Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
24h Le Mans
Strona główna » 10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

Dwadzieścia cztery godziny nieustannej jazdy na czerwonym polu obrotomierza. Bez przerwy. Tysiące kilometrów, setki okrążeń i hektolitry paliwa. Tym w skrócie jest kultowy już wyścig Le Mans, wokół którego od 1923 roku zebrała się niezliczona lista imponujących historii. Poniżej dziesięć z nich.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » 10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

Dwadzieścia cztery godziny nieustannej jazdy na czerwonym polu obrotomierza. Bez przerwy. Tysiące kilometrów, setki okrążeń i hektolitry paliwa. Tym w skrócie jest kultowy już wyścig Le Mans, wokół którego od 1923 roku zebrała się niezliczona lista imponujących historii. Poniżej dziesięć z nich.

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » 10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

10 rzeczy, których nie wiesz o 24h Le Mans

Dwadzieścia cztery godziny nieustannej jazdy na czerwonym polu obrotomierza. Bez przerwy. Tysiące kilometrów, setki okrążeń i hektolitry paliwa. Tym w skrócie jest kultowy już wyścig Le Mans, wokół którego od 1923 roku zebrała się niezliczona lista imponujących historii. Poniżej dziesięć z nich.

Magazyn Motór

24h Le Mans

#1 Lewa ręka, która pomaga wygrywać

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w Porsche stacyjka znajduje się po lewej, a nie jak w przypadku większości aut – po prawej stronie? W przeszłości wyścig Le Mans zaczynał się od sprintu kierowców do samochodów. Końcowy rezultat zależał więc nie tylko od osiągów auta, ale również od tego, który z zawodników ruszy najszybciej.

Dzięki zmianie umiejscowienia stacyjki, wsiadający do samochodu mógł lewą ręką odpalić samochód a w tym samym czasie, prawą wrzucić przełożenie. Z powodów bezpieczeństwa od 1969 roku bieg nie jest już częścią wyścigu, jednak rozwiązanie przetrwało.

24h Le Mans | Porsche

Porsche 917/30 z 1973 roku oraz Porsche 919 Hybrid z 2018 roku | fot. Porsche Motorsport

#2 25 923 zmian biegów. W jednym samochodzie. Podczas jednego wyścigu.

Jeszcze na moment zostańmy przy Porsche. Do producenta należy kolejne spektakularne osiągnięcie. Podczas wyścigu w 2015 roku, kierowcy prowadzący Porsche 919 Hybrid LMP1 zmieniali biegi aż 25 923 razy. Jest to niekwestionowany rekord w tej materii, a sam wyczyn można nazwać koszmarem inżynierów, którzy nad tą skrzynią pracowali.

#3 Peugeot najszybszym autem w historii!

W wyścigu 24h Le Mans startowało wiele samochodów, między innymi Porsche, Audi, Bentley, BMW, Aston Martin oraz Mercedes. Niewątpliwie każde z nich zapisało się na kartach historii, ale to nie do nich należy najwyższa osiągnięta prędkość na Circuit de la Sarthe. Rekordzistą jest Peugeot WM P88. W 1988 roku osiągnął on 407 km/h i do dziś ten wynik nie został pobity.

Peugeot już od 2012 roku nie startuje w Le Mans. Przez 3 lata nie udało się im powtórzyć zwycięstwa z 2009 roku a jak nie trudno się domyślić, start w takiej imprezie to ogromne koszty.

#4 Ponad 23 godziny wyścigu bez przerwy.

Współczesne przepisy nie pozwalają, aby jeden kierowca zasiadał za kółkiem dłużej niż 10 godzin. Jednak w 1950 roku takie obostrzenia nie obowiązywały. Właśnie wtedy Jean-Louis Rosier przejechał 23 godziny i 15 minut z całego wyścigu. Zatrzymał się tylko raz, żeby coś zjeść i skorzystać z toalety. W tym czasie samochód prowadził jego syn Louis Rosier, który zdążył przejechać zaledwie dwa okrążenia. Rodzinny duet zwyciężył wtedy w wyścigu 24h Le Mans.

24h Le Mans | Ferrari 275P

Dwukrotny zwycięzca Le Mans, Ferrari 275P (1963, 1964) | fot. Ferrari Media

#5 Najbardziej tragiczny wypadek w historii motorsportu

Podczas edycji w 1955 roku Brytyjczyk Mike Hawthorn gwałtownie hamując postanowił zjechać do boksu, aby zatankować. Jadący za nim Lance Macklin, by uniknąć kolizji, wykonał gwałtowny manewr w lewo. Nie zauważył jednak, że jechały za nim dwa rozpędzone Mercedesy 300 SLR. Jeden z nich uderzył w Macklina z prędkością ponad 200 km/h. Części z rozbitego auta zraniły 120 osób i spowodowały śmierć 80 widzów.

Konsekwencje tego wydarzenia odczuwamy do dziś. W Niemczech i Szwajcarii zakazano organizacji wyścigów. Ten drugi kraj utrzymuje go do dziś, wyjątkiem była jedynie runda Formuły E w Bernie. Natomiast producent pechowego auta, Mercedes, na 33 lata wycofał się ze wszystkich sportów motorowych.

#6 W 1931 roku wyścig ukończyło tylko 6 zespołów

Jest to rekord jeżeli chodzi o tę serię wyścigów. Do edycji w 1931 roku przystąpiło 26 ekip. Wygrał zespół Lorda Howe’a jadący Alfą Romeo 4C 2300 LM. Po drugiej stronie mamy rok 2017, w którym na 60 zespołów wyścig ukończyło 48 a triumfem cieszył się zespół Porsche LMP Team jadący Porsche 919 Hybrid.

#7 Francuz Henri Pescarolo wystartował w wyścigu aż 33 razy!

Na 33 podjęte próby, cztery występy w Le Mans skończyły się zwycięstwem. Obok startów w Le Mans, Francuz jeździł także w F1 i startował w Rajdzie Paryż-Dakar.

Henri Pescarolo złotymi zgłoskami zapisał się na kartach francuskiej motoryzacji. Jego miłość do sportów motorowych była tak ogromna, że gdy w 1969 roku uległ wypadkowi i nie mógł startować, komentował Le Mans ze szpitalnego łóżka. W 2000 roku założył swój zespół Pescarolo Sport, który występował w Le Mans do 2013 roku.

24h Le Mans | Audi 2010

Po najszybszym wyścigu w historii Le Mans (2010). Audi zajęło wówczas całe podium | fot. Audi Motorsport

#8 5410.713 km czyli 397 okrążeń. Jest to najdłuższy dystans w historii wyścigu.

Pokonano go w Audi R15+ TDI w 2010 roku. Co ciekawe, nie jest to jedyny rekord jaki Audi dzierży w tym wyścigu. Podczas wyścigu w 2015 Audi R18 e-tron quattro wykręciło natomiast najszybszy czas okrążenia (3:17.475) Circuit de la Sarthe. Sam producent zajmuje drugie miejsce jeżeli chodzi o liczbę zwycięstw. Mając ich 13 uplasowali się za (póki co) bezkonkurencyjnym Porsche.

#9 Najstarszy kierowca na podium miał 68 lat!

W 2013 roku zawodnik z Republiki Południowej Afryki, Jack Gerber stanął na najniższym stopniu podium w kategorii LMGTE-Am. Równie mocno co wiek szokuje fakt, że był to jego debiut w tym wyścigu. W ogólnej klasyfikacji zakończył 24h Le Mans na 27 miejscu. Prowadził Ferrari 458 Italia GT2.

Najmłodszym kierowcą który ukończył wyścig w top 3 był Ricardo Rodriguez. Meksykanin zajął drugie miejsce podczas edycji w 1960 roku.

#10 Tom Kristensen wygrał wyścig 6 razy z rzędu.

Jednak to nie wszystko, co na koncie ma Mr Le Mans. Jego starty podsumowuje 14 pozycji na podium, z czego 9 to zwycięstwa (5 razy z zespołem Audi). Sam kierowca poza Le Mans był mistrzem niemieckiej Formuły 3 w 1991, japońskiej Formuły 3 w 1993 a w serii DTM w latach 2005 i 2006 zajął 3 miejsce.

Tags: 24h le mans, audi, ciekawostki le mans, endurance, ferrari, le mans, mercedes, porsche, WEC, wyścig długodystansowy, wyścig le mans

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

24h Le Mans

#1 Lewa ręka, która pomaga wygrywać

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w Porsche stacyjka znajduje się po lewej, a nie jak w przypadku większości aut – po prawej stronie? W przeszłości wyścig Le Mans zaczynał się od sprintu kierowców do samochodów. Końcowy rezultat zależał więc nie tylko od osiągów auta, ale również od tego, który z zawodników ruszy najszybciej.

Dzięki zmianie umiejscowienia stacyjki, wsiadający do samochodu mógł lewą ręką odpalić samochód a w tym samym czasie, prawą wrzucić przełożenie. Z powodów bezpieczeństwa od 1969 roku bieg nie jest już częścią wyścigu, jednak rozwiązanie przetrwało.

24h Le Mans | Porsche

Porsche 917/30 z 1973 roku oraz Porsche 919 Hybrid z 2018 roku | fot. Porsche Motorsport

#2 25 923 zmian biegów. W jednym samochodzie. Podczas jednego wyścigu.

Jeszcze na moment zostańmy przy Porsche. Do producenta należy kolejne spektakularne osiągnięcie. Podczas wyścigu w 2015 roku, kierowcy prowadzący Porsche 919 Hybrid LMP1 zmieniali biegi aż 25 923 razy. Jest to niekwestionowany rekord w tej materii, a sam wyczyn można nazwać koszmarem inżynierów, którzy nad tą skrzynią pracowali.

#3 Peugeot najszybszym autem w historii!

W wyścigu 24h Le Mans startowało wiele samochodów, między innymi Porsche, Audi, Bentley, BMW, Aston Martin oraz Mercedes. Niewątpliwie każde z nich zapisało się na kartach historii, ale to nie do nich należy najwyższa osiągnięta prędkość na Circuit de la Sarthe. Rekordzistą jest Peugeot WM P88. W 1988 roku osiągnął on 407 km/h i do dziś ten wynik nie został pobity.

Peugeot już od 2012 roku nie startuje w Le Mans. Przez 3 lata nie udało się im powtórzyć zwycięstwa z 2009 roku a jak nie trudno się domyślić, start w takiej imprezie to ogromne koszty.

#4 Ponad 23 godziny wyścigu bez przerwy.

Współczesne przepisy nie pozwalają, aby jeden kierowca zasiadał za kółkiem dłużej niż 10 godzin. Jednak w 1950 roku takie obostrzenia nie obowiązywały. Właśnie wtedy Jean-Louis Rosier przejechał 23 godziny i 15 minut z całego wyścigu. Zatrzymał się tylko raz, żeby coś zjeść i skorzystać z toalety. W tym czasie samochód prowadził jego syn Louis Rosier, który zdążył przejechać zaledwie dwa okrążenia. Rodzinny duet zwyciężył wtedy w wyścigu 24h Le Mans.

24h Le Mans | Ferrari 275P

Dwukrotny zwycięzca Le Mans, Ferrari 275P (1963, 1964) | fot. Ferrari Media

#5 Najbardziej tragiczny wypadek w historii motorsportu

Podczas edycji w 1955 roku Brytyjczyk Mike Hawthorn gwałtownie hamując postanowił zjechać do boksu, aby zatankować. Jadący za nim Lance Macklin, by uniknąć kolizji, wykonał gwałtowny manewr w lewo. Nie zauważył jednak, że jechały za nim dwa rozpędzone Mercedesy 300 SLR. Jeden z nich uderzył w Macklina z prędkością ponad 200 km/h. Części z rozbitego auta zraniły 120 osób i spowodowały śmierć 80 widzów.

Konsekwencje tego wydarzenia odczuwamy do dziś. W Niemczech i Szwajcarii zakazano organizacji wyścigów. Ten drugi kraj utrzymuje go do dziś, wyjątkiem była jedynie runda Formuły E w Bernie. Natomiast producent pechowego auta, Mercedes, na 33 lata wycofał się ze wszystkich sportów motorowych.

#6 W 1931 roku wyścig ukończyło tylko 6 zespołów

Jest to rekord jeżeli chodzi o tę serię wyścigów. Do edycji w 1931 roku przystąpiło 26 ekip. Wygrał zespół Lorda Howe’a jadący Alfą Romeo 4C 2300 LM. Po drugiej stronie mamy rok 2017, w którym na 60 zespołów wyścig ukończyło 48 a triumfem cieszył się zespół Porsche LMP Team jadący Porsche 919 Hybrid.

#7 Francuz Henri Pescarolo wystartował w wyścigu aż 33 razy!

Na 33 podjęte próby, cztery występy w Le Mans skończyły się zwycięstwem. Obok startów w Le Mans, Francuz jeździł także w F1 i startował w Rajdzie Paryż-Dakar.

Henri Pescarolo złotymi zgłoskami zapisał się na kartach francuskiej motoryzacji. Jego miłość do sportów motorowych była tak ogromna, że gdy w 1969 roku uległ wypadkowi i nie mógł startować, komentował Le Mans ze szpitalnego łóżka. W 2000 roku założył swój zespół Pescarolo Sport, który występował w Le Mans do 2013 roku.

24h Le Mans | Audi 2010

Po najszybszym wyścigu w historii Le Mans (2010). Audi zajęło wówczas całe podium | fot. Audi Motorsport

#8 5410.713 km czyli 397 okrążeń. Jest to najdłuższy dystans w historii wyścigu.

Pokonano go w Audi R15+ TDI w 2010 roku. Co ciekawe, nie jest to jedyny rekord jaki Audi dzierży w tym wyścigu. Podczas wyścigu w 2015 Audi R18 e-tron quattro wykręciło natomiast najszybszy czas okrążenia (3:17.475) Circuit de la Sarthe. Sam producent zajmuje drugie miejsce jeżeli chodzi o liczbę zwycięstw. Mając ich 13 uplasowali się za (póki co) bezkonkurencyjnym Porsche.

#9 Najstarszy kierowca na podium miał 68 lat!

W 2013 roku zawodnik z Republiki Południowej Afryki, Jack Gerber stanął na najniższym stopniu podium w kategorii LMGTE-Am. Równie mocno co wiek szokuje fakt, że był to jego debiut w tym wyścigu. W ogólnej klasyfikacji zakończył 24h Le Mans na 27 miejscu. Prowadził Ferrari 458 Italia GT2.

Najmłodszym kierowcą który ukończył wyścig w top 3 był Ricardo Rodriguez. Meksykanin zajął drugie miejsce podczas edycji w 1960 roku.

#10 Tom Kristensen wygrał wyścig 6 razy z rzędu.

Jednak to nie wszystko, co na koncie ma Mr Le Mans. Jego starty podsumowuje 14 pozycji na podium, z czego 9 to zwycięstwa (5 razy z zespołem Audi). Sam kierowca poza Le Mans był mistrzem niemieckiej Formuły 3 w 1991, japońskiej Formuły 3 w 1993 a w serii DTM w latach 2005 i 2006 zajął 3 miejsce.

Tags: 24h le mans, audi, ciekawostki le mans, endurance, ferrari, le mans, mercedes, porsche, WEC, wyścig długodystansowy, wyścig le mans

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry