Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
de tomaso pantera
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Sebastian Mądrachowski
    • De Tomaso Pantera, Mangusta - dlaczego?
    • De Tomaso Pantera - jak to będzie po Chińsku?

De Tomaso Pantera

Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co gorsza, mają w tym pewnie sporo racji. Auta, zwłaszcza te najszybsze i najmocniejsze, zużywają potworną ilość zasobów dostarczanych przez naszą Matkę Ziemię, zamieniając je na spaliny, płacz niemowląt i powolne wymieranie populacji cyraneczki madagaskarskiej. Jednak dla wielu młodych mężczyzn zainteresowanie tematyką samochodową prowadzi do nieuchronnego poszerzenia wiedzy o życiu zwierząt, zwłaszcza tych najbardziej drapieżnych.

tekst: Andrzej Bzowski

Jednym z krzewicieli wiedzy na temat fauny był Alejandro de Tomaso, z pochodzenia Argentyńczyk, miłośnik wyścigów i biznesmen. Jak znalazł się w Europie? Otóż młody przedsiębiorca brał udział w nieudanej próbie obalenia prezydenta Juana Perona. Zmuszony był uciekać z Argentyny i jako nową ojczyznę wybrał Włochy. Tam też znalazł sposób, by jego nazwisko znał każdy miłośnik motoryzacji.

De Tomaso Pantera Black

De Tomaso Pantera, Mangusta - dlaczego?

W 1959 roku założył firmę produkującą sportowe auta, a za logo posłużyła zdobna litera „T”, umieszczona na biało-błękitnym tle, przypominającym o pochodzeniu założyciela. Nie do końca wiadomo, co symbolizuje litera umieszczona w emblemacie, jednak najbardziej prawdopodobna hipoteza zakłada, że identycznym symbolem rodzina Alejandro oznaczała swoje bydło. De Tomaso przejął to oznaczenie i to samo ozdobne „T” umieścił na masce wszystkich aut ze swojej stajni.

W 1967 roku wprowadzono do produkcji model Mangusta. Był pierwszym z drapieżników wypuszczonych na wolność przez de Tomaso. Karoseria, zaprojektowana przez młodego, nieznanego wówczas Giorgetto Giugiaro, nie pozostawiała cienia wątpliwości z jakim autem mamy do czynienia. Silnik pochodził od Forda, przeszedł jednak gruntowne modyfikacje. Dostęp do V8 umożliwiały dwa przepiękne skrzydła, które prócz funkcji dekoracyjnej ułatwiały serwis serca włoskiej maszyny. Ciekawa jest geneza powstania nazwy tego modelu.

Otóż mangusty to jedyne ssaki, które potrafią upolować kobrę. Tym samym Alejandro dał do zrozumienia Carrollowi Shelby, twórcy legendarnej Cobry, że na Starym Kontynencie rośnie mu groźna konkurencja.

De Tomaso Pantera black one

Pełen sukces osiągnęło kolejne dziecko koncernu – De Tomaso Pantera. Przepiękna linia zachwyciła Amerykanów, a fordowski silnik V8 o pojemności 5,8 litra pozwalał obniżyć koszty serwisu w porównaniu do włoskich konkurentów ze zwierzętami w emblematach. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało około 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 280 km/h. Najmłodsze osobniki borykały się z wieloma bolączkami.

Najbardziej kuriozalnym przykładem jest układ klimatyzacji, który nie mógł sprawnie chłodzić klaustrofobicznej kabiny ze względu na brak wylotu zimnego powietrza, niefortunnie pominiętego przez konstruktorów.

Skrzynia biegów była mało precyzyjna, a radialne opony Michelin dawały złudne poczucie bezpieczeństwa, zaskakując nagłą podsterownością i posyłając kierowcę na przymusową wizytację w najbliższym rowie. Wszystkie te wady wyeliminowano w 1972 roku, a Pantera stała się hitem sprzedaży na amerykańskim rynku. Cena nowego egzemplarza wynosiła 10 000 $, co przy cenach Ferrari i Lamborghini oscylujących w granicach 25 000$ czyniło zakup De Tomaso gratką. W ciągu 20 lat produkcji sprzedano łącznie 7260 egzemplarzy. De Tomaso w tym czasie rozwijał koncern, przejmując firmy takie jak Maserati czy Moto Guzzi.

De Tomaso Pantera Mangusta Alameda!

De Tomaso Pantera - jak to będzie po Chińsku?

Sukces nie trwał jednak wiecznie. W 1991 roku zakończono produkcję Pantery, a żaden następca nie zdobył tak dużej popularności. Firma Alejandro z roku na rok była coraz bliżej finansowej katastrofy. W 2012 roku ogłoszono bankructwo, a w maju br. firmę zakupiło chińskie konsorcjum o nazwie Ideal Team Venture. Legendarna marka została sprzedana za śmiesznie małą kwotę – 1.050.000 euro. Nabywca planuje wznowić produkcję w Chinach, wzbudzając tym we Włochach zrozumiałe niezadowolenie. Więc drodzy ekolodzy, może już czas zrobić coś naprawdę pożytecznego i protestem ratować legendarną panterę przed pożarciem przez chińskiego smoka i zamianą w misiowatą pandę wielką?


Tags: agrożony, alejandro, bzowski, de tomaso, gatunek, klasyk, old, pantera, sport, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

De Tomaso Pantera

Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co gorsza, mają w tym pewnie sporo racji. Auta, zwłaszcza te najszybsze i najmocniejsze, zużywają potworną ilość zasobów dostarczanych przez naszą Matkę Ziemię, zamieniając je na spaliny, płacz niemowląt i powolne wymieranie populacji cyraneczki madagaskarskiej. Jednak dla wielu młodych mężczyzn zainteresowanie tematyką samochodową prowadzi do nieuchronnego poszerzenia wiedzy o życiu zwierząt, zwłaszcza tych najbardziej drapieżnych.

tekst: Andrzej Bzowski

Jednym z krzewicieli wiedzy na temat fauny był Alejandro de Tomaso, z pochodzenia Argentyńczyk, miłośnik wyścigów i biznesmen. Jak znalazł się w Europie? Otóż młody przedsiębiorca brał udział w nieudanej próbie obalenia prezydenta Juana Perona. Zmuszony był uciekać z Argentyny i jako nową ojczyznę wybrał Włochy. Tam też znalazł sposób, by jego nazwisko znał każdy miłośnik motoryzacji.

De Tomaso Pantera Black

De Tomaso Pantera, Mangusta - dlaczego?

W 1959 roku założył firmę produkującą sportowe auta, a za logo posłużyła zdobna litera „T”, umieszczona na biało-błękitnym tle, przypominającym o pochodzeniu założyciela. Nie do końca wiadomo, co symbolizuje litera umieszczona w emblemacie, jednak najbardziej prawdopodobna hipoteza zakłada, że identycznym symbolem rodzina Alejandro oznaczała swoje bydło. De Tomaso przejął to oznaczenie i to samo ozdobne „T” umieścił na masce wszystkich aut ze swojej stajni.

W 1967 roku wprowadzono do produkcji model Mangusta. Był pierwszym z drapieżników wypuszczonych na wolność przez de Tomaso. Karoseria, zaprojektowana przez młodego, nieznanego wówczas Giorgetto Giugiaro, nie pozostawiała cienia wątpliwości z jakim autem mamy do czynienia. Silnik pochodził od Forda, przeszedł jednak gruntowne modyfikacje. Dostęp do V8 umożliwiały dwa przepiękne skrzydła, które prócz funkcji dekoracyjnej ułatwiały serwis serca włoskiej maszyny. Ciekawa jest geneza powstania nazwy tego modelu.

Otóż mangusty to jedyne ssaki, które potrafią upolować kobrę. Tym samym Alejandro dał do zrozumienia Carrollowi Shelby, twórcy legendarnej Cobry, że na Starym Kontynencie rośnie mu groźna konkurencja.

De Tomaso Pantera black one

Pełen sukces osiągnęło kolejne dziecko koncernu – De Tomaso Pantera. Przepiękna linia zachwyciła Amerykanów, a fordowski silnik V8 o pojemności 5,8 litra pozwalał obniżyć koszty serwisu w porównaniu do włoskich konkurentów ze zwierzętami w emblematach. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało około 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 280 km/h. Najmłodsze osobniki borykały się z wieloma bolączkami.

Najbardziej kuriozalnym przykładem jest układ klimatyzacji, który nie mógł sprawnie chłodzić klaustrofobicznej kabiny ze względu na brak wylotu zimnego powietrza, niefortunnie pominiętego przez konstruktorów.

Skrzynia biegów była mało precyzyjna, a radialne opony Michelin dawały złudne poczucie bezpieczeństwa, zaskakując nagłą podsterownością i posyłając kierowcę na przymusową wizytację w najbliższym rowie. Wszystkie te wady wyeliminowano w 1972 roku, a Pantera stała się hitem sprzedaży na amerykańskim rynku. Cena nowego egzemplarza wynosiła 10 000 $, co przy cenach Ferrari i Lamborghini oscylujących w granicach 25 000$ czyniło zakup De Tomaso gratką. W ciągu 20 lat produkcji sprzedano łącznie 7260 egzemplarzy. De Tomaso w tym czasie rozwijał koncern, przejmując firmy takie jak Maserati czy Moto Guzzi.

De Tomaso Pantera Mangusta Alameda!

De Tomaso Pantera - jak to będzie po Chińsku?

Sukces nie trwał jednak wiecznie. W 1991 roku zakończono produkcję Pantery, a żaden następca nie zdobył tak dużej popularności. Firma Alejandro z roku na rok była coraz bliżej finansowej katastrofy. W 2012 roku ogłoszono bankructwo, a w maju br. firmę zakupiło chińskie konsorcjum o nazwie Ideal Team Venture. Legendarna marka została sprzedana za śmiesznie małą kwotę – 1.050.000 euro. Nabywca planuje wznowić produkcję w Chinach, wzbudzając tym we Włochach zrozumiałe niezadowolenie. Więc drodzy ekolodzy, może już czas zrobić coś naprawdę pożytecznego i protestem ratować legendarną panterę przed pożarciem przez chińskiego smoka i zamianą w misiowatą pandę wielką?


Tags: agrożony, alejandro, bzowski, de tomaso, gatunek, klasyk, old, pantera, sport, supercar

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry