Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
aston bd11
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

„Polski” Aston Martin DB11 – James Bond z Orzełkiem?

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, […]

Mateusz Cieślak

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, gdzie jest zdecydowanie zbyt gorąco dla większości stworzeń żyjących na Ziemi. W przypadku gdyby silny akcent waszego rozmówcy wskazywał na angielskie pochodzenie, to rozmowa zmierzająca ku tematom okołomotoryzacyjnym może okazać się problemem. Bo jak zaimponować dumnemu mieszkańcowi dawnego Imperium Brytyjskiego swojskim Polonezem, Warszawą czy Żukiem? Spokojnie, jest na to sposób.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Aston Martin

Wystarczy zwrócić uwagę na wielki wkład, jaki w brytyjską motoryzację wnieśli Polacy. Bo czy dumni z British Racing Green wyspiarze zdają sobie sprawę, że zarówno słynna Brytyjska Wyścigowa Zieleń, jak i sama idea barw wyścigowych, została wymyślona przez Eliota Zborowskiego, hrabiego polskiego pochodzenia? Eliot uważany był za jednego z najlepszych kierowców przełomu wieków. Zasłynął startami w Circuit des Ardennes, rajdzie Paryż – Wiedeń czy Pucharze Gordona Bennetta. Niestety, nie dane było mu długo kontynuować pasji do motoryzacji. W 1903 roku stracił kontrolę nad swoim wyścigowym Mercedesem 60HP, ginąc na trasie wyścigu La Turbie.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – pierwszy sleeper

Dramatyczna historia ojca nie odstraszyła młodego hrabi, Louisa, przed pójściem w ślady taty. Louis Zborowski po raz pierwszy wystartował w wyścigu w 1914 roku za kierownicą auta zbudowanego razem z Clivem Gallopem, konstruktorem Bentleya. Panowie w tajemnicy wykonali jednego z pierwszych na świecie sleeperów.

Pod maską ociężałej i niepozornej 5-tonowej taksówki Mercedesa zmieścili silnik o pojemności 23 litrów produkcji Maybacha, dający napęd sterowcom Zeppelina i samolotom.

Jednostka legitymowała się ogromną, jak na owe czasy, mocą 200 KM. Aston Martin DB11

Auto zyskało przydomek „Chitty Bang Bang”. Nawiązywał on do dość wulgarnej piosenki wojskowej o żołnierzu idącym na przepustkę i odwiedzającym… dom publiczny. Był to pierwszy model z całej serii pojazdów z silnikami lotniczymi skonstruowanych dla Louisa. Ostatni, Chitty IV, osiągnął prędkość 274 km/h. Zborowski, dzięki swojemu majątkowi (w momencie odziedziczenia fortuny sklasyfikowany był jako czwarty najbogatszy człowiek świata), uratował małą manufakturę Aston Martin, która tylko dzięki arystokracie polskiego pochodzenia mogła przetrwać powojenną zawieruchę. Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – gdyby nie Polak nigdy by nie powstał?

Można więc przyjąć hipotezę, że gdyby nie zastrzyk gotówki od hrabiego Zborowskiego, to dziś ludzie na całym świecie nie ekscytowaliby się premierą nowego Astona – DB11. Tu należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Martin to nazwisko jednego z założycieli firmy, a Aston to nawiązanie do Aston Hill – miejsca, gdzie Lionel Martin zdobywał wyścigowe szlify. DB to inicjały późniejszego właściciela firmy, producenta ciągników i skrzyń biegów – Dawida Browna. Aston Martin DB11

Wracając do nowego Astona, z pewnym smutkiem trzeba przyznać, że jeden z ostatnich wolnoobrotowych bastionów właśnie otwiera swe bramy na potężną moc turbodoładowania. Pod maską Astona Martina DB11 zagości V12 ze wsparciem płynącym z dwóch turbosprężarek. Moc? Niespotykane dotąd w autach z Gaydon 600 KM i 700 Nm. Maksymalna moc, osiągana przy 6500 RPM, przekazywana jest na tylne koło za pomocą automatycznej, ośmiobiegowej przekładni ZF. Co ważne, maksymalny moment obrotowy silnik osiąga już przy 1500 RPM, zapewniając niespotykaną dotąd elastyczność. Pojemność jednostki zmniejszono do 5,2 litrów, a przy jej konstrukcji czerpano z doświadczeń Daimlera. Aston Martin DB11

Bagażnik powiększył się do 270 litrów, a wnętrze mieszczące cztery osoby stało się przestronniejsze w porównaniu do DB9. Wzór felg jest identyczny jak w filmowym DB10 znanym ze Spectre, ale nowy Aston swoją stylistyką nawiązuje także do One-77 czy Vanquisha. I wyszło mu to na dobre, wystarczy spojrzeć na zdjęcia! Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – popularność

Czy nowy model znajdzie fanów wśród dysponujących tym nieco grubszym portfelem? Wygląda na to, że tak. Pół tysiąca zamówień spłynęło do firmy po tym, jak ogłoszono, że nowy DB11 zostanie zaprezentowany w Genewie. Kolejne 500 osób wpłaciło zaliczki, gdy do sieci wyciekło zdjęcie najnowszego Astona. Aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby tym ludziom pozwolono się nim przejechać. Aston Martin DB11

Tags: aston, bzowski, db11, DB9, martin, sportcar, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Aston Martin DB11 | Wakacje zmuszają do podróży w miejsca, gdzie jest zdecydowanie zbyt gorąco dla większości stworzeń żyjących na Ziemi. W przypadku gdyby silny akcent waszego rozmówcy wskazywał na angielskie pochodzenie, to rozmowa zmierzająca ku tematom okołomotoryzacyjnym może okazać się problemem. Bo jak zaimponować dumnemu mieszkańcowi dawnego Imperium Brytyjskiego swojskim Polonezem, Warszawą czy Żukiem? Spokojnie, jest na to sposób.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Aston Martin

Wystarczy zwrócić uwagę na wielki wkład, jaki w brytyjską motoryzację wnieśli Polacy. Bo czy dumni z British Racing Green wyspiarze zdają sobie sprawę, że zarówno słynna Brytyjska Wyścigowa Zieleń, jak i sama idea barw wyścigowych, została wymyślona przez Eliota Zborowskiego, hrabiego polskiego pochodzenia? Eliot uważany był za jednego z najlepszych kierowców przełomu wieków. Zasłynął startami w Circuit des Ardennes, rajdzie Paryż – Wiedeń czy Pucharze Gordona Bennetta. Niestety, nie dane było mu długo kontynuować pasji do motoryzacji. W 1903 roku stracił kontrolę nad swoim wyścigowym Mercedesem 60HP, ginąc na trasie wyścigu La Turbie.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – pierwszy sleeper

Dramatyczna historia ojca nie odstraszyła młodego hrabi, Louisa, przed pójściem w ślady taty. Louis Zborowski po raz pierwszy wystartował w wyścigu w 1914 roku za kierownicą auta zbudowanego razem z Clivem Gallopem, konstruktorem Bentleya. Panowie w tajemnicy wykonali jednego z pierwszych na świecie sleeperów.

Pod maską ociężałej i niepozornej 5-tonowej taksówki Mercedesa zmieścili silnik o pojemności 23 litrów produkcji Maybacha, dający napęd sterowcom Zeppelina i samolotom.

Jednostka legitymowała się ogromną, jak na owe czasy, mocą 200 KM. Aston Martin DB11

Auto zyskało przydomek „Chitty Bang Bang”. Nawiązywał on do dość wulgarnej piosenki wojskowej o żołnierzu idącym na przepustkę i odwiedzającym… dom publiczny. Był to pierwszy model z całej serii pojazdów z silnikami lotniczymi skonstruowanych dla Louisa. Ostatni, Chitty IV, osiągnął prędkość 274 km/h. Zborowski, dzięki swojemu majątkowi (w momencie odziedziczenia fortuny sklasyfikowany był jako czwarty najbogatszy człowiek świata), uratował małą manufakturę Aston Martin, która tylko dzięki arystokracie polskiego pochodzenia mogła przetrwać powojenną zawieruchę. Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – gdyby nie Polak nigdy by nie powstał?

Można więc przyjąć hipotezę, że gdyby nie zastrzyk gotówki od hrabiego Zborowskiego, to dziś ludzie na całym świecie nie ekscytowaliby się premierą nowego Astona – DB11. Tu należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Martin to nazwisko jednego z założycieli firmy, a Aston to nawiązanie do Aston Hill – miejsca, gdzie Lionel Martin zdobywał wyścigowe szlify. DB to inicjały późniejszego właściciela firmy, producenta ciągników i skrzyń biegów – Dawida Browna. Aston Martin DB11

Wracając do nowego Astona, z pewnym smutkiem trzeba przyznać, że jeden z ostatnich wolnoobrotowych bastionów właśnie otwiera swe bramy na potężną moc turbodoładowania. Pod maską Astona Martina DB11 zagości V12 ze wsparciem płynącym z dwóch turbosprężarek. Moc? Niespotykane dotąd w autach z Gaydon 600 KM i 700 Nm. Maksymalna moc, osiągana przy 6500 RPM, przekazywana jest na tylne koło za pomocą automatycznej, ośmiobiegowej przekładni ZF. Co ważne, maksymalny moment obrotowy silnik osiąga już przy 1500 RPM, zapewniając niespotykaną dotąd elastyczność. Pojemność jednostki zmniejszono do 5,2 litrów, a przy jej konstrukcji czerpano z doświadczeń Daimlera. Aston Martin DB11

Bagażnik powiększył się do 270 litrów, a wnętrze mieszczące cztery osoby stało się przestronniejsze w porównaniu do DB9. Wzór felg jest identyczny jak w filmowym DB10 znanym ze Spectre, ale nowy Aston swoją stylistyką nawiązuje także do One-77 czy Vanquisha. I wyszło mu to na dobre, wystarczy spojrzeć na zdjęcia! Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 – popularność

Czy nowy model znajdzie fanów wśród dysponujących tym nieco grubszym portfelem? Wygląda na to, że tak. Pół tysiąca zamówień spłynęło do firmy po tym, jak ogłoszono, że nowy DB11 zostanie zaprezentowany w Genewie. Kolejne 500 osób wpłaciło zaliczki, gdy do sieci wyciekło zdjęcie najnowszego Astona. Aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby tym ludziom pozwolono się nim przejechać. Aston Martin DB11

Tags: aston, bzowski, db11, DB9, martin, sportcar, supercar
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry