na sygnale? Dodatkowo analizowana jest możliwość automatycznego włączania zielonego światła na trasie przejazdu służb ratunkowych.

Z przeprowadzonego w czerwcu 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego badania postaw i opinii społeczeństwa względem bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, iż znaczna większość Polaków zdecydowanie popiera wprowadzenie do stosowania na drogach korytarzy życia.
Jest to niewątpliwie potrzebna zmiana, która pokazuje, że zasady naszego zachowania na drodze muszą podlegać aktualizacji. Argument, że mam prawo jazdy od 40 lat i wiem najwięcej, coraz bardziej traci na znaczeniu. Dynamika zmian w przepisach i dostępnych technologiach zarówno w pojeździe, jak i infrastrukturze drogowej powoduje, że wiedza kierowców wymaga aktualizowania.

Artykuł pochodzi z #5 Magazynu Motór

magazyn motór numer 5 tede okładka

Tags: bezpieczeństwo, korytarz życia

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments
Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

18 lutego 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments
Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

18 lutego 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry