Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Elektromobilność w Polsce | Samorządy chcą być ekologiczne

Elektromobilność w Polsce | Samorządy chcą być ekologiczne

Elektromobilność w Polsce | Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych do końca 2020 r. w Warszawie musi powstać 1000 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. W mniejszych miastach, takich jak Kraków, Łódź, Wrocław, Gdańsk czy Katowice, stacji musi być co najmniej 210. Na razie miasta są na początku drogi do elektromobilności.

Do 15 stycznia 2020 każdy prezydent miasta, wójt i burmistrz musiał sporządzić raport, ile ogólnodostępnych punktów ładowania znajduje się na obszarze jego gminy. W sprawozdaniu miał się też znaleźć plan, ile stacji powstanie do 31 grudnia 2020 r. Taki plan potrzebny jest operatorom systemów elektroenergetycznych, którzy będą przyłączać do swoich systemów planowane stacje ładowania. Chodzi o cztery grupy energetyczne: PGE, Tauron, Enea i Energa, a w Warszawie także Innogy. Elektromobilność w Polsce oficjalnie wystartowała.

Elektromobilność w Polsce | Goni czas

Wszystko wskazuje na to, że gminy mogą mieć kłopot z wywiązaniem się ze zobowiązań, jakie nakłada na nie ustawa o elektromobilności. Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miasta Warszawy, w stolicy działa około 100 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Znajdują się one m.in. na parkingach typu Parkuj i Jedź (P+R, z ang. Park & Ride) oraz w galeriach handlowych.

elektromobilność stacja ładowania w słupie

Elektromobilność w Polsce | Stacja ładowania w słupie

Warszawa stawia na stacje Parkuj i Jedź

– W związku z dużym zainteresowaniem i inicjatywą podmiotów na rzecz budowy w Warszawie ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na chwilę obecną nie ma potrzeby ingerencji w ten rynek. Warszawa podjęła jednak budowę systemu stacji ładowania pojazdów na parkingach typu Parkuj i Jedź (P+R) – wyjaśnia Tomasz Demiańczuk z wydziału prasowego urzędu miasta.

Jak dodaje inspektor, ładowarki dla pojazdów osobowych zostały ostatnio wybudowane na kilku parkingach systemu P+R, m.in. w lokalizacjach: Młociny I, Młociny III, Al. Krakowska, metro Stokłosy czy Ursus-Niedźwiadek.
– Sieć jest stale rozwijana, a samorząd monitoruje proces rozwoju infrastruktury – zapewnia ratusz. Jeżeli z raportu dotyczącego punktów ładowania będzie wynikało, że do końca 2020 r. nie powstanie w stolicy wymagana ustawą liczba punktów, prezydent miasta sporządzi plan budowy infrastruktury. Za jej powstanie będzie odpowiadał operator elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej.

Kraków i Gdańsk nie są nawet w połowie drogi

Nie najlepiej sytuacja wygląda też w Krakowie. Zgodnie z ustawą o elektromobilności do końca 2020 r. na terenie gminy powinno znajdować się minimum 210 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
– Obecnie na terenie Krakowa znajduje się 8 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w czterech stacjach, które są własnością gminy miejskiej Kraków. Zlokalizowane są na terenie parkingów Park & Ride na osiedlach Kurdwanów (2 stacje), Nowy Bieżanów (1 stacja) oraz Mały Płaszów (1 stacja) – podaje Kamil Popiela z biura prasowego miasta.

Krakowski ratusz szacuje, że pojazdy elektryczne można obecnie naładować w 35 lokalizacjach na terenie miasta, gdzie do dyspozycji jest 45 urządzeń. Większość stacji jest ogólnodostępna. Niektóre jednak są tylko do dyspozycji gości hotelowych lub klientów galerii handlowej.

W Gdańsku do końca roku również powinno powstać 210 ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków.
– W Gdańsku są 3 stacje wybudowane i utrzymywane przez miasto, a w ramach tych stacji 9 punktów ładowania. Są też stacje komercyjne. Liczbę i lokalizacje punktów ładowania sprawdzić można m.in. w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych – informuje Joanna Bieganowska z biura prasowego miasta.

Elektromobilność w Polsce | Ładowarka w słupie oświetleniowym

samochód podłączony do prąduNa rynku są dostępne ładowarki do samochodów elektrycznych zintegrowan ze słupem oświetleniowym. Smartpole charger opracowała firma Alumast z Wodzisławia Śląskiego.

Smartpole charger wykorzystuje infrastrukturę słupów oświetleniowych jako bazę do ładowania samochodów elektrycznych. Stacja ładowania o mocy do 22 kW jest zintegrowana z kompozytowym słupem oświetleniowym, co pozwala na pełne ładowanie miejskiego samochodu elektrycznego w czasie od nawet dwóch do kilku godzin.
– To rozwiązanie, które pozwala szybko i efektywnie zbudować ogólnodostępną sieć ładowania w oparciu o oświetlenie uliczne, a więc w lokalizacjach najbardziej atrakcyjnych i dostępnych dla użytkowników samochodów elektrycznych – mówi Dariusz Szymczak, prezes spółki SWE. Smartpole charger można instalować w kompozytowych słupach oświetleniowych, zarówno istniejących, jak i nowo stawianych.

W kompozytowym słupie można także zamontować dodatkowe urządzenia, np. do monitorowania jakości powietrza.
– Wykorzystanie obecnej infrastruktury oświetleniowej to najefektywniejsze, najtańsze i najkorzystniejsze dla środowiska rozwiązanie problemu ładowania samochodów – podkreśla Jarosław Schabowski, dyrektor rozwoju kompozytów Alumast SA.
Jak dodaje specjalista, słupy kompozytowe są odporne na działania czynników atmosferycznych czy wandali oraz są bezpieczne dla kierowców w razie zderzenia. Mają ponad 40-letnią trwałość.

Czy miasta skorzystają z tego rozwiązania? Gdańsk bierze to pod uwagę.
– Jest to jeden z możliwych wariantów. Niezależnie od tego, czy zostanie on zrealizowany, stacje będą także instalowane w formie słupków – komentuje Joanna Bieganowska z gdańskiego ratusza.
Warszawa nie jest jeszcze zdecydowana, czy wykorzysta słupy oświetleniowe do budowy stacji ładowania.
– Na tym etapie nie można jednoznacznie rozstrzygnąć o wykorzystaniu tego typu rozwiązań. Problemem mogą być brak wystarczającej mocy przyłączy i sposób rozliczania, bo ogólnodostępne stacje mają pewne wymagania – wyjaśnia Tomasz Demiańczuk ze stołecznego ratusza.

Kraków w ogóle nie planuje tego typu inwestycji – dowiedzieliśmy się w ratuszu. Z rozmów z przedstawicielami innych miast wynika, że chociaż istniejąca infrastruktura oświetleniowa stanowi podstawę do planów rozmieszczania ładowarek elektrycznych, to wiedza o rozwiązaniu w postaci wykorzystania oświetleniowych słupów kompozytowych jako stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest nadal znikoma. Czy to rozwiązanie stanie się dominującym na rynku – pokaże czas. Tymczasem przed spółką Alumast stoi zadanie edukowania rynku i specjalistów w zakresie elektromobilności. Decyzje podejmowane w ciągu bieżącego roku przez największe miasta będą miały istotny wpływ na koszty i tempo przystosowania infrastruktury ładowania aut elektrycznych w całej Polsce.

Tags: Elektromobilność w Polsce, park and drive, pojazdy elektryczne, stacje ładowania samochodów elektrycznych

POPRZEDNI

NASTĘPNY

ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

Stylowy prezent dla chłopaka to coś do poczytania

To koniec Magazynu Motór… ale początek czegoś NOWEGO. Bardzo mi zależy, żebyś to przeczytał(a)

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

be gentle man

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

GRY

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

19 września 2021|0 Comments
Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

Zaprezentowano Ducati Multistrada V4

8 października 2020
Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

Tesla Model S Plaid – najszybszy samochód w historii, ale po co się chwalić?

24 września 2020
Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

Nowe Mercedesy AMG z oponami Yokohama ADVAN

28 sierpnia 2020
Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

Bimota Tesi H2 na torze – premiera we wrześniu?

24 lipca 2020
Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

Exotic RAGE 2020 – trasa, auta i uczestnicy

3 lipca 2020
Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

Nowe ogumienie w gamie Yokohamy!

30 czerwca 2020
Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

Quadrifoglio Polska – fotorelacja z inauguracji sezonu

19 maja 2020
Czy McLarena czeka bankructwo?

Czy McLarena czeka bankructwo?

21 kwietnia 2020
Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

Opony Yokohama GEOLANDAR z nagrodami

22 lutego 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

MAGAZYN MOTORYZACYJNY PREZENTY DLA CHŁOPAKA I MĘŻCZYZNY

2025 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry