Ekologiczne samochody wyścigowe
Świat się zmienia, w wakacje Australię nawiedził śnieg, a motorsport ma stać się ekologiczny. Na żadne z tych zjawisk nie mamy realnego wpływu – zostaje się tylko nad nimi pochylić. My skupimy się nad tym drugim, bowiem za sprawą Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR, ekologiczne wyścigi zrobiły kolejny krok. O co chodzi? O pakiet elementów nadwozia, wykonany ze źródeł odnawialnych. Motorsportowe nowum mogliśmy zaobserwować podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Ekologiczne samochody wyścigowe | Elementy
Już rok temu dowiedzieliśmy się, że w sportowych modelach ze Stuttgartu boczne drzwi oraz tylne skrzydło są wykonane z mieszanki naturalnych włókien, pozyskanych głównie z surowców odnawialnych. Teraz, w wyżej wspomnianym aucie ekologiczne części obejmują też zderzaki, spoiler, pokrywę przednią i tylną czy dyfuzor. Porsche zapewnia, że zarówno masa, jak i sztywność ekologicznych elementów jest podobna do kompozytów z włókna węglowego. Z czego powstają takie części?
Ogromną rolę odgrywają włókna lnu, których adaptację rozpoczęto w 2016 roku, przy współpracy Porsche, Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa, jednego z instytutów Towarzystwa Fraunhofer oraz szwajcarskiej firmy Bcomp. Oprócz lnu – w przypadku drzwi – znajdziemy balsę, będącym bardzo lekkim drewnem. Materiał ten znamy, chociażby ze... spławików wędkarskich. Warstwowa struktura paneli powstaje z wykorzystaniem znanej metody ciśnieniowego formowania żywicy, stosowanej do produkcji elementów z włókna węglowego. Z kolei w przypadku tylnego skrzydła warstwy są impregnowane żywicą epoksydową, a następnie wypiekane w autoklawie.
Ekologiczne samochody wyścigowe | Kierunek
Czy stosowanie materiałów z odnawialnych źródeł energii to dobry krok? Z pewnością dużo lepszy niż przymusowa elektryfikacja pojazdów, która za sprawą ciężkich akumulatorów wpływa na widowisko – nie od dziś wiadomo, że ciężki samochód sportowy, to zły samochód. Oczywiście względy bezpieczeństwa (w przypadku gaszenia takich baterii podczas kolizji) też nie pozostają bez znaczenia. Porsche zapewnia, że ekologiczne, alternatywne tworzywa są równie bezpieczne, co ich odpowiedniki wykonane z innego materiału. Co będzie następnym, przyjaznym planecie krokiem?
Polub nas na Facebooku!
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Ekologiczne samochody wyścigowe
Świat się zmienia, w wakacje Australię nawiedził śnieg, a motorsport ma stać się ekologiczny. Na żadne z tych zjawisk nie mamy realnego wpływu – zostaje się tylko nad nimi pochylić. My skupimy się nad tym drugim, bowiem za sprawą Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR, ekologiczne wyścigi zrobiły kolejny krok. O co chodzi? O pakiet elementów nadwozia, wykonany ze źródeł odnawialnych. Motorsportowe nowum mogliśmy zaobserwować podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Ekologiczne samochody wyścigowe | Elementy
Już rok temu dowiedzieliśmy się, że w sportowych modelach ze Stuttgartu boczne drzwi oraz tylne skrzydło są wykonane z mieszanki naturalnych włókien, pozyskanych głównie z surowców odnawialnych. Teraz, w wyżej wspomnianym aucie ekologiczne części obejmują też zderzaki, spoiler, pokrywę przednią i tylną czy dyfuzor. Porsche zapewnia, że zarówno masa, jak i sztywność ekologicznych elementów jest podobna do kompozytów z włókna węglowego. Z czego powstają takie części?
Ogromną rolę odgrywają włókna lnu, których adaptację rozpoczęto w 2016 roku, przy współpracy Porsche, Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa, jednego z instytutów Towarzystwa Fraunhofer oraz szwajcarskiej firmy Bcomp. Oprócz lnu – w przypadku drzwi – znajdziemy balsę, będącym bardzo lekkim drewnem. Materiał ten znamy, chociażby ze... spławików wędkarskich. Warstwowa struktura paneli powstaje z wykorzystaniem znanej metody ciśnieniowego formowania żywicy, stosowanej do produkcji elementów z włókna węglowego. Z kolei w przypadku tylnego skrzydła warstwy są impregnowane żywicą epoksydową, a następnie wypiekane w autoklawie.
Ekologiczne samochody wyścigowe | Kierunek
Czy stosowanie materiałów z odnawialnych źródeł energii to dobry krok? Z pewnością dużo lepszy niż przymusowa elektryfikacja pojazdów, która za sprawą ciężkich akumulatorów wpływa na widowisko – nie od dziś wiadomo, że ciężki samochód sportowy, to zły samochód. Oczywiście względy bezpieczeństwa (w przypadku gaszenia takich baterii podczas kolizji) też nie pozostają bez znaczenia. Porsche zapewnia, że ekologiczne, alternatywne tworzywa są równie bezpieczne, co ich odpowiedniki wykonane z innego materiału. Co będzie następnym, przyjaznym planecie krokiem?