Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa Formuła 1? | Jakiś czas temu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa Formuła 1? | Jakiś czas temu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa FORMUŁA 1?

Formuła E to nowa Formuła 1? | Jakiś czas temu […]

Sebastian Mądrachowski

Formuła E to nowa Formuła 1? | Jakiś czas temu dobiegł końca pierwszy w historii sezon Formuły E – jedynej w pełni elektrycznej serii wyścigowej. Zanim seria ta została oficjalnie zainaugurowana, wiele osób podchodziło do niej bardzo sceptycznie i nie dawało jej szans na zaistnienie w świecie wyścigów. Jednak już w trakcie sezonu coraz więcej osób zaczęło zmieniać o niej zdanie, przez co „zielone wyścigi” mają dziś więcej fanów niż hejterów.

Tekst: Wojciech Paprota / Foto: materiały prasowe Virgin Mobile

Zacznijmy od samego początku, a więc roku 2012, kiedy to Międzynarodowa Federacja Samochodowa poinformowała o przyjęciu pod swoje skrzydła Formuły E. Autorem pomysłu stworzenia pierwszej w pełni elektrycznej serii wyścigowej jest były hiszpański europoseł, a obecnie przedsiębiorca, który w przeszłości prowadził m.in. własny zespół w serii GP2 – Alejandro Agag. Ustalono, że w pierwszym sezonie tej serii 20 zawodników, reprezentujących barwy 10 zespołów, będzie ścigać się na 10 różnych torach, wytyczonych na ulicach dużych miast na całym świecie.

Program wyścigów Formuły E był i na pewno pozostanie jeszcze przez dłuższy czas dość napięty. Głównie przez fakt, że tory wytyczane są w środku miast, organizatorzy zdecydowali się rozgrywać wszystkie sesje jednego dnia, na który wybrano sobotę. Rano odbywają się dwa 45-minutowe treningi, następnie w okolicach południa mamy 30-minutową sesję kwalifikacyjną, a po południu rozgrywany jest wyścig, który trwa zazwyczaj około godziny. Dodatkowo podczas kilku wybranych rund, między poszczególnymi sesjami, rywalizują ekipy z tak zwanych mistrzostw „Formula E School Series”, a więc kategorii dla studentów, którzy dzięki wsparciu swojego uniwersytetu również ścigają się różnymi elektrycznymi maszynami.

formula e racing car formula 1

Przez Formułę E w pierwszym sezonie przewinęło się 25 kierowców, z czego aż 20 miało w przeszłości kontakt z Formułą 1. Co ciekawe, własny zespół ma tutaj Sir Richard Branson, a współwłaścicielem innego w połowie mistrzostw został Leonardo di Caprio. O marce świadczą ludzie, a w przypadku nowo powstającej serii trudno o lepszą obsadę. Nazwiska Senna, Prost, Piquet czy Andretti w świecie motorsportu zna każdy. Znaczącą rolę na początkowym etapie tworzenia Formuły E odegrał też Jarno Trulli – Włoch, który w swojej karierze wziął udział w ponad 200 Grand Prix F1. Gdy zdecydował się na stworzenie własnego zespołu, zatrudniając się jako jeden z kierowców, od razu skusił do tego wielu swoich kolegów z F1.

Pierwszy samochód Formuły E, Spark-Renault SRT 01E, dysponował mocą 270KM, która podczas wyścigów dodatkowo była ograniczana do 200KM. Jego średnia prędkość wynosiła niewiele ponad 200 km/h. Formuła E generuje emocje: walki o pozycje oglądaliśmy w każdym wyścigu i nierzadko zdarzało się, że zwycięzca wyłaniał się dopiero przed samą metą. Raz na jakiś czas widywaliśmy także nieoczekiwane wypadki, które dodatkowo podsycały atmosferę. Podczas pierwszej rundy w Pekinie losy wyścigu rozstrzygnęły się dopiero na ostatnim zakręcie, kiedy dwaj liderzy, Nick Heidfeld i Nicolas Prost, zderzyli się ze sobą. Linię mety na pierwszym miejscu minął Lucas di Grassi.

Wszystko to sprawiło, że oglądalność Formuły E w pierwszym roku wyniosła 110 mln widzów, co
w porównaniu do 425 mln fanów Formuły 1 jest bardzo optymistycznym wynikiem.

Formuła E obecna jest na kanałach praktycznie w każdym kraju na świecie (w Polsce na kanale Motowizja) i wciąż podbija nowe rynki.

Formuła 1 przeżywa obecnie kryzys i wiele rzeczy wypadałoby w niej poprawić.

W kilku segmentach otwiera się więc furtka dla jej elektrycznego odpowiednika. Podstawowym problemem w królowej sportów są koszty – biletów na trybuny, licencji na organizowanie wyścigu przez dany tor, sponsoringu + naturalnie koszty prowadzenia zespołu. Oznacza to, że grono firm, które mogą zaangażować się w F1, jest bardzo wąskie. Podczas pierwszego sezonu w Formule E nikt nie skarżył się natomiast na problemy finansowe. Kolejnym aspektem jest otwartość na potrzeby fanów.

Formuła E poszła na tyle daleko, że wprowadzono nawet głosowanie „Fan Boost”.

Przed i w trakcie weekendu wyścigowego fani mogą głosować na kierowcę, który ich zdaniem powinien w trakcie wyścigu otrzymać możliwość dwukrotnego skorzystania z 40 koni mechanicznych, które mogą pomóc mu w zyskaniu pozycji. Na 15 minut przed startem poznajemy zawsze trójkę kierowców z najlepszymi wynikami, którym w wyścigu przysługiwać będzie to udogodnienie.

formula e carsracing formula 1
Czy Formuła E może wyprzedzić Formułę 1?

Z jednej strony mamy jedną z najbardziej popularnych dyscyplin na świecie, którą popularnością przebijają jedynie mundial i igrzyska olimpijskie… Dyscyplinę z 65-oma latami pięknej historii na karku i ogromnymi firmami, które są w nią zaangażowane. Jej wartość wyceniana jest na kilkanaście miliardów funtów, a w przeszłości niejednokrotnie zdarzało się, że specjalnie ze względu na Formułę 1 wstrzymywane były różne dyrektywy w Parlamencie Europejskim (np. zakaz promocji wyrobów tytoniowych na imprezach masowych). Po drugiej stronie stoi seria, która zaliczyła dopiero pierwszy pełny rok działalności, wybijając się na popularnym obecnie, ekologicznym trendzie, który uważany jest za przyszłość.

Jak na razie nie zanosi się, aby e-booki wyparły tradycyjne książki, więc i pozycja Formuły 1 wydaje się względnie bezpieczna.
 

Magazyn Motór

 

Tags: 1, e, elektryczna, f1, formula, przyszłość, wyścigi

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Formuła E to nowa Formuła 1? | Jakiś czas temu dobiegł końca pierwszy w historii sezon Formuły E – jedynej w pełni elektrycznej serii wyścigowej. Zanim seria ta została oficjalnie zainaugurowana, wiele osób podchodziło do niej bardzo sceptycznie i nie dawało jej szans na zaistnienie w świecie wyścigów. Jednak już w trakcie sezonu coraz więcej osób zaczęło zmieniać o niej zdanie, przez co „zielone wyścigi” mają dziś więcej fanów niż hejterów.

Tekst: Wojciech Paprota / Foto: materiały prasowe Virgin Mobile

Zacznijmy od samego początku, a więc roku 2012, kiedy to Międzynarodowa Federacja Samochodowa poinformowała o przyjęciu pod swoje skrzydła Formuły E. Autorem pomysłu stworzenia pierwszej w pełni elektrycznej serii wyścigowej jest były hiszpański europoseł, a obecnie przedsiębiorca, który w przeszłości prowadził m.in. własny zespół w serii GP2 – Alejandro Agag. Ustalono, że w pierwszym sezonie tej serii 20 zawodników, reprezentujących barwy 10 zespołów, będzie ścigać się na 10 różnych torach, wytyczonych na ulicach dużych miast na całym świecie.

Program wyścigów Formuły E był i na pewno pozostanie jeszcze przez dłuższy czas dość napięty. Głównie przez fakt, że tory wytyczane są w środku miast, organizatorzy zdecydowali się rozgrywać wszystkie sesje jednego dnia, na który wybrano sobotę. Rano odbywają się dwa 45-minutowe treningi, następnie w okolicach południa mamy 30-minutową sesję kwalifikacyjną, a po południu rozgrywany jest wyścig, który trwa zazwyczaj około godziny. Dodatkowo podczas kilku wybranych rund, między poszczególnymi sesjami, rywalizują ekipy z tak zwanych mistrzostw „Formula E School Series”, a więc kategorii dla studentów, którzy dzięki wsparciu swojego uniwersytetu również ścigają się różnymi elektrycznymi maszynami.

formula e racing car formula 1

Przez Formułę E w pierwszym sezonie przewinęło się 25 kierowców, z czego aż 20 miało w przeszłości kontakt z Formułą 1. Co ciekawe, własny zespół ma tutaj Sir Richard Branson, a współwłaścicielem innego w połowie mistrzostw został Leonardo di Caprio. O marce świadczą ludzie, a w przypadku nowo powstającej serii trudno o lepszą obsadę. Nazwiska Senna, Prost, Piquet czy Andretti w świecie motorsportu zna każdy. Znaczącą rolę na początkowym etapie tworzenia Formuły E odegrał też Jarno Trulli – Włoch, który w swojej karierze wziął udział w ponad 200 Grand Prix F1. Gdy zdecydował się na stworzenie własnego zespołu, zatrudniając się jako jeden z kierowców, od razu skusił do tego wielu swoich kolegów z F1.

Pierwszy samochód Formuły E, Spark-Renault SRT 01E, dysponował mocą 270KM, która podczas wyścigów dodatkowo była ograniczana do 200KM. Jego średnia prędkość wynosiła niewiele ponad 200 km/h. Formuła E generuje emocje: walki o pozycje oglądaliśmy w każdym wyścigu i nierzadko zdarzało się, że zwycięzca wyłaniał się dopiero przed samą metą. Raz na jakiś czas widywaliśmy także nieoczekiwane wypadki, które dodatkowo podsycały atmosferę. Podczas pierwszej rundy w Pekinie losy wyścigu rozstrzygnęły się dopiero na ostatnim zakręcie, kiedy dwaj liderzy, Nick Heidfeld i Nicolas Prost, zderzyli się ze sobą. Linię mety na pierwszym miejscu minął Lucas di Grassi.

Wszystko to sprawiło, że oglądalność Formuły E w pierwszym roku wyniosła 110 mln widzów, co
w porównaniu do 425 mln fanów Formuły 1 jest bardzo optymistycznym wynikiem.

Formuła E obecna jest na kanałach praktycznie w każdym kraju na świecie (w Polsce na kanale Motowizja) i wciąż podbija nowe rynki.

Formuła 1 przeżywa obecnie kryzys i wiele rzeczy wypadałoby w niej poprawić.

W kilku segmentach otwiera się więc furtka dla jej elektrycznego odpowiednika. Podstawowym problemem w królowej sportów są koszty – biletów na trybuny, licencji na organizowanie wyścigu przez dany tor, sponsoringu + naturalnie koszty prowadzenia zespołu. Oznacza to, że grono firm, które mogą zaangażować się w F1, jest bardzo wąskie. Podczas pierwszego sezonu w Formule E nikt nie skarżył się natomiast na problemy finansowe. Kolejnym aspektem jest otwartość na potrzeby fanów.

Formuła E poszła na tyle daleko, że wprowadzono nawet głosowanie „Fan Boost”.

Przed i w trakcie weekendu wyścigowego fani mogą głosować na kierowcę, który ich zdaniem powinien w trakcie wyścigu otrzymać możliwość dwukrotnego skorzystania z 40 koni mechanicznych, które mogą pomóc mu w zyskaniu pozycji. Na 15 minut przed startem poznajemy zawsze trójkę kierowców z najlepszymi wynikami, którym w wyścigu przysługiwać będzie to udogodnienie.

formula e carsracing formula 1
Czy Formuła E może wyprzedzić Formułę 1?

Z jednej strony mamy jedną z najbardziej popularnych dyscyplin na świecie, którą popularnością przebijają jedynie mundial i igrzyska olimpijskie… Dyscyplinę z 65-oma latami pięknej historii na karku i ogromnymi firmami, które są w nią zaangażowane. Jej wartość wyceniana jest na kilkanaście miliardów funtów, a w przeszłości niejednokrotnie zdarzało się, że specjalnie ze względu na Formułę 1 wstrzymywane były różne dyrektywy w Parlamencie Europejskim (np. zakaz promocji wyrobów tytoniowych na imprezach masowych). Po drugiej stronie stoi seria, która zaliczyła dopiero pierwszy pełny rok działalności, wybijając się na popularnym obecnie, ekologicznym trendzie, który uważany jest za przyszłość.

Jak na razie nie zanosi się, aby e-booki wyparły tradycyjne książki, więc i pozycja Formuły 1 wydaje się względnie bezpieczna.
 

Magazyn Motór

 

Tags: 1, e, elektryczna, f1, formula, przyszłość, wyścigi
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry