Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + […]

Wojtek Paprota

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety

Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.

Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0

Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.

Tor MONZA, Włochy | „Jak oni to zrobili?”

Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.

Tor Monza

Tor

Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.

Tor Monza mapa specyfikacja

Tor Monza, Włochy | Kolorem szarym zaznaczona historyczna, owalna nitka toru.

Tor MONZA | Czy może powrót F1?

Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.

Tor Monza włochy zwiedzanie

Tor Monza to jeden z najlepszych plenerów do fotografowania i zwiedzania

Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety

  • strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
  • bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
  • rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku
Tags: bilety, formuła 1, grand prix, Lesmo, Mediolan, monza, motormag, Parabolica, rekord, włochy, zwiedzanie

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety

Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.

Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0

Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.

Tor MONZA, Włochy | „Jak oni to zrobili?”

Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.

Tor Monza

Tor

Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.

Tor Monza mapa specyfikacja

Tor Monza, Włochy | Kolorem szarym zaznaczona historyczna, owalna nitka toru.

Tor MONZA | Czy może powrót F1?

Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.

Tor Monza włochy zwiedzanie

Tor Monza to jeden z najlepszych plenerów do fotografowania i zwiedzania

Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety

  • strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
  • bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
  • rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku
Tags: bilety, formuła 1, grand prix, Lesmo, Mediolan, monza, motormag, Parabolica, rekord, włochy, zwiedzanie
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    18:24
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    WSBK 2020 | Jonathan Rea i Kawasaki szósty raz z rzędu na szczycie

    18:24
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry