Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Auto-Avio Costruzioni
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Magazyn Motór

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki Ferrari był nieco przewrotny… Enzo był założycielem i kierowcą testowym Scuderia Ferrari, teamu wyścigowego należącego do Alfy Romeo, która w 1939 roku tworząc organizację Alfa Corse, wchłonęła to, co genialny Włoch stworzył. Enzo, który nie zgadzał się z tą decyzją… został zwolniony, a przez klauzulę w umowie nie mógł łączyć swojego nazwiska ze światem wyścigów przez następne cztery lata. Kilka dni później założył Auto-Avio Costruzioni, firmę, która miała dostarczać dla innych teamów wyścigowych.

tekst: Artur Skibiński, foto: lapresse.ca

Auto-Avio Costruzioni | Propozycja nie do odrzucenia

W grudniu 1939 roku młody kierowca wyścigowy, Alberto Ascari złożył Enzo pewną propozycję. Chciał, aby Ferrari skonstruował dwa auta, które miały wystartować w 1940 roku w Milie Migila. Miał na to tylko 4 miesiące, mimo to Enzo przyjął wyzwanie z charakterystycznym dla niego błyskiem w oku.

Auto-Avio Costruzioni | Pierwszy projekt

Wraz z innymi, zwolnionymi z Alfy Romeo inżynierami, Alberto Massimino, Vittorio Bellentani oraz Enrico Nardi przystąpili do pracy. Ich pierwsze dzieło to Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Powstało na bazie Fiata 508C Ballila. Skąd liczba 815? Krótko mówiąc: silnik to ośmiocylindrowa rzędówka o pojemności 1,5 litra.

Powstał on z połączenia dwóch jednostek z Fiata 508C. Właściwie to zaprojektowano i wykonano aluminiowy blok silnika, na którym spoczywały dwie zmodyfikowane głowice 508C. Było to małe dzieło sztuki inżynieryjnej tamtych lat. Jeden wałek rozrządu, dwa zawory na cylinder i cztery gaźniki Webbera pozwoliły na rozwinięcie 75 KM przy 5,500 obr/min. Zmodyfikowana skrzynia biegów z Fiata jest integralną częścią silnika. Natomiast prędkość maksymalna, jaką osiągał tenże model to około 170 km/h.

Auto-Avio Costruzioni

fot. Myn Transport Blog

Auto-Avio Costruzioni | Nadwozie i zawieszenie

Nadwozie powstało w studiu Carrozzeria Touring Superleggera z lekkiego stopu aluminium i magnezu. Ważyło 54 kg, a kompletne auto natomiast jedynie 625 kg. Na dodatek szybę wykonano z pleksiglasu, jak na tamte czasy bardzo nowoczesnego materiału.

Z drugiej strony mamy niezależne przednie zawieszenie Dubonnet oraz oparte na resorach piórowych i amortyzatorach gazowych tylne. To rozwiązanie zapewniało dobre prowadzenie, a także niezawodność, równie ważną w trakcie długiego wyścigu.

Auto-Avio Costruzioni | Pozytywny debiut

Oba 815 startujące w klasie 1500 podczas Mille Migila w 1940 roku świetnie sobie radziły prowadząc od samego początku. Jeżeli chodzi o Alberto Ascariego, problemy techniczne podczas pierwszego okrążenia spowodowały, że zakończył rywalizację. Prowadzenie objęło drugie auto prowadzone przez Lotario Rangoniego ustalając rekord okrążenia. W końcu żadnemu z nich nie udało się dojechać do mety. Drugi z Włochów po 7 okrążeniach odpadł z wyścigu przez awarię silnika. Niewiele zabrakło jednak do zwycięstwa. Wyścig liczył 9 okrążeń, po 103 mile każde. Auto Avio Costruzioni Tipo 815 udowodniło swój potencjał.

Jeden z dwóch egzemplarzy, ten, którym ścigał się Rangoni został zezłomowany w 1958 roku. Do dzisiaj przetrwało jedynie auto Ascariego, które znajduje się w kolekcji Righini w Modenie. Jest to bezcenny egzemplarz, niezwykle ważny dla historii Ferrari. Kolejne dzieło Enzo i zarazem pierwsze auto Ferrari pojawiło się dopiero po II wojnie światowej. Ale to już temat na całkiem inną opowieść…

Mniej niż 10 lat później narodziła się legenda. Historia o pierwszym Ferrari jest do przeczytania na naszej stronie.

 

Tags: alfa romeo, Auto-Avio, Auto-Avio Costruzioni, Costruzioni, enzo, ferrari, scuderia ferrari

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki Ferrari był nieco przewrotny… Enzo był założycielem i kierowcą testowym Scuderia Ferrari, teamu wyścigowego należącego do Alfy Romeo, która w 1939 roku tworząc organizację Alfa Corse, wchłonęła to, co genialny Włoch stworzył. Enzo, który nie zgadzał się z tą decyzją… został zwolniony, a przez klauzulę w umowie nie mógł łączyć swojego nazwiska ze światem wyścigów przez następne cztery lata. Kilka dni później założył Auto-Avio Costruzioni, firmę, która miała dostarczać dla innych teamów wyścigowych.

tekst: Artur Skibiński, foto: lapresse.ca

Auto-Avio Costruzioni | Propozycja nie do odrzucenia

W grudniu 1939 roku młody kierowca wyścigowy, Alberto Ascari złożył Enzo pewną propozycję. Chciał, aby Ferrari skonstruował dwa auta, które miały wystartować w 1940 roku w Milie Migila. Miał na to tylko 4 miesiące, mimo to Enzo przyjął wyzwanie z charakterystycznym dla niego błyskiem w oku.

Auto-Avio Costruzioni | Pierwszy projekt

Wraz z innymi, zwolnionymi z Alfy Romeo inżynierami, Alberto Massimino, Vittorio Bellentani oraz Enrico Nardi przystąpili do pracy. Ich pierwsze dzieło to Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Powstało na bazie Fiata 508C Ballila. Skąd liczba 815? Krótko mówiąc: silnik to ośmiocylindrowa rzędówka o pojemności 1,5 litra.

Powstał on z połączenia dwóch jednostek z Fiata 508C. Właściwie to zaprojektowano i wykonano aluminiowy blok silnika, na którym spoczywały dwie zmodyfikowane głowice 508C. Było to małe dzieło sztuki inżynieryjnej tamtych lat. Jeden wałek rozrządu, dwa zawory na cylinder i cztery gaźniki Webbera pozwoliły na rozwinięcie 75 KM przy 5,500 obr/min. Zmodyfikowana skrzynia biegów z Fiata jest integralną częścią silnika. Natomiast prędkość maksymalna, jaką osiągał tenże model to około 170 km/h.

Auto-Avio Costruzioni

fot. Myn Transport Blog

Auto-Avio Costruzioni | Nadwozie i zawieszenie

Nadwozie powstało w studiu Carrozzeria Touring Superleggera z lekkiego stopu aluminium i magnezu. Ważyło 54 kg, a kompletne auto natomiast jedynie 625 kg. Na dodatek szybę wykonano z pleksiglasu, jak na tamte czasy bardzo nowoczesnego materiału.

Z drugiej strony mamy niezależne przednie zawieszenie Dubonnet oraz oparte na resorach piórowych i amortyzatorach gazowych tylne. To rozwiązanie zapewniało dobre prowadzenie, a także niezawodność, równie ważną w trakcie długiego wyścigu.

Auto-Avio Costruzioni | Pozytywny debiut

Oba 815 startujące w klasie 1500 podczas Mille Migila w 1940 roku świetnie sobie radziły prowadząc od samego początku. Jeżeli chodzi o Alberto Ascariego, problemy techniczne podczas pierwszego okrążenia spowodowały, że zakończył rywalizację. Prowadzenie objęło drugie auto prowadzone przez Lotario Rangoniego ustalając rekord okrążenia. W końcu żadnemu z nich nie udało się dojechać do mety. Drugi z Włochów po 7 okrążeniach odpadł z wyścigu przez awarię silnika. Niewiele zabrakło jednak do zwycięstwa. Wyścig liczył 9 okrążeń, po 103 mile każde. Auto Avio Costruzioni Tipo 815 udowodniło swój potencjał.

Jeden z dwóch egzemplarzy, ten, którym ścigał się Rangoni został zezłomowany w 1958 roku. Do dzisiaj przetrwało jedynie auto Ascariego, które znajduje się w kolekcji Righini w Modenie. Jest to bezcenny egzemplarz, niezwykle ważny dla historii Ferrari. Kolejne dzieło Enzo i zarazem pierwsze auto Ferrari pojawiło się dopiero po II wojnie światowej. Ale to już temat na całkiem inną opowieść…

Mniej niż 10 lat później narodziła się legenda. Historia o pierwszym Ferrari jest do przeczytania na naszej stronie.

 

Tags: alfa romeo, Auto-Avio, Auto-Avio Costruzioni, Costruzioni, enzo, ferrari, scuderia ferrari
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry