Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Suzuki GSX-R 750 Olejak photomodel
Strona główna » Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje Prezentacja Suzuki GSX-R […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje Prezentacja Suzuki GSX-R […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje Prezentacja Suzuki GSX-R […]

Sebastian Mądrachowski

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje

Prezentacja Suzuki GSX-R 750 w 1985 roku miała zmienić świat na zawsze. Po raz pierwszy kierowcy otrzymali możliwość prowadzenia prawdziwie wyścigowej maszyny w ruchu ulicznym.

broger moto

tekst: Artur Skibiński, koretka: Mor / foto: internet

W połowie lat 80-tych nie było na rynku motóra, którym można było ścigać się na torze, a następnie wrócić nim “na kołach” do domu. Suzuki Gsx-r 750 był pierwszym, który oferował sportowe emocje w bardzo przystępnej, jak na tamte czasy, cenie. Historia tego modelu ma już ponad 30 lat, a wszystko zaczęło się właśnie w roku 1985.

Suzuki GSX-R 750 Olejak full

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy model!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Początki

Gsx-r 750 w 1985 roku nie wyróżniał się na tle pozostałych 750-tek mocą… lecz stosunkiem mocy do masy.

Silnik miał 100KM (130KM dzięki wyścigowemu pakietowi tuningowemu), kręcił się do 11,000 obr/min, a jego masa wynosiła 176kg na sucho!!!

Suzuki GSX-R 750 Olejak zegary tachometer

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Zegary otoczone pianką były nie tylko lekkie, spójrzcie na obrotomierz – zaczyna się od 3,000obr/min.
Już na pierwszy rzut oka wiemy, że mamy do czynienia z prawdziwie hardcorową, sportową maszyną.

Konkurencyjne maszyny ważyły ówcześnie średnio ok. 220kg. Tak niska masa Gsx-r’a 750 1985 potrafi zawstydzić konkurencję nawet dzisiaj. Redukcja wagi nie ominęła też serca maszyny. Nie było praktycznie części silnika, która nie została odelżona. Niestety, lżejsze elementy silnika były bardziej narażone na uszkodzenia przy wysokich temperaturach, więc inżynierowie musieli przygotować coś specjalnego.

 

Suzuki GSX-R 750 Olejak | O co chodzi z tym olejakiem?

Przy doborze systemu chłodzenia zrezygnowano z chłodzenia cieczą gdyż takie rozwiązanie byłoby zbyt ciężkie. Zespół inżynierów z wydziału projektowania silników z Etsuo Yokouchi na czele opracował całkowicie nowy system chłodzenia olejem. Suzuki Advanced Cooling System (SACS) był nie tylko lżejszy od systemu chłodzenia wodą, ale okazał się również o wiele bardziej wydajny.

Suzuki GSX-R 750 Olejak doświadczenia

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Etsuo Yokouchi (po prawej, z wężem w ręku) udowadnia, że projekt silnika, a konkretnie jego system chłodzenia olejem pozwala na przepływ wystarczającej ilości oleju do odprowadzenia temperatury.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarna wytrzymałość

Suzuki GSX-R 750 Olejak silnik engine

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Silnik i magistrala olejowa

Mimo ekstremalnej terapii odchudzającej silnik był jednocześnie trwały i niezawodny. Potwierdzały to testy w fabryce, gdzie silnik przez ponad 24 godziny pracował na najwyższych obrotach bez jakichkolwiek awarii czy problemów. Inżynierowie z Hamamatsu wykonali kawał dobrej roboty.

Ciekawostką jest fakt, że jeden z ówczesnych inżynierów projektujących silnik, Hidetoshi Arakawa, po dziś dzień jeździ olejakiem z 1986 roku.

Rama Gsx-r’a 750 z 1985 roku była pierwszą aluminiową ramą, która pojawiła się w masowo produkowanym motocyklu. Motór ten posiadał też miejsce dla pasażera, które o dziwo było bardzo wygodne jak na sporta, dodatkowo pasażer miał do dyspozycji uchwyt.

Suzuki GSX-R 750 Olejak rama frame

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Rama waży jedynie 8kg!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Osprzęt

Silnik zaopatrywały 4 gaźniki Mikuni (w pierwszym roku produkcji były to gaźniki z płaskimi przepustnicami!), zawieszenie było regulowane, a hamowanie zapewniały dwie tarcze 300mm i 4-tłoczkowe zaciski. W tamtej epoce było to arcydzieło sztuki inżynieryjnej. Takie wyposażenie motocykla w latach 80-tych było nawet bardziej niż wystarczające. Ciekawe było zastosowanie 18-calowych, aluminiowych obręczy.

Suzuki GSX-R 750 Olejak lusterka

Suzuki GSX-R 750 Olejak lampa

Suzuki GSX-R 750 Olejak double seat

Suzuki GSX-R 750 Olejak pojedyncza kanapa

Suzuki GSX-R 750 Olejak golas naked

Suzuki GSX-R 750 Olejak silnik lakier

Suzuki GSX-R 750 Olejak przekrój

Suzuki GSX-R 750 Olejak z egzemplarzem testowym

Suzuki GSX-R 750 Olejak testówka

Suzuki GSX-R 750 Olejak koło

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Dlaczego zdecydowano się na 18-calowe obręcze? Na takich samych sukcesy odnosił GS 1000R i tego samego chcieli inżynierowie.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Podsumowanie

Całe Suzuki Gsx-r 750 było bardzo lekkie i zwarte, a świat zachwycił się rezultatem pogoni pierwszego supersportowego gixa za jak najniższą masą. Nie bez znaczenia był też fakt, że olejak, jako pierwszy, pozwalał doświadczyć na własnej skórze, tego, co czuli kierowcy podczas wyścigów Grand Prix. Teraz, po latach, wiemy, że kolejne modele 750tki z Hamamatsu to nieustanne dążenie do doskonałości.

Nowy Gsx-r olejak kosztował 5,500$. Dziś na próżno szukać świetnie zachowanych egzemplarzy, a jeśli już się taki trafi, jego ceny są porażające.

Suzuki GSX-R 750 Olejak 1985 lemans win

Debiut nowego GSX-R 750 na Le Mans w 1985 roku. Suzuki Endurance Racing Team (SERT) w składzie Herve Moineau i Richard Hubin uplasowali się na drugiej pozycji – mimo wypadku Moineau podczas rozgrzewki – skład Guy Bertin, Phillipe Gouchon i Bernard Millet zajęli pierwsze miejsce. 
Zajęcie pierwszego i drugiego miejsca na podium było fenomenalnym wynikiem w debiucie, wtedy cały świat usłyszał o nowym SUZUKI GSX-R 750.

Tags: artur skibiński, chłodzenie olejem, gsxr olejak, historia, history, oldschool, retroracer, sebastian mądrachowski, superbike, Suzuki GSX-R 750 Olejak, suzuki gsxr 750

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje

Prezentacja Suzuki GSX-R 750 w 1985 roku miała zmienić świat na zawsze. Po raz pierwszy kierowcy otrzymali możliwość prowadzenia prawdziwie wyścigowej maszyny w ruchu ulicznym.

broger moto

tekst: Artur Skibiński, koretka: Mor / foto: internet

W połowie lat 80-tych nie było na rynku motóra, którym można było ścigać się na torze, a następnie wrócić nim “na kołach” do domu. Suzuki Gsx-r 750 był pierwszym, który oferował sportowe emocje w bardzo przystępnej, jak na tamte czasy, cenie. Historia tego modelu ma już ponad 30 lat, a wszystko zaczęło się właśnie w roku 1985.

Suzuki GSX-R 750 Olejak full

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy model!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Początki

Gsx-r 750 w 1985 roku nie wyróżniał się na tle pozostałych 750-tek mocą… lecz stosunkiem mocy do masy.

Silnik miał 100KM (130KM dzięki wyścigowemu pakietowi tuningowemu), kręcił się do 11,000 obr/min, a jego masa wynosiła 176kg na sucho!!!

Suzuki GSX-R 750 Olejak zegary tachometer

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Zegary otoczone pianką były nie tylko lekkie, spójrzcie na obrotomierz – zaczyna się od 3,000obr/min.
Już na pierwszy rzut oka wiemy, że mamy do czynienia z prawdziwie hardcorową, sportową maszyną.

Konkurencyjne maszyny ważyły ówcześnie średnio ok. 220kg. Tak niska masa Gsx-r’a 750 1985 potrafi zawstydzić konkurencję nawet dzisiaj. Redukcja wagi nie ominęła też serca maszyny. Nie było praktycznie części silnika, która nie została odelżona. Niestety, lżejsze elementy silnika były bardziej narażone na uszkodzenia przy wysokich temperaturach, więc inżynierowie musieli przygotować coś specjalnego.

 

Suzuki GSX-R 750 Olejak | O co chodzi z tym olejakiem?

Przy doborze systemu chłodzenia zrezygnowano z chłodzenia cieczą gdyż takie rozwiązanie byłoby zbyt ciężkie. Zespół inżynierów z wydziału projektowania silników z Etsuo Yokouchi na czele opracował całkowicie nowy system chłodzenia olejem. Suzuki Advanced Cooling System (SACS) był nie tylko lżejszy od systemu chłodzenia wodą, ale okazał się również o wiele bardziej wydajny.

Suzuki GSX-R 750 Olejak doświadczenia

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Etsuo Yokouchi (po prawej, z wężem w ręku) udowadnia, że projekt silnika, a konkretnie jego system chłodzenia olejem pozwala na przepływ wystarczającej ilości oleju do odprowadzenia temperatury.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarna wytrzymałość

Suzuki GSX-R 750 Olejak silnik engine

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Silnik i magistrala olejowa

Mimo ekstremalnej terapii odchudzającej silnik był jednocześnie trwały i niezawodny. Potwierdzały to testy w fabryce, gdzie silnik przez ponad 24 godziny pracował na najwyższych obrotach bez jakichkolwiek awarii czy problemów. Inżynierowie z Hamamatsu wykonali kawał dobrej roboty.

Ciekawostką jest fakt, że jeden z ówczesnych inżynierów projektujących silnik, Hidetoshi Arakawa, po dziś dzień jeździ olejakiem z 1986 roku.

Rama Gsx-r’a 750 z 1985 roku była pierwszą aluminiową ramą, która pojawiła się w masowo produkowanym motocyklu. Motór ten posiadał też miejsce dla pasażera, które o dziwo było bardzo wygodne jak na sporta, dodatkowo pasażer miał do dyspozycji uchwyt.

Suzuki GSX-R 750 Olejak rama frame

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Rama waży jedynie 8kg!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Osprzęt

Silnik zaopatrywały 4 gaźniki Mikuni (w pierwszym roku produkcji były to gaźniki z płaskimi przepustnicami!), zawieszenie było regulowane, a hamowanie zapewniały dwie tarcze 300mm i 4-tłoczkowe zaciski. W tamtej epoce było to arcydzieło sztuki inżynieryjnej. Takie wyposażenie motocykla w latach 80-tych było nawet bardziej niż wystarczające. Ciekawe było zastosowanie 18-calowych, aluminiowych obręczy.

Suzuki GSX-R 750 Olejak lusterka

Suzuki GSX-R 750 Olejak lampa

Suzuki GSX-R 750 Olejak double seat

Suzuki GSX-R 750 Olejak pojedyncza kanapa

Suzuki GSX-R 750 Olejak golas naked

Suzuki GSX-R 750 Olejak silnik lakier

Suzuki GSX-R 750 Olejak przekrój

Suzuki GSX-R 750 Olejak z egzemplarzem testowym

Suzuki GSX-R 750 Olejak testówka

Suzuki GSX-R 750 Olejak koło

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Dlaczego zdecydowano się na 18-calowe obręcze? Na takich samych sukcesy odnosił GS 1000R i tego samego chcieli inżynierowie.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Podsumowanie

Całe Suzuki Gsx-r 750 było bardzo lekkie i zwarte, a świat zachwycił się rezultatem pogoni pierwszego supersportowego gixa za jak najniższą masą. Nie bez znaczenia był też fakt, że olejak, jako pierwszy, pozwalał doświadczyć na własnej skórze, tego, co czuli kierowcy podczas wyścigów Grand Prix. Teraz, po latach, wiemy, że kolejne modele 750tki z Hamamatsu to nieustanne dążenie do doskonałości.

Nowy Gsx-r olejak kosztował 5,500$. Dziś na próżno szukać świetnie zachowanych egzemplarzy, a jeśli już się taki trafi, jego ceny są porażające.

Suzuki GSX-R 750 Olejak 1985 lemans win

Debiut nowego GSX-R 750 na Le Mans w 1985 roku. Suzuki Endurance Racing Team (SERT) w składzie Herve Moineau i Richard Hubin uplasowali się na drugiej pozycji – mimo wypadku Moineau podczas rozgrzewki – skład Guy Bertin, Phillipe Gouchon i Bernard Millet zajęli pierwsze miejsce. 
Zajęcie pierwszego i drugiego miejsca na podium było fenomenalnym wynikiem w debiucie, wtedy cały świat usłyszał o nowym SUZUKI GSX-R 750.

Tags: artur skibiński, chłodzenie olejem, gsxr olejak, historia, history, oldschool, retroracer, sebastian mądrachowski, superbike, Suzuki GSX-R 750 Olejak, suzuki gsxr 750

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments
PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

14 stycznia 2019|0 Comments
Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

29 sierpnia 2018|0 Comments
KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

10 marca 2017|0 Comments
Yamaha R7 OW-02 | Seria: pojazdy unikatowe

Yamaha R7 OW-02 | Seria: pojazdy unikatowe

21 lutego 2017|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments
PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

14 stycznia 2019|0 Comments
Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

29 sierpnia 2018|0 Comments
KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

10 marca 2017|0 Comments
Yamaha R7 OW-02 | Seria: pojazdy unikatowe

Yamaha R7 OW-02 | Seria: pojazdy unikatowe

21 lutego 2017|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry