Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mercedes C111 |

Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną lat 70. Miał centralnie zamontowany silnik, rewolucyjną konstrukcję i osiągał ponad 400 km/h. Poznajcie historię Mercedesa C111.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Daimler AG

Prace nad C111 rozpoczęły się już w 1967 roku. Wbrew powszechnym pogłoskom, nie był to następca popularnego Gullwinga, a prototypowy pojazd przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik Wankla

Pierwsza wersja C111-I, zaprojektowana przez Bruno Sacco zadebiutowała w 1969 roku. Samochód napędzał silnik wankla z trzema wirującymi tłokami i mocą 280 KM.

Mercedes C111

Projekt silnika Wankla Mercedesa

Rok później w samochodzie zamontowano powiększony silnik z 4 rotorami. 350 KM pozwalało rozpędzić maszynę do 300 km/godzinę, a do pierwszej setki auto rozpędzało się w niespełna 5 sekund. Mimo świetnych osiągów, obrotowy silnik nie zdobył uznania inżynierów Mercedesa, głównie z powodu zbyt dużej emisji spalin, niskiej żywotności oraz awaryjności.

Mercedes C111 – nadwozie

Na początku lat 1970, bezpieczeństwo bierne stawało się coraz bardziej istotnym czynnikiem w rozwoju motoryzacji. Nadwozie C111 było wykonane z włókna szklanego, cechowało się mniejszą wagą od tradycyjnej metalowej karoserii, w dodatku pozwalało uzyskać większą stabilność podczas jazdy. Było również bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, niestety bardziej niebezpiecznie dla pieszych.  Z tego właśnie powodu, po serii testów firma Mercedes-Benz zaniechała dalszych prac nad tworzywami sztucznymi pod kątem produkcji seryjnej. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – generacje

Mercedes C111 – silnik diesela

W 1973 w wyniku kryzysu paliwowego stało się jasne, że należy postawić na rozwój oszczędnych silników napędowych. Mercedes-Benz postanowił przełamać powszechną opinię nt. jednostek wysokoprężnych i zdecydował się zamontować w C111 chłodzony powietrzem silnik diesela. Motor zapożyczono z modelu W115, miał 3 litry pojemności oraz pięć cylindrów w rzędzie. Dzięki zamontowaniu turbosprężarki oraz dodatkowym modyfikacjom udało się osiągnąć moc 190 KM. Wkrótce pojawił się także model z 230-konnym turbodieselem. Oba auta pobiły w sumie 16 rekordów świata, głównie dotyczących prędkości na długich dystansach, osiągając prędkość nawet 320 km/h. Jednak to nie był szczyt możliwości Mercedesa C111. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik diesela

Mercedes C111 – rekord prędkości

W 1979 roku Mercedes-Benz przygotował ostatnią wersję prototypowego supersamochodu. Do napędu użyto benzynowej jednostki V8 4,8 l (4820 cm³) 48v, która generowała moc aż 500 KM. Opływowa konstrukcja z dwoma spojlerami pozwoliła rozpędzić auto na włoskim torze Nardo do zawrotnej prędkości 404 km/h. Mercedes C111

Mercedes-Benz C111 od początku swojego istnienia był przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Dzięki niemu firma mogła zdobyć nieocenione doświadczenie w produkcji kolejnych samochodów, a sam prototyp stał się prawdziwą ikoną lat 70. C111 był też dla marki Mercedes-Benz pokazem możliwości, które nawet w dzisiejszych czasach robią niesamowite wrażenie. Mercedes C111

Tags: c111, historia, mercedes benz, Mercedes C111, mercedesa, prototyp, rekord prędkości, silnik, supercar, supersamochód, wankla

POPRZEDNI

NASTĘPNY

ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

Stylowy prezent dla chłopaka to coś do poczytania

To koniec Magazynu Motór… ale początek czegoś NOWEGO. Bardzo mi zależy, żebyś to przeczytał(a)

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

be gentle man

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

GRY

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Mille Miglia 1000 – Najpiękniejszy wyścig świata

Mille Miglia 1000 – Najpiękniejszy wyścig świata

15 listopada 2025|0 Comments
Ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

15 października 2025|0 Comments
Rajd Polska-Gibraltar 1930 r. | Międzywojenna motoryzacja odc. 2

Rajd Polska-Gibraltar 1930 r. | Międzywojenna motoryzacja odc. 2

29 września 2025|0 Comments
Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

MAGAZYN MOTORYZACYJNY PREZENTY DLA CHŁOPAKA I MĘŻCZYZNY

2025 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry