Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Jak używać świateł do jazdy dziennej?
Strona główna » Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej? Każdy kierowca zapewne je […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej? Każdy kierowca zapewne je […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej? Każdy kierowca zapewne je […]

Magazyn Motór

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Każdy kierowca zapewne je zna, wie do czego służą oraz gdzie znajdują się w samochodzie. Jednak wielu z nas nadal nie potrafi ich prawidłowo używać. Światła do jazdy dziennej zapewniają bezpieczeństwo, ale jednocześnie mogą być śmiertelnym niebezpieczeństwem dla innych uczestników ruchu drogowego.

Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Gwoli wyjaśnienia

Światła do jazdy dziennej (ang. DRL – Daytime Running Lights) to jeden z rodzajów oświetlenia samochodowego, który jest przeznaczony do użytkowania podczas jazdy podczas dnia. Obecnie światła dzienne są montowane seryjnie w praktycznie każdym nowym samochodzie sprzedawanym na terenie Europy.

Tego rodzaju oświetlenie znajduje się wyłącznie z przodu pojazdu. Ma ono barwę białą i jest umieszczone symetrycznie na równej wysokości. Odległość dolnej krawędzi źródła światła od ziemi powinna wynosić co najmniej 25 cm, natomiast górnej maksymalnie 150 cm. Odległość pomiędzy obydwoma źródłami światła powinna mierzyć co najmniej 60 cm i nie mogą one wystawać poza obrys nadwozia samochodu.

Światła dzienne mają zazwyczaj moc od kilku do kilkunastu wat. Dziś montuje się takie światła bez konieczności ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi. Oznacza to, że z tyłu pojazdu nie jest włączone żadne oświetlenie. Dlatego też w razie w dużych opadów atmosferycznych lub innych trudnych warunków pogodowych widoczność takiego pojazdu drastycznie spada, powodując zagrożenie w ruchu drogowym. Nie dość, że tak (nie)oświetlonego samochodu nie widzą inni kierowcy, to również sam kierujący ma ograniczoną widoczność z przodu w trudnych warunkach pogodowych.

Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Kierowco, pamiętaj!

Zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Polsce (Kodeks drogowy), światła dzienne można używać zamiast świateł mijania wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza (przy dobrej widoczności), w czasie od świtu do zmierzchu. W momencie włącznie świateł mijania oświetlenie do jazdy dziennej muszą zostać samoczynnie wyłączone. W pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, oświetlenie obrysowe przednie, boczne oraz tylne, a także oświetlenie tablic samochodowych nie mogą uruchamiać się wspólnie ze światłami do jazdy dziennej.

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Co ważne, w samochodach zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku prawodawca dopuszcza możliwość zainstalowania świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włączać się również będzie oświetlenie pozycyjne oraz światła tablic rejestracyjnych. Niestety, zdarzają się nadal kierowcy, którzy montują tzw. zestawy aftermarketowe, nie zwracając przy tym żadnej uwagi na to, co i jak montują do swoich aut. W rezultacie po polskich drogach porusza się wiele samochodów ze światłami dziennymi, które albo są niewidoczne w ruchu, lub też oślepiają innych kierowców, powodując śmiertelne zagrożenie na drodze.

Należy pamiętać, że światła dzienne poprawiają ogólne bezpieczeństwo jazdy, lecz nie zastąpią one świateł mijania. Ponadto nie należy używać świateł kiepskiej jakości, które nie spełniają swojej funkcji.

Tags: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo w aucie, oświetlenie, porady, pozycje, światła dzienne

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Każdy kierowca zapewne je zna, wie do czego służą oraz gdzie znajdują się w samochodzie. Jednak wielu z nas nadal nie potrafi ich prawidłowo używać. Światła do jazdy dziennej zapewniają bezpieczeństwo, ale jednocześnie mogą być śmiertelnym niebezpieczeństwem dla innych uczestników ruchu drogowego.

Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Gwoli wyjaśnienia

Światła do jazdy dziennej (ang. DRL – Daytime Running Lights) to jeden z rodzajów oświetlenia samochodowego, który jest przeznaczony do użytkowania podczas jazdy podczas dnia. Obecnie światła dzienne są montowane seryjnie w praktycznie każdym nowym samochodzie sprzedawanym na terenie Europy.

Tego rodzaju oświetlenie znajduje się wyłącznie z przodu pojazdu. Ma ono barwę białą i jest umieszczone symetrycznie na równej wysokości. Odległość dolnej krawędzi źródła światła od ziemi powinna wynosić co najmniej 25 cm, natomiast górnej maksymalnie 150 cm. Odległość pomiędzy obydwoma źródłami światła powinna mierzyć co najmniej 60 cm i nie mogą one wystawać poza obrys nadwozia samochodu.

Światła dzienne mają zazwyczaj moc od kilku do kilkunastu wat. Dziś montuje się takie światła bez konieczności ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi. Oznacza to, że z tyłu pojazdu nie jest włączone żadne oświetlenie. Dlatego też w razie w dużych opadów atmosferycznych lub innych trudnych warunków pogodowych widoczność takiego pojazdu drastycznie spada, powodując zagrożenie w ruchu drogowym. Nie dość, że tak (nie)oświetlonego samochodu nie widzą inni kierowcy, to również sam kierujący ma ograniczoną widoczność z przodu w trudnych warunkach pogodowych.

Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Kierowco, pamiętaj!

Zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Polsce (Kodeks drogowy), światła dzienne można używać zamiast świateł mijania wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza (przy dobrej widoczności), w czasie od świtu do zmierzchu. W momencie włącznie świateł mijania oświetlenie do jazdy dziennej muszą zostać samoczynnie wyłączone. W pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, oświetlenie obrysowe przednie, boczne oraz tylne, a także oświetlenie tablic samochodowych nie mogą uruchamiać się wspólnie ze światłami do jazdy dziennej.

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Co ważne, w samochodach zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku prawodawca dopuszcza możliwość zainstalowania świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włączać się również będzie oświetlenie pozycyjne oraz światła tablic rejestracyjnych. Niestety, zdarzają się nadal kierowcy, którzy montują tzw. zestawy aftermarketowe, nie zwracając przy tym żadnej uwagi na to, co i jak montują do swoich aut. W rezultacie po polskich drogach porusza się wiele samochodów ze światłami dziennymi, które albo są niewidoczne w ruchu, lub też oślepiają innych kierowców, powodując śmiertelne zagrożenie na drodze.

Należy pamiętać, że światła dzienne poprawiają ogólne bezpieczeństwo jazdy, lecz nie zastąpią one świateł mijania. Ponadto nie należy używać świateł kiepskiej jakości, które nie spełniają swojej funkcji.

Tags: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo w aucie, oświetlenie, porady, pozycje, światła dzienne
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments
  • Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

    Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

    11:06|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments
  • Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

    Oddamy prywatność za zniżki OC? Ubezpieczyciele wiedzą o nas coraz więcej | Podcast

    11:06|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry