4motion – kilka słów o napędzie 4×4 oferowanym przez VW praktycznie w całej gamie swoich aut. Opinie użytkowników nie są jednoznaczne, ale jedno jest pewne – torsen i SYNCRO to już przeszłość. Jak jest teraz?
tekst: MOR / foto: vw, motór
W Volkswagenie napęd na cztery koła nie jest przywilejem jedynie aut terenowych. Napęd 4Motion znajduje się w ofercie większości modeli – od Golfa po Sharana w osobowych i od Caddy po Craftera w palecie aut użytkowych. O dziwo, w Polsce, 4motion jest dość popularną opcją za którą dopłacamy. To ciekawe zjawisko biorąc pod uwagę notoryczny brak ostrych zim. W 2016 roku sprzedało się 3699 osobowych VW z napędem 4motion (w tym niemal co drugi sprzedany w Polsce Tiguan wyposażony był napęd na cztery koła).
4motion | Vw od ponad 40 lat konstruuje samochody z napędem 4×4
Pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Bulli”. Powstało zaledwie kilka prototypów wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o 4 przełożeniach oraz w przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy napęd na przednie koła.
Już 3 lata później Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję modelu Iltis z napędem 4×4. Model ten seryjnie miał napęd na tylne koła z ręcznie dołączanym napędem na przednią oś.
4motion | … ale najpierw było SYNCRO.
Pierwszym produkowanym masowo osobowym modelem Volkswagena, w którym pojawił się napęd na cztery koła był Passat B2 Syncro w 1984 roku. Napęd 4×4 zastosowano tu w aucie, którego silnik był umieszczony wzdłużnie do osi pojazdu. Rok później zadebiutował Transporter T3 – również w wersji Syncro i z tym samym układem przeniesienia napędu.
O ile w Passacie Syncro zastosowano rozwiązanie zbliżone do systemu Torsen, który był wykorzystywany przez Audi, o tyle w Golfie II generacji w wersji Syncro z silnikiem umieszczonym poprzecznie debiutował układ przeniesienia napędu ze sprzęgłem wiskotycznym.
4motion | Volkswagen Golf Country – prekursor SUVów
Szczególną rolę w gamie Golfów II odegrał Golf Country produkowany od 1990 roku. Był to Golf Syncro, przebudowywany w Austrii przez firmę Steyr, z zawieszeniem podniesionym o 120 mm i z offroadowymi elementami nadwozia. Samochód ten okazał się prekursorem SUV-ów, które pojawiły się wiele lat później. Od czasu wersji Country Golfy, Passaty i Transportery każdej generacji były i są oferowane w wersjach z napędem na cztery koła. Wraz ze zmianą nazwy z Syncro na 4Motion w drugiej połowie lat 90. zmieniła się w Volkswagenie koncepcja techniczna napędu na cztery koła.
W 1998 roku w Golfie IV generacji Volkswagen po raz pierwszy zastosował sprzęgło wiskotyczne na tylnej osi w modelu z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Podział momentu obrotowego był w tym modelu stale dopasowywany do bieżących potrzeb, a elektronicznie sterowane sprzęgło wiskotyczne reagowało nadzwyczaj szybko.
Jesienią 2002 roku do sprzedaży trafił Volkswagen Touareg pierwszej generacji. Touareg 4Motion dysponuje napędem na cztery koła z mechanizmem samoblokującym typu Torsen i był zdolny pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym nawet 31 stopni. Model ten seryjnie był wyposażony w tryb jazdy terenowej.
W 2007 roku, sprzęgło wiskotyczne zastosowano w pierwszym kompaktowym SUV’ie marki Volkswagen – w Tiguanie. Druga generacja tego modelu, oferowana od minionego roku, w układzie przeniesienia napędu na cztery koła 4Motion wciąż wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne, ale już piątej generacji. Ta technologia dystrybucji momentu obrotowego na poszczególne koła obowiązuje w VW do dzisiaj.
4motion – lista modeli Volkswagena z napędem na cztery koła
W gamie aut osobowych napęd 4Motion jest dostępny dla poniższych modeli:
• Golf
• Golf Variant
• Golf Alltrack
• Golf R
• Golf R Variant
• Passat
• Passat Variant
• Passat Alltrack
• Sharan
• Tiguan
• Touareg
W przypadku użytkowych modeli Volkswagena, bez wyjątku, każdy z samochodów można wyposażyć w napęd 4Motion:
• Caddy
• T6 (Transporter, Caravelle, Multivan i California)
• Crafter
• Amarok
POPRZEDNI
NASTĘPNY
4motion – kilka słów o napędzie 4×4 oferowanym przez VW praktycznie w całej gamie swoich aut. Opinie użytkowników nie są jednoznaczne, ale jedno jest pewne – torsen i SYNCRO to już przeszłość. Jak jest teraz?
tekst: MOR / foto: vw, motór
W Volkswagenie napęd na cztery koła nie jest przywilejem jedynie aut terenowych. Napęd 4Motion znajduje się w ofercie większości modeli – od Golfa po Sharana w osobowych i od Caddy po Craftera w palecie aut użytkowych. O dziwo, w Polsce, 4motion jest dość popularną opcją za którą dopłacamy. To ciekawe zjawisko biorąc pod uwagę notoryczny brak ostrych zim. W 2016 roku sprzedało się 3699 osobowych VW z napędem 4motion (w tym niemal co drugi sprzedany w Polsce Tiguan wyposażony był napęd na cztery koła).
4motion | Vw od ponad 40 lat konstruuje samochody z napędem 4×4
Pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Bulli”. Powstało zaledwie kilka prototypów wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o 4 przełożeniach oraz w przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy napęd na przednie koła.
Już 3 lata później Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję modelu Iltis z napędem 4×4. Model ten seryjnie miał napęd na tylne koła z ręcznie dołączanym napędem na przednią oś.
4motion | … ale najpierw było SYNCRO.
Pierwszym produkowanym masowo osobowym modelem Volkswagena, w którym pojawił się napęd na cztery koła był Passat B2 Syncro w 1984 roku. Napęd 4×4 zastosowano tu w aucie, którego silnik był umieszczony wzdłużnie do osi pojazdu. Rok później zadebiutował Transporter T3 – również w wersji Syncro i z tym samym układem przeniesienia napędu.
O ile w Passacie Syncro zastosowano rozwiązanie zbliżone do systemu Torsen, który był wykorzystywany przez Audi, o tyle w Golfie II generacji w wersji Syncro z silnikiem umieszczonym poprzecznie debiutował układ przeniesienia napędu ze sprzęgłem wiskotycznym.
4motion | Volkswagen Golf Country – prekursor SUVów
Szczególną rolę w gamie Golfów II odegrał Golf Country produkowany od 1990 roku. Był to Golf Syncro, przebudowywany w Austrii przez firmę Steyr, z zawieszeniem podniesionym o 120 mm i z offroadowymi elementami nadwozia. Samochód ten okazał się prekursorem SUV-ów, które pojawiły się wiele lat później. Od czasu wersji Country Golfy, Passaty i Transportery każdej generacji były i są oferowane w wersjach z napędem na cztery koła. Wraz ze zmianą nazwy z Syncro na 4Motion w drugiej połowie lat 90. zmieniła się w Volkswagenie koncepcja techniczna napędu na cztery koła.
W 1998 roku w Golfie IV generacji Volkswagen po raz pierwszy zastosował sprzęgło wiskotyczne na tylnej osi w modelu z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Podział momentu obrotowego był w tym modelu stale dopasowywany do bieżących potrzeb, a elektronicznie sterowane sprzęgło wiskotyczne reagowało nadzwyczaj szybko.
Jesienią 2002 roku do sprzedaży trafił Volkswagen Touareg pierwszej generacji. Touareg 4Motion dysponuje napędem na cztery koła z mechanizmem samoblokującym typu Torsen i był zdolny pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym nawet 31 stopni. Model ten seryjnie był wyposażony w tryb jazdy terenowej.
W 2007 roku, sprzęgło wiskotyczne zastosowano w pierwszym kompaktowym SUV’ie marki Volkswagen – w Tiguanie. Druga generacja tego modelu, oferowana od minionego roku, w układzie przeniesienia napędu na cztery koła 4Motion wciąż wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne, ale już piątej generacji. Ta technologia dystrybucji momentu obrotowego na poszczególne koła obowiązuje w VW do dzisiaj.
4motion – lista modeli Volkswagena z napędem na cztery koła
W gamie aut osobowych napęd 4Motion jest dostępny dla poniższych modeli:
• Golf
• Golf Variant
• Golf Alltrack
• Golf R
• Golf R Variant
• Passat
• Passat Variant
• Passat Alltrack
• Sharan
• Tiguan
• Touareg
W przypadku użytkowych modeli Volkswagena, bez wyjątku, każdy z samochodów można wyposażyć w napęd 4Motion:
• Caddy
• T6 (Transporter, Caravelle, Multivan i California)
• Crafter
• Amarok