Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132: To nie jest Fiat Mirafiori!

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą | Jego pierwszym samochodem był […]

Mateusz Cieślak

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą |

Jego pierwszym samochodem był Ford, którego ubezpieczenie siedmiokrotnie przewyższyło wartość pojazdu. Inny sprzedał po trzech dniach, ponieważ nie potrafił nim parkować.

Tekst: Mateusz Cieślak, Foto: Artur Woszak

Dziś Krzysztof “Żylo” Żurawski znany jest jako Prezes Lubelskich Klasyków Nocą oraz kierowca pomarańczowego Fiata. Podobno nie jest to Mirafiori. Fiat 132, bo o nim mowa, narodził się w Italii na początku lat 70. Klienci szybko docenili go za bogate wyposażenie i komfort jazdy, głównie za sprawą sprężyn, a nie resorów piórowych, jakie znajdziemy u poprzedników. To dzięki temu w krótkim czasie stał się flagową limuzyną koncernu z Turynu. Pod maską pracowały rzędowe motóry z czterema cylindrami: 1600, 1800, 2000, 2000D i 2500D.

Fiat 132, a Fiat 131 Mirafiori – różnice

Z Fiatem 131, czyli Mirafiori, różnił się oznaczeniem, detalami nadwozia, a przede wszystkim rozmiarami – 132 biła swój bliźniaczy model na długość, szerokość i wysokość o… kilka centymetrów. Jak duża była to różnica, chyba nie trzeba bardziej tłumaczyć. Do Polski przyjechał w kontenerach jako prawie złożony pojazd. Polskim robotnikom pozostawało przykręcenie kół oraz zamocowanie plakietki z oznaczeniem 132p. To tłumaczy jego obecność w komunistycznej Polsce – był bowiem jednym z owoców licencji podpisanej przez Edwarda Gierka z włoskim producentem. Nie mógł nim jednak jeździć każdy.

Fiat 132 był limuzyną ministerialną, a szczególnie upodobała go sobie Służba Bezpieczeństwa. Przede wszystkim za osiągi.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 przód

 

Fiat 132 – cena

Samochód niedostępny dla obywatela Kowalskiego można było jednak kupić za dolary.

Fiat 132 kosztował tyle co trzy kanty lub dom z działką na Węglinie.

Ile powstało egzemplarzy tej włoskiej limuzyny nie wiadomo, mówi się o ok. 15. tysiącach sztuk, ale nie są to potwierdzone dane. Dzisiaj w Polsce znajduje się około 70 egzemplarzy, a jeździ niewiele ponad 30. To właśnie ta unikatowość oraz wyższa, niż w przypadku produkowanych nad Wisłą aut, jakość zwróciły uwagę Krzysztofa Żurawskiego. Ich miłość zaczęła się klasycznie – od pierwszego spojrzenia:

Jechałem ulicą Puławską w Lublinie i przez otwarte wrota jednego z garaży zobaczyłem tył pomarańczowego samochodu. Był rok 2005 – wspomina.

Niespodziewana wizyta oraz krótka rozmowa z właścicielem nie zakończyła się dobrze. – Zapytałem czy mogę go kupić i zostałem kompletnie zrugany.


Fiat 132, Krzysztof Żurawski, Lubelskie Klasyki Nocą

Kilka miesięcy później też zajechałem do otwartego garażu, ale rozmowa wyglądała już inaczej. Właściciel zorientował się, że interesuje mnie Fiat 132. 2 lata później sam zadzwonił i powiedział, że może mi go sprzedać. To był przepiękny dzień – wspomina. Auto kupił zadbane, więc nie wymagało wielu modyfikacji.

Fiat 132 - zmiany

Krzysiek wymienił w nim felgi na aluminiowe z epoki, zegary na te z obrotomierzem, a z powodu okazjonalnych wypadów za granicę, także skrzynię biegów – czterobiegowy manual zastąpiła ,,piątka”. W ostatnim sezonie ortodoksyjnych fanów starej motoryzacji wstrząsnęła wieść o oklejeniu maski 132p czarną folią. Żylo uspokaja - w zależności od zmieniających się trendów może być ona usunięta w każdej chwili. Dalszych modyfikacji Krzysiek nie planuje, za to w głowie ma już pomysł na kolejnego Fiata: – 125p w wersji Monte Carlo. Mam do niego prawie wszystkie części, pozostaje mi tylko kupić budę i poskładać – mówi zacierając ręce. Jeśli tak się stanie, to historia z ubezpieczeniem może po raz kolejny zatoczyć koło.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 tył

Fiat 132 i jego właściciel zawsze są obecni na spotkaniach Lubelskich Klasyków Nocą - polecamy!
motoroils.pl




Tags: 132, fiat, fiat 132, fiat mirafiori

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Fiat 132, Lubelskie Klasyki Nocą |

Jego pierwszym samochodem był Ford, którego ubezpieczenie siedmiokrotnie przewyższyło wartość pojazdu. Inny sprzedał po trzech dniach, ponieważ nie potrafił nim parkować.

Tekst: Mateusz Cieślak, Foto: Artur Woszak

Dziś Krzysztof “Żylo” Żurawski znany jest jako Prezes Lubelskich Klasyków Nocą oraz kierowca pomarańczowego Fiata. Podobno nie jest to Mirafiori. Fiat 132, bo o nim mowa, narodził się w Italii na początku lat 70. Klienci szybko docenili go za bogate wyposażenie i komfort jazdy, głównie za sprawą sprężyn, a nie resorów piórowych, jakie znajdziemy u poprzedników. To dzięki temu w krótkim czasie stał się flagową limuzyną koncernu z Turynu. Pod maską pracowały rzędowe motóry z czterema cylindrami: 1600, 1800, 2000, 2000D i 2500D.

Fiat 132, a Fiat 131 Mirafiori – różnice

Z Fiatem 131, czyli Mirafiori, różnił się oznaczeniem, detalami nadwozia, a przede wszystkim rozmiarami – 132 biła swój bliźniaczy model na długość, szerokość i wysokość o… kilka centymetrów. Jak duża była to różnica, chyba nie trzeba bardziej tłumaczyć. Do Polski przyjechał w kontenerach jako prawie złożony pojazd. Polskim robotnikom pozostawało przykręcenie kół oraz zamocowanie plakietki z oznaczeniem 132p. To tłumaczy jego obecność w komunistycznej Polsce – był bowiem jednym z owoców licencji podpisanej przez Edwarda Gierka z włoskim producentem. Nie mógł nim jednak jeździć każdy.

Fiat 132 był limuzyną ministerialną, a szczególnie upodobała go sobie Służba Bezpieczeństwa. Przede wszystkim za osiągi.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 przód

 

Fiat 132 – cena

Samochód niedostępny dla obywatela Kowalskiego można było jednak kupić za dolary.

Fiat 132 kosztował tyle co trzy kanty lub dom z działką na Węglinie.

Ile powstało egzemplarzy tej włoskiej limuzyny nie wiadomo, mówi się o ok. 15. tysiącach sztuk, ale nie są to potwierdzone dane. Dzisiaj w Polsce znajduje się około 70 egzemplarzy, a jeździ niewiele ponad 30. To właśnie ta unikatowość oraz wyższa, niż w przypadku produkowanych nad Wisłą aut, jakość zwróciły uwagę Krzysztofa Żurawskiego. Ich miłość zaczęła się klasycznie – od pierwszego spojrzenia:

Jechałem ulicą Puławską w Lublinie i przez otwarte wrota jednego z garaży zobaczyłem tył pomarańczowego samochodu. Był rok 2005 – wspomina.

Niespodziewana wizyta oraz krótka rozmowa z właścicielem nie zakończyła się dobrze. – Zapytałem czy mogę go kupić i zostałem kompletnie zrugany.


Fiat 132, Krzysztof Żurawski, Lubelskie Klasyki Nocą

Kilka miesięcy później też zajechałem do otwartego garażu, ale rozmowa wyglądała już inaczej. Właściciel zorientował się, że interesuje mnie Fiat 132. 2 lata później sam zadzwonił i powiedział, że może mi go sprzedać. To był przepiękny dzień – wspomina. Auto kupił zadbane, więc nie wymagało wielu modyfikacji.

Fiat 132 - zmiany

Krzysiek wymienił w nim felgi na aluminiowe z epoki, zegary na te z obrotomierzem, a z powodu okazjonalnych wypadów za granicę, także skrzynię biegów – czterobiegowy manual zastąpiła ,,piątka”. W ostatnim sezonie ortodoksyjnych fanów starej motoryzacji wstrząsnęła wieść o oklejeniu maski 132p czarną folią. Żylo uspokaja - w zależności od zmieniających się trendów może być ona usunięta w każdej chwili. Dalszych modyfikacji Krzysiek nie planuje, za to w głowie ma już pomysł na kolejnego Fiata: – 125p w wersji Monte Carlo. Mam do niego prawie wszystkie części, pozostaje mi tylko kupić budę i poskładać – mówi zacierając ręce. Jeśli tak się stanie, to historia z ubezpieczeniem może po raz kolejny zatoczyć koło.

fiat 132 lubelskie klasyki nocą mirafiori

Fiat 132 tył

Fiat 132 i jego właściciel zawsze są obecni na spotkaniach Lubelskich Klasyków Nocą - polecamy!
motoroils.pl




Tags: 132, fiat, fiat 132, fiat mirafiori

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry