Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Najstarszy tor wyścigowy
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy […]

Wojtek Paprota

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy w historii stały obiekt, na którym odbywały się pierwsze legalne wyścigi. Mimo że miejsce to nigdy nie gościło wyścigu Formuły 1, darzone jest nie mniejszym szacunkiem niż „Dom Brytyjskich Wyścigów” – Silverstone.

tekst: Wojtek Paprota / foto: Brooklands Museum

Najstarszy tor wyścigowy – geneza powstania

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, kiedy coraz więcej młodych adeptów sztuki wyścigowej wykorzystywało do żyłowania swoich maszyn publiczne drogi Zjednoczonego Królestwa. Pierwszy brytyjski kodeks drogowy z 1903 roku zakładał limit prędkości na poziomie 20 mil na godzinę (32 km/h), dlatego pomysł przedsiębiorcy Hugh F. Locke’a Kinga, by wybudować stały tor wyścigowy, został przyjęty z wielką aprobatą.

Najstarszy tor wyścigowy – historia i długość

Obiekt został powołany do życia w roku 1907. Był zlokalizowany w wiosce Weybridge, na południowy zachód od Londynu. Tor miał owalny kształt, więc aby go poprawnie przejechać, wystarczyło minąć dwa długie, wyprofilowane łuki – Members i Byfleet. Całkowita długość nitki autodromu wynosiła dokładnie 4453 metry. Później wewnątrz pętli dobudowano prostą startową i kilka zakrętów, co otrzymało nazwę sekcji Campbell.

Podczas jazd i wyścigów, jakie odbywały się na torze Brooklands, obowiązywały ściśle określone zasady. Jako że ścigano się tam w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wyprzedzanie dozwolone było jedynie z prawej strony, a po wyższej części Members i Byfleet mogli jeździć jedynie najszybsi kierowcy.

Najstarszy tor wyścigowy – kierowcy i ich auta

W czasie pierwszych lat działalności toru opłata za możliwość jazdy wynosiła tyle, co średnia tygodniowa pensja typowego brytyjskiego pracownika, dlatego tylko arystokraci mogli pozwolić sobie na tego typu przyjemność. Jednak tylko oni posiadali wtedy samochody. Były to albo samodzielnie skonstruowane maszyny, albo samochody francuskie, które stanowiły 50% rynku motoryzacyjnego. O dziwo, szybsze były brytyjskie samoróbki.

Najstarszy tor wyścigowy

Najstarszy tor wyścigowy – wyścig na torze Brooklands

Pierwsza wojna światowa przerwała działalność Brooklands, samochody wróciły tam na dobre dopiero w latach 20. W roku 1926 znany z bicia rekordów prędkości na lądzie i wodzie sir Henry Segrave zorganizował na Brooklands pierwsze w historii Grand Prix Wielkiej Brytanii, którego zwycięzcą został Louis Wagner. Rok później rozegrano drugą edycję Grand Prix i na tym historia się kończy. W następnych latach organizowano tu mniej prestiżowe zawody, jednak z nadejściem drugiej wojny światowej Brooklands pożegnało się z wyścigami. Pozostał jednak ryk silników…

Tuż obok toru powstawała bowiem fabryka wojskowych samolotów, a w 1946 firma Vickesns-Armstrongs przejęła również wyścigowy obiekt. Jeden z łuków został zburzony, by pilotom nowo powstałych samolotów łatwiej było wznieść się w powietrze.

Najstarszy tor wyścigowy – nowy rozdział

W roku 2004 pozostałości toru Brooklands wykupił koncern Mercedes-Benz, który obok najstarszych kawałków asfaltu, po jakich legalnie ścigali się kierowcy wyścigowi, wybudował nowy tor testowy wraz z centrum konferencyjnym. W międzyczasie powstało jeszcze muzeum Brooklands, w którym możemy dowiedzieć się więcej na temat kolebki europejskich wyścigów.

Najstarszy tor wyścigowy

Tags: Brooklands, Byfleet, grand prix, Henry Segrave, historia, Members, Najstarszy tor wyścigowy -, Pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytani, tor, Weybridge, wielka brytania, wyścigi

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Najstarszy tor wyścigowy i kolebka sportów motorowych. Brooklands to pierwszy w historii stały obiekt, na którym odbywały się pierwsze legalne wyścigi. Mimo że miejsce to nigdy nie gościło wyścigu Formuły 1, darzone jest nie mniejszym szacunkiem niż „Dom Brytyjskich Wyścigów” – Silverstone.

tekst: Wojtek Paprota / foto: Brooklands Museum

Najstarszy tor wyścigowy – geneza powstania

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, kiedy coraz więcej młodych adeptów sztuki wyścigowej wykorzystywało do żyłowania swoich maszyn publiczne drogi Zjednoczonego Królestwa. Pierwszy brytyjski kodeks drogowy z 1903 roku zakładał limit prędkości na poziomie 20 mil na godzinę (32 km/h), dlatego pomysł przedsiębiorcy Hugh F. Locke’a Kinga, by wybudować stały tor wyścigowy, został przyjęty z wielką aprobatą.

Najstarszy tor wyścigowy – historia i długość

Obiekt został powołany do życia w roku 1907. Był zlokalizowany w wiosce Weybridge, na południowy zachód od Londynu. Tor miał owalny kształt, więc aby go poprawnie przejechać, wystarczyło minąć dwa długie, wyprofilowane łuki – Members i Byfleet. Całkowita długość nitki autodromu wynosiła dokładnie 4453 metry. Później wewnątrz pętli dobudowano prostą startową i kilka zakrętów, co otrzymało nazwę sekcji Campbell.

Podczas jazd i wyścigów, jakie odbywały się na torze Brooklands, obowiązywały ściśle określone zasady. Jako że ścigano się tam w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, wyprzedzanie dozwolone było jedynie z prawej strony, a po wyższej części Members i Byfleet mogli jeździć jedynie najszybsi kierowcy.

Najstarszy tor wyścigowy – kierowcy i ich auta

W czasie pierwszych lat działalności toru opłata za możliwość jazdy wynosiła tyle, co średnia tygodniowa pensja typowego brytyjskiego pracownika, dlatego tylko arystokraci mogli pozwolić sobie na tego typu przyjemność. Jednak tylko oni posiadali wtedy samochody. Były to albo samodzielnie skonstruowane maszyny, albo samochody francuskie, które stanowiły 50% rynku motoryzacyjnego. O dziwo, szybsze były brytyjskie samoróbki.

Najstarszy tor wyścigowy

Najstarszy tor wyścigowy – wyścig na torze Brooklands

Pierwsza wojna światowa przerwała działalność Brooklands, samochody wróciły tam na dobre dopiero w latach 20. W roku 1926 znany z bicia rekordów prędkości na lądzie i wodzie sir Henry Segrave zorganizował na Brooklands pierwsze w historii Grand Prix Wielkiej Brytanii, którego zwycięzcą został Louis Wagner. Rok później rozegrano drugą edycję Grand Prix i na tym historia się kończy. W następnych latach organizowano tu mniej prestiżowe zawody, jednak z nadejściem drugiej wojny światowej Brooklands pożegnało się z wyścigami. Pozostał jednak ryk silników…

Tuż obok toru powstawała bowiem fabryka wojskowych samolotów, a w 1946 firma Vickesns-Armstrongs przejęła również wyścigowy obiekt. Jeden z łuków został zburzony, by pilotom nowo powstałych samolotów łatwiej było wznieść się w powietrze.

Najstarszy tor wyścigowy – nowy rozdział

W roku 2004 pozostałości toru Brooklands wykupił koncern Mercedes-Benz, który obok najstarszych kawałków asfaltu, po jakich legalnie ścigali się kierowcy wyścigowi, wybudował nowy tor testowy wraz z centrum konferencyjnym. W międzyczasie powstało jeszcze muzeum Brooklands, w którym możemy dowiedzieć się więcej na temat kolebki europejskich wyścigów.

Najstarszy tor wyścigowy

Tags: Brooklands, Byfleet, grand prix, Henry Segrave, historia, Members, Najstarszy tor wyścigowy -, Pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytani, tor, Weybridge, wielka brytania, wyścigi

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

18 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

18 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry