Toyota GR Yaris czyli Japońska rakieta wielkości naparstka

Rynek hot-hatchy w segmencie B stał się nudny. Może nie spędzało mi to snu z powiek, ale z tyłu głowy odbierałem ten fakt jako niepokojący. Czemu żaden producent nie postanowił zaszaleć? Przecież w segmencie wyżej oferowane są auta, które wzbudzają dużo emocji. Teraz na szczęście się to zmieniło.
Toyota GR Yaris przód

Toyota GR Yaris

Szczerze mówiąc, nie wiem, co jest bardziej szokujące – fakt, że Toyota wypuściła najbardziej wybuchowe auto klasy czy to, co ono oferuje. Nas – petrolheadów – nawiązywanie do sportów motorowych w drogowych modelach cieszy równie mocno, co recykling Gretę Thunberg. Tak jest właśnie z nową Toyotą – podwalinami do jej stworzenia były sukcesy japońskiego producenta w WRC.

 Toyota GR Yaris tył

Toyota GR Yaris | Osiągi

O co tyle krzyku? Jest tego sporo. Zacznijmy od mocy – 261 KM to więcej niż w konkurencyjnych Polo GTI i Fieście ST. To nawet więcej niż w Golfie GTI czy podstawowym Hyundai i30 N. Doliczmy do tego zaawansowany napęd na 4 koła, którego nie oferuje żaden ze wspomnianych wyżej modeli. Auto przyśpiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 a maksymalnie pojedzie 230 km/h.  Stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM, sportowy Yaris waży tylko 1280 kg. Jest grubo… wróć, chudo.

Zobacz również: Renault Megane RS

Wspomniany napęd na 4 koła też nie jest prowizorycznym rozwiązaniem, załączającym się tylko w ekstremalnych sytuacjach. To zaawansowana konstrukcja pozwalająca rozdzielać moment obrotowy w nieograniczonym zakresie. 60:40 (tryb normal), 30:70 (tryb sport), 50:50 (tryb track). Oprócz tego pojawi się tryb expert, który ma pozwolić na kontrolowaną jazdę bokami – nie będzie z nią większego problemu, ponieważ nawet 100% momentu może trafiać na tylną oś.

3-cylindrowa jednostka 1.6 zespolona będzie z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Standardowo nie zabraknie wentylowanych tarcz hamulcowych, a opcjonalnie kutych felg BBS z napisem Made in Japan i opon Michelin Pilot Sport 4S, będących częścią pakietu „Circut”. Oprócz opon zawiera on mechanizm różnicowy Torsen na przedniej i tylnej osi. Mało? Dla niższego środka ciężkości dach wykonano z kompozytu wzmocnionego włóknem węglowym, a maskę z aluminium.

Toyota GR Yaris | Cena i dostępność

Początkowo auto ma być tylko na rynku japońskim, ale ma zawitać też do Europy (w tym Polski) i możemy spodziewać się go w tym roku. Toyota nie podała szczegółów, ale możemy spodziewać się ceny startującej z pułapu 120 / 130 tysięcy złotych.

Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!