Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Magazyn Motór

F1 a F2 | Dominacja Alfy Romeo

Lata 1950 i 1951 upłynęły w F1 pod znakiem absolutnej dominacji Alfy Romeo. Model 158 zwany Alfettą i napędzany bardzo mocnym, 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wziął udział (z 7 rozegranych w sezonie). W tamtych czasach powszechne było opuszczanie Indy 500 przez ekipy z Europy, którym nie opłacało się podróżować za ocean. Najgroźniejsi rywale zazwyczaj także nie startowali, dlatego nie wpływało to raczej na najważniejsze rozstrzygnięcia. W 1951 ulepszona Alfa Romeo 159 była nadal szybka, ale Ferrari odrobiło część strat. Alfetta wygrała 4 wyścigi z 8, z kolei Ferrari 375 zwyciężyło w trzech. Tradycyjnie najwięksi opuścili Indy 500.

F1 a F2 Alfa Romeo

F1 a F2 | To jest już koniec…

Nadszedł rok 1952, który wywrócił wszystko do góry nogami. Alfa Romeo nie miała funduszy na budowę nowego bolidu, a model 158/159 stawał się coraz bardziej przestarzały z uwagi na brak dalszego potencjału rozwoju silnika. Niedługo później podjęto decyzję o całkowitym wycofaniu się z Formuły 1. Sprawiło to, że władze serii stanęły przed ogromnym problemem co dalej? Okazało się bowiem, że tylko Ferrari jest chętne do startów i ma gotowy samochód spełniający wymagania F1 (de facto chodziło o 3-litrowy turbodoładowany silnik, z którym słabsze jednostki napędowe nie mogły skutecznie rywalizować mimo spełniania regulaminu).

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Pozostali albo chcieli wstrzymać się na jakiś czas, żeby dopracować samochody (i przede wszystkim silniki) albo definitywnie odeszli. Warto podkreślić, że w tamtych czasach dużo większą popularnością wśród firm motoryzacyjnych cieszyła się F2 z uwagi na niższe koszty. W tej sytuacji, aby uratować serię, organizatorzy zmienili regulamin tak, żeby spełniały go bolidy Formuły 2 – wprowadzono 2-litrowe silniki bez doładowania. Pomysł się udał i przyciągnęło to nowe ekipy takie, jak Cisitalia, Frazer-Nash (ta sama firma, która w czasie wojny produkowała wieżyczki do bombowców), czy Cooper (który później zdobywał mistrzowskie tytuły). Kilka mniejszych ekip wystawiało te same konstrukcje, co rok wcześniej i – podobnie jak rok wcześniej – nie liczyły się w walce o najwyższe lokaty.

Zwycięski koń

Na tym wszystkim skorzystało Ferrari, które dysponując rozwijanym od pewnego czasu modelem 500 F2, nie miało właściwie żadnych konkurentów. Dość powiedzieć, że Alberto Ascari w drodze po swój pierwszy tytuł wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wystartował – opuścił Indy 500 oraz GP Szwajcarii, w którym triumfował Piero Taruffi w tym samym samochodzie. W drugim roku „równości” F1 i F2 także wygrało Ferrari, ale po trudniejszej walce. Ascari zwyciężył w 5 wyścigach z 8, w jakich wziął udział, kolejne 2 wygrali inni kierowcy Ferrari i tradycyjnie już opuścili oni rundę w USA. Ich absolutną dominację przełamał tylko Juan Manuel Fangio, wygrywając we Włoszech za kierownicą Maserati.

Rok 1954 przyniósł kolejne zmiany – zdecydowano się powrócić do regulacji Formuły 1 po tym, jak producenci stworzyli bolidy z nowymi 2,5-litrowymi silnikami bez doładowania. W stawce pojawiły się m in. Maserati i Mercedes, które miały zdominować rywalizację na kolejne lata. Zwycięstwa Mercedesów W196, Maserati 250F i zbudowanego według nowych regulacji Ferrari D50 przełamały – ponoć rewolucyjne – konstrukcje z silnikami z tyłu, z kolei bezkonkurencyjne dotychczas Ferrari 500 F2 brały udział już tylko w pojedynczych wyścigach, nie licząc się w walce o nic.

f1 a f2

Ostatnio Jean Todt przyznał, że być może stworzenie z F1 czegoś na wzór „Superformuły 2” będzie konieczne dla uratowania królowej sportów motorowych. Jeżeli tak się stanie, to niewykluczone, że znów zobaczymy podobną rewolucję. Trzeba jednak przyznać, że teraz – w czasach gigantycznych różnic budżetowych oraz metodycznie realizowanych strategii sportowych i politycznych jest to dużo mniej prawdopodobne. Wydaje się, że najwięksi mają teraz znacznie ułatwione przetrwanie każdej rewolucji. Jak będzie, czas pokaże.

Zajrzyj na Facebook’a Ze Świata F1

Tags: alfa romeo, f1, f1 a f1, ferrari, FIA, motorsport

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

F1 a F2 | Dominacja Alfy Romeo

Lata 1950 i 1951 upłynęły w F1 pod znakiem absolutnej dominacji Alfy Romeo. Model 158 zwany Alfettą i napędzany bardzo mocnym, 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wziął udział (z 7 rozegranych w sezonie). W tamtych czasach powszechne było opuszczanie Indy 500 przez ekipy z Europy, którym nie opłacało się podróżować za ocean. Najgroźniejsi rywale zazwyczaj także nie startowali, dlatego nie wpływało to raczej na najważniejsze rozstrzygnięcia. W 1951 ulepszona Alfa Romeo 159 była nadal szybka, ale Ferrari odrobiło część strat. Alfetta wygrała 4 wyścigi z 8, z kolei Ferrari 375 zwyciężyło w trzech. Tradycyjnie najwięksi opuścili Indy 500.

F1 a F2 Alfa Romeo

F1 a F2 | To jest już koniec…

Nadszedł rok 1952, który wywrócił wszystko do góry nogami. Alfa Romeo nie miała funduszy na budowę nowego bolidu, a model 158/159 stawał się coraz bardziej przestarzały z uwagi na brak dalszego potencjału rozwoju silnika. Niedługo później podjęto decyzję o całkowitym wycofaniu się z Formuły 1. Sprawiło to, że władze serii stanęły przed ogromnym problemem co dalej? Okazało się bowiem, że tylko Ferrari jest chętne do startów i ma gotowy samochód spełniający wymagania F1 (de facto chodziło o 3-litrowy turbodoładowany silnik, z którym słabsze jednostki napędowe nie mogły skutecznie rywalizować mimo spełniania regulaminu).

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Pozostali albo chcieli wstrzymać się na jakiś czas, żeby dopracować samochody (i przede wszystkim silniki) albo definitywnie odeszli. Warto podkreślić, że w tamtych czasach dużo większą popularnością wśród firm motoryzacyjnych cieszyła się F2 z uwagi na niższe koszty. W tej sytuacji, aby uratować serię, organizatorzy zmienili regulamin tak, żeby spełniały go bolidy Formuły 2 – wprowadzono 2-litrowe silniki bez doładowania. Pomysł się udał i przyciągnęło to nowe ekipy takie, jak Cisitalia, Frazer-Nash (ta sama firma, która w czasie wojny produkowała wieżyczki do bombowców), czy Cooper (który później zdobywał mistrzowskie tytuły). Kilka mniejszych ekip wystawiało te same konstrukcje, co rok wcześniej i – podobnie jak rok wcześniej – nie liczyły się w walce o najwyższe lokaty.

Zwycięski koń

Na tym wszystkim skorzystało Ferrari, które dysponując rozwijanym od pewnego czasu modelem 500 F2, nie miało właściwie żadnych konkurentów. Dość powiedzieć, że Alberto Ascari w drodze po swój pierwszy tytuł wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wystartował – opuścił Indy 500 oraz GP Szwajcarii, w którym triumfował Piero Taruffi w tym samym samochodzie. W drugim roku „równości” F1 i F2 także wygrało Ferrari, ale po trudniejszej walce. Ascari zwyciężył w 5 wyścigach z 8, w jakich wziął udział, kolejne 2 wygrali inni kierowcy Ferrari i tradycyjnie już opuścili oni rundę w USA. Ich absolutną dominację przełamał tylko Juan Manuel Fangio, wygrywając we Włoszech za kierownicą Maserati.

Rok 1954 przyniósł kolejne zmiany – zdecydowano się powrócić do regulacji Formuły 1 po tym, jak producenci stworzyli bolidy z nowymi 2,5-litrowymi silnikami bez doładowania. W stawce pojawiły się m in. Maserati i Mercedes, które miały zdominować rywalizację na kolejne lata. Zwycięstwa Mercedesów W196, Maserati 250F i zbudowanego według nowych regulacji Ferrari D50 przełamały – ponoć rewolucyjne – konstrukcje z silnikami z tyłu, z kolei bezkonkurencyjne dotychczas Ferrari 500 F2 brały udział już tylko w pojedynczych wyścigach, nie licząc się w walce o nic.

f1 a f2

Ostatnio Jean Todt przyznał, że być może stworzenie z F1 czegoś na wzór „Superformuły 2” będzie konieczne dla uratowania królowej sportów motorowych. Jeżeli tak się stanie, to niewykluczone, że znów zobaczymy podobną rewolucję. Trzeba jednak przyznać, że teraz – w czasach gigantycznych różnic budżetowych oraz metodycznie realizowanych strategii sportowych i politycznych jest to dużo mniej prawdopodobne. Wydaje się, że najwięksi mają teraz znacznie ułatwione przetrwanie każdej rewolucji. Jak będzie, czas pokaże.

Zajrzyj na Facebook’a Ze Świata F1

Tags: alfa romeo, f1, f1 a f1, ferrari, FIA, motorsport

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry