Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety

Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.

Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0

Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.

Tor MONZA, Włochy | „Jak oni to zrobili?”

Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.

Tor Monza

Tor

Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.

Tor Monza mapa specyfikacja

Tor Monza, Włochy | Kolorem szarym zaznaczona historyczna, owalna nitka toru.

Tor MONZA | Czy może powrót F1?

Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.

Tor Monza włochy zwiedzanie

Tor Monza to jeden z najlepszych plenerów do fotografowania i zwiedzania

Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety

  • strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
  • bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
  • rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku
Tags: bilety, formuła 1, grand prix, Lesmo, Mediolan, monza, motormag, Parabolica, rekord, włochy, zwiedzanie

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety

Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.

Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0

Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.

Tor MONZA, Włochy | „Jak oni to zrobili?”

Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.

Tor Monza

Tor

Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.

Tor Monza mapa specyfikacja

Tor Monza, Włochy | Kolorem szarym zaznaczona historyczna, owalna nitka toru.

Tor MONZA | Czy może powrót F1?

Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.

Tor Monza włochy zwiedzanie

Tor Monza to jeden z najlepszych plenerów do fotografowania i zwiedzania

Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety

  • strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
  • bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
  • rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku
Tags: bilety, formuła 1, grand prix, Lesmo, Mediolan, monza, motormag, Parabolica, rekord, włochy, zwiedzanie

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

18 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

18 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry