Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Opony zimowe mity
Strona główna » Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Wśród kierowców istnieje wiele przekonań na temat opon sezonowych, które jednak nie zawsze są bliskie prawdy. Poniżej prezentujemy kilka faktów i mitów na temat opon zimowych.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Wśród kierowców istnieje wiele przekonań na temat opon sezonowych, które jednak nie zawsze są bliskie prawdy. Poniżej prezentujemy kilka faktów i mitów na temat opon zimowych.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Wśród kierowców istnieje wiele przekonań na temat opon sezonowych, które jednak nie zawsze są bliskie prawdy. Poniżej prezentujemy kilka faktów i mitów na temat opon zimowych.

Magazyn Motór

Opony zimowe mity. Przez wiele lat kierowcy sądzili, że producenci samochodów i ogumienia chcą ich narazić na niepotrzebne wydatki. Wokół wymiany opon pojawiło się wiele nieprawdziwych stwierdzeń, dlatego warto bliżej przyjrzeć się tzw. mitom. – Popularne wśród użytkowników ruchu drogowego opinie na temat opon zimowych nie zawsze są prawdziwe, a część z nich może być nawet niebezpieczna – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon, m.in. marki Yokohama.

Mit 1 – śnieg powodem wymiany

Przekonanie, że opad śniegu to moment, kiedy należy udać się do wulkanizacji jest nieprawdziwy. Wciąż wielu kierowców czeka, aż spadnie pierwszy śnieg. To zdecydowanie za późno. Warto pamiętać, że opony zimowe nie są przeznaczone jedynie do jazdy po śniegu. Różnią się od letnich nie tylko konstrukcją bieżnika, ale też składem mieszanki gum. – Głównym zadaniem ogumienia zimowego jest gwarancja utrzymania optymalnej trakcji i drogi hamowania w niskich temperaturach zarówno na suchej i mokrej nawierzchni, jak też podczas śniegu czy gołoledzi – tłumaczy Artur Posłuszny. Wobec powyższego, wymianę opon letnich na zimowe zaleca się w warunkach, kiedy dobowa temperatura utrzymuje się na poziomie 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury mieszanka opony zimowej spisuje się lepiej, szczególnie jeśli chodzi o skuteczność hamowania. Kierowcy częściej poruszający się po asfalcie, w obrębie miast, gdzie rzadko zalega śnieg jako alternatywę mogą stosować ogumienie całoroczne z symbolem śnieżynki na tle szczytów górskich (3PMSF).

Mit 2 – mam terenówkę, „zimówek” nie potrzebuję

To kolejne błędne założenie. Prawdą jest, że stały napęd na obie osi jest bezpieczniejszy od napędu na przód czy tył, ponieważ poprawia trakcję. Kierowcy dysponujący samochodami terenowymi często zapominają, że korzyści związane z napędem na cztery koła kończą się w momencie ruszenia pojazdu. Nawet najlepszy napęd na obie osi nie pomaga przy hamowaniu i pokonywaniu zakrętów w warunkach zimowych. Dlatego sezonowej wymiany opon lub stosowania coraz popularniejszych wielosezonowych z homologacją zimową nie da się pominąć w samochodach 4×4. Bezpieczeństwo jazdy to rzecz priorytetowa.

Mit 3 – oś napędowa wyznacznikiem

Motywowani chęcią oszczędności kierowcy czasami decydują się na wymianę opon jedynie na jednej osi. Chociaż polskie prawo dopuszcza taką sytuację, to eksperci radzą, aby wymienić komplet ogumienia. Jeśli już zdecydujemy się postawić na parę „zimówek” to należy zamontować je na tylnej osi, nawet jeśli nie jest ona napędową. – Lepsze opony na tylnej osi w większym stopniu zabezpieczają pojazd przed wpadnięciem w niebezpieczny poślizg nadsterowny, gdy tracimy kontrolę nad tyłem samochodu – wyjaśnia Artur Posłuszny. Jest to sytuacja trudniejsza do opanowania dla kierującego, a rezultaty z reguły poważniejsze niż w przypadku poślizgu podsterownego.

Opony zimowe mity

BMW serii 1 zima

Mit 4 – węższe znaczy lepsze | Opony zimowe mity

Kolejny mit dotyczy stwierdzenia, że węższe opony na zimę są korzystniejszym rozwiązaniem. Prawdą jest to, że węższe ogumienie zapewnia lepszą przyczepność, ale tylko na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem i błotem pośniegowym. Wobec tego, węższe opony zimowe zalecane są jedynie dla kierowców jeżdżących po mniej zadbanych, zaśnieżonych drogach. – Mniejsza powierzchnia styku z podłożem wydłuża drogę hamowania na mokrej, suchej i oblodzonej nawierzchni. Dodatkowo pogarsza się prowadzenie samochodu w zakrętach i jego stabilność. Z tego powodu, aktualnie zaleca się zastosowanie standardowego rozmiaru opon dla danego modelu auta – namawia przedstawiciel ITR CEE.

Mit 5 – 1,6 mm i jestem spokojny

Zgodnie z polskim prawodawstwem minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm i wielu kierowców stosuje ten parametr również do opon zimowych. Tymczasem należy pamiętać, że to zdecydowanie za mało w przypadku śniegu i niskiej temperatury. Większość producentów sugeruje wymianę opony zimowej na nową, gdy bieżnik osiągnie głębokość 4 mm.

Zobacz również wywiad z Bartoszem Palusko

 

Mit 6 – wyważanie to strata pieniędzy

Wielu kierowców uważa, że nie ma potrzeby wyważania opon przy ich zakładaniu. W końcu to dodatkowy koszt. Tymczasem wyważenie powinno być zupełnym minimum, ponieważ pominięcie tej czynności skutkuje m.in. nierównomiernym ścieraniem bieżnika, co przekłada się nie tylko na komfort prowadzenia samochodu, ale też zwiększone prawdopodobieństwo uszkodzenia opony.

Mit 7 – to samo ciśnienie przez cały rok | Opony zimowe mity

Przy okazji wymiany opon na zimowe, przed wyjazdem w góry, a także gdy zrobi się mroźno, należy sprawdzić ciśnienie. Niskie temperatury powietrza powodują bowiem jego spadek. Specjaliści podkreślają, że każda zmiana o 10°C, to anomalia poziomu ciśnienia w ogumieniu o +/- 0,1 bara. Dlatego w przypadku nadchodzących mrozów zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara w stosunku do wartości zalecanej przez producenta samochodu. Gdy temperatura powietrza ponownie się podniesie należy przywrócić ciśnienie zalecane. Informację o nim znajdziemy m.in. na klapce wlewu paliwa czy słupku przy drzwiach samochodu.

Zaobserwuj nas na Twitterze!

Tags: bezpieczeństwo, opony, opony zimowe, Opony zimowe mity, śnieg, yokohama, zima

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Opony zimowe mity. Przez wiele lat kierowcy sądzili, że producenci samochodów i ogumienia chcą ich narazić na niepotrzebne wydatki. Wokół wymiany opon pojawiło się wiele nieprawdziwych stwierdzeń, dlatego warto bliżej przyjrzeć się tzw. mitom. – Popularne wśród użytkowników ruchu drogowego opinie na temat opon zimowych nie zawsze są prawdziwe, a część z nich może być nawet niebezpieczna – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon, m.in. marki Yokohama.

Mit 1 – śnieg powodem wymiany

Przekonanie, że opad śniegu to moment, kiedy należy udać się do wulkanizacji jest nieprawdziwy. Wciąż wielu kierowców czeka, aż spadnie pierwszy śnieg. To zdecydowanie za późno. Warto pamiętać, że opony zimowe nie są przeznaczone jedynie do jazdy po śniegu. Różnią się od letnich nie tylko konstrukcją bieżnika, ale też składem mieszanki gum. – Głównym zadaniem ogumienia zimowego jest gwarancja utrzymania optymalnej trakcji i drogi hamowania w niskich temperaturach zarówno na suchej i mokrej nawierzchni, jak też podczas śniegu czy gołoledzi – tłumaczy Artur Posłuszny. Wobec powyższego, wymianę opon letnich na zimowe zaleca się w warunkach, kiedy dobowa temperatura utrzymuje się na poziomie 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury mieszanka opony zimowej spisuje się lepiej, szczególnie jeśli chodzi o skuteczność hamowania. Kierowcy częściej poruszający się po asfalcie, w obrębie miast, gdzie rzadko zalega śnieg jako alternatywę mogą stosować ogumienie całoroczne z symbolem śnieżynki na tle szczytów górskich (3PMSF).

Mit 2 – mam terenówkę, „zimówek” nie potrzebuję

To kolejne błędne założenie. Prawdą jest, że stały napęd na obie osi jest bezpieczniejszy od napędu na przód czy tył, ponieważ poprawia trakcję. Kierowcy dysponujący samochodami terenowymi często zapominają, że korzyści związane z napędem na cztery koła kończą się w momencie ruszenia pojazdu. Nawet najlepszy napęd na obie osi nie pomaga przy hamowaniu i pokonywaniu zakrętów w warunkach zimowych. Dlatego sezonowej wymiany opon lub stosowania coraz popularniejszych wielosezonowych z homologacją zimową nie da się pominąć w samochodach 4×4. Bezpieczeństwo jazdy to rzecz priorytetowa.

Mit 3 – oś napędowa wyznacznikiem

Motywowani chęcią oszczędności kierowcy czasami decydują się na wymianę opon jedynie na jednej osi. Chociaż polskie prawo dopuszcza taką sytuację, to eksperci radzą, aby wymienić komplet ogumienia. Jeśli już zdecydujemy się postawić na parę „zimówek” to należy zamontować je na tylnej osi, nawet jeśli nie jest ona napędową. – Lepsze opony na tylnej osi w większym stopniu zabezpieczają pojazd przed wpadnięciem w niebezpieczny poślizg nadsterowny, gdy tracimy kontrolę nad tyłem samochodu – wyjaśnia Artur Posłuszny. Jest to sytuacja trudniejsza do opanowania dla kierującego, a rezultaty z reguły poważniejsze niż w przypadku poślizgu podsterownego.

Opony zimowe mity

BMW serii 1 zima

Mit 4 – węższe znaczy lepsze | Opony zimowe mity

Kolejny mit dotyczy stwierdzenia, że węższe opony na zimę są korzystniejszym rozwiązaniem. Prawdą jest to, że węższe ogumienie zapewnia lepszą przyczepność, ale tylko na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem i błotem pośniegowym. Wobec tego, węższe opony zimowe zalecane są jedynie dla kierowców jeżdżących po mniej zadbanych, zaśnieżonych drogach. – Mniejsza powierzchnia styku z podłożem wydłuża drogę hamowania na mokrej, suchej i oblodzonej nawierzchni. Dodatkowo pogarsza się prowadzenie samochodu w zakrętach i jego stabilność. Z tego powodu, aktualnie zaleca się zastosowanie standardowego rozmiaru opon dla danego modelu auta – namawia przedstawiciel ITR CEE.

Mit 5 – 1,6 mm i jestem spokojny

Zgodnie z polskim prawodawstwem minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm i wielu kierowców stosuje ten parametr również do opon zimowych. Tymczasem należy pamiętać, że to zdecydowanie za mało w przypadku śniegu i niskiej temperatury. Większość producentów sugeruje wymianę opony zimowej na nową, gdy bieżnik osiągnie głębokość 4 mm.

Zobacz również wywiad z Bartoszem Palusko

 

Mit 6 – wyważanie to strata pieniędzy

Wielu kierowców uważa, że nie ma potrzeby wyważania opon przy ich zakładaniu. W końcu to dodatkowy koszt. Tymczasem wyważenie powinno być zupełnym minimum, ponieważ pominięcie tej czynności skutkuje m.in. nierównomiernym ścieraniem bieżnika, co przekłada się nie tylko na komfort prowadzenia samochodu, ale też zwiększone prawdopodobieństwo uszkodzenia opony.

Mit 7 – to samo ciśnienie przez cały rok | Opony zimowe mity

Przy okazji wymiany opon na zimowe, przed wyjazdem w góry, a także gdy zrobi się mroźno, należy sprawdzić ciśnienie. Niskie temperatury powietrza powodują bowiem jego spadek. Specjaliści podkreślają, że każda zmiana o 10°C, to anomalia poziomu ciśnienia w ogumieniu o +/- 0,1 bara. Dlatego w przypadku nadchodzących mrozów zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara w stosunku do wartości zalecanej przez producenta samochodu. Gdy temperatura powietrza ponownie się podniesie należy przywrócić ciśnienie zalecane. Informację o nim znajdziemy m.in. na klapce wlewu paliwa czy słupku przy drzwiach samochodu.

Zaobserwuj nas na Twitterze!

Tags: bezpieczeństwo, opony, opony zimowe, Opony zimowe mity, śnieg, yokohama, zima

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments
Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

18 lutego 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments
Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

18 lutego 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry