Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Mateusz Cieślak

Ferrari 125 S | Historia

Enzo Ferrari w swojej pierwszej fabryce nie budował aut sportowych. Zanim została ona zbombardowana w 1944 roku przez aliantów, rząd Benito Mussoliniego produkował tam sprzęt wojskowy.

tekst: Artur Skibiński, foto: Racingworld

Pod koniec wojny Ferrari przeniósł fabrykę z Modeny do oddalonego o 16 km Maranello, gdzie rozpoczął produkcję samochodów pod własnym nazwiskiem. Tak w 1947 roku oficjalnie narodziła się marka Ferrari.

W krótkim czasie Maranello zasłynęło z eksportu najszybszych rumaków na świecie. W czasach powojennych nie istniały przepisy, które warunkowały dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego. Dlatego mieszkańcy tego małego miasteczka mogli oglądać codziennie przejazdy bolidów wyścigowych.

Pierwszym autem ze stajni w Maranello było Ferrari 125 S. Z wyglądu bardziej przypominało przedwojenne maszyny bijące rekordy prędkości niż cywilny samochód. W sumie powstały tylko dwa egzemplarze tego modelu o oznaczeniach 01C, znany jako Piacenza roadster, oraz 02C.

Ferrari 125 S | Silnik

Zbudowany w 1947 roku 125 S wyposażony był w widlasty, 12-cylindrowy silnik skonstruowany przez Gioacchino Colombo, któremu pomagali Giuseppe Busso i Luigi Bazzi. Jest to najprawdopodobniej najmniejsza jednostka V12 na świecie, bo jej pojemność to… 1,5 litra. Osiągała moc 118 KM dzięki pojedynczym wałkom głowicy, dwóm zaworom na cylinder i trzem gaźnikom Weber 30 DCF. Wynik 118 koni mechanicznych w 1947 roku robił ogromne wrażenie w świecie motoryzacji. Przeciętny samochód z tamtych lat, czyli Volkswagen Garbus, mógł pochwalić się zaledwie 34 KM. Skrzynia biegów Ferrari o 5 przełożeniach pozwalała na rozpędzenie Ferrari 125 S do zawrotnych wówczas 210 km/h.

Ferrari 125 S | Zawieszenie/masa

Kwestia zawieszenia także prezentuje się interesująco. Z przodu niezależne, z hydraulicznymi amortyzatorami oraz poprzecznym resorem piórowym. Z tyłu znajdziemy (znowu) hydrauliczne amortyzatory, ale tym razem z resorami piórowymi po obu stronach, wzmocnione dodatkowo stabilizatorem. Hamulce? Bębnowe. Bez kierowcy auto ważyło 650 kilogramów (ok 100 kg mniej niż Garbus).

Ferrari 125 S | Obiecująca porażka i przyszłe sukcesy

125 S chrzest bojowy przeszło podczas wyścigu na torze Piacenza. Franco Cortese od początku prowadził, lecz niestety z powodu awarii pompy paliwa szybko musiał oddać pozycję lidera. Enzo Ferrari podsumował pierwszy start jako „obiecującą porażkę”. Dwa tygodnie później proroctwo włoskiego konstruktora się wypełniło. F. Cortese w czerwonym bolidzie zwyciężył w Grand Prix Rzymu na torze Caracalla. Roadster Piacenza finalnie wziął udział w 14 wyścigach, a zwyciężył w 6, co było ogromnym sukcesem pierwszego “cywilnego bolidu” w historii Ferrari.

Ferrari 125 S

Ferrari 125 S – replika | fot. Alapblog

Ferrari 125 S | Cena, podsumowanie

Niestety, do obecnych czasów nie zachował się żaden egzemplarz. Oba zostały rozebrane na części i posłużyły do budowy jego następcy – Ferrari 159 S. Istnieje tylko jedna replika roadstera 01C. Została odbudowana przez manufakturę Michelotto dla Ferrari w roku 1987 przy użyciu oryginalnych części. Cena tego egzemplarza nie jest do oszacowania, jednak sama wartość auta dla Włochów jest ogromna. Większa nawet niż kolejnego zbudowanego z jego części Ferrari 166 Spyker Corsa, które zostało sprzedane w 2004 roku za 775 tysięcy dolarów. Replikę 125 S można obejrzeć w muzeum marki w Maranello.


Jeżeli interesujesz się historią Ferrari, na pewno spodoba Ci się artykuł o Ferrari Mondial:

ferrari mondial drive left photo

Tags: enzo ferrari, ferrari, ferrari 125 s, historia, motoryzacja, pierwsze ferrari

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Ferrari 125 S | Historia

Enzo Ferrari w swojej pierwszej fabryce nie budował aut sportowych. Zanim została ona zbombardowana w 1944 roku przez aliantów, rząd Benito Mussoliniego produkował tam sprzęt wojskowy.

tekst: Artur Skibiński, foto: Racingworld

Pod koniec wojny Ferrari przeniósł fabrykę z Modeny do oddalonego o 16 km Maranello, gdzie rozpoczął produkcję samochodów pod własnym nazwiskiem. Tak w 1947 roku oficjalnie narodziła się marka Ferrari.

W krótkim czasie Maranello zasłynęło z eksportu najszybszych rumaków na świecie. W czasach powojennych nie istniały przepisy, które warunkowały dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego. Dlatego mieszkańcy tego małego miasteczka mogli oglądać codziennie przejazdy bolidów wyścigowych.

Pierwszym autem ze stajni w Maranello było Ferrari 125 S. Z wyglądu bardziej przypominało przedwojenne maszyny bijące rekordy prędkości niż cywilny samochód. W sumie powstały tylko dwa egzemplarze tego modelu o oznaczeniach 01C, znany jako Piacenza roadster, oraz 02C.

Ferrari 125 S | Silnik

Zbudowany w 1947 roku 125 S wyposażony był w widlasty, 12-cylindrowy silnik skonstruowany przez Gioacchino Colombo, któremu pomagali Giuseppe Busso i Luigi Bazzi. Jest to najprawdopodobniej najmniejsza jednostka V12 na świecie, bo jej pojemność to… 1,5 litra. Osiągała moc 118 KM dzięki pojedynczym wałkom głowicy, dwóm zaworom na cylinder i trzem gaźnikom Weber 30 DCF. Wynik 118 koni mechanicznych w 1947 roku robił ogromne wrażenie w świecie motoryzacji. Przeciętny samochód z tamtych lat, czyli Volkswagen Garbus, mógł pochwalić się zaledwie 34 KM. Skrzynia biegów Ferrari o 5 przełożeniach pozwalała na rozpędzenie Ferrari 125 S do zawrotnych wówczas 210 km/h.

Ferrari 125 S | Zawieszenie/masa

Kwestia zawieszenia także prezentuje się interesująco. Z przodu niezależne, z hydraulicznymi amortyzatorami oraz poprzecznym resorem piórowym. Z tyłu znajdziemy (znowu) hydrauliczne amortyzatory, ale tym razem z resorami piórowymi po obu stronach, wzmocnione dodatkowo stabilizatorem. Hamulce? Bębnowe. Bez kierowcy auto ważyło 650 kilogramów (ok 100 kg mniej niż Garbus).

Ferrari 125 S | Obiecująca porażka i przyszłe sukcesy

125 S chrzest bojowy przeszło podczas wyścigu na torze Piacenza. Franco Cortese od początku prowadził, lecz niestety z powodu awarii pompy paliwa szybko musiał oddać pozycję lidera. Enzo Ferrari podsumował pierwszy start jako „obiecującą porażkę”. Dwa tygodnie później proroctwo włoskiego konstruktora się wypełniło. F. Cortese w czerwonym bolidzie zwyciężył w Grand Prix Rzymu na torze Caracalla. Roadster Piacenza finalnie wziął udział w 14 wyścigach, a zwyciężył w 6, co było ogromnym sukcesem pierwszego “cywilnego bolidu” w historii Ferrari.

Ferrari 125 S

Ferrari 125 S – replika | fot. Alapblog

Ferrari 125 S | Cena, podsumowanie

Niestety, do obecnych czasów nie zachował się żaden egzemplarz. Oba zostały rozebrane na części i posłużyły do budowy jego następcy – Ferrari 159 S. Istnieje tylko jedna replika roadstera 01C. Została odbudowana przez manufakturę Michelotto dla Ferrari w roku 1987 przy użyciu oryginalnych części. Cena tego egzemplarza nie jest do oszacowania, jednak sama wartość auta dla Włochów jest ogromna. Większa nawet niż kolejnego zbudowanego z jego części Ferrari 166 Spyker Corsa, które zostało sprzedane w 2004 roku za 775 tysięcy dolarów. Replikę 125 S można obejrzeć w muzeum marki w Maranello.


Jeżeli interesujesz się historią Ferrari, na pewno spodoba Ci się artykuł o Ferrari Mondial:

ferrari mondial drive left photo

Tags: enzo ferrari, ferrari, ferrari 125 s, historia, motoryzacja, pierwsze ferrari

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry