Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Mateusz Cieślak

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą |

Jego pierwszym samochodem był Ford, którego ubezpieczenie siedmiokrotnie przewyższyło wartość pojazdu. Inny sprzedał po trzech dniach, ponieważ nie potrafił nim parkować.

Tekst: Mateusz Cieślak, Foto: Artur Woszak

Dziś Krzysztof “Żylo” Żurawski znany jest jako Prezes Lubelskich Klasyków Nocą oraz kierowca pomarańczowego Fiata. Podobno nie jest to Mirafiori. Fiat 132, bo o nim mowa, narodził się w Italii na początku lat 70. Klienci szybko docenili go za bogate wyposażenie i komfort jazdy, głównie za sprawą sprężyn, a nie resorów piórowych, jakie znajdziemy u poprzedników. To dzięki temu w krótkim czasie stał się flagową limuzyną koncernu z Turynu. Pod maską pracowały rzędowe motóry z czterema cylindrami: 1600, 1800, 2000, 2000D i 2500D.

Fiat 132, a Fiat 131 Mirafiori – różnice

Z Fiatem 131, czyli Mirafiori, różnił się oznaczeniem, detalami nadwozia, a przede wszystkim rozmiarami – 132 biła swój bliźniaczy model na długość, szerokość i wysokość o… kilka centymetrów. Jak duża była to różnica, chyba nie trzeba bardziej tłumaczyć. Do Polski przyjechał w kontenerach jako prawie złożony pojazd. Polskim robotnikom pozostawało przykręcenie kół oraz zamocowanie plakietki z oznaczeniem 132p. To tłumaczy jego obecność w komunistycznej Polsce – był bowiem jednym z owoców licencji podpisanej przez Edwarda Gierka z włoskim producentem. Nie mógł nim jednak jeździć każdy.

Fiat 132 był limuzyną ministerialną, a szczególnie upodobała go sobie Służba Bezpieczeństwa. Przede wszystkim za osiągi.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 przód

 

Fiat 132 – cena

Samochód niedostępny dla obywatela Kowalskiego można było jednak kupić za dolary.

Fiat 132 kosztował tyle co trzy kanty lub dom z działką na Węglinie.

Ile powstało egzemplarzy tej włoskiej limuzyny nie wiadomo, mówi się o ok. 15. tysiącach sztuk, ale nie są to potwierdzone dane. Dzisiaj w Polsce znajduje się około 70 egzemplarzy, a jeździ niewiele ponad 30. To właśnie ta unikatowość oraz wyższa, niż w przypadku produkowanych nad Wisłą aut, jakość zwróciły uwagę Krzysztofa Żurawskiego. Ich miłość zaczęła się klasycznie – od pierwszego spojrzenia:

Jechałem ulicą Puławską w Lublinie i przez otwarte wrota jednego z garaży zobaczyłem tył pomarańczowego samochodu. Był rok 2005 – wspomina.

Niespodziewana wizyta oraz krótka rozmowa z właścicielem nie zakończyła się dobrze. – Zapytałem czy mogę go kupić i zostałem kompletnie zrugany.


Fiat 132, Krzysztof Żurawski, Lubelskie Klasyki Nocą

Kilka miesięcy później też zajechałem do otwartego garażu, ale rozmowa wyglądała już inaczej. Właściciel zorientował się, że interesuje mnie Fiat 132. 2 lata później sam zadzwonił i powiedział, że może mi go sprzedać. To był przepiękny dzień – wspomina. Auto kupił zadbane, więc nie wymagało wielu modyfikacji.

Fiat 132 - zmiany

Krzysiek wymienił w nim felgi na aluminiowe z epoki, zegary na te z obrotomierzem, a z powodu okazjonalnych wypadów za granicę, także skrzynię biegów – czterobiegowy manual zastąpiła ,,piątka”. W ostatnim sezonie ortodoksyjnych fanów starej motoryzacji wstrząsnęła wieść o oklejeniu maski 132p czarną folią. Żylo uspokaja - w zależności od zmieniających się trendów może być ona usunięta w każdej chwili. Dalszych modyfikacji Krzysiek nie planuje, za to w głowie ma już pomysł na kolejnego Fiata: – 125p w wersji Monte Carlo. Mam do niego prawie wszystkie części, pozostaje mi tylko kupić budę i poskładać – mówi zacierając ręce. Jeśli tak się stanie, to historia z ubezpieczeniem może po raz kolejny zatoczyć koło.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 tył

Fiat 132 i jego właściciel zawsze są obecni na spotkaniach Lubelskich Klasyków Nocą - polecamy!
motoroils.pl




Tags: 132, fiat, fiat 132, fiat mirafiori

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą |

Jego pierwszym samochodem był Ford, którego ubezpieczenie siedmiokrotnie przewyższyło wartość pojazdu. Inny sprzedał po trzech dniach, ponieważ nie potrafił nim parkować.

Tekst: Mateusz Cieślak, Foto: Artur Woszak

Dziś Krzysztof “Żylo” Żurawski znany jest jako Prezes Lubelskich Klasyków Nocą oraz kierowca pomarańczowego Fiata. Podobno nie jest to Mirafiori. Fiat 132, bo o nim mowa, narodził się w Italii na początku lat 70. Klienci szybko docenili go za bogate wyposażenie i komfort jazdy, głównie za sprawą sprężyn, a nie resorów piórowych, jakie znajdziemy u poprzedników. To dzięki temu w krótkim czasie stał się flagową limuzyną koncernu z Turynu. Pod maską pracowały rzędowe motóry z czterema cylindrami: 1600, 1800, 2000, 2000D i 2500D.

Fiat 132, a Fiat 131 Mirafiori – różnice

Z Fiatem 131, czyli Mirafiori, różnił się oznaczeniem, detalami nadwozia, a przede wszystkim rozmiarami – 132 biła swój bliźniaczy model na długość, szerokość i wysokość o… kilka centymetrów. Jak duża była to różnica, chyba nie trzeba bardziej tłumaczyć. Do Polski przyjechał w kontenerach jako prawie złożony pojazd. Polskim robotnikom pozostawało przykręcenie kół oraz zamocowanie plakietki z oznaczeniem 132p. To tłumaczy jego obecność w komunistycznej Polsce – był bowiem jednym z owoców licencji podpisanej przez Edwarda Gierka z włoskim producentem. Nie mógł nim jednak jeździć każdy.

Fiat 132 był limuzyną ministerialną, a szczególnie upodobała go sobie Służba Bezpieczeństwa. Przede wszystkim za osiągi.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 przód

 

Fiat 132 – cena

Samochód niedostępny dla obywatela Kowalskiego można było jednak kupić za dolary.

Fiat 132 kosztował tyle co trzy kanty lub dom z działką na Węglinie.

Ile powstało egzemplarzy tej włoskiej limuzyny nie wiadomo, mówi się o ok. 15. tysiącach sztuk, ale nie są to potwierdzone dane. Dzisiaj w Polsce znajduje się około 70 egzemplarzy, a jeździ niewiele ponad 30. To właśnie ta unikatowość oraz wyższa, niż w przypadku produkowanych nad Wisłą aut, jakość zwróciły uwagę Krzysztofa Żurawskiego. Ich miłość zaczęła się klasycznie – od pierwszego spojrzenia:

Jechałem ulicą Puławską w Lublinie i przez otwarte wrota jednego z garaży zobaczyłem tył pomarańczowego samochodu. Był rok 2005 – wspomina.

Niespodziewana wizyta oraz krótka rozmowa z właścicielem nie zakończyła się dobrze. – Zapytałem czy mogę go kupić i zostałem kompletnie zrugany.


Fiat 132, Krzysztof Żurawski, Lubelskie Klasyki Nocą

Kilka miesięcy później też zajechałem do otwartego garażu, ale rozmowa wyglądała już inaczej. Właściciel zorientował się, że interesuje mnie Fiat 132. 2 lata później sam zadzwonił i powiedział, że może mi go sprzedać. To był przepiękny dzień – wspomina. Auto kupił zadbane, więc nie wymagało wielu modyfikacji.

Fiat 132 - zmiany

Krzysiek wymienił w nim felgi na aluminiowe z epoki, zegary na te z obrotomierzem, a z powodu okazjonalnych wypadów za granicę, także skrzynię biegów – czterobiegowy manual zastąpiła ,,piątka”. W ostatnim sezonie ortodoksyjnych fanów starej motoryzacji wstrząsnęła wieść o oklejeniu maski 132p czarną folią. Żylo uspokaja - w zależności od zmieniających się trendów może być ona usunięta w każdej chwili. Dalszych modyfikacji Krzysiek nie planuje, za to w głowie ma już pomysł na kolejnego Fiata: – 125p w wersji Monte Carlo. Mam do niego prawie wszystkie części, pozostaje mi tylko kupić budę i poskładać – mówi zacierając ręce. Jeśli tak się stanie, to historia z ubezpieczeniem może po raz kolejny zatoczyć koło.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 tył

Fiat 132 i jego właściciel zawsze są obecni na spotkaniach Lubelskich Klasyków Nocą - polecamy!
motoroils.pl




Tags: 132, fiat, fiat 132, fiat mirafiori
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry