Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety
Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.
Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0
Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.
Tor MONZA, Włochy | “Jak oni to zrobili?”
Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.
Tor MONZA | Czy może powrót F1?
Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.
Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety
- strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
- bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
- rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Tor Monza, Autodromo Nazionale di Monza | historia, rekord, zwiedzanie + bilety
Tor Monza jest trzecim najstarszym stałym torem wyścigowym na świecie (po Brooklands i Indianapolis). Włoska „świątynia prędkości” została powołana do życia w roku 1922 i na przestrzeni lat przeszła wiele zmian.
Tekst: Wojtek Paprota / foto: licencja CC0
Większość osób zna ją jedynie z zakrętów Parabolica czy Lesmo, jednak historia tego obiektu jest bogatsza, niż wam się wydaje. Budowa toru, liczącego równo 10 000 metrów, zajęła Włochom rekordowo mało czasu, bo jedynie 110 dni. Jego pierwsza konfiguracja zbytnio nie różniła się od tej, która przetrwała do dziś. Z pewnością zadajecie sobie teraz pytanie: „Jak oni to zrobili?”.
Tor MONZA, Włochy | “Jak oni to zrobili?”
Odpowiedź jest prosta – owalna pętla i standardowa nitka toru Monza, zawierająca zakręty Lesmo czy Parabolica, zostały połączone w jedno okrążenie. Właśnie na tej konfiguracji odbywały się wyścigi w pierwszych latach istnienia Monzy. Ważnymi do odnotowania są, oczywiście, cztery Grand Prix Formuły 1 i dwa słynne Wyścigi Dwóch Światów, w których kierowcy z Europy podejmowali kolegów, ścigających się na co dzień na owalnych torach w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnim poważnym wyścigiem, rozegranym w długiej specyfikacji toru Monza, było pamiętne Grand Prix Włoch z 1961 roku, kiedy to Wolfgang von Trips poniósł śmierć w tragicznym wypadku, zabijając przy okazji 15 widzów. Mimo, że kraksa nie miała miejsca na owalu, podjęto decyzję o zaprzestaniu ścigania się na tej części włoskiego obiektu. Od tamtego momentu asfalt zaczął pękać, a w jego szczelinach zadomowił się mech, który, z roku na rok, pokrywał coraz to większą część toru.
Tor MONZA | Czy może powrót F1?
Przed Grand Prix Włoch w sezonie 2014, właściciele Monzy – Mediolański Automobilklub, podjęli decyzje o odrestaurowaniu nieużytkowanej części. Nie oznacza to jednak, że niedługo znów zobaczymy tu ścigające się samochody Formuły 1. Przy rozwijanych obecnie prędkościach, nawet najmniejszy błąd lub awaria samochodu może skończyć się tragicznie. Kąt nachylenia toru, w najbardziej radykalnym momencie, przekracza 45 stopni. Dzięki temu stanowi spektakularne miejsce do sesji fotograficznych przed każdymi zawodami.
Autodromo Nazionale di Monza, tor Monza – rekord, zwiedzanie + bilety
- strona internetowa toru Monza – https://www.monzanet.it/
- bilety – wejście na tor od poniedziałku do piątku jest darmowe. W weekendy obowiązują ceny za bilety na aktualnie odbywające się wydarzenie.
- rekord toru Monza – rekord i najszybsze okrążenie należy do Rubensa Barrichello (czas 1:21.046) w bolidzie Ferrari, podczas F1 GP w 2004 roku