Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

FERRARI 125 S | Pierwsze Ferrari

Ferrari 125 S | Historia Enzo Ferrari w swojej pierwszej […]

Mateusz Cieślak

Ferrari 125 S | Historia

Enzo Ferrari w swojej pierwszej fabryce nie budował aut sportowych. Zanim została ona zbombardowana w 1944 roku przez aliantów, rząd Benito Mussoliniego produkował tam sprzęt wojskowy.

tekst: Artur Skibiński, foto: Racingworld

Pod koniec wojny Ferrari przeniósł fabrykę z Modeny do oddalonego o 16 km Maranello, gdzie rozpoczął produkcję samochodów pod własnym nazwiskiem. Tak w 1947 roku oficjalnie narodziła się marka Ferrari.

W krótkim czasie Maranello zasłynęło z eksportu najszybszych rumaków na świecie. W czasach powojennych nie istniały przepisy, które warunkowały dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego. Dlatego mieszkańcy tego małego miasteczka mogli oglądać codziennie przejazdy bolidów wyścigowych.

Pierwszym autem ze stajni w Maranello było Ferrari 125 S. Z wyglądu bardziej przypominało przedwojenne maszyny bijące rekordy prędkości niż cywilny samochód. W sumie powstały tylko dwa egzemplarze tego modelu o oznaczeniach 01C, znany jako Piacenza roadster, oraz 02C.

Ferrari 125 S | Silnik

Zbudowany w 1947 roku 125 S wyposażony był w widlasty, 12-cylindrowy silnik skonstruowany przez Gioacchino Colombo, któremu pomagali Giuseppe Busso i Luigi Bazzi. Jest to najprawdopodobniej najmniejsza jednostka V12 na świecie, bo jej pojemność to… 1,5 litra. Osiągała moc 118 KM dzięki pojedynczym wałkom głowicy, dwóm zaworom na cylinder i trzem gaźnikom Weber 30 DCF. Wynik 118 koni mechanicznych w 1947 roku robił ogromne wrażenie w świecie motoryzacji. Przeciętny samochód z tamtych lat, czyli Volkswagen Garbus, mógł pochwalić się zaledwie 34 KM. Skrzynia biegów Ferrari o 5 przełożeniach pozwalała na rozpędzenie Ferrari 125 S do zawrotnych wówczas 210 km/h.

Ferrari 125 S | Zawieszenie/masa

Kwestia zawieszenia także prezentuje się interesująco. Z przodu niezależne, z hydraulicznymi amortyzatorami oraz poprzecznym resorem piórowym. Z tyłu znajdziemy (znowu) hydrauliczne amortyzatory, ale tym razem z resorami piórowymi po obu stronach, wzmocnione dodatkowo stabilizatorem. Hamulce? Bębnowe. Bez kierowcy auto ważyło 650 kilogramów (ok 100 kg mniej niż Garbus).

Ferrari 125 S | Obiecująca porażka i przyszłe sukcesy

125 S chrzest bojowy przeszło podczas wyścigu na torze Piacenza. Franco Cortese od początku prowadził, lecz niestety z powodu awarii pompy paliwa szybko musiał oddać pozycję lidera. Enzo Ferrari podsumował pierwszy start jako „obiecującą porażkę”. Dwa tygodnie później proroctwo włoskiego konstruktora się wypełniło. F. Cortese w czerwonym bolidzie zwyciężył w Grand Prix Rzymu na torze Caracalla. Roadster Piacenza finalnie wziął udział w 14 wyścigach, a zwyciężył w 6, co było ogromnym sukcesem pierwszego „cywilnego bolidu” w historii Ferrari.

Ferrari 125 S

Ferrari 125 S – replika | fot. Alapblog

Ferrari 125 S | Cena, podsumowanie

Niestety, do obecnych czasów nie zachował się żaden egzemplarz. Oba zostały rozebrane na części i posłużyły do budowy jego następcy – Ferrari 159 S. Istnieje tylko jedna replika roadstera 01C. Została odbudowana przez manufakturę Michelotto dla Ferrari w roku 1987 przy użyciu oryginalnych części. Cena tego egzemplarza nie jest do oszacowania, jednak sama wartość auta dla Włochów jest ogromna. Większa nawet niż kolejnego zbudowanego z jego części Ferrari 166 Spyker Corsa, które zostało sprzedane w 2004 roku za 775 tysięcy dolarów. Replikę 125 S można obejrzeć w muzeum marki w Maranello.


Jeżeli interesujesz się historią Ferrari, na pewno spodoba Ci się artykuł o Ferrari Mondial:

ferrari mondial drive left photo

Tags: enzo ferrari, ferrari, ferrari 125 s, historia, motoryzacja, pierwsze ferrari

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Ferrari 125 S | Historia

Enzo Ferrari w swojej pierwszej fabryce nie budował aut sportowych. Zanim została ona zbombardowana w 1944 roku przez aliantów, rząd Benito Mussoliniego produkował tam sprzęt wojskowy.

tekst: Artur Skibiński, foto: Racingworld

Pod koniec wojny Ferrari przeniósł fabrykę z Modeny do oddalonego o 16 km Maranello, gdzie rozpoczął produkcję samochodów pod własnym nazwiskiem. Tak w 1947 roku oficjalnie narodziła się marka Ferrari.

W krótkim czasie Maranello zasłynęło z eksportu najszybszych rumaków na świecie. W czasach powojennych nie istniały przepisy, które warunkowały dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego. Dlatego mieszkańcy tego małego miasteczka mogli oglądać codziennie przejazdy bolidów wyścigowych.

Pierwszym autem ze stajni w Maranello było Ferrari 125 S. Z wyglądu bardziej przypominało przedwojenne maszyny bijące rekordy prędkości niż cywilny samochód. W sumie powstały tylko dwa egzemplarze tego modelu o oznaczeniach 01C, znany jako Piacenza roadster, oraz 02C.

Ferrari 125 S | Silnik

Zbudowany w 1947 roku 125 S wyposażony był w widlasty, 12-cylindrowy silnik skonstruowany przez Gioacchino Colombo, któremu pomagali Giuseppe Busso i Luigi Bazzi. Jest to najprawdopodobniej najmniejsza jednostka V12 na świecie, bo jej pojemność to… 1,5 litra. Osiągała moc 118 KM dzięki pojedynczym wałkom głowicy, dwóm zaworom na cylinder i trzem gaźnikom Weber 30 DCF. Wynik 118 koni mechanicznych w 1947 roku robił ogromne wrażenie w świecie motoryzacji. Przeciętny samochód z tamtych lat, czyli Volkswagen Garbus, mógł pochwalić się zaledwie 34 KM. Skrzynia biegów Ferrari o 5 przełożeniach pozwalała na rozpędzenie Ferrari 125 S do zawrotnych wówczas 210 km/h.

Ferrari 125 S | Zawieszenie/masa

Kwestia zawieszenia także prezentuje się interesująco. Z przodu niezależne, z hydraulicznymi amortyzatorami oraz poprzecznym resorem piórowym. Z tyłu znajdziemy (znowu) hydrauliczne amortyzatory, ale tym razem z resorami piórowymi po obu stronach, wzmocnione dodatkowo stabilizatorem. Hamulce? Bębnowe. Bez kierowcy auto ważyło 650 kilogramów (ok 100 kg mniej niż Garbus).

Ferrari 125 S | Obiecująca porażka i przyszłe sukcesy

125 S chrzest bojowy przeszło podczas wyścigu na torze Piacenza. Franco Cortese od początku prowadził, lecz niestety z powodu awarii pompy paliwa szybko musiał oddać pozycję lidera. Enzo Ferrari podsumował pierwszy start jako „obiecującą porażkę”. Dwa tygodnie później proroctwo włoskiego konstruktora się wypełniło. F. Cortese w czerwonym bolidzie zwyciężył w Grand Prix Rzymu na torze Caracalla. Roadster Piacenza finalnie wziął udział w 14 wyścigach, a zwyciężył w 6, co było ogromnym sukcesem pierwszego „cywilnego bolidu” w historii Ferrari.

Ferrari 125 S

Ferrari 125 S – replika | fot. Alapblog

Ferrari 125 S | Cena, podsumowanie

Niestety, do obecnych czasów nie zachował się żaden egzemplarz. Oba zostały rozebrane na części i posłużyły do budowy jego następcy – Ferrari 159 S. Istnieje tylko jedna replika roadstera 01C. Została odbudowana przez manufakturę Michelotto dla Ferrari w roku 1987 przy użyciu oryginalnych części. Cena tego egzemplarza nie jest do oszacowania, jednak sama wartość auta dla Włochów jest ogromna. Większa nawet niż kolejnego zbudowanego z jego części Ferrari 166 Spyker Corsa, które zostało sprzedane w 2004 roku za 775 tysięcy dolarów. Replikę 125 S można obejrzeć w muzeum marki w Maranello.


Jeżeli interesujesz się historią Ferrari, na pewno spodoba Ci się artykuł o Ferrari Mondial:

ferrari mondial drive left photo

Tags: enzo ferrari, ferrari, ferrari 125 s, historia, motoryzacja, pierwsze ferrari
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry