Samochody bezpieczeństwa motoGP |
Flota samochodów bezpieczeństwa podczas zawodów MotoGP składa się z kilkunastu aut i motocykli. Każdy pojazd odgrywa istotną rolę, a nadrzędnym zadaniem zespołu jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przebiegu każdego wyścigu. Od 1999 roku samochody bezpieczeństwa dla serii MotoGP dostarcza BMW M.
Samochody i motocykle bezpieczeństwa są gotowe do działania, gdy pojazdy wyścigowe stoją jeszcze w garażach. Na dzień przed zawodami i w każdy wyścigowy poranek pokonują okrążenia na czas, aby sprawdzić poprawność działania systemów pomiaru czasu i zbierania danych. Później samochody bezpieczeństwa, samochody medyczne i samochód specjalisty ds. bezpieczeństwa wykonują powolne okrążenie, podczas którego sprawdza się poszczególne stanowiska stewardów.
W trakcie każdego wyścigu samochód bezpieczeństwa jest gotowy, aby zabrać Dyrektora Medycznego na miejsce każdego wypadku. Samochody medyczne, poza kierowcą, przewożą także pielęgniarkę oraz lekarza FIM. Auta te są wyposażone w cały sprzęt niezbędny do ustabilizowania pacjenta w stanie krytycznym: defibrylator, maskę tlenową, lekarstwa, itp.
Jeden samochód medyczny jest przygotowany do wyjazdu z alejki serwisowej, a drugi znajduje się po drugiej stronie toru, w połowie okrążenia. Dzięki temu dotarcie do ofiary wypadku jest możliwe w bardzo krótkim czasie, niezależnie od miejsca kraksy.
W przypadku sytuacji alarmowej, np. wypadku, wycieku oleju lub pogorszenia warunków jazdy, Specjalista ds. Bezpieczeństwa FIM jest przewożony do odpowiedniego miejsca samochodem bezpieczeństwa, aby ocenić sytuację.
Samochody Bezpieczeństwa MotoGP – role
Wszystkie pojazdy posiadają własne, precyzyjnie zdefiniowane role. Wszystko rozpoczyna się od przygotowań do startu poszczególnych wyścigów. Około pół godziny przed startem Samochód Bezpieczeństwa, Samochód Medyczny oraz Motocykle Bezpieczeństwa zajmują swoje miejsca przed motocyklami. Dziesięć minut przed startem dwa Motocykle Bezpieczeństwa robią jedno okrążenie przed wyruszeniem do alejki serwisowej.
Na dziewięć minut przed startem rusza samochód bezpieczeństwa, robi jedno okrążenie testowe i zatrzymuje się z boku trasy. Porządkowy za pomocą żółtej flagi oznacza pozycję samochodu. Drugi Samochód Bezpieczeństwa wykonuje okrążenie na pięć minut przed startem, podczas którego sprawdza, czy tor jest w idealnym stanie. Później wraca do linii start/meta i zajmuje miejsce za motocyklami wyścigowymi.
Podczas okrążenia testowego Samochód Bezpieczeństwa jedzie za pogonią wokół toru, po czym zjeżdża do alejki serwisowej. Po okrążeniu testowym ponownie wyrusza Samochód Medyczny. Jedzie na pole startowe, gdzie ustawia się za ostatnim motocyklem. Podczas okrążenia otwierającego Samochód Medyczny jedzie za pogonią, aby natychmiast zareagować w razie poważnego wypadku. Po pierwszym okrążeniu Samochód Medyczny ustawia się przy wyjeździe z alejki serwisowej.
Skomplikowane manewry mają zminimalizować wszelkie ryzyko i ograniczyć prawdopodobieństwo jakiegokolwiek wypadku losowego. W relacjach TV widzimy te samochody jedynie w krótkich momentach neutralizacji/zamrożenia wyścigu, a tak naprawdę pełnią bardzo ważną rolę zabezpieczaniu całego toru.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Samochody bezpieczeństwa motoGP |
Flota samochodów bezpieczeństwa podczas zawodów MotoGP składa się z kilkunastu aut i motocykli. Każdy pojazd odgrywa istotną rolę, a nadrzędnym zadaniem zespołu jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przebiegu każdego wyścigu. Od 1999 roku samochody bezpieczeństwa dla serii MotoGP dostarcza BMW M.
Samochody i motocykle bezpieczeństwa są gotowe do działania, gdy pojazdy wyścigowe stoją jeszcze w garażach. Na dzień przed zawodami i w każdy wyścigowy poranek pokonują okrążenia na czas, aby sprawdzić poprawność działania systemów pomiaru czasu i zbierania danych. Później samochody bezpieczeństwa, samochody medyczne i samochód specjalisty ds. bezpieczeństwa wykonują powolne okrążenie, podczas którego sprawdza się poszczególne stanowiska stewardów.
W trakcie każdego wyścigu samochód bezpieczeństwa jest gotowy, aby zabrać Dyrektora Medycznego na miejsce każdego wypadku. Samochody medyczne, poza kierowcą, przewożą także pielęgniarkę oraz lekarza FIM. Auta te są wyposażone w cały sprzęt niezbędny do ustabilizowania pacjenta w stanie krytycznym: defibrylator, maskę tlenową, lekarstwa, itp.
Jeden samochód medyczny jest przygotowany do wyjazdu z alejki serwisowej, a drugi znajduje się po drugiej stronie toru, w połowie okrążenia. Dzięki temu dotarcie do ofiary wypadku jest możliwe w bardzo krótkim czasie, niezależnie od miejsca kraksy.
W przypadku sytuacji alarmowej, np. wypadku, wycieku oleju lub pogorszenia warunków jazdy, Specjalista ds. Bezpieczeństwa FIM jest przewożony do odpowiedniego miejsca samochodem bezpieczeństwa, aby ocenić sytuację.
Samochody Bezpieczeństwa MotoGP – role
Wszystkie pojazdy posiadają własne, precyzyjnie zdefiniowane role. Wszystko rozpoczyna się od przygotowań do startu poszczególnych wyścigów. Około pół godziny przed startem Samochód Bezpieczeństwa, Samochód Medyczny oraz Motocykle Bezpieczeństwa zajmują swoje miejsca przed motocyklami. Dziesięć minut przed startem dwa Motocykle Bezpieczeństwa robią jedno okrążenie przed wyruszeniem do alejki serwisowej.
Na dziewięć minut przed startem rusza samochód bezpieczeństwa, robi jedno okrążenie testowe i zatrzymuje się z boku trasy. Porządkowy za pomocą żółtej flagi oznacza pozycję samochodu. Drugi Samochód Bezpieczeństwa wykonuje okrążenie na pięć minut przed startem, podczas którego sprawdza, czy tor jest w idealnym stanie. Później wraca do linii start/meta i zajmuje miejsce za motocyklami wyścigowymi.
Podczas okrążenia testowego Samochód Bezpieczeństwa jedzie za pogonią wokół toru, po czym zjeżdża do alejki serwisowej. Po okrążeniu testowym ponownie wyrusza Samochód Medyczny. Jedzie na pole startowe, gdzie ustawia się za ostatnim motocyklem. Podczas okrążenia otwierającego Samochód Medyczny jedzie za pogonią, aby natychmiast zareagować w razie poważnego wypadku. Po pierwszym okrążeniu Samochód Medyczny ustawia się przy wyjeździe z alejki serwisowej.
Skomplikowane manewry mają zminimalizować wszelkie ryzyko i ograniczyć prawdopodobieństwo jakiegokolwiek wypadku losowego. W relacjach TV widzimy te samochody jedynie w krótkich momentach neutralizacji/zamrożenia wyścigu, a tak naprawdę pełnią bardzo ważną rolę zabezpieczaniu całego toru.