Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Mateusz Cieślak

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie chodzi tu tylko o wzrost. Podróżuje pradawnym kombi, które ku uciesze gapiów puszcza spod tylnych kół sztuczne ognie. Jak sam przyznaje, już trzy razy stracił życie na pewnym rondzie, krzycząc do latarni: „You shall not pass!”.

rozmawiał: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Tomek „Birol” Birski, bo o nim mowa, należy do zmotoryzowanej drużyny pierścienia, tłoka i niskiego zawieszenia, która w okolicach Lublina znana jest jako Klasycznie On Tour. Na co dzień zajmuje się czarami w zakresie budowy nietypowych aut oraz projektowania stylowych części. Przygodę z motoryzacją rozpoczął od budowy i tuningu rowerów, które wkrótce zamienił na motóry. W kwestii czterech kółek jest oddanym pasjonatem tylko jednego modelu. Podobno mówi do niego „My precious!”.

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat B2 wyjechał na ulice pod koniec 1980 roku. Okazał się wielkim sukcesem sprzedaży, podobnie jak model poprzedni. Choć jego produkcję zakończono w 1987 roku, model jeszcze do niedawna był sprzedawany w Chinach pod szyldem Santana. Jego najbardziej mroczna wersja powstała jednak w Lublinie.

Do jej stworzenia potrzebne były łącznie 3 egzemplarze B2-ki. Pierwsza, kupiona za 800 zł, nie posiadała podłogi i posłużyła za inspirację. Drugą nie nacieszył się zbyt długo – podczas naprawy na tzw. kobyłce, auto za bardzo przechyliło się i upadło na dach. Wtedy kupił 3 sztukę i postanowił je połączyć.

Volkswagen Passat drift edition:

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Za największą modyfikację można uznać przeniesienie napędu z przedniej osi na tylną. Trzeba było w tym celu rozebrać skrzynię i dołożyć tylny mechanizm różnicowy z Audi. Następnie Tomek wyjął przedni dyferencjał wraz z półosiami i zaspawał dziury. Zamontował tylną belkę od Passata Syncro, a wał napędowy od Audi 80. Zmodyfikował podłogę, wyciął wnękę na koło, podniósł tunel i voilà. Wszystko to bez kanału, leżąc na betonie przez 2 tygodnie.

Kiedy samochód był gotowy, pojechał przetestować go na rondo, gdzie skosił latarnię. Wtedy zaczął rozbierać auto od nowa i przygotowywać je od podstaw. Prace trwały 2 lata. W tym czasie usprawnił i zamontował silnik turbo z Audi C3 100 o pojemności 2,2 litra. Fabryczny, mechaniczny wtrysk zastąpił elektronicznym, występującym w nowszych modelach Audi. Podniósł także ciśnienie turbiny z 0,3 do 1,1 bara, dzięki czemu B2 rozpędza się do setki w ok. 4 sekundy, a pod maską pracuje 240-250 orków mechanicznych.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Równie ciekawie jest w kwestii zawieszenia. Po zamontowaniu niestandardowej belki, żaden amortyzator nie był na tyle krótki, by mógł się zmieścić. Nadzieja przyszła zza oceanu w postaci zdjęcia Civica z zawieszeniem od motóra. Nie minęło wiele czasu, a Passat posiadał już podobne, a może i lepsze. Kluczowe okazało się doświadczenie z budowania rowerów. Zawieszenie było należycie sztywne i wytrzymałe. Wszelkie regulacje są możliwe z kabiny, a całość prezentuje się równie elegancko jak łuk Legolasa.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat drift edition:

To bez wątpienia jedyny taki projekt Passata B2 w całym Śródziemiu. Na pytanie po co go zbudował, Tomek odpowiada, że chciał się sprawdzić i chyba się udało… Czy było warto? „Tak, ale drugi raz nie podjąłbym się tego projektu” – dodaje z uśmiechem. Przygotowuje się już do kolejnej niezwykłej przygody, w której zamierza połączyć BMW z silnikiem Mercedesa. Możliwe więc, że pożegna się z Passatem, który jak wszystkie inne samochody, służył mu przede wszystkim do zabawy. Zanim to się jednak stanie, możecie wypatrywać wysokiej postaci z brodą, która zostawia za swym szarym powozem kłęby dymu, przypominające krajobraz spalonego Mordoru.

Volkswagen Passat drift B2 edition

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tags: b2, birol, birski, drift, lublin, mordor, nocą, passat, rwd, władca

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie chodzi tu tylko o wzrost. Podróżuje pradawnym kombi, które ku uciesze gapiów puszcza spod tylnych kół sztuczne ognie. Jak sam przyznaje, już trzy razy stracił życie na pewnym rondzie, krzycząc do latarni: „You shall not pass!”.

rozmawiał: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Tomek „Birol” Birski, bo o nim mowa, należy do zmotoryzowanej drużyny pierścienia, tłoka i niskiego zawieszenia, która w okolicach Lublina znana jest jako Klasycznie On Tour. Na co dzień zajmuje się czarami w zakresie budowy nietypowych aut oraz projektowania stylowych części. Przygodę z motoryzacją rozpoczął od budowy i tuningu rowerów, które wkrótce zamienił na motóry. W kwestii czterech kółek jest oddanym pasjonatem tylko jednego modelu. Podobno mówi do niego „My precious!”.

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat B2 wyjechał na ulice pod koniec 1980 roku. Okazał się wielkim sukcesem sprzedaży, podobnie jak model poprzedni. Choć jego produkcję zakończono w 1987 roku, model jeszcze do niedawna był sprzedawany w Chinach pod szyldem Santana. Jego najbardziej mroczna wersja powstała jednak w Lublinie.

Do jej stworzenia potrzebne były łącznie 3 egzemplarze B2-ki. Pierwsza, kupiona za 800 zł, nie posiadała podłogi i posłużyła za inspirację. Drugą nie nacieszył się zbyt długo – podczas naprawy na tzw. kobyłce, auto za bardzo przechyliło się i upadło na dach. Wtedy kupił 3 sztukę i postanowił je połączyć.

Volkswagen Passat drift edition:

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Za największą modyfikację można uznać przeniesienie napędu z przedniej osi na tylną. Trzeba było w tym celu rozebrać skrzynię i dołożyć tylny mechanizm różnicowy z Audi. Następnie Tomek wyjął przedni dyferencjał wraz z półosiami i zaspawał dziury. Zamontował tylną belkę od Passata Syncro, a wał napędowy od Audi 80. Zmodyfikował podłogę, wyciął wnękę na koło, podniósł tunel i voilà. Wszystko to bez kanału, leżąc na betonie przez 2 tygodnie.

Kiedy samochód był gotowy, pojechał przetestować go na rondo, gdzie skosił latarnię. Wtedy zaczął rozbierać auto od nowa i przygotowywać je od podstaw. Prace trwały 2 lata. W tym czasie usprawnił i zamontował silnik turbo z Audi C3 100 o pojemności 2,2 litra. Fabryczny, mechaniczny wtrysk zastąpił elektronicznym, występującym w nowszych modelach Audi. Podniósł także ciśnienie turbiny z 0,3 do 1,1 bara, dzięki czemu B2 rozpędza się do setki w ok. 4 sekundy, a pod maską pracuje 240-250 orków mechanicznych.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Równie ciekawie jest w kwestii zawieszenia. Po zamontowaniu niestandardowej belki, żaden amortyzator nie był na tyle krótki, by mógł się zmieścić. Nadzieja przyszła zza oceanu w postaci zdjęcia Civica z zawieszeniem od motóra. Nie minęło wiele czasu, a Passat posiadał już podobne, a może i lepsze. Kluczowe okazało się doświadczenie z budowania rowerów. Zawieszenie było należycie sztywne i wytrzymałe. Wszelkie regulacje są możliwe z kabiny, a całość prezentuje się równie elegancko jak łuk Legolasa.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat drift edition:

To bez wątpienia jedyny taki projekt Passata B2 w całym Śródziemiu. Na pytanie po co go zbudował, Tomek odpowiada, że chciał się sprawdzić i chyba się udało… Czy było warto? „Tak, ale drugi raz nie podjąłbym się tego projektu” – dodaje z uśmiechem. Przygotowuje się już do kolejnej niezwykłej przygody, w której zamierza połączyć BMW z silnikiem Mercedesa. Możliwe więc, że pożegna się z Passatem, który jak wszystkie inne samochody, służył mu przede wszystkim do zabawy. Zanim to się jednak stanie, możecie wypatrywać wysokiej postaci z brodą, która zostawia za swym szarym powozem kłęby dymu, przypominające krajobraz spalonego Mordoru.

Volkswagen Passat drift B2 edition

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tags: b2, birol, birski, drift, lublin, mordor, nocą, passat, rwd, władca

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry