Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
aston bd11
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Mateusz Cieślak

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, gdzie jest zdecydowanie zbyt gorąco dla większości stworzeń żyjących na Ziemi. W przypadku gdyby silny akcent waszego rozmówcy wskazywał na angielskie pochodzenie, to rozmowa zmierzająca ku tematom okołomotoryzacyjnym może okazać się problemem. Bo jak zaimponować dumnemu mieszkańcowi dawnego Imperium Brytyjskiego swojskim Polonezem, Warszawą czy Żukiem? Spokojnie, jest na to sposób.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Aston Martin

Wystarczy zwrócić uwagę na wielki wkład, jaki w brytyjską motoryzację wnieśli Polacy. Bo czy dumni z British Racing Green wyspiarze zdają sobie sprawę, że zarówno słynna Brytyjska Wyścigowa Zieleń, jak i sama idea barw wyścigowych, została wymyślona przez Eliota Zborowskiego, hrabiego polskiego pochodzenia? Eliot uważany był za jednego z najlepszych kierowców przełomu wieków. Zasłynął startami w Circuit des Ardennes, rajdzie Paryż – Wiedeń czy Pucharze Gordona Bennetta. Niestety, nie dane było mu długo kontynuować pasji do motoryzacji. W 1903 roku stracił kontrolę nad swoim wyścigowym Mercedesem 60HP, ginąc na trasie wyścigu La Turbie.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – pierwszy sleeper

Dramatyczna historia ojca nie odstraszyła młodego hrabi, Louisa, przed pójściem w ślady taty. Louis Zborowski po raz pierwszy wystartował w wyścigu w 1914 roku za kierownicą auta zbudowanego razem z Clivem Gallopem, konstruktorem Bentleya. Panowie w tajemnicy wykonali jednego z pierwszych na świecie sleeperów.

Pod maską ociężałej i niepozornej 5-tonowej taksówki Mercedesa zmieścili silnik o pojemności 23 litrów produkcji Maybacha, dający napęd sterowcom Zeppelina i samolotom.

Jednostka legitymowała się ogromną, jak na owe czasy, mocą 200 KM. Aston Martin DB11

Auto zyskało przydomek „Chitty Bang Bang”. Nawiązywał on do dość wulgarnej piosenki wojskowej o żołnierzu idącym na przepustkę i odwiedzającym… dom publiczny. Był to pierwszy model z całej serii pojazdów z silnikami lotniczymi skonstruowanych dla Louisa. Ostatni, Chitty IV, osiągnął prędkość 274 km/h. Zborowski, dzięki swojemu majątkowi (w momencie odziedziczenia fortuny sklasyfikowany był jako czwarty najbogatszy człowiek świata), uratował małą manufakturę Aston Martin, która tylko dzięki arystokracie polskiego pochodzenia mogła przetrwać powojenną zawieruchę. Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – gdyby nie Polak nigdy by nie powstał?

Można więc przyjąć hipotezę, że gdyby nie zastrzyk gotówki od hrabiego Zborowskiego, to dziś ludzie na całym świecie nie ekscytowaliby się premierą nowego Astona – DB11. Tu należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Martin to nazwisko jednego z założycieli firmy, a Aston to nawiązanie do Aston Hill – miejsca, gdzie Lionel Martin zdobywał wyścigowe szlify. DB to inicjały późniejszego właściciela firmy, producenta ciągników i skrzyń biegów – Dawida Browna. Aston Martin DB11

Wracając do nowego Astona, z pewnym smutkiem trzeba przyznać, że jeden z ostatnich wolnoobrotowych bastionów właśnie otwiera swe bramy na potężną moc turbodoładowania. Pod maską Astona Martina DB11 zagości V12 ze wsparciem płynącym z dwóch turbosprężarek. Moc? Niespotykane dotąd w autach z Gaydon 600 KM i 700 Nm. Maksymalna moc, osiągana przy 6500 RPM, przekazywana jest na tylne koło za pomocą automatycznej, ośmiobiegowej przekładni ZF. Co ważne, maksymalny moment obrotowy silnik osiąga już przy 1500 RPM, zapewniając niespotykaną dotąd elastyczność. Pojemność jednostki zmniejszono do 5,2 litrów, a przy jej konstrukcji czerpano z doświadczeń Daimlera. Aston Martin DB11

Bagażnik powiększył się do 270 litrów, a wnętrze mieszczące cztery osoby stało się przestronniejsze w porównaniu do DB9. Wzór felg jest identyczny jak w filmowym DB10 znanym ze Spectre, ale nowy Aston swoją stylistyką nawiązuje także do One-77 czy Vanquisha. I wyszło mu to na dobre, wystarczy spojrzeć na zdjęcia! Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – popularność

Czy nowy model znajdzie fanów wśród dysponujących tym nieco grubszym portfelem? Wygląda na to, że tak. Pół tysiąca zamówień spłynęło do firmy po tym, jak ogłoszono, że nowy DB11 zostanie zaprezentowany w Genewie. Kolejne 500 osób wpłaciło zaliczki, gdy do sieci wyciekło zdjęcie najnowszego Astona. Aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby tym ludziom pozwolono się nim przejechać. Aston Martin DB11

Tags: aston, bzowski, db11, DB9, martin, sportcar, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, gdzie jest zdecydowanie zbyt gorąco dla większości stworzeń żyjących na Ziemi. W przypadku gdyby silny akcent waszego rozmówcy wskazywał na angielskie pochodzenie, to rozmowa zmierzająca ku tematom okołomotoryzacyjnym może okazać się problemem. Bo jak zaimponować dumnemu mieszkańcowi dawnego Imperium Brytyjskiego swojskim Polonezem, Warszawą czy Żukiem? Spokojnie, jest na to sposób.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Aston Martin

Wystarczy zwrócić uwagę na wielki wkład, jaki w brytyjską motoryzację wnieśli Polacy. Bo czy dumni z British Racing Green wyspiarze zdają sobie sprawę, że zarówno słynna Brytyjska Wyścigowa Zieleń, jak i sama idea barw wyścigowych, została wymyślona przez Eliota Zborowskiego, hrabiego polskiego pochodzenia? Eliot uważany był za jednego z najlepszych kierowców przełomu wieków. Zasłynął startami w Circuit des Ardennes, rajdzie Paryż – Wiedeń czy Pucharze Gordona Bennetta. Niestety, nie dane było mu długo kontynuować pasji do motoryzacji. W 1903 roku stracił kontrolę nad swoim wyścigowym Mercedesem 60HP, ginąc na trasie wyścigu La Turbie.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – pierwszy sleeper

Dramatyczna historia ojca nie odstraszyła młodego hrabi, Louisa, przed pójściem w ślady taty. Louis Zborowski po raz pierwszy wystartował w wyścigu w 1914 roku za kierownicą auta zbudowanego razem z Clivem Gallopem, konstruktorem Bentleya. Panowie w tajemnicy wykonali jednego z pierwszych na świecie sleeperów.

Pod maską ociężałej i niepozornej 5-tonowej taksówki Mercedesa zmieścili silnik o pojemności 23 litrów produkcji Maybacha, dający napęd sterowcom Zeppelina i samolotom.

Jednostka legitymowała się ogromną, jak na owe czasy, mocą 200 KM. Aston Martin DB11

Auto zyskało przydomek „Chitty Bang Bang”. Nawiązywał on do dość wulgarnej piosenki wojskowej o żołnierzu idącym na przepustkę i odwiedzającym… dom publiczny. Był to pierwszy model z całej serii pojazdów z silnikami lotniczymi skonstruowanych dla Louisa. Ostatni, Chitty IV, osiągnął prędkość 274 km/h. Zborowski, dzięki swojemu majątkowi (w momencie odziedziczenia fortuny sklasyfikowany był jako czwarty najbogatszy człowiek świata), uratował małą manufakturę Aston Martin, która tylko dzięki arystokracie polskiego pochodzenia mogła przetrwać powojenną zawieruchę. Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – gdyby nie Polak nigdy by nie powstał?

Można więc przyjąć hipotezę, że gdyby nie zastrzyk gotówki od hrabiego Zborowskiego, to dziś ludzie na całym świecie nie ekscytowaliby się premierą nowego Astona – DB11. Tu należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Martin to nazwisko jednego z założycieli firmy, a Aston to nawiązanie do Aston Hill – miejsca, gdzie Lionel Martin zdobywał wyścigowe szlify. DB to inicjały późniejszego właściciela firmy, producenta ciągników i skrzyń biegów – Dawida Browna. Aston Martin DB11

Wracając do nowego Astona, z pewnym smutkiem trzeba przyznać, że jeden z ostatnich wolnoobrotowych bastionów właśnie otwiera swe bramy na potężną moc turbodoładowania. Pod maską Astona Martina DB11 zagości V12 ze wsparciem płynącym z dwóch turbosprężarek. Moc? Niespotykane dotąd w autach z Gaydon 600 KM i 700 Nm. Maksymalna moc, osiągana przy 6500 RPM, przekazywana jest na tylne koło za pomocą automatycznej, ośmiobiegowej przekładni ZF. Co ważne, maksymalny moment obrotowy silnik osiąga już przy 1500 RPM, zapewniając niespotykaną dotąd elastyczność. Pojemność jednostki zmniejszono do 5,2 litrów, a przy jej konstrukcji czerpano z doświadczeń Daimlera. Aston Martin DB11

Bagażnik powiększył się do 270 litrów, a wnętrze mieszczące cztery osoby stało się przestronniejsze w porównaniu do DB9. Wzór felg jest identyczny jak w filmowym DB10 znanym ze Spectre, ale nowy Aston swoją stylistyką nawiązuje także do One-77 czy Vanquisha. I wyszło mu to na dobre, wystarczy spojrzeć na zdjęcia! Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – popularność

Czy nowy model znajdzie fanów wśród dysponujących tym nieco grubszym portfelem? Wygląda na to, że tak. Pół tysiąca zamówień spłynęło do firmy po tym, jak ogłoszono, że nowy DB11 zostanie zaprezentowany w Genewie. Kolejne 500 osób wpłaciło zaliczki, gdy do sieci wyciekło zdjęcie najnowszego Astona. Aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby tym ludziom pozwolono się nim przejechać. Aston Martin DB11

Tags: aston, bzowski, db11, DB9, martin, sportcar, supercar

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry