Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Tuż po II wojnie światowej powrócono do organizowania wyścigów Grand Prix. Niedługo później sformalizowano zasady dotyczące samochodów i silników, tworząc jednolitą formułę podzieloną na kategorię wyższą (Formuła A z mocniejszymi silnikami) i niższą (tańsza i bardziej atrakcyjna dla producentów Formuła B ze słabszymi jednostkami). Od roku 1950 spełniające te standardy konstrukcje mogły rywalizować w ramach nowopowstałych Mistrzostw Świata Formuły 1 oraz Formuły 2.

Magazyn Motór

F1 a F2 | Dominacja Alfy Romeo

Lata 1950 i 1951 upłynęły w F1 pod znakiem absolutnej dominacji Alfy Romeo. Model 158 zwany Alfettą i napędzany bardzo mocnym, 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wziął udział (z 7 rozegranych w sezonie). W tamtych czasach powszechne było opuszczanie Indy 500 przez ekipy z Europy, którym nie opłacało się podróżować za ocean. Najgroźniejsi rywale zazwyczaj także nie startowali, dlatego nie wpływało to raczej na najważniejsze rozstrzygnięcia. W 1951 ulepszona Alfa Romeo 159 była nadal szybka, ale Ferrari odrobiło część strat. Alfetta wygrała 4 wyścigi z 8, z kolei Ferrari 375 zwyciężyło w trzech. Tradycyjnie najwięksi opuścili Indy 500.

F1 a F2 Alfa Romeo

F1 a F2 | To jest już koniec…

Nadszedł rok 1952, który wywrócił wszystko do góry nogami. Alfa Romeo nie miała funduszy na budowę nowego bolidu, a model 158/159 stawał się coraz bardziej przestarzały z uwagi na brak dalszego potencjału rozwoju silnika. Niedługo później podjęto decyzję o całkowitym wycofaniu się z Formuły 1. Sprawiło to, że władze serii stanęły przed ogromnym problemem co dalej? Okazało się bowiem, że tylko Ferrari jest chętne do startów i ma gotowy samochód spełniający wymagania F1 (de facto chodziło o 3-litrowy turbodoładowany silnik, z którym słabsze jednostki napędowe nie mogły skutecznie rywalizować mimo spełniania regulaminu).

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Pozostali albo chcieli wstrzymać się na jakiś czas, żeby dopracować samochody (i przede wszystkim silniki) albo definitywnie odeszli. Warto podkreślić, że w tamtych czasach dużo większą popularnością wśród firm motoryzacyjnych cieszyła się F2 z uwagi na niższe koszty. W tej sytuacji, aby uratować serię, organizatorzy zmienili regulamin tak, żeby spełniały go bolidy Formuły 2 – wprowadzono 2-litrowe silniki bez doładowania. Pomysł się udał i przyciągnęło to nowe ekipy takie, jak Cisitalia, Frazer-Nash (ta sama firma, która w czasie wojny produkowała wieżyczki do bombowców), czy Cooper (który później zdobywał mistrzowskie tytuły). Kilka mniejszych ekip wystawiało te same konstrukcje, co rok wcześniej i – podobnie jak rok wcześniej – nie liczyły się w walce o najwyższe lokaty.

Zwycięski koń

Na tym wszystkim skorzystało Ferrari, które dysponując rozwijanym od pewnego czasu modelem 500 F2, nie miało właściwie żadnych konkurentów. Dość powiedzieć, że Alberto Ascari w drodze po swój pierwszy tytuł wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wystartował – opuścił Indy 500 oraz GP Szwajcarii, w którym triumfował Piero Taruffi w tym samym samochodzie. W drugim roku „równości” F1 i F2 także wygrało Ferrari, ale po trudniejszej walce. Ascari zwyciężył w 5 wyścigach z 8, w jakich wziął udział, kolejne 2 wygrali inni kierowcy Ferrari i tradycyjnie już opuścili oni rundę w USA. Ich absolutną dominację przełamał tylko Juan Manuel Fangio, wygrywając we Włoszech za kierownicą Maserati.

Rok 1954 przyniósł kolejne zmiany – zdecydowano się powrócić do regulacji Formuły 1 po tym, jak producenci stworzyli bolidy z nowymi 2,5-litrowymi silnikami bez doładowania. W stawce pojawiły się m in. Maserati i Mercedes, które miały zdominować rywalizację na kolejne lata. Zwycięstwa Mercedesów W196, Maserati 250F i zbudowanego według nowych regulacji Ferrari D50 przełamały – ponoć rewolucyjne – konstrukcje z silnikami z tyłu, z kolei bezkonkurencyjne dotychczas Ferrari 500 F2 brały udział już tylko w pojedynczych wyścigach, nie licząc się w walce o nic.

f1 a f2

Ostatnio Jean Todt przyznał, że być może stworzenie z F1 czegoś na wzór „Superformuły 2” będzie konieczne dla uratowania królowej sportów motorowych. Jeżeli tak się stanie, to niewykluczone, że znów zobaczymy podobną rewolucję. Trzeba jednak przyznać, że teraz – w czasach gigantycznych różnic budżetowych oraz metodycznie realizowanych strategii sportowych i politycznych jest to dużo mniej prawdopodobne. Wydaje się, że najwięksi mają teraz znacznie ułatwione przetrwanie każdej rewolucji. Jak będzie, czas pokaże.

Zajrzyj na Facebook’a Ze Świata F1

Tags: alfa romeo, f1, f1 a f1, ferrari, FIA, motorsport

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

F1 a F2 | Dominacja Alfy Romeo

Lata 1950 i 1951 upłynęły w F1 pod znakiem absolutnej dominacji Alfy Romeo. Model 158 zwany Alfettą i napędzany bardzo mocnym, 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wziął udział (z 7 rozegranych w sezonie). W tamtych czasach powszechne było opuszczanie Indy 500 przez ekipy z Europy, którym nie opłacało się podróżować za ocean. Najgroźniejsi rywale zazwyczaj także nie startowali, dlatego nie wpływało to raczej na najważniejsze rozstrzygnięcia. W 1951 ulepszona Alfa Romeo 159 była nadal szybka, ale Ferrari odrobiło część strat. Alfetta wygrała 4 wyścigi z 8, z kolei Ferrari 375 zwyciężyło w trzech. Tradycyjnie najwięksi opuścili Indy 500.

F1 a F2 Alfa Romeo

F1 a F2 | To jest już koniec…

Nadszedł rok 1952, który wywrócił wszystko do góry nogami. Alfa Romeo nie miała funduszy na budowę nowego bolidu, a model 158/159 stawał się coraz bardziej przestarzały z uwagi na brak dalszego potencjału rozwoju silnika. Niedługo później podjęto decyzję o całkowitym wycofaniu się z Formuły 1. Sprawiło to, że władze serii stanęły przed ogromnym problemem co dalej? Okazało się bowiem, że tylko Ferrari jest chętne do startów i ma gotowy samochód spełniający wymagania F1 (de facto chodziło o 3-litrowy turbodoładowany silnik, z którym słabsze jednostki napędowe nie mogły skutecznie rywalizować mimo spełniania regulaminu).

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Pozostali albo chcieli wstrzymać się na jakiś czas, żeby dopracować samochody (i przede wszystkim silniki) albo definitywnie odeszli. Warto podkreślić, że w tamtych czasach dużo większą popularnością wśród firm motoryzacyjnych cieszyła się F2 z uwagi na niższe koszty. W tej sytuacji, aby uratować serię, organizatorzy zmienili regulamin tak, żeby spełniały go bolidy Formuły 2 – wprowadzono 2-litrowe silniki bez doładowania. Pomysł się udał i przyciągnęło to nowe ekipy takie, jak Cisitalia, Frazer-Nash (ta sama firma, która w czasie wojny produkowała wieżyczki do bombowców), czy Cooper (który później zdobywał mistrzowskie tytuły). Kilka mniejszych ekip wystawiało te same konstrukcje, co rok wcześniej i – podobnie jak rok wcześniej – nie liczyły się w walce o najwyższe lokaty.

Zwycięski koń

Na tym wszystkim skorzystało Ferrari, które dysponując rozwijanym od pewnego czasu modelem 500 F2, nie miało właściwie żadnych konkurentów. Dość powiedzieć, że Alberto Ascari w drodze po swój pierwszy tytuł wygrał wszystkie 6 wyścigów, w jakich wystartował – opuścił Indy 500 oraz GP Szwajcarii, w którym triumfował Piero Taruffi w tym samym samochodzie. W drugim roku „równości” F1 i F2 także wygrało Ferrari, ale po trudniejszej walce. Ascari zwyciężył w 5 wyścigach z 8, w jakich wziął udział, kolejne 2 wygrali inni kierowcy Ferrari i tradycyjnie już opuścili oni rundę w USA. Ich absolutną dominację przełamał tylko Juan Manuel Fangio, wygrywając we Włoszech za kierownicą Maserati.

Rok 1954 przyniósł kolejne zmiany – zdecydowano się powrócić do regulacji Formuły 1 po tym, jak producenci stworzyli bolidy z nowymi 2,5-litrowymi silnikami bez doładowania. W stawce pojawiły się m in. Maserati i Mercedes, które miały zdominować rywalizację na kolejne lata. Zwycięstwa Mercedesów W196, Maserati 250F i zbudowanego według nowych regulacji Ferrari D50 przełamały – ponoć rewolucyjne – konstrukcje z silnikami z tyłu, z kolei bezkonkurencyjne dotychczas Ferrari 500 F2 brały udział już tylko w pojedynczych wyścigach, nie licząc się w walce o nic.

f1 a f2

Ostatnio Jean Todt przyznał, że być może stworzenie z F1 czegoś na wzór „Superformuły 2” będzie konieczne dla uratowania królowej sportów motorowych. Jeżeli tak się stanie, to niewykluczone, że znów zobaczymy podobną rewolucję. Trzeba jednak przyznać, że teraz – w czasach gigantycznych różnic budżetowych oraz metodycznie realizowanych strategii sportowych i politycznych jest to dużo mniej prawdopodobne. Wydaje się, że najwięksi mają teraz znacznie ułatwione przetrwanie każdej rewolucji. Jak będzie, czas pokaże.

Zajrzyj na Facebook’a Ze Świata F1

Tags: alfa romeo, f1, f1 a f1, ferrari, FIA, motorsport

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry