Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Auto-Avio Costruzioni
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Auto-Avio Costruzioni | Początek wielkiej historii

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki […]

Magazyn Motór

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki Ferrari był nieco przewrotny… Enzo był założycielem i kierowcą testowym Scuderia Ferrari, teamu wyścigowego należącego do Alfy Romeo, która w 1939 roku tworząc organizację Alfa Corse, wchłonęła to, co genialny Włoch stworzył. Enzo, który nie zgadzał się z tą decyzją… został zwolniony, a przez klauzulę w umowie nie mógł łączyć swojego nazwiska ze światem wyścigów przez następne cztery lata. Kilka dni później założył Auto-Avio Costruzioni, firmę, która miała dostarczać dla innych teamów wyścigowych.

tekst: Artur Skibiński, foto: lapresse.ca

Auto-Avio Costruzioni | Propozycja nie do odrzucenia

W grudniu 1939 roku młody kierowca wyścigowy, Alberto Ascari złożył Enzo pewną propozycję. Chciał, aby Ferrari skonstruował dwa auta, które miały wystartować w 1940 roku w Milie Migila. Miał na to tylko 4 miesiące, mimo to Enzo przyjął wyzwanie z charakterystycznym dla niego błyskiem w oku.

Auto-Avio Costruzioni | Pierwszy projekt

Wraz z innymi, zwolnionymi z Alfy Romeo inżynierami, Alberto Massimino, Vittorio Bellentani oraz Enrico Nardi przystąpili do pracy. Ich pierwsze dzieło to Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Powstało na bazie Fiata 508C Ballila. Skąd liczba 815? Krótko mówiąc: silnik to ośmiocylindrowa rzędówka o pojemności 1,5 litra.

Powstał on z połączenia dwóch jednostek z Fiata 508C. Właściwie to zaprojektowano i wykonano aluminiowy blok silnika, na którym spoczywały dwie zmodyfikowane głowice 508C. Było to małe dzieło sztuki inżynieryjnej tamtych lat. Jeden wałek rozrządu, dwa zawory na cylinder i cztery gaźniki Webbera pozwoliły na rozwinięcie 75 KM przy 5,500 obr/min. Zmodyfikowana skrzynia biegów z Fiata jest integralną częścią silnika. Natomiast prędkość maksymalna, jaką osiągał tenże model to około 170 km/h.

Auto-Avio Costruzioni

fot. Myn Transport Blog

Auto-Avio Costruzioni | Nadwozie i zawieszenie

Nadwozie powstało w studiu Carrozzeria Touring Superleggera z lekkiego stopu aluminium i magnezu. Ważyło 54 kg, a kompletne auto natomiast jedynie 625 kg. Na dodatek szybę wykonano z pleksiglasu, jak na tamte czasy bardzo nowoczesnego materiału.

Z drugiej strony mamy niezależne przednie zawieszenie Dubonnet oraz oparte na resorach piórowych i amortyzatorach gazowych tylne. To rozwiązanie zapewniało dobre prowadzenie, a także niezawodność, równie ważną w trakcie długiego wyścigu.

Auto-Avio Costruzioni | Pozytywny debiut

Oba 815 startujące w klasie 1500 podczas Mille Migila w 1940 roku świetnie sobie radziły prowadząc od samego początku. Jeżeli chodzi o Alberto Ascariego, problemy techniczne podczas pierwszego okrążenia spowodowały, że zakończył rywalizację. Prowadzenie objęło drugie auto prowadzone przez Lotario Rangoniego ustalając rekord okrążenia. W końcu żadnemu z nich nie udało się dojechać do mety. Drugi z Włochów po 7 okrążeniach odpadł z wyścigu przez awarię silnika. Niewiele zabrakło jednak do zwycięstwa. Wyścig liczył 9 okrążeń, po 103 mile każde. Auto Avio Costruzioni Tipo 815 udowodniło swój potencjał.

Jeden z dwóch egzemplarzy, ten, którym ścigał się Rangoni został zezłomowany w 1958 roku. Do dzisiaj przetrwało jedynie auto Ascariego, które znajduje się w kolekcji Righini w Modenie. Jest to bezcenny egzemplarz, niezwykle ważny dla historii Ferrari. Kolejne dzieło Enzo i zarazem pierwsze auto Ferrari pojawiło się dopiero po II wojnie światowej. Ale to już temat na całkiem inną opowieść…

Mniej niż 10 lat później narodziła się legenda. Historia o pierwszym Ferrari jest do przeczytania na naszej stronie.

 

Tags: alfa romeo, Auto-Avio, Auto-Avio Costruzioni, Costruzioni, enzo, ferrari, scuderia ferrari

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że początek marki Ferrari był nieco przewrotny… Enzo był założycielem i kierowcą testowym Scuderia Ferrari, teamu wyścigowego należącego do Alfy Romeo, która w 1939 roku tworząc organizację Alfa Corse, wchłonęła to, co genialny Włoch stworzył. Enzo, który nie zgadzał się z tą decyzją… został zwolniony, a przez klauzulę w umowie nie mógł łączyć swojego nazwiska ze światem wyścigów przez następne cztery lata. Kilka dni później założył Auto-Avio Costruzioni, firmę, która miała dostarczać dla innych teamów wyścigowych.

tekst: Artur Skibiński, foto: lapresse.ca

Auto-Avio Costruzioni | Propozycja nie do odrzucenia

W grudniu 1939 roku młody kierowca wyścigowy, Alberto Ascari złożył Enzo pewną propozycję. Chciał, aby Ferrari skonstruował dwa auta, które miały wystartować w 1940 roku w Milie Migila. Miał na to tylko 4 miesiące, mimo to Enzo przyjął wyzwanie z charakterystycznym dla niego błyskiem w oku.

Auto-Avio Costruzioni | Pierwszy projekt

Wraz z innymi, zwolnionymi z Alfy Romeo inżynierami, Alberto Massimino, Vittorio Bellentani oraz Enrico Nardi przystąpili do pracy. Ich pierwsze dzieło to Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Powstało na bazie Fiata 508C Ballila. Skąd liczba 815? Krótko mówiąc: silnik to ośmiocylindrowa rzędówka o pojemności 1,5 litra.

Powstał on z połączenia dwóch jednostek z Fiata 508C. Właściwie to zaprojektowano i wykonano aluminiowy blok silnika, na którym spoczywały dwie zmodyfikowane głowice 508C. Było to małe dzieło sztuki inżynieryjnej tamtych lat. Jeden wałek rozrządu, dwa zawory na cylinder i cztery gaźniki Webbera pozwoliły na rozwinięcie 75 KM przy 5,500 obr/min. Zmodyfikowana skrzynia biegów z Fiata jest integralną częścią silnika. Natomiast prędkość maksymalna, jaką osiągał tenże model to około 170 km/h.

Auto-Avio Costruzioni

fot. Myn Transport Blog

Auto-Avio Costruzioni | Nadwozie i zawieszenie

Nadwozie powstało w studiu Carrozzeria Touring Superleggera z lekkiego stopu aluminium i magnezu. Ważyło 54 kg, a kompletne auto natomiast jedynie 625 kg. Na dodatek szybę wykonano z pleksiglasu, jak na tamte czasy bardzo nowoczesnego materiału.

Z drugiej strony mamy niezależne przednie zawieszenie Dubonnet oraz oparte na resorach piórowych i amortyzatorach gazowych tylne. To rozwiązanie zapewniało dobre prowadzenie, a także niezawodność, równie ważną w trakcie długiego wyścigu.

Auto-Avio Costruzioni | Pozytywny debiut

Oba 815 startujące w klasie 1500 podczas Mille Migila w 1940 roku świetnie sobie radziły prowadząc od samego początku. Jeżeli chodzi o Alberto Ascariego, problemy techniczne podczas pierwszego okrążenia spowodowały, że zakończył rywalizację. Prowadzenie objęło drugie auto prowadzone przez Lotario Rangoniego ustalając rekord okrążenia. W końcu żadnemu z nich nie udało się dojechać do mety. Drugi z Włochów po 7 okrążeniach odpadł z wyścigu przez awarię silnika. Niewiele zabrakło jednak do zwycięstwa. Wyścig liczył 9 okrążeń, po 103 mile każde. Auto Avio Costruzioni Tipo 815 udowodniło swój potencjał.

Jeden z dwóch egzemplarzy, ten, którym ścigał się Rangoni został zezłomowany w 1958 roku. Do dzisiaj przetrwało jedynie auto Ascariego, które znajduje się w kolekcji Righini w Modenie. Jest to bezcenny egzemplarz, niezwykle ważny dla historii Ferrari. Kolejne dzieło Enzo i zarazem pierwsze auto Ferrari pojawiło się dopiero po II wojnie światowej. Ale to już temat na całkiem inną opowieść…

Mniej niż 10 lat później narodziła się legenda. Historia o pierwszym Ferrari jest do przeczytania na naszej stronie.

 

Tags: alfa romeo, Auto-Avio, Auto-Avio Costruzioni, Costruzioni, enzo, ferrari, scuderia ferrari

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry