Ducati kazało długo czekać na ten motocykl. Kiedy wyciekły informacje o nowym silniku V4, wszyscy wypatrywali wieści o nowym motocyklu Ducati. Teraz możecie go zobaczyć w pełnej okazałości – poznajcie Ducati Panigale V4.
tekst: Artur Skibiński, Mor / foto: ducati
Już kilka lat temu, w 2008 roku, mieliśmy okazję kupić drogowe V4 od Ducati. Motocykl nazywał się Desmosedici RR i okazał się jedynie drogim i bardzo limitowanym motórem, który nie znalazł zbyt wielu nabywców. Dziś można kupić Ducati V4 w bardziej przystępnej cenie, do tego w aż trzech wersjach: Ducati Panigale V4, V4 S oraz V4 Speciale.
Ducati Panigale V4 | Pierwsze wrażenie
Na pierwszy rzut oka Panigale V4 wygląda jak poprzedni model po lekkim liftingu, ale nie dajcie się zwieść pięknej Włoszce.
Pod czerwonymi owiewkami kryje się zupełnie nowy silnik V4 o pojemności 1103 cm3,mocy 214 KM i 124 Nm momentu obrotowego.
Ducati Panigale V4 pełnymi garściami czerpie wprost z torów MotoGP, wyposażona jest w najnowsze systemy elektroniczne, a mimo to waży zaledwie 175 kg (masa sucha).
Ducati Panigale V4 | Silnik
Ciekawym rozwiązaniem jest wał, który kręci się w odwrotną stronę niż w większości silników drogowych. Zazwyczaj wał kręci się w tę samą stronę co koła. Zastosowanie odwrotnej rotacji wału, tak jak w motocyklach MotoGP, ma za zadanie polepszyć prowadzenie i zwinność maszyny. Ponadto takie rozwiązanie obniża przód motóra, który ma mniejsze chęci do wstawania na koło, a także podczas ostrego dohamowania tylne koło będzie miało mniejsze tendencje do odrywania się od nawierzchni.
Silnik obrócony o 42° do tyłu pozwala na zmieszczenie większej chłodnicy, a także przesunięcie wahacza do przodu. Dzięki temu, w porównaniu do 1299 Panigale, poprawił się też rozkład masy.
Ducati Panigale V4 | Dane techniczne, wyposażenie
Zawsze chcieliście driftować motórem? Proszę bardzo. Panigale V4, dzięki zaawansowanej elektronice, daje nam tę możliwość. System ABS w połączeniu z DSC (układ przeciwpoślizgowy) i DTC EVO (kontrola trakcji) tak dostosuje moment silnika, że na wyjściu z winkla Panigale V4 pójdzie lekkim ślizgiem, maksymalnie wykorzystując swój potencjał.
Ducati Panigale V4 | Systemy wsparcia na duchu
Podczas jazdy, do wyboru mamy trzy tryby: Race, Sport i Street. Tutaj chyba nic nie trzeba wyjaśniać. Dodatkowo do dyspozycji mamy długą listę systemów pomagających nie zrobić sobie krzywdy.
Ducati Slide Control (DSC) – układ kontrolujący uślizg tyłu
ABS Cornering Bosch EVO – klasyczny ABS
Ducati Traction Control EVO (DTC EVO) – kontrola trakcji
Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO) – kontrola wznoszenia koła
Ducati Power Launch (DPL) – asystent ruszania
Ducati Quick Shift up/down EVO (DQS EVO) – klasyczny quickshifter
Engine Brake Control EVO (EBC EVO) – asystent hamowania silnikiem
Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO) – sterowanie zawieszeniami
Wszystkie informacje podawane są na nowym wyświetlaczu TFT, a parametry poszczególnych systemów są możemy samemu regulować.
W kwestii zawieszenia Ducati poszło grubo, szczególnie w wersji V4 S i V4 Speciale. W “zwykłej” Panigale V4 do dyspozycji mamy regulowane przednie zawieszenie Showa, wspomagane amortyzatorem skrętu Sachs. Sachs dostarczył również tylny, w pełni regulowany, amortyzator.
Wersja V4 S oraz V4 Speciale wyposażone zostały w aktywne zawieszenie Öhlins (tył, przód + amortyzator skrętu) sterowane przez Öhlins Smart EC 2.0. Do wyboru są dwa tryby. W pierwszym, manualnym, sami wybieramy parametry zawieszenia. W trybie Dynamic system automatycznie dostosuje zawieszenie do naszego stylu jazdy oraz warunków panujących na torze czy ulicy.
Ducati Panigale V4 | Hamulce – nowy zacisk Brembo Stylema
Wraz z debiutem Panigale V4, debiutuje też nowy zacisk od Brembo – Brembo Stylema Monobloc. Jest to najnowsza wersja znanego zacisku monoblok M50. Zacisk został zmodernizowany i jest teraz lżejszy o 70 g. By zrównoważyć dodatkowe dwa cylindry, Ducati opracowało nową ramę, tzw. Front Frame. Dzięki niej wersje S oraz Speciale na sucho ważą 175 kg.
Ducati Panigale V4 | CENA
Za technologię zastosowaną w nowym Panigale V4 przyjdzie nam słono zapłacić.
Ceny zaczynają się od:
- 90 000zł za wersję V4
- 114 000 zł za wersję V4 S
- 166 000 zł za wersję V4 Speciale
Zbliża się koniec roku, więc Święty Mikołajuuu… ;)
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Ducati kazało długo czekać na ten motocykl. Kiedy wyciekły informacje o nowym silniku V4, wszyscy wypatrywali wieści o nowym motocyklu Ducati. Teraz możecie go zobaczyć w pełnej okazałości – poznajcie Ducati Panigale V4.
tekst: Artur Skibiński, Mor / foto: ducati
Już kilka lat temu, w 2008 roku, mieliśmy okazję kupić drogowe V4 od Ducati. Motocykl nazywał się Desmosedici RR i okazał się jedynie drogim i bardzo limitowanym motórem, który nie znalazł zbyt wielu nabywców. Dziś można kupić Ducati V4 w bardziej przystępnej cenie, do tego w aż trzech wersjach: Ducati Panigale V4, V4 S oraz V4 Speciale.
Ducati Panigale V4 | Pierwsze wrażenie
Na pierwszy rzut oka Panigale V4 wygląda jak poprzedni model po lekkim liftingu, ale nie dajcie się zwieść pięknej Włoszce.
Pod czerwonymi owiewkami kryje się zupełnie nowy silnik V4 o pojemności 1103 cm3,mocy 214 KM i 124 Nm momentu obrotowego.
Ducati Panigale V4 pełnymi garściami czerpie wprost z torów MotoGP, wyposażona jest w najnowsze systemy elektroniczne, a mimo to waży zaledwie 175 kg (masa sucha).
Ducati Panigale V4 | Silnik
Ciekawym rozwiązaniem jest wał, który kręci się w odwrotną stronę niż w większości silników drogowych. Zazwyczaj wał kręci się w tę samą stronę co koła. Zastosowanie odwrotnej rotacji wału, tak jak w motocyklach MotoGP, ma za zadanie polepszyć prowadzenie i zwinność maszyny. Ponadto takie rozwiązanie obniża przód motóra, który ma mniejsze chęci do wstawania na koło, a także podczas ostrego dohamowania tylne koło będzie miało mniejsze tendencje do odrywania się od nawierzchni.
Silnik obrócony o 42° do tyłu pozwala na zmieszczenie większej chłodnicy, a także przesunięcie wahacza do przodu. Dzięki temu, w porównaniu do 1299 Panigale, poprawił się też rozkład masy.
Ducati Panigale V4 | Dane techniczne, wyposażenie
Zawsze chcieliście driftować motórem? Proszę bardzo. Panigale V4, dzięki zaawansowanej elektronice, daje nam tę możliwość. System ABS w połączeniu z DSC (układ przeciwpoślizgowy) i DTC EVO (kontrola trakcji) tak dostosuje moment silnika, że na wyjściu z winkla Panigale V4 pójdzie lekkim ślizgiem, maksymalnie wykorzystując swój potencjał.
Ducati Panigale V4 | Systemy wsparcia na duchu
Podczas jazdy, do wyboru mamy trzy tryby: Race, Sport i Street. Tutaj chyba nic nie trzeba wyjaśniać. Dodatkowo do dyspozycji mamy długą listę systemów pomagających nie zrobić sobie krzywdy.
Ducati Slide Control (DSC) – układ kontrolujący uślizg tyłu
ABS Cornering Bosch EVO – klasyczny ABS
Ducati Traction Control EVO (DTC EVO) – kontrola trakcji
Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO) – kontrola wznoszenia koła
Ducati Power Launch (DPL) – asystent ruszania
Ducati Quick Shift up/down EVO (DQS EVO) – klasyczny quickshifter
Engine Brake Control EVO (EBC EVO) – asystent hamowania silnikiem
Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO) – sterowanie zawieszeniami
Wszystkie informacje podawane są na nowym wyświetlaczu TFT, a parametry poszczególnych systemów są możemy samemu regulować.
W kwestii zawieszenia Ducati poszło grubo, szczególnie w wersji V4 S i V4 Speciale. W “zwykłej” Panigale V4 do dyspozycji mamy regulowane przednie zawieszenie Showa, wspomagane amortyzatorem skrętu Sachs. Sachs dostarczył również tylny, w pełni regulowany, amortyzator.
Wersja V4 S oraz V4 Speciale wyposażone zostały w aktywne zawieszenie Öhlins (tył, przód + amortyzator skrętu) sterowane przez Öhlins Smart EC 2.0. Do wyboru są dwa tryby. W pierwszym, manualnym, sami wybieramy parametry zawieszenia. W trybie Dynamic system automatycznie dostosuje zawieszenie do naszego stylu jazdy oraz warunków panujących na torze czy ulicy.
Ducati Panigale V4 | Hamulce – nowy zacisk Brembo Stylema
Wraz z debiutem Panigale V4, debiutuje też nowy zacisk od Brembo – Brembo Stylema Monobloc. Jest to najnowsza wersja znanego zacisku monoblok M50. Zacisk został zmodernizowany i jest teraz lżejszy o 70 g. By zrównoważyć dodatkowe dwa cylindry, Ducati opracowało nową ramę, tzw. Front Frame. Dzięki niej wersje S oraz Speciale na sucho ważą 175 kg.
Ducati Panigale V4 | CENA
Za technologię zastosowaną w nowym Panigale V4 przyjdzie nam słono zapłacić.
Ceny zaczynają się od:
- 90 000zł za wersję V4
- 114 000 zł za wersję V4 S
- 166 000 zł za wersję V4 Speciale
Zbliża się koniec roku, więc Święty Mikołajuuu… ;)