Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Radio Wolna Formuła
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Mateusz Cieślak

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 obowiązywały restrykcje w komunikacji radiowej między kierowcą a inżynierami. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z sytuacjami, które wpłynęły dość negatywnie na wyścigi, przez co władze zdecydowały się znieść wszystkie zakazy. Czy dobrze?

Tekst: Wojciech Paprota, foto: thisisf1.com, paddockeye.ie, autosport.com, f1fanklub.pl

Radio Wolna Formuła – kierowca = inżynier?

Formuła 1 to jeden z najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technologicznie sportów na świecie, szczególnie od czasu ery hybrydowej. Obecnie silnik spalinowy to tylko jedna z kilku części jednostki napędowej, na którą składają się tak bardzo poważnie brzmiące systemy jak MGU-H, MGU-K, czy B-B-W, wymieniając tylko niektóre. W zależności od producenta, jednostka napędowa ma w sumie około 140 trybów pracy, a każdy z nich kładzie nacisk na największą efektywność danego elementu samochodu. Oczywiście dzięki kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu kliknięciom na kierownicy zawodnik prowadzący bolid może wybrać każdy z nich. Do niedawna musiał jednak umieć poradzić sobie z tym sam.

Radio Wolna Formuła – F1 radiokomunikacja

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Zaraz, zaraz. A od czego są inżynierowie? To osoby z potężną wiedzą, potwierdzoną różnymi stopniami naukowymi uzyskanymi na najlepszych uniwersytetach świata. Nierzadko z doświadczeniem w takich miejscach jak NASA czy SpaceX. Przestawienie trybu pracy jednostki napędowej z MGT-45B na C w celu zredukowania wewnętrznego ciśnienia w przednich piastach stanowi dla nich takie samo wyzwanie jak dla nas… wyłączenie światła w pokoju.

Radio Wolna Formuła – ograniczenia

Władze Formuły 1 wyszły jednak z innego założenia i postanowiły wprowadzić surowe ograniczenia w komunikacji radiowej między inżynierami a kierowcą.

Kontakt ograniczony był do minimum

Zawodnik nie mógł otrzymywać żadnych instrukcji dotyczących linii jazdy, techniki jazdy czy ustawień samochodu. Podczas wyścigu nie mógł być dodatkowo informowany o sytuacji znajdujących się wokół niego rywali. Jedyny wyjątek stanowiły kwestie bezpieczeństwa i „stan krytyczny” samochodu, który w przypadku braku przekazania kierowcy danej instrukcji, mógł doprowadzić do wypadku. Przykładowo, gdy na skraju wytrzymałości znajdowałyby się hamulce i trzeba było dokonać korekty ich balansu.

Radio Wolna Formuła – czy ograniczenia miały sens?

Kierowcy mówili zgodnie, że nie, a władze mówiły zgodnie, że tak. Ostatnie słowo mieli jednak ci, którzy liczą pieniądze, a nie ci, którzy te pieniądze robią. Zgodnie z filozofią pomysłodawców, najlepsi kierowcy świata nie mogą być prowadzeni przez inżynierów za rękę od startu do mety. Dodatkowo większego znaczenia nabierają umiejętności prowadzenia samochodu niż sama maszyna, a w konsekwencji wyścigi stają się bardziej emocjonujące. Jakiś czas temu na tych przepisach przejechał się jednak Lewis Hamilton. Za każdym razem, gdy pojawia się temat restrykcji radiowych, robi skwaszoną minę. Nie inaczej było, gdy poprosiliśmy go o komentarz w tej sprawie po GP Węgier.

„Z tego co mi wiadomo, chodziło o to, abyśmy stali się bardziej samodzielni i nie mogli kontaktować się z ludźmi, którzy znają te wszystkie systemy, które zostały wprowadzone do sportu przez FIA”

– powiedział grzecznie Lewis.

„Sami nam to dali, a później zabronili nam przekazywania informacji o tym, jak je przestawiać, co, delikatnie mówiąc, jest dość dziwne”.

Radio Wolna Formuła

Radio Wolna Formuła – problemy Lewisa Hamiltona

Czasami tryby pracy jednostki napędowej mogą przełączać się automatycznie. Zgodnie z zastosowanymi algorytmami nawet drobny spadek ciśnienia może wymusić zmianę ustawień na nieco bardziej zachowawcze, co czasami może przynieść znaczną stratę czasową.

Właśnie z takim problemem podczas wyścigu w Baku miał do czynienia Lewis. W jego Mercedesie po kilku agresywnie przejechanych pierwszych okrążeniach silnik wpadł w bardziej zachowawczy tryb pracy. „Oszczędzał” on nieco niektóre z części samochodu trzykrotnego mistrza świata. Hamilton od razu poczuł różnicę i poprosił zespół o instrukcje, jak wrócić do poprzedniego trybu. Jego inżynier mógł odpowiedzieć mu wymowne: „I’m sorry”.

Tracąc średnio 0,3 s na okrążeniu, Lewis nie był w stanie nawiązać walki z jadącymi przed nim zawodnikami

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Skoro technologia poszła na tyle do przodu i władze Formuły 1 dopuściły do tego, aby wprowadzić ją na tory wyścigowe, to kierowcy powinni wiedzieć, jak mają obsługiwać skonstruowane dla nich maszyny. Wymaganie od nich znajomości funkcjonowania całego systemu informatycznego samochodu jest chyba przesadą. Ich głównym zadaniem jest jazda i nie mogą pozwolić sobie na to, żeby cokolwiek ją zaburzało albo zabierało cenny czas na związane z tym treningi. Bardzo dobrze sytuację podsumował Sebastian Vettel, który nie przebierał w słowach.

Radio Wolna Formuła – opinia Sebastiana Vettela

„To istne gówno” – zaczął czterokrotny mistrz świata.

„Myślę, że wszystkie te przepisy dotyczące radia to jakiś żart. Za każdym razem po zakończeniu wyścigu oglądam całą transmisję i śmiesznie jest słyszeć, jak kierowca panikuje, a chwilę później robi to też jego zespół. Domyślam się, że miało to na celu wprowadzenie ludzkiego czynnika do sportu, który jest bardzo skomplikowany i technologiczny. Nie tędy droga. Musimy przekazywać sobie różne nudne techniczne informacje przez radio, a zostało nam to zabronione – nie widzę w tym sensu”.

Radio Wolna Formuła – koniec problemów komunikacyjnych?

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Możemy być więc zadowoleni, że FIA ostatecznie zrezygnowała z wszelakich ograniczeń, ale Vettel poszedłby jeszcze o krok dalej. Niemiec wyznał w naszej zakulisowej pogadance, że sport lepiej wyszedłby na tym, gdyby zdecydowano się wrócić do klimatów z lat 90., gdzie silnik był czystą, klasyczną, wolnossącą V12, a na kierownicy były jedynie dwa przyciski. Wbrew pozorom, chyba nie byłby to krok wstecz…

Tags: f1, f1 radio, formula, komunikacja w F1, ograniczenia w komunikacji f1, Radio Wolna Formuła, Radio Wolna Formuła (Vettel i Hamilton dla „Motóra”), vettel i hamilton o komunikacji

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 obowiązywały restrykcje w komunikacji radiowej między kierowcą a inżynierami. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z sytuacjami, które wpłynęły dość negatywnie na wyścigi, przez co władze zdecydowały się znieść wszystkie zakazy. Czy dobrze?

Tekst: Wojciech Paprota, foto: thisisf1.com, paddockeye.ie, autosport.com, f1fanklub.pl

Radio Wolna Formuła – kierowca = inżynier?

Formuła 1 to jeden z najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technologicznie sportów na świecie, szczególnie od czasu ery hybrydowej. Obecnie silnik spalinowy to tylko jedna z kilku części jednostki napędowej, na którą składają się tak bardzo poważnie brzmiące systemy jak MGU-H, MGU-K, czy B-B-W, wymieniając tylko niektóre. W zależności od producenta, jednostka napędowa ma w sumie około 140 trybów pracy, a każdy z nich kładzie nacisk na największą efektywność danego elementu samochodu. Oczywiście dzięki kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu kliknięciom na kierownicy zawodnik prowadzący bolid może wybrać każdy z nich. Do niedawna musiał jednak umieć poradzić sobie z tym sam.

Radio Wolna Formuła – F1 radiokomunikacja

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Zaraz, zaraz. A od czego są inżynierowie? To osoby z potężną wiedzą, potwierdzoną różnymi stopniami naukowymi uzyskanymi na najlepszych uniwersytetach świata. Nierzadko z doświadczeniem w takich miejscach jak NASA czy SpaceX. Przestawienie trybu pracy jednostki napędowej z MGT-45B na C w celu zredukowania wewnętrznego ciśnienia w przednich piastach stanowi dla nich takie samo wyzwanie jak dla nas… wyłączenie światła w pokoju.

Radio Wolna Formuła – ograniczenia

Władze Formuły 1 wyszły jednak z innego założenia i postanowiły wprowadzić surowe ograniczenia w komunikacji radiowej między inżynierami a kierowcą.

Kontakt ograniczony był do minimum

Zawodnik nie mógł otrzymywać żadnych instrukcji dotyczących linii jazdy, techniki jazdy czy ustawień samochodu. Podczas wyścigu nie mógł być dodatkowo informowany o sytuacji znajdujących się wokół niego rywali. Jedyny wyjątek stanowiły kwestie bezpieczeństwa i „stan krytyczny” samochodu, który w przypadku braku przekazania kierowcy danej instrukcji, mógł doprowadzić do wypadku. Przykładowo, gdy na skraju wytrzymałości znajdowałyby się hamulce i trzeba było dokonać korekty ich balansu.

Radio Wolna Formuła – czy ograniczenia miały sens?

Kierowcy mówili zgodnie, że nie, a władze mówiły zgodnie, że tak. Ostatnie słowo mieli jednak ci, którzy liczą pieniądze, a nie ci, którzy te pieniądze robią. Zgodnie z filozofią pomysłodawców, najlepsi kierowcy świata nie mogą być prowadzeni przez inżynierów za rękę od startu do mety. Dodatkowo większego znaczenia nabierają umiejętności prowadzenia samochodu niż sama maszyna, a w konsekwencji wyścigi stają się bardziej emocjonujące. Jakiś czas temu na tych przepisach przejechał się jednak Lewis Hamilton. Za każdym razem, gdy pojawia się temat restrykcji radiowych, robi skwaszoną minę. Nie inaczej było, gdy poprosiliśmy go o komentarz w tej sprawie po GP Węgier.

„Z tego co mi wiadomo, chodziło o to, abyśmy stali się bardziej samodzielni i nie mogli kontaktować się z ludźmi, którzy znają te wszystkie systemy, które zostały wprowadzone do sportu przez FIA”

– powiedział grzecznie Lewis.

„Sami nam to dali, a później zabronili nam przekazywania informacji o tym, jak je przestawiać, co, delikatnie mówiąc, jest dość dziwne”.

Radio Wolna Formuła

Radio Wolna Formuła – problemy Lewisa Hamiltona

Czasami tryby pracy jednostki napędowej mogą przełączać się automatycznie. Zgodnie z zastosowanymi algorytmami nawet drobny spadek ciśnienia może wymusić zmianę ustawień na nieco bardziej zachowawcze, co czasami może przynieść znaczną stratę czasową.

Właśnie z takim problemem podczas wyścigu w Baku miał do czynienia Lewis. W jego Mercedesie po kilku agresywnie przejechanych pierwszych okrążeniach silnik wpadł w bardziej zachowawczy tryb pracy. „Oszczędzał” on nieco niektóre z części samochodu trzykrotnego mistrza świata. Hamilton od razu poczuł różnicę i poprosił zespół o instrukcje, jak wrócić do poprzedniego trybu. Jego inżynier mógł odpowiedzieć mu wymowne: „I’m sorry”.

Tracąc średnio 0,3 s na okrążeniu, Lewis nie był w stanie nawiązać walki z jadącymi przed nim zawodnikami

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Skoro technologia poszła na tyle do przodu i władze Formuły 1 dopuściły do tego, aby wprowadzić ją na tory wyścigowe, to kierowcy powinni wiedzieć, jak mają obsługiwać skonstruowane dla nich maszyny. Wymaganie od nich znajomości funkcjonowania całego systemu informatycznego samochodu jest chyba przesadą. Ich głównym zadaniem jest jazda i nie mogą pozwolić sobie na to, żeby cokolwiek ją zaburzało albo zabierało cenny czas na związane z tym treningi. Bardzo dobrze sytuację podsumował Sebastian Vettel, który nie przebierał w słowach.

Radio Wolna Formuła – opinia Sebastiana Vettela

„To istne gówno” – zaczął czterokrotny mistrz świata.

„Myślę, że wszystkie te przepisy dotyczące radia to jakiś żart. Za każdym razem po zakończeniu wyścigu oglądam całą transmisję i śmiesznie jest słyszeć, jak kierowca panikuje, a chwilę później robi to też jego zespół. Domyślam się, że miało to na celu wprowadzenie ludzkiego czynnika do sportu, który jest bardzo skomplikowany i technologiczny. Nie tędy droga. Musimy przekazywać sobie różne nudne techniczne informacje przez radio, a zostało nam to zabronione – nie widzę w tym sensu”.

Radio Wolna Formuła – koniec problemów komunikacyjnych?

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Możemy być więc zadowoleni, że FIA ostatecznie zrezygnowała z wszelakich ograniczeń, ale Vettel poszedłby jeszcze o krok dalej. Niemiec wyznał w naszej zakulisowej pogadance, że sport lepiej wyszedłby na tym, gdyby zdecydowano się wrócić do klimatów z lat 90., gdzie silnik był czystą, klasyczną, wolnossącą V12, a na kierownicy były jedynie dwa przyciski. Wbrew pozorom, chyba nie byłby to krok wstecz…

Tags: f1, f1 radio, formula, komunikacja w F1, ograniczenia w komunikacji f1, Radio Wolna Formuła, Radio Wolna Formuła (Vettel i Hamilton dla „Motóra”), vettel i hamilton o komunikacji

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry