Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

VW Passat DRIFT | B2 Mordor Edition: Władca Passatów

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie […]

Mateusz Cieślak

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie chodzi tu tylko o wzrost. Podróżuje pradawnym kombi, które ku uciesze gapiów puszcza spod tylnych kół sztuczne ognie. Jak sam przyznaje, już trzy razy stracił życie na pewnym rondzie, krzycząc do latarni: „You shall not pass!”.

rozmawiał: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Tomek „Birol” Birski, bo o nim mowa, należy do zmotoryzowanej drużyny pierścienia, tłoka i niskiego zawieszenia, która w okolicach Lublina znana jest jako Klasycznie On Tour. Na co dzień zajmuje się czarami w zakresie budowy nietypowych aut oraz projektowania stylowych części. Przygodę z motoryzacją rozpoczął od budowy i tuningu rowerów, które wkrótce zamienił na motóry. W kwestii czterech kółek jest oddanym pasjonatem tylko jednego modelu. Podobno mówi do niego „My precious!”.

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat B2 wyjechał na ulice pod koniec 1980 roku. Okazał się wielkim sukcesem sprzedaży, podobnie jak model poprzedni. Choć jego produkcję zakończono w 1987 roku, model jeszcze do niedawna był sprzedawany w Chinach pod szyldem Santana. Jego najbardziej mroczna wersja powstała jednak w Lublinie.

Do jej stworzenia potrzebne były łącznie 3 egzemplarze B2-ki. Pierwsza, kupiona za 800 zł, nie posiadała podłogi i posłużyła za inspirację. Drugą nie nacieszył się zbyt długo – podczas naprawy na tzw. kobyłce, auto za bardzo przechyliło się i upadło na dach. Wtedy kupił 3 sztukę i postanowił je połączyć.

Volkswagen Passat drift edition:

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Za największą modyfikację można uznać przeniesienie napędu z przedniej osi na tylną. Trzeba było w tym celu rozebrać skrzynię i dołożyć tylny mechanizm różnicowy z Audi. Następnie Tomek wyjął przedni dyferencjał wraz z półosiami i zaspawał dziury. Zamontował tylną belkę od Passata Syncro, a wał napędowy od Audi 80. Zmodyfikował podłogę, wyciął wnękę na koło, podniósł tunel i voilà. Wszystko to bez kanału, leżąc na betonie przez 2 tygodnie.

Kiedy samochód był gotowy, pojechał przetestować go na rondo, gdzie skosił latarnię. Wtedy zaczął rozbierać auto od nowa i przygotowywać je od podstaw. Prace trwały 2 lata. W tym czasie usprawnił i zamontował silnik turbo z Audi C3 100 o pojemności 2,2 litra. Fabryczny, mechaniczny wtrysk zastąpił elektronicznym, występującym w nowszych modelach Audi. Podniósł także ciśnienie turbiny z 0,3 do 1,1 bara, dzięki czemu B2 rozpędza się do setki w ok. 4 sekundy, a pod maską pracuje 240-250 orków mechanicznych.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Równie ciekawie jest w kwestii zawieszenia. Po zamontowaniu niestandardowej belki, żaden amortyzator nie był na tyle krótki, by mógł się zmieścić. Nadzieja przyszła zza oceanu w postaci zdjęcia Civica z zawieszeniem od motóra. Nie minęło wiele czasu, a Passat posiadał już podobne, a może i lepsze. Kluczowe okazało się doświadczenie z budowania rowerów. Zawieszenie było należycie sztywne i wytrzymałe. Wszelkie regulacje są możliwe z kabiny, a całość prezentuje się równie elegancko jak łuk Legolasa.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat drift edition:

To bez wątpienia jedyny taki projekt Passata B2 w całym Śródziemiu. Na pytanie po co go zbudował, Tomek odpowiada, że chciał się sprawdzić i chyba się udało… Czy było warto? „Tak, ale drugi raz nie podjąłbym się tego projektu” – dodaje z uśmiechem. Przygotowuje się już do kolejnej niezwykłej przygody, w której zamierza połączyć BMW z silnikiem Mercedesa. Możliwe więc, że pożegna się z Passatem, który jak wszystkie inne samochody, służył mu przede wszystkim do zabawy. Zanim to się jednak stanie, możecie wypatrywać wysokiej postaci z brodą, która zostawia za swym szarym powozem kłęby dymu, przypominające krajobraz spalonego Mordoru.

Volkswagen Passat drift B2 edition

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tags: b2, birol, birski, drift, lublin, mordor, nocą, passat, rwd, władca

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Wśród znajomych wygląda jak Gandalf Szary otoczony hobbitami. I nie chodzi tu tylko o wzrost. Podróżuje pradawnym kombi, które ku uciesze gapiów puszcza spod tylnych kół sztuczne ognie. Jak sam przyznaje, już trzy razy stracił życie na pewnym rondzie, krzycząc do latarni: „You shall not pass!”.

rozmawiał: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Tomek „Birol” Birski, bo o nim mowa, należy do zmotoryzowanej drużyny pierścienia, tłoka i niskiego zawieszenia, która w okolicach Lublina znana jest jako Klasycznie On Tour. Na co dzień zajmuje się czarami w zakresie budowy nietypowych aut oraz projektowania stylowych części. Przygodę z motoryzacją rozpoczął od budowy i tuningu rowerów, które wkrótce zamienił na motóry. W kwestii czterech kółek jest oddanym pasjonatem tylko jednego modelu. Podobno mówi do niego „My precious!”.

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat B2 wyjechał na ulice pod koniec 1980 roku. Okazał się wielkim sukcesem sprzedaży, podobnie jak model poprzedni. Choć jego produkcję zakończono w 1987 roku, model jeszcze do niedawna był sprzedawany w Chinach pod szyldem Santana. Jego najbardziej mroczna wersja powstała jednak w Lublinie.

Do jej stworzenia potrzebne były łącznie 3 egzemplarze B2-ki. Pierwsza, kupiona za 800 zł, nie posiadała podłogi i posłużyła za inspirację. Drugą nie nacieszył się zbyt długo – podczas naprawy na tzw. kobyłce, auto za bardzo przechyliło się i upadło na dach. Wtedy kupił 3 sztukę i postanowił je połączyć.

Volkswagen Passat drift edition:

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Za największą modyfikację można uznać przeniesienie napędu z przedniej osi na tylną. Trzeba było w tym celu rozebrać skrzynię i dołożyć tylny mechanizm różnicowy z Audi. Następnie Tomek wyjął przedni dyferencjał wraz z półosiami i zaspawał dziury. Zamontował tylną belkę od Passata Syncro, a wał napędowy od Audi 80. Zmodyfikował podłogę, wyciął wnękę na koło, podniósł tunel i voilà. Wszystko to bez kanału, leżąc na betonie przez 2 tygodnie.

Kiedy samochód był gotowy, pojechał przetestować go na rondo, gdzie skosił latarnię. Wtedy zaczął rozbierać auto od nowa i przygotowywać je od podstaw. Prace trwały 2 lata. W tym czasie usprawnił i zamontował silnik turbo z Audi C3 100 o pojemności 2,2 litra. Fabryczny, mechaniczny wtrysk zastąpił elektronicznym, występującym w nowszych modelach Audi. Podniósł także ciśnienie turbiny z 0,3 do 1,1 bara, dzięki czemu B2 rozpędza się do setki w ok. 4 sekundy, a pod maską pracuje 240-250 orków mechanicznych.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Równie ciekawie jest w kwestii zawieszenia. Po zamontowaniu niestandardowej belki, żaden amortyzator nie był na tyle krótki, by mógł się zmieścić. Nadzieja przyszła zza oceanu w postaci zdjęcia Civica z zawieszeniem od motóra. Nie minęło wiele czasu, a Passat posiadał już podobne, a może i lepsze. Kluczowe okazało się doświadczenie z budowania rowerów. Zawieszenie było należycie sztywne i wytrzymałe. Wszelkie regulacje są możliwe z kabiny, a całość prezentuje się równie elegancko jak łuk Legolasa.

 

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Volkswagen Passat drift edition:

To bez wątpienia jedyny taki projekt Passata B2 w całym Śródziemiu. Na pytanie po co go zbudował, Tomek odpowiada, że chciał się sprawdzić i chyba się udało… Czy było warto? „Tak, ale drugi raz nie podjąłbym się tego projektu” – dodaje z uśmiechem. Przygotowuje się już do kolejnej niezwykłej przygody, w której zamierza połączyć BMW z silnikiem Mercedesa. Możliwe więc, że pożegna się z Passatem, który jak wszystkie inne samochody, służył mu przede wszystkim do zabawy. Zanim to się jednak stanie, możecie wypatrywać wysokiej postaci z brodą, która zostawia za swym szarym powozem kłęby dymu, przypominające krajobraz spalonego Mordoru.

Volkswagen Passat drift B2 edition

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tomek Birol Birski Vw Passat drift

Tags: b2, birol, birski, drift, lublin, mordor, nocą, passat, rwd, władca
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry