Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
WFM M06 full
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06, czyli Pietruszka przez duże P

WFM M06 | klasyki Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM […]

Sebastian Mądrachowski

WFM M06 | klasyki

Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM M06, postaram się, żebyście już zawsze pisali „pietruszka” wielką literą. Dlaczego? Bo WFM-ka jest świetnym przykładem rywalizacji o nic, wkładania wysiłku ze świadomością, że efekty będą mizerne. Są rzeczy nie warte walki, a i tak czasem damy się za nie pokroić. Zaraz konkrety, najpierw Pietruszka.

Tekst: Sebastian Mądrachowski,  Foto: Artur Woszak

Walka o złote kalesony, spór o Pietruszkę – słowa, które na stałe zagościły w naszym słowniku. Nie do końca wiadomo, o co chodzi, ale skoro tak się mówi, to mówimy i my. Pietruszka to wyspa, a właściwie kawałek skały, położony pomiędzy Gibraltarem a Marokiem. Jest praktycznie bezludny, z rzadka odwiedzany przez pasterzy i stada kóz. Dwunastego lipca 2002 roku, hiszpańską wtedy Pietruszkę, najechali marokańscy żołnierze. Sześć dni później hiszpańska inkwizy… hiszpańscy komandosi wyspę odbili.

Afera straszna, w mediację włączyła się Unia Europejska, Liga Arabska, Stany Zjednoczone i grenlandzcy Eskimosi.

Do dziś nikt nie wie po co.

WFM M06 | Pomysł, wdrożenie, co poszło nie tak..

Jak to ma się do WFM-ki? Konstrukcja WFM M06 to następca motocykla SHL. Pierwszy projekt WFM-ki M06 powstał w 1952 roku. Dwa lata zajęło wdrożenie go do seryjnej produkcji i te dwa lata inżynierowie Warszawskiej Fabryki Motocykli poświęcili na wykastrowanie prototypu ze wszystkich ulepszeń

Był nowy silnik – do produkcji wszedł lekko zmodyfikowany stary motor. Było progresywne zawieszenie, ale seryjnie M06 wyszła z teleskopowym amortyzatorem pamiętającym czasy SHL-ki.

Wiemy, że nie da się cofać do przodu, ale tym od WFM M06 prawie się udało.

Konkurencja ze świdnicką WSK

No i wreszcie wisienka na torcie: WFM-ka to bliźniak świdnickiej WSK-i. Bliźniak i zarazem rywal. Świdnik bardzo szybko zaczął konkurować z głównym producentem (WFM) pod względem stosowanych rozwiązań
i modernizacji. Konkurował na tyle skutecznie, że zaprezentowany wiosną 1964 roku zmodernizowany motór WSK, zachowując tę samą cenę co WFM-ka, miał już solidny widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, pełno-bębnowe hamulce, większy reflektor i wzmocnioną ramę. Między innymi dlatego zamknięto warszawską fabrykę.

Świdnik WSK – Stolica WFM 1:0

wfm m06

WFM M06 | Patrzy z wilka!

WFM M06 | Podsumowanie

Dlaczego ta rywalizacja to „spór o Pietruszkę?”. Bo jak się nad tym głębiej zastanowić, to wszyscy dookoła mieli lepsze motocykle – Czesi z Jawą, Niemcy i ich MZ ETZ, więc o co tu było się zagryzać?

Najważniejsze, że motocykle przetrwały i przetrwali ludzie, którzy wciąż mają cierpliwość je naprawiać i używać do codziennej jazdy. Gdyby nie Mateusz Wysłocki i jego egzemplarz, nie mielibyśmy pretekstu, żeby pogadać o Pietruszce. Przez duże P.

Tags: etz, historia, jawa, m06, moto, motocykl, motór, mz, pietruszka, sebastian mądrachowski, shl, świdnik, wfm, wfm m06, wsk

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

WFM M06 | klasyki

Przy okazji opowiadania o motocyklu WFM M06, postaram się, żebyście już zawsze pisali „pietruszka” wielką literą. Dlaczego? Bo WFM-ka jest świetnym przykładem rywalizacji o nic, wkładania wysiłku ze świadomością, że efekty będą mizerne. Są rzeczy nie warte walki, a i tak czasem damy się za nie pokroić. Zaraz konkrety, najpierw Pietruszka.

Tekst: Sebastian Mądrachowski,  Foto: Artur Woszak

Walka o złote kalesony, spór o Pietruszkę – słowa, które na stałe zagościły w naszym słowniku. Nie do końca wiadomo, o co chodzi, ale skoro tak się mówi, to mówimy i my. Pietruszka to wyspa, a właściwie kawałek skały, położony pomiędzy Gibraltarem a Marokiem. Jest praktycznie bezludny, z rzadka odwiedzany przez pasterzy i stada kóz. Dwunastego lipca 2002 roku, hiszpańską wtedy Pietruszkę, najechali marokańscy żołnierze. Sześć dni później hiszpańska inkwizy… hiszpańscy komandosi wyspę odbili.

Afera straszna, w mediację włączyła się Unia Europejska, Liga Arabska, Stany Zjednoczone i grenlandzcy Eskimosi.

Do dziś nikt nie wie po co.

WFM M06 | Pomysł, wdrożenie, co poszło nie tak..

Jak to ma się do WFM-ki? Konstrukcja WFM M06 to następca motocykla SHL. Pierwszy projekt WFM-ki M06 powstał w 1952 roku. Dwa lata zajęło wdrożenie go do seryjnej produkcji i te dwa lata inżynierowie Warszawskiej Fabryki Motocykli poświęcili na wykastrowanie prototypu ze wszystkich ulepszeń

Był nowy silnik – do produkcji wszedł lekko zmodyfikowany stary motor. Było progresywne zawieszenie, ale seryjnie M06 wyszła z teleskopowym amortyzatorem pamiętającym czasy SHL-ki.

Wiemy, że nie da się cofać do przodu, ale tym od WFM M06 prawie się udało.

Konkurencja ze świdnicką WSK

No i wreszcie wisienka na torcie: WFM-ka to bliźniak świdnickiej WSK-i. Bliźniak i zarazem rywal. Świdnik bardzo szybko zaczął konkurować z głównym producentem (WFM) pod względem stosowanych rozwiązań
i modernizacji. Konkurował na tyle skutecznie, że zaprezentowany wiosną 1964 roku zmodernizowany motór WSK, zachowując tę samą cenę co WFM-ka, miał już solidny widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, pełno-bębnowe hamulce, większy reflektor i wzmocnioną ramę. Między innymi dlatego zamknięto warszawską fabrykę.

Świdnik WSK – Stolica WFM 1:0

wfm m06

WFM M06 | Patrzy z wilka!

WFM M06 | Podsumowanie

Dlaczego ta rywalizacja to „spór o Pietruszkę?”. Bo jak się nad tym głębiej zastanowić, to wszyscy dookoła mieli lepsze motocykle – Czesi z Jawą, Niemcy i ich MZ ETZ, więc o co tu było się zagryzać?

Najważniejsze, że motocykle przetrwały i przetrwali ludzie, którzy wciąż mają cierpliwość je naprawiać i używać do codziennej jazdy. Gdyby nie Mateusz Wysłocki i jego egzemplarz, nie mielibyśmy pretekstu, żeby pogadać o Pietruszce. Przez duże P.

Tags: etz, historia, jawa, m06, moto, motocykl, motór, mz, pietruszka, sebastian mądrachowski, shl, świdnik, wfm, wfm m06, wsk

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

19 lutego 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

19 lutego 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry