Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Honda RC30 VFR750R
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Magazyn Motór

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat ujrzał nową maszynę Hondy. Wszyscy z miejsca zostali oszołomieni jej designem. Hondę okrzyknięto najładniejszym motórem roku i nikt nie miał ku temu wątpliwości. Przykładowo – Ducati z tamtych lat, w porównaniu do niej wyglądało jak żelbetowy kloc. Była to prawdopodobnie pierwsza Honda, która mogła konkurować na światowym rynku nie tylko pod względem jakości wykonania, ale także tego, jak świetnie wyglądała na tle takich egzotyków jak np. Bimota.

tekst: Artur Skibiński, foto: Honda

Honda RC30 VFR750R | Warta swojej ceny

Wieści o nowej Hondzie szybko przetoczyły się po świecie, a RC30 w ilości 3000 sztuk rozeszły w salonach jak świeże bułeczki. Fanom marki przyszło słono zapłacić za motór, o którym powiedziano chyba wszystkie możliwe komplementy. Kosztował niemało – 15,000$, czyli prawie dwa razy tyle, ile nowy GSX-R. Czy warto było aż tyle zapłacić? Oczywiście, że tak. RC30 był lekki, zwinny, dawał poczucie jazdy motórem stricte torowym, a do tego był zwyczajnie ładny i jak to przystało na Hondę, niezawodny. Zbudowany został z najlepszych wtedy podzespołów, jego sercem było wyczynowe V4, a tylne koło zamocowano do monowahacza. Sukces rynkowy był mu pisany.

Honda RC30 VFR750R | Torowe korzenie

RC30 powstała na bazie RVF750, startującego w wyścigach endurance. Tak jak jego protoplasta, nowa 750ka powstała z myślą o wygrywaniu na torze. Wyprodukowano jedynie 3000 sztuk, czyli tyle, ile wymagał regulamin inauguracyjnego sezonu WSBK w roku 1988. Jak poszło Hondzie w nowej serii? Fred Merkel na Hondzie nie miał sobie równych i wygrał dwa pierwsze tytuły mistrza świata WSBK w latach 1988 i 1989. Honda VRF750R RC30 zapanowała na torach na całym świecie… również w Chinach. Robert Dunlop wygrał GP w Macau w roku 1989, a jego wyczyn rok później powtórzył Steve Hislop. RC30 była bezkonkurencyjna również podczas Tourist Trophy na wyspie Man oraz w wyścigach endurance.

Honda RC30 VFR750R | Dane techniczne

Co sprawiło, że nowa Honda była aż tak dobra? Duże znaczenie miał z pewnością silnik jaki zastosowano. Była to jednostka V4 o pojemności 748cc, która rozwijała moc 102KM i kręciła się do 12,500obr/min. Kierowcy zachwalali silnik jako bardzo mocny i płynnie oddający moc, a jego dźwięku wydobywającego się z wydechu nie można pomylić z żadnym innym. Dzięki krótko zestopniowanej skrzyni biegów rozpędzała się do 240km/h.
Ciekawostką jest to, że nowa V4 od Hondy była fabrycznie wyposażona w pełny pakiet wyścigowy zawierający m.in. zmodyfikowane tłoki czy wał. Dostępne również były pakiety, które dostarczały niezależne firmy tuningowe.

Honda RC30 VFR750R

Honda RC30 VFR750R – budowa 

Honda RC30 VFR750R | Zawieszenie

Regulowane zawieszenie dostarczyła Showa. Mimo panującego trendu na zawieszenia typu upside down, Honda jak zawsze postawiła na sprawdzone i niezawodne rozwiązania, stosując „klasyczne” zawieszenie. Z tyłu natomiast mamy monowahacz, który pierwotnie opatentowała francuska firma ELF. Zarówno z przodu jak i z tyłu, jak przystało na prawdziwie wyścigowy motór, zastosowano systemy pozwalające na szybkie wymiany kół oraz klocków hamulcowych. Miało to skrócić czas PIT STOPów podczas 24 godzinnych wyścigów endurance.
Owiewki wykonane z włókien szklanych również miały możliwość szybkiego mocowania. Natomiast nadwozie RC30 otrzymało jedno z najbardziej ikonicznych oklein jakie powstały w historii.

Honda RC30 VFR750R | Podsumowanie

Honda RC30 VFR750R była przełomowym modelem marki. Łączyła ponadczasową stylistykę z najnowszymi technologiami, pozostawiając całą konkurencję za sobą by być niedoścignionym przez najbliższe lata. Po dziś dzień fani marki wzdychają do jej linii. Kolekcjonerzy potrafią wydać dziesiątki tysięcy dolarów, by RC30 V4 stało się ozdobą ich prywatnych kolekcji. Nawet James May miał ją w swoim garażu, chyba miał dosyć docinek swoich kolegów, którzy określali go jako „Capitan Slow” ;)

Tags: honda, honda rc30, Honda RC30 VFR750R, klasyk, motocykl, rc30, sportowy, torowy

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat ujrzał nową maszynę Hondy. Wszyscy z miejsca zostali oszołomieni jej designem. Hondę okrzyknięto najładniejszym motórem roku i nikt nie miał ku temu wątpliwości. Przykładowo – Ducati z tamtych lat, w porównaniu do niej wyglądało jak żelbetowy kloc. Była to prawdopodobnie pierwsza Honda, która mogła konkurować na światowym rynku nie tylko pod względem jakości wykonania, ale także tego, jak świetnie wyglądała na tle takich egzotyków jak np. Bimota.

tekst: Artur Skibiński, foto: Honda

Honda RC30 VFR750R | Warta swojej ceny

Wieści o nowej Hondzie szybko przetoczyły się po świecie, a RC30 w ilości 3000 sztuk rozeszły w salonach jak świeże bułeczki. Fanom marki przyszło słono zapłacić za motór, o którym powiedziano chyba wszystkie możliwe komplementy. Kosztował niemało – 15,000$, czyli prawie dwa razy tyle, ile nowy GSX-R. Czy warto było aż tyle zapłacić? Oczywiście, że tak. RC30 był lekki, zwinny, dawał poczucie jazdy motórem stricte torowym, a do tego był zwyczajnie ładny i jak to przystało na Hondę, niezawodny. Zbudowany został z najlepszych wtedy podzespołów, jego sercem było wyczynowe V4, a tylne koło zamocowano do monowahacza. Sukces rynkowy był mu pisany.

Honda RC30 VFR750R | Torowe korzenie

RC30 powstała na bazie RVF750, startującego w wyścigach endurance. Tak jak jego protoplasta, nowa 750ka powstała z myślą o wygrywaniu na torze. Wyprodukowano jedynie 3000 sztuk, czyli tyle, ile wymagał regulamin inauguracyjnego sezonu WSBK w roku 1988. Jak poszło Hondzie w nowej serii? Fred Merkel na Hondzie nie miał sobie równych i wygrał dwa pierwsze tytuły mistrza świata WSBK w latach 1988 i 1989. Honda VRF750R RC30 zapanowała na torach na całym świecie… również w Chinach. Robert Dunlop wygrał GP w Macau w roku 1989, a jego wyczyn rok później powtórzył Steve Hislop. RC30 była bezkonkurencyjna również podczas Tourist Trophy na wyspie Man oraz w wyścigach endurance.

Honda RC30 VFR750R | Dane techniczne

Co sprawiło, że nowa Honda była aż tak dobra? Duże znaczenie miał z pewnością silnik jaki zastosowano. Była to jednostka V4 o pojemności 748cc, która rozwijała moc 102KM i kręciła się do 12,500obr/min. Kierowcy zachwalali silnik jako bardzo mocny i płynnie oddający moc, a jego dźwięku wydobywającego się z wydechu nie można pomylić z żadnym innym. Dzięki krótko zestopniowanej skrzyni biegów rozpędzała się do 240km/h.
Ciekawostką jest to, że nowa V4 od Hondy była fabrycznie wyposażona w pełny pakiet wyścigowy zawierający m.in. zmodyfikowane tłoki czy wał. Dostępne również były pakiety, które dostarczały niezależne firmy tuningowe.

Honda RC30 VFR750R

Honda RC30 VFR750R – budowa 

Honda RC30 VFR750R | Zawieszenie

Regulowane zawieszenie dostarczyła Showa. Mimo panującego trendu na zawieszenia typu upside down, Honda jak zawsze postawiła na sprawdzone i niezawodne rozwiązania, stosując „klasyczne” zawieszenie. Z tyłu natomiast mamy monowahacz, który pierwotnie opatentowała francuska firma ELF. Zarówno z przodu jak i z tyłu, jak przystało na prawdziwie wyścigowy motór, zastosowano systemy pozwalające na szybkie wymiany kół oraz klocków hamulcowych. Miało to skrócić czas PIT STOPów podczas 24 godzinnych wyścigów endurance.
Owiewki wykonane z włókien szklanych również miały możliwość szybkiego mocowania. Natomiast nadwozie RC30 otrzymało jedno z najbardziej ikonicznych oklein jakie powstały w historii.

Honda RC30 VFR750R | Podsumowanie

Honda RC30 VFR750R była przełomowym modelem marki. Łączyła ponadczasową stylistykę z najnowszymi technologiami, pozostawiając całą konkurencję za sobą by być niedoścignionym przez najbliższe lata. Po dziś dzień fani marki wzdychają do jej linii. Kolekcjonerzy potrafią wydać dziesiątki tysięcy dolarów, by RC30 V4 stało się ozdobą ich prywatnych kolekcji. Nawet James May miał ją w swoim garażu, chyba miał dosyć docinek swoich kolegów, którzy określali go jako „Capitan Slow” ;)

Tags: honda, honda rc30, Honda RC30 VFR750R, klasyk, motocykl, rc30, sportowy, torowy

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

19 lutego 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

19 lutego 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry