Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Honda RC30 VFR750R
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat […]

Magazyn Motór

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat ujrzał nową maszynę Hondy. Wszyscy z miejsca zostali oszołomieni jej designem. Hondę okrzyknięto najładniejszym motórem roku i nikt nie miał ku temu wątpliwości. Przykładowo – Ducati z tamtych lat, w porównaniu do niej wyglądało jak żelbetowy kloc. Była to prawdopodobnie pierwsza Honda, która mogła konkurować na światowym rynku nie tylko pod względem jakości wykonania, ale także tego, jak świetnie wyglądała na tle takich egzotyków jak np. Bimota.

tekst: Artur Skibiński, foto: Honda

Honda RC30 VFR750R | Warta swojej ceny

Wieści o nowej Hondzie szybko przetoczyły się po świecie, a RC30 w ilości 3000 sztuk rozeszły w salonach jak świeże bułeczki. Fanom marki przyszło słono zapłacić za motór, o którym powiedziano chyba wszystkie możliwe komplementy. Kosztował niemało – 15,000$, czyli prawie dwa razy tyle, ile nowy GSX-R. Czy warto było aż tyle zapłacić? Oczywiście, że tak. RC30 był lekki, zwinny, dawał poczucie jazdy motórem stricte torowym, a do tego był zwyczajnie ładny i jak to przystało na Hondę, niezawodny. Zbudowany został z najlepszych wtedy podzespołów, jego sercem było wyczynowe V4, a tylne koło zamocowano do monowahacza. Sukces rynkowy był mu pisany.

Honda RC30 VFR750R | Torowe korzenie

RC30 powstała na bazie RVF750, startującego w wyścigach endurance. Tak jak jego protoplasta, nowa 750ka powstała z myślą o wygrywaniu na torze. Wyprodukowano jedynie 3000 sztuk, czyli tyle, ile wymagał regulamin inauguracyjnego sezonu WSBK w roku 1988. Jak poszło Hondzie w nowej serii? Fred Merkel na Hondzie nie miał sobie równych i wygrał dwa pierwsze tytuły mistrza świata WSBK w latach 1988 i 1989. Honda VRF750R RC30 zapanowała na torach na całym świecie… również w Chinach. Robert Dunlop wygrał GP w Macau w roku 1989, a jego wyczyn rok później powtórzył Steve Hislop. RC30 była bezkonkurencyjna również podczas Tourist Trophy na wyspie Man oraz w wyścigach endurance.

Honda RC30 VFR750R | Dane techniczne

Co sprawiło, że nowa Honda była aż tak dobra? Duże znaczenie miał z pewnością silnik jaki zastosowano. Była to jednostka V4 o pojemności 748cc, która rozwijała moc 102KM i kręciła się do 12,500obr/min. Kierowcy zachwalali silnik jako bardzo mocny i płynnie oddający moc, a jego dźwięku wydobywającego się z wydechu nie można pomylić z żadnym innym. Dzięki krótko zestopniowanej skrzyni biegów rozpędzała się do 240km/h.
Ciekawostką jest to, że nowa V4 od Hondy była fabrycznie wyposażona w pełny pakiet wyścigowy zawierający m.in. zmodyfikowane tłoki czy wał. Dostępne również były pakiety, które dostarczały niezależne firmy tuningowe.

Honda RC30 VFR750R

Honda RC30 VFR750R – budowa 

Honda RC30 VFR750R | Zawieszenie

Regulowane zawieszenie dostarczyła Showa. Mimo panującego trendu na zawieszenia typu upside down, Honda jak zawsze postawiła na sprawdzone i niezawodne rozwiązania, stosując „klasyczne” zawieszenie. Z tyłu natomiast mamy monowahacz, który pierwotnie opatentowała francuska firma ELF. Zarówno z przodu jak i z tyłu, jak przystało na prawdziwie wyścigowy motór, zastosowano systemy pozwalające na szybkie wymiany kół oraz klocków hamulcowych. Miało to skrócić czas PIT STOPów podczas 24 godzinnych wyścigów endurance.
Owiewki wykonane z włókien szklanych również miały możliwość szybkiego mocowania. Natomiast nadwozie RC30 otrzymało jedno z najbardziej ikonicznych oklein jakie powstały w historii.

Honda RC30 VFR750R | Podsumowanie

Honda RC30 VFR750R była przełomowym modelem marki. Łączyła ponadczasową stylistykę z najnowszymi technologiami, pozostawiając całą konkurencję za sobą by być niedoścignionym przez najbliższe lata. Po dziś dzień fani marki wzdychają do jej linii. Kolekcjonerzy potrafią wydać dziesiątki tysięcy dolarów, by RC30 V4 stało się ozdobą ich prywatnych kolekcji. Nawet James May miał ją w swoim garażu, chyba miał dosyć docinek swoich kolegów, którzy określali go jako „Capitan Slow” ;)

Tags: honda, honda rc30, Honda RC30 VFR750R, klasyk, motocykl, rc30, sportowy, torowy

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Honda RC30 VFR750R | Podczas premiery w 1987 roku w Japonii, świat ujrzał nową maszynę Hondy. Wszyscy z miejsca zostali oszołomieni jej designem. Hondę okrzyknięto najładniejszym motórem roku i nikt nie miał ku temu wątpliwości. Przykładowo – Ducati z tamtych lat, w porównaniu do niej wyglądało jak żelbetowy kloc. Była to prawdopodobnie pierwsza Honda, która mogła konkurować na światowym rynku nie tylko pod względem jakości wykonania, ale także tego, jak świetnie wyglądała na tle takich egzotyków jak np. Bimota.

tekst: Artur Skibiński, foto: Honda

Honda RC30 VFR750R | Warta swojej ceny

Wieści o nowej Hondzie szybko przetoczyły się po świecie, a RC30 w ilości 3000 sztuk rozeszły w salonach jak świeże bułeczki. Fanom marki przyszło słono zapłacić za motór, o którym powiedziano chyba wszystkie możliwe komplementy. Kosztował niemało – 15,000$, czyli prawie dwa razy tyle, ile nowy GSX-R. Czy warto było aż tyle zapłacić? Oczywiście, że tak. RC30 był lekki, zwinny, dawał poczucie jazdy motórem stricte torowym, a do tego był zwyczajnie ładny i jak to przystało na Hondę, niezawodny. Zbudowany został z najlepszych wtedy podzespołów, jego sercem było wyczynowe V4, a tylne koło zamocowano do monowahacza. Sukces rynkowy był mu pisany.

Honda RC30 VFR750R | Torowe korzenie

RC30 powstała na bazie RVF750, startującego w wyścigach endurance. Tak jak jego protoplasta, nowa 750ka powstała z myślą o wygrywaniu na torze. Wyprodukowano jedynie 3000 sztuk, czyli tyle, ile wymagał regulamin inauguracyjnego sezonu WSBK w roku 1988. Jak poszło Hondzie w nowej serii? Fred Merkel na Hondzie nie miał sobie równych i wygrał dwa pierwsze tytuły mistrza świata WSBK w latach 1988 i 1989. Honda VRF750R RC30 zapanowała na torach na całym świecie… również w Chinach. Robert Dunlop wygrał GP w Macau w roku 1989, a jego wyczyn rok później powtórzył Steve Hislop. RC30 była bezkonkurencyjna również podczas Tourist Trophy na wyspie Man oraz w wyścigach endurance.

Honda RC30 VFR750R | Dane techniczne

Co sprawiło, że nowa Honda była aż tak dobra? Duże znaczenie miał z pewnością silnik jaki zastosowano. Była to jednostka V4 o pojemności 748cc, która rozwijała moc 102KM i kręciła się do 12,500obr/min. Kierowcy zachwalali silnik jako bardzo mocny i płynnie oddający moc, a jego dźwięku wydobywającego się z wydechu nie można pomylić z żadnym innym. Dzięki krótko zestopniowanej skrzyni biegów rozpędzała się do 240km/h.
Ciekawostką jest to, że nowa V4 od Hondy była fabrycznie wyposażona w pełny pakiet wyścigowy zawierający m.in. zmodyfikowane tłoki czy wał. Dostępne również były pakiety, które dostarczały niezależne firmy tuningowe.

Honda RC30 VFR750R

Honda RC30 VFR750R – budowa 

Honda RC30 VFR750R | Zawieszenie

Regulowane zawieszenie dostarczyła Showa. Mimo panującego trendu na zawieszenia typu upside down, Honda jak zawsze postawiła na sprawdzone i niezawodne rozwiązania, stosując „klasyczne” zawieszenie. Z tyłu natomiast mamy monowahacz, który pierwotnie opatentowała francuska firma ELF. Zarówno z przodu jak i z tyłu, jak przystało na prawdziwie wyścigowy motór, zastosowano systemy pozwalające na szybkie wymiany kół oraz klocków hamulcowych. Miało to skrócić czas PIT STOPów podczas 24 godzinnych wyścigów endurance.
Owiewki wykonane z włókien szklanych również miały możliwość szybkiego mocowania. Natomiast nadwozie RC30 otrzymało jedno z najbardziej ikonicznych oklein jakie powstały w historii.

Honda RC30 VFR750R | Podsumowanie

Honda RC30 VFR750R była przełomowym modelem marki. Łączyła ponadczasową stylistykę z najnowszymi technologiami, pozostawiając całą konkurencję za sobą by być niedoścignionym przez najbliższe lata. Po dziś dzień fani marki wzdychają do jej linii. Kolekcjonerzy potrafią wydać dziesiątki tysięcy dolarów, by RC30 V4 stało się ozdobą ich prywatnych kolekcji. Nawet James May miał ją w swoim garażu, chyba miał dosyć docinek swoich kolegów, którzy określali go jako „Capitan Slow” ;)

Tags: honda, honda rc30, Honda RC30 VFR750R, klasyk, motocykl, rc30, sportowy, torowy
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat DeLorean DMC-12

    Plakaty
  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments
  • Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    22:23|0 Comments
  • Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

    Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

    21:40|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments
  • Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    22:23|0 Comments
  • Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

    Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

    21:40|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry