Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
de tomaso pantera
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera: Gatunek zagrożony wyginięciem

De Tomaso Pantera Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co […]

Sebastian Mądrachowski

De Tomaso Pantera

Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co gorsza, mają w tym pewnie sporo racji. Auta, zwłaszcza te najszybsze i najmocniejsze, zużywają potworną ilość zasobów dostarczanych przez naszą Matkę Ziemię, zamieniając je na spaliny, płacz niemowląt i powolne wymieranie populacji cyraneczki madagaskarskiej. Jednak dla wielu młodych mężczyzn zainteresowanie tematyką samochodową prowadzi do nieuchronnego poszerzenia wiedzy o życiu zwierząt, zwłaszcza tych najbardziej drapieżnych.

tekst: Andrzej Bzowski

Jednym z krzewicieli wiedzy na temat fauny był Alejandro de Tomaso, z pochodzenia Argentyńczyk, miłośnik wyścigów i biznesmen. Jak znalazł się w Europie? Otóż młody przedsiębiorca brał udział w nieudanej próbie obalenia prezydenta Juana Perona. Zmuszony był uciekać z Argentyny i jako nową ojczyznę wybrał Włochy. Tam też znalazł sposób, by jego nazwisko znał każdy miłośnik motoryzacji.

De Tomaso Pantera Black

De Tomaso Pantera, Mangusta - dlaczego?

W 1959 roku założył firmę produkującą sportowe auta, a za logo posłużyła zdobna litera „T”, umieszczona na biało-błękitnym tle, przypominającym o pochodzeniu założyciela. Nie do końca wiadomo, co symbolizuje litera umieszczona w emblemacie, jednak najbardziej prawdopodobna hipoteza zakłada, że identycznym symbolem rodzina Alejandro oznaczała swoje bydło. De Tomaso przejął to oznaczenie i to samo ozdobne „T” umieścił na masce wszystkich aut ze swojej stajni.

W 1967 roku wprowadzono do produkcji model Mangusta. Był pierwszym z drapieżników wypuszczonych na wolność przez de Tomaso. Karoseria, zaprojektowana przez młodego, nieznanego wówczas Giorgetto Giugiaro, nie pozostawiała cienia wątpliwości z jakim autem mamy do czynienia. Silnik pochodził od Forda, przeszedł jednak gruntowne modyfikacje. Dostęp do V8 umożliwiały dwa przepiękne skrzydła, które prócz funkcji dekoracyjnej ułatwiały serwis serca włoskiej maszyny. Ciekawa jest geneza powstania nazwy tego modelu.

Otóż mangusty to jedyne ssaki, które potrafią upolować kobrę. Tym samym Alejandro dał do zrozumienia Carrollowi Shelby, twórcy legendarnej Cobry, że na Starym Kontynencie rośnie mu groźna konkurencja.

De Tomaso Pantera black one

Pełen sukces osiągnęło kolejne dziecko koncernu – De Tomaso Pantera. Przepiękna linia zachwyciła Amerykanów, a fordowski silnik V8 o pojemności 5,8 litra pozwalał obniżyć koszty serwisu w porównaniu do włoskich konkurentów ze zwierzętami w emblematach. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało około 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 280 km/h. Najmłodsze osobniki borykały się z wieloma bolączkami.

Najbardziej kuriozalnym przykładem jest układ klimatyzacji, który nie mógł sprawnie chłodzić klaustrofobicznej kabiny ze względu na brak wylotu zimnego powietrza, niefortunnie pominiętego przez konstruktorów.

Skrzynia biegów była mało precyzyjna, a radialne opony Michelin dawały złudne poczucie bezpieczeństwa, zaskakując nagłą podsterownością i posyłając kierowcę na przymusową wizytację w najbliższym rowie. Wszystkie te wady wyeliminowano w 1972 roku, a Pantera stała się hitem sprzedaży na amerykańskim rynku. Cena nowego egzemplarza wynosiła 10 000 $, co przy cenach Ferrari i Lamborghini oscylujących w granicach 25 000$ czyniło zakup De Tomaso gratką. W ciągu 20 lat produkcji sprzedano łącznie 7260 egzemplarzy. De Tomaso w tym czasie rozwijał koncern, przejmując firmy takie jak Maserati czy Moto Guzzi.

De Tomaso Pantera Mangusta Alameda!

De Tomaso Pantera - jak to będzie po Chińsku?

Sukces nie trwał jednak wiecznie. W 1991 roku zakończono produkcję Pantery, a żaden następca nie zdobył tak dużej popularności. Firma Alejandro z roku na rok była coraz bliżej finansowej katastrofy. W 2012 roku ogłoszono bankructwo, a w maju br. firmę zakupiło chińskie konsorcjum o nazwie Ideal Team Venture. Legendarna marka została sprzedana za śmiesznie małą kwotę – 1.050.000 euro. Nabywca planuje wznowić produkcję w Chinach, wzbudzając tym we Włochach zrozumiałe niezadowolenie. Więc drodzy ekolodzy, może już czas zrobić coś naprawdę pożytecznego i protestem ratować legendarną panterę przed pożarciem przez chińskiego smoka i zamianą w misiowatą pandę wielką?


Tags: agrożony, alejandro, bzowski, de tomaso, gatunek, klasyk, old, pantera, sport, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

De Tomaso Pantera

Ekolodzy twierdzą, że auta zanieczyszczają środowisko. Co gorsza, mają w tym pewnie sporo racji. Auta, zwłaszcza te najszybsze i najmocniejsze, zużywają potworną ilość zasobów dostarczanych przez naszą Matkę Ziemię, zamieniając je na spaliny, płacz niemowląt i powolne wymieranie populacji cyraneczki madagaskarskiej. Jednak dla wielu młodych mężczyzn zainteresowanie tematyką samochodową prowadzi do nieuchronnego poszerzenia wiedzy o życiu zwierząt, zwłaszcza tych najbardziej drapieżnych.

tekst: Andrzej Bzowski

Jednym z krzewicieli wiedzy na temat fauny był Alejandro de Tomaso, z pochodzenia Argentyńczyk, miłośnik wyścigów i biznesmen. Jak znalazł się w Europie? Otóż młody przedsiębiorca brał udział w nieudanej próbie obalenia prezydenta Juana Perona. Zmuszony był uciekać z Argentyny i jako nową ojczyznę wybrał Włochy. Tam też znalazł sposób, by jego nazwisko znał każdy miłośnik motoryzacji.

De Tomaso Pantera Black

De Tomaso Pantera, Mangusta - dlaczego?

W 1959 roku założył firmę produkującą sportowe auta, a za logo posłużyła zdobna litera „T”, umieszczona na biało-błękitnym tle, przypominającym o pochodzeniu założyciela. Nie do końca wiadomo, co symbolizuje litera umieszczona w emblemacie, jednak najbardziej prawdopodobna hipoteza zakłada, że identycznym symbolem rodzina Alejandro oznaczała swoje bydło. De Tomaso przejął to oznaczenie i to samo ozdobne „T” umieścił na masce wszystkich aut ze swojej stajni.

W 1967 roku wprowadzono do produkcji model Mangusta. Był pierwszym z drapieżników wypuszczonych na wolność przez de Tomaso. Karoseria, zaprojektowana przez młodego, nieznanego wówczas Giorgetto Giugiaro, nie pozostawiała cienia wątpliwości z jakim autem mamy do czynienia. Silnik pochodził od Forda, przeszedł jednak gruntowne modyfikacje. Dostęp do V8 umożliwiały dwa przepiękne skrzydła, które prócz funkcji dekoracyjnej ułatwiały serwis serca włoskiej maszyny. Ciekawa jest geneza powstania nazwy tego modelu.

Otóż mangusty to jedyne ssaki, które potrafią upolować kobrę. Tym samym Alejandro dał do zrozumienia Carrollowi Shelby, twórcy legendarnej Cobry, że na Starym Kontynencie rośnie mu groźna konkurencja.

De Tomaso Pantera black one

Pełen sukces osiągnęło kolejne dziecko koncernu – De Tomaso Pantera. Przepiękna linia zachwyciła Amerykanów, a fordowski silnik V8 o pojemności 5,8 litra pozwalał obniżyć koszty serwisu w porównaniu do włoskich konkurentów ze zwierzętami w emblematach. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało około 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 280 km/h. Najmłodsze osobniki borykały się z wieloma bolączkami.

Najbardziej kuriozalnym przykładem jest układ klimatyzacji, który nie mógł sprawnie chłodzić klaustrofobicznej kabiny ze względu na brak wylotu zimnego powietrza, niefortunnie pominiętego przez konstruktorów.

Skrzynia biegów była mało precyzyjna, a radialne opony Michelin dawały złudne poczucie bezpieczeństwa, zaskakując nagłą podsterownością i posyłając kierowcę na przymusową wizytację w najbliższym rowie. Wszystkie te wady wyeliminowano w 1972 roku, a Pantera stała się hitem sprzedaży na amerykańskim rynku. Cena nowego egzemplarza wynosiła 10 000 $, co przy cenach Ferrari i Lamborghini oscylujących w granicach 25 000$ czyniło zakup De Tomaso gratką. W ciągu 20 lat produkcji sprzedano łącznie 7260 egzemplarzy. De Tomaso w tym czasie rozwijał koncern, przejmując firmy takie jak Maserati czy Moto Guzzi.

De Tomaso Pantera Mangusta Alameda!

De Tomaso Pantera - jak to będzie po Chińsku?

Sukces nie trwał jednak wiecznie. W 1991 roku zakończono produkcję Pantery, a żaden następca nie zdobył tak dużej popularności. Firma Alejandro z roku na rok była coraz bliżej finansowej katastrofy. W 2012 roku ogłoszono bankructwo, a w maju br. firmę zakupiło chińskie konsorcjum o nazwie Ideal Team Venture. Legendarna marka została sprzedana za śmiesznie małą kwotę – 1.050.000 euro. Nabywca planuje wznowić produkcję w Chinach, wzbudzając tym we Włochach zrozumiałe niezadowolenie. Więc drodzy ekolodzy, może już czas zrobić coś naprawdę pożytecznego i protestem ratować legendarną panterę przed pożarciem przez chińskiego smoka i zamianą w misiowatą pandę wielką?


Tags: agrożony, alejandro, bzowski, de tomaso, gatunek, klasyk, old, pantera, sport, supercar
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry