Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
WFM M06 full
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Sebastian Mądrachowski

WFM M06 | klasyki

Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM M06, postaram się, żebyście już zawsze pisali „pietruszka” wielką literą. Dlaczego? Bo WFM-ka jest świetnym przykładem rywalizacji o nic, wkładania wysiłku ze świadomością, że efekty będą mizerne. Są rzeczy nie warte walki, a i tak czasem damy się za nie pokroić. Zaraz konkrety, najpierw Pietruszka.

Tekst: Sebastian Mądrachowski,  Foto: Artur Woszak

Walka o złote kalesony, spór o Pietruszkę – słowa, które na stałe zagościły w naszym słowniku. Nie do końca wiadomo, o co chodzi, ale skoro tak się mówi, to mówimy i my. Pietruszka to wyspa, a właściwie kawałek skały, położony pomiędzy Gibraltarem a Marokiem. Jest praktycznie bezludny, z rzadka odwiedzany przez pasterzy i stada kóz. Dwunastego lipca 2002 roku, hiszpańską wtedy Pietruszkę, najechali marokańscy żołnierze. Sześć dni później hiszpańska inkwizy… hiszpańscy komandosi wyspę odbili.

Afera straszna, w mediację włączyła się Unia Europejska, Liga Arabska, Stany Zjednoczone i grenlandzcy Eskimosi.

Do dziś nikt nie wie po co.

WFM M06 | Pomysł, wdrożenie, co poszło nie tak..

Jak to ma się do WFM-ki? Konstrukcja WFM M06 to następca motocykla SHL. Pierwszy projekt WFM-ki M06 powstał w 1952 roku. Dwa lata zajęło wdrożenie go do seryjnej produkcji i te dwa lata inżynierowie Warszawskiej Fabryki Motocykli poświęcili na wykastrowanie prototypu ze wszystkich ulepszeń

Był nowy silnik – do produkcji wszedł lekko zmodyfikowany stary motor. Było progresywne zawieszenie, ale seryjnie M06 wyszła z teleskopowym amortyzatorem pamiętającym czasy SHL-ki.

Wiemy, że nie da się cofać do przodu, ale tym od WFM M06 prawie się udało.

Konkurencja ze świdnicką WSK

No i wreszcie wisienka na torcie: WFM-ka to bliźniak świdnickiej WSK-i. Bliźniak i zarazem rywal. Świdnik bardzo szybko zaczął konkurować z głównym producentem (WFM) pod względem stosowanych rozwiązań
i modernizacji. Konkurował na tyle skutecznie, że zaprezentowany wiosną 1964 roku zmodernizowany motór WSK, zachowując tę samą cenę co WFM-ka, miał już solidny widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, pełno-bębnowe hamulce, większy reflektor i wzmocnioną ramę. Między innymi dlatego zamknięto warszawską fabrykę.

Świdnik WSK – Stolica WFM 1:0

wfm m06

WFM M06 | Patrzy z wilka!

WFM M06 | Podsumowanie

Dlaczego ta rywalizacja to „spór o Pietruszkę?”. Bo jak się nad tym głębiej zastanowić, to wszyscy dookoła mieli lepsze motocykle – Czesi z Jawą, Niemcy i ich MZ ETZ, więc o co tu było się zagryzać?

Najważniejsze, że motocykle przetrwały i przetrwali ludzie, którzy wciąż mają cierpliwość je naprawiać i używać do codziennej jazdy. Gdyby nie Mateusz Wysłocki i jego egzemplarz, nie mielibyśmy pretekstu, żeby pogadać o Pietruszce. Przez duże P.

Tags: etz, historia, jawa, m06, moto, motocykl, motór, mz, pietruszka, sebastian mądrachowski, shl, świdnik, wfm, wfm m06, wsk

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

WFM M06 | klasyki

Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM M06, postaram się, żebyście już zawsze pisali „pietruszka” wielką literą. Dlaczego? Bo WFM-ka jest świetnym przykładem rywalizacji o nic, wkładania wysiłku ze świadomością, że efekty będą mizerne. Są rzeczy nie warte walki, a i tak czasem damy się za nie pokroić. Zaraz konkrety, najpierw Pietruszka.

Tekst: Sebastian Mądrachowski,  Foto: Artur Woszak

Walka o złote kalesony, spór o Pietruszkę – słowa, które na stałe zagościły w naszym słowniku. Nie do końca wiadomo, o co chodzi, ale skoro tak się mówi, to mówimy i my. Pietruszka to wyspa, a właściwie kawałek skały, położony pomiędzy Gibraltarem a Marokiem. Jest praktycznie bezludny, z rzadka odwiedzany przez pasterzy i stada kóz. Dwunastego lipca 2002 roku, hiszpańską wtedy Pietruszkę, najechali marokańscy żołnierze. Sześć dni później hiszpańska inkwizy… hiszpańscy komandosi wyspę odbili.

Afera straszna, w mediację włączyła się Unia Europejska, Liga Arabska, Stany Zjednoczone i grenlandzcy Eskimosi.

Do dziś nikt nie wie po co.

WFM M06 | Pomysł, wdrożenie, co poszło nie tak..

Jak to ma się do WFM-ki? Konstrukcja WFM M06 to następca motocykla SHL. Pierwszy projekt WFM-ki M06 powstał w 1952 roku. Dwa lata zajęło wdrożenie go do seryjnej produkcji i te dwa lata inżynierowie Warszawskiej Fabryki Motocykli poświęcili na wykastrowanie prototypu ze wszystkich ulepszeń

Był nowy silnik – do produkcji wszedł lekko zmodyfikowany stary motor. Było progresywne zawieszenie, ale seryjnie M06 wyszła z teleskopowym amortyzatorem pamiętającym czasy SHL-ki.

Wiemy, że nie da się cofać do przodu, ale tym od WFM M06 prawie się udało.

Konkurencja ze świdnicką WSK

No i wreszcie wisienka na torcie: WFM-ka to bliźniak świdnickiej WSK-i. Bliźniak i zarazem rywal. Świdnik bardzo szybko zaczął konkurować z głównym producentem (WFM) pod względem stosowanych rozwiązań
i modernizacji. Konkurował na tyle skutecznie, że zaprezentowany wiosną 1964 roku zmodernizowany motór WSK, zachowując tę samą cenę co WFM-ka, miał już solidny widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, pełno-bębnowe hamulce, większy reflektor i wzmocnioną ramę. Między innymi dlatego zamknięto warszawską fabrykę.

Świdnik WSK – Stolica WFM 1:0

wfm m06

WFM M06 | Patrzy z wilka!

WFM M06 | Podsumowanie

Dlaczego ta rywalizacja to „spór o Pietruszkę?”. Bo jak się nad tym głębiej zastanowić, to wszyscy dookoła mieli lepsze motocykle – Czesi z Jawą, Niemcy i ich MZ ETZ, więc o co tu było się zagryzać?

Najważniejsze, że motocykle przetrwały i przetrwali ludzie, którzy wciąż mają cierpliwość je naprawiać i używać do codziennej jazdy. Gdyby nie Mateusz Wysłocki i jego egzemplarz, nie mielibyśmy pretekstu, żeby pogadać o Pietruszce. Przez duże P.

Tags: etz, historia, jawa, m06, moto, motocykl, motór, mz, pietruszka, sebastian mądrachowski, shl, świdnik, wfm, wfm m06, wsk
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments
  • Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    22:23|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments
  • Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

    22:23|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry