Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Najstarszy tor wyścigowy
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Wojtek Paprota

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy w historii stały obiekt, na którym odbywały się pierwsze legalne wyścigi. Mimo że miejsce to nigdy nie gościło wyścigu Formuły 1, darzone jest nie mniejszym szacunkiem niż „Dom Brytyjskich Wyścigów” – Silverstone.

tekst: Wojtek Paprota / foto: Brooklands Museum

Najstarszy tor wyścigowy – geneza powstania

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, kiedy coraz więcej młodych adeptów sztuki wyścigowej wykorzystywało do żyłowania swoich maszyn publiczne drogi Zjednoczonego Królestwa. Pierwszy brytyjski kodeks drogowy z 1903 roku zakładał limit prędkości na poziomie 20 mil na godzinę (32 km/h), dlatego pomysł przedsiębiorcy Hugh F. Locke’a Kinga, by wybudować stały tor wyścigowy, został przyjęty z wielką aprobatą.

Najstarszy tor wyścigowy – historia i długość

Obiekt został powołany do życia w roku 1907. Był zlokalizowany w wiosce Weybridge, na południowy zachód od Londynu. Tor miał owalny kształt, więc aby go poprawnie przejechać, wystarczyło minąć dwa długie, wyprofilowane łuki – Members i Byfleet. Całkowita długość nitki autodromu wynosiła dokładnie 4453 metry. Później wewnątrz pętli dobudowano prostą startową i kilka zakrętów, co otrzymało nazwę sekcji Campbell.

Podczas jazd i wyścigów, jakie odbywały się na torze Brooklands, obowiązywały ściśle określone zasady. Jako że ścigano się tam w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wyprzedzanie dozwolone było jedynie z prawej strony, a po wyższej części Members i Byfleet mogli jeździć jedynie najszybsi kierowcy.

Najstarszy tor wyścigowy – kierowcy i ich auta

W czasie pierwszych lat działalności toru opłata za możliwość jazdy wynosiła tyle, co średnia tygodniowa pensja typowego brytyjskiego pracownika, dlatego tylko arystokraci mogli pozwolić sobie na tego typu przyjemność. Jednak tylko oni posiadali wtedy samochody. Były to albo samodzielnie skonstruowane maszyny, albo samochody francuskie, które stanowiły 50% rynku motoryzacyjnego. O dziwo, szybsze były brytyjskie samoróbki.

Najstarszy tor wyścigowy

Najstarszy tor wyścigowy – wyścig na torze Brooklands

Pierwsza wojna światowa przerwała działalność Brooklands, samochody wróciły tam na dobre dopiero w latach 20. W roku 1926 znany z bicia rekordów prędkości na lądzie i wodzie sir Henry Segrave zorganizował na Brooklands pierwsze w historii Grand Prix Wielkiej Brytanii, którego zwycięzcą został Louis Wagner. Rok później rozegrano drugą edycję Grand Prix i na tym historia się kończy. W następnych latach organizowano tu mniej prestiżowe zawody, jednak z nadejściem drugiej wojny światowej Brooklands pożegnało się z wyścigami. Pozostał jednak ryk silników…

Tuż obok toru powstawała bowiem fabryka wojskowych samolotów, a w 1946 firma Vickesns-Armstrongs przejęła również wyścigowy obiekt. Jeden z łuków został zburzony, by pilotom nowo powstałych samolotów łatwiej było wznieść się w powietrze.

Najstarszy tor wyścigowy – nowy rozdział

W roku 2004 pozostałości toru Brooklands wykupił koncern Mercedes-Benz, który obok najstarszych kawałków asfaltu, po jakich legalnie ścigali się kierowcy wyścigowi, wybudował nowy tor testowy wraz z centrum konferencyjnym. W międzyczasie powstało jeszcze muzeum Brooklands, w którym możemy dowiedzieć się więcej na temat kolebki europejskich wyścigów.

Najstarszy tor wyścigowy

Tags: Brooklands, Byfleet, grand prix, Henry Segrave, historia, Members, Najstarszy tor wyścigowy -, Pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytani, tor, Weybridge, wielka brytania, wyścigi

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy w historii stały obiekt, na którym odbywały się pierwsze legalne wyścigi. Mimo że miejsce to nigdy nie gościło wyścigu Formuły 1, darzone jest nie mniejszym szacunkiem niż „Dom Brytyjskich Wyścigów” – Silverstone.

tekst: Wojtek Paprota / foto: Brooklands Museum

Najstarszy tor wyścigowy – geneza powstania

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, kiedy coraz więcej młodych adeptów sztuki wyścigowej wykorzystywało do żyłowania swoich maszyn publiczne drogi Zjednoczonego Królestwa. Pierwszy brytyjski kodeks drogowy z 1903 roku zakładał limit prędkości na poziomie 20 mil na godzinę (32 km/h), dlatego pomysł przedsiębiorcy Hugh F. Locke’a Kinga, by wybudować stały tor wyścigowy, został przyjęty z wielką aprobatą.

Najstarszy tor wyścigowy – historia i długość

Obiekt został powołany do życia w roku 1907. Był zlokalizowany w wiosce Weybridge, na południowy zachód od Londynu. Tor miał owalny kształt, więc aby go poprawnie przejechać, wystarczyło minąć dwa długie, wyprofilowane łuki – Members i Byfleet. Całkowita długość nitki autodromu wynosiła dokładnie 4453 metry. Później wewnątrz pętli dobudowano prostą startową i kilka zakrętów, co otrzymało nazwę sekcji Campbell.

Podczas jazd i wyścigów, jakie odbywały się na torze Brooklands, obowiązywały ściśle określone zasady. Jako że ścigano się tam w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wyprzedzanie dozwolone było jedynie z prawej strony, a po wyższej części Members i Byfleet mogli jeździć jedynie najszybsi kierowcy.

Najstarszy tor wyścigowy – kierowcy i ich auta

W czasie pierwszych lat działalności toru opłata za możliwość jazdy wynosiła tyle, co średnia tygodniowa pensja typowego brytyjskiego pracownika, dlatego tylko arystokraci mogli pozwolić sobie na tego typu przyjemność. Jednak tylko oni posiadali wtedy samochody. Były to albo samodzielnie skonstruowane maszyny, albo samochody francuskie, które stanowiły 50% rynku motoryzacyjnego. O dziwo, szybsze były brytyjskie samoróbki.

Najstarszy tor wyścigowy

Najstarszy tor wyścigowy – wyścig na torze Brooklands

Pierwsza wojna światowa przerwała działalność Brooklands, samochody wróciły tam na dobre dopiero w latach 20. W roku 1926 znany z bicia rekordów prędkości na lądzie i wodzie sir Henry Segrave zorganizował na Brooklands pierwsze w historii Grand Prix Wielkiej Brytanii, którego zwycięzcą został Louis Wagner. Rok później rozegrano drugą edycję Grand Prix i na tym historia się kończy. W następnych latach organizowano tu mniej prestiżowe zawody, jednak z nadejściem drugiej wojny światowej Brooklands pożegnało się z wyścigami. Pozostał jednak ryk silników…

Tuż obok toru powstawała bowiem fabryka wojskowych samolotów, a w 1946 firma Vickesns-Armstrongs przejęła również wyścigowy obiekt. Jeden z łuków został zburzony, by pilotom nowo powstałych samolotów łatwiej było wznieść się w powietrze.

Najstarszy tor wyścigowy – nowy rozdział

W roku 2004 pozostałości toru Brooklands wykupił koncern Mercedes-Benz, który obok najstarszych kawałków asfaltu, po jakich legalnie ścigali się kierowcy wyścigowi, wybudował nowy tor testowy wraz z centrum konferencyjnym. W międzyczasie powstało jeszcze muzeum Brooklands, w którym możemy dowiedzieć się więcej na temat kolebki europejskich wyścigów.

Najstarszy tor wyścigowy

Tags: Brooklands, Byfleet, grand prix, Henry Segrave, historia, Members, Najstarszy tor wyścigowy -, Pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytani, tor, Weybridge, wielka brytania, wyścigi
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    18:24
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    18:24
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry