Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Radio Wolna Formuła
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

RADIO WOLNA FORMUŁA (Vettel i Hamilton dla „Motóra”)

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 […]

Mateusz Cieślak

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 obowiązywały restrykcje w komunikacji radiowej między kierowcą a inżynierami. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z sytuacjami, które wpłynęły dość negatywnie na wyścigi, przez co władze zdecydowały się znieść wszystkie zakazy. Czy dobrze?

Tekst: Wojciech Paprota, foto: thisisf1.com, paddockeye.ie, autosport.com, f1fanklub.pl

Radio Wolna Formuła – kierowca = inżynier?

Formuła 1 to jeden z najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technologicznie sportów na świecie, szczególnie od czasu ery hybrydowej. Obecnie silnik spalinowy to tylko jedna z kilku części jednostki napędowej, na którą składają się tak bardzo poważnie brzmiące systemy jak MGU-H, MGU-K, czy B-B-W, wymieniając tylko niektóre. W zależności od producenta, jednostka napędowa ma w sumie około 140 trybów pracy, a każdy z nich kładzie nacisk na największą efektywność danego elementu samochodu. Oczywiście dzięki kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu kliknięciom na kierownicy zawodnik prowadzący bolid może wybrać każdy z nich. Do niedawna musiał jednak umieć poradzić sobie z tym sam.

Radio Wolna Formuła – F1 radiokomunikacja

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Zaraz, zaraz. A od czego są inżynierowie? To osoby z potężną wiedzą, potwierdzoną różnymi stopniami naukowymi uzyskanymi na najlepszych uniwersytetach świata. Nierzadko z doświadczeniem w takich miejscach jak NASA czy SpaceX. Przestawienie trybu pracy jednostki napędowej z MGT-45B na C w celu zredukowania wewnętrznego ciśnienia w przednich piastach stanowi dla nich takie samo wyzwanie jak dla nas… wyłączenie światła w pokoju.

Radio Wolna Formuła – ograniczenia

Władze Formuły 1 wyszły jednak z innego założenia i postanowiły wprowadzić surowe ograniczenia w komunikacji radiowej między inżynierami a kierowcą.

Kontakt ograniczony był do minimum

Zawodnik nie mógł otrzymywać żadnych instrukcji dotyczących linii jazdy, techniki jazdy czy ustawień samochodu. Podczas wyścigu nie mógł być dodatkowo informowany o sytuacji znajdujących się wokół niego rywali. Jedyny wyjątek stanowiły kwestie bezpieczeństwa i „stan krytyczny” samochodu, który w przypadku braku przekazania kierowcy danej instrukcji, mógł doprowadzić do wypadku. Przykładowo, gdy na skraju wytrzymałości znajdowałyby się hamulce i trzeba było dokonać korekty ich balansu.

Radio Wolna Formuła – czy ograniczenia miały sens?

Kierowcy mówili zgodnie, że nie, a władze mówiły zgodnie, że tak. Ostatnie słowo mieli jednak ci, którzy liczą pieniądze, a nie ci, którzy te pieniądze robią. Zgodnie z filozofią pomysłodawców, najlepsi kierowcy świata nie mogą być prowadzeni przez inżynierów za rękę od startu do mety. Dodatkowo większego znaczenia nabierają umiejętności prowadzenia samochodu niż sama maszyna, a w konsekwencji wyścigi stają się bardziej emocjonujące. Jakiś czas temu na tych przepisach przejechał się jednak Lewis Hamilton. Za każdym razem, gdy pojawia się temat restrykcji radiowych, robi skwaszoną minę. Nie inaczej było, gdy poprosiliśmy go o komentarz w tej sprawie po GP Węgier.

„Z tego co mi wiadomo, chodziło o to, abyśmy stali się bardziej samodzielni i nie mogli kontaktować się z ludźmi, którzy znają te wszystkie systemy, które zostały wprowadzone do sportu przez FIA”

– powiedział grzecznie Lewis.

„Sami nam to dali, a później zabronili nam przekazywania informacji o tym, jak je przestawiać, co, delikatnie mówiąc, jest dość dziwne”.

Radio Wolna Formuła

Radio Wolna Formuła – problemy Lewisa Hamiltona

Czasami tryby pracy jednostki napędowej mogą przełączać się automatycznie. Zgodnie z zastosowanymi algorytmami nawet drobny spadek ciśnienia może wymusić zmianę ustawień na nieco bardziej zachowawcze, co czasami może przynieść znaczną stratę czasową.

Właśnie z takim problemem podczas wyścigu w Baku miał do czynienia Lewis. W jego Mercedesie po kilku agresywnie przejechanych pierwszych okrążeniach silnik wpadł w bardziej zachowawczy tryb pracy. „Oszczędzał” on nieco niektóre z części samochodu trzykrotnego mistrza świata. Hamilton od razu poczuł różnicę i poprosił zespół o instrukcje, jak wrócić do poprzedniego trybu. Jego inżynier mógł odpowiedzieć mu wymowne: „I’m sorry”.

Tracąc średnio 0,3 s na okrążeniu, Lewis nie był w stanie nawiązać walki z jadącymi przed nim zawodnikami

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Skoro technologia poszła na tyle do przodu i władze Formuły 1 dopuściły do tego, aby wprowadzić ją na tory wyścigowe, to kierowcy powinni wiedzieć, jak mają obsługiwać skonstruowane dla nich maszyny. Wymaganie od nich znajomości funkcjonowania całego systemu informatycznego samochodu jest chyba przesadą. Ich głównym zadaniem jest jazda i nie mogą pozwolić sobie na to, żeby cokolwiek ją zaburzało albo zabierało cenny czas na związane z tym treningi. Bardzo dobrze sytuację podsumował Sebastian Vettel, który nie przebierał w słowach.

Radio Wolna Formuła – opinia Sebastiana Vettela

„To istne gówno” – zaczął czterokrotny mistrz świata.

„Myślę, że wszystkie te przepisy dotyczące radia to jakiś żart. Za każdym razem po zakończeniu wyścigu oglądam całą transmisję i śmiesznie jest słyszeć, jak kierowca panikuje, a chwilę później robi to też jego zespół. Domyślam się, że miało to na celu wprowadzenie ludzkiego czynnika do sportu, który jest bardzo skomplikowany i technologiczny. Nie tędy droga. Musimy przekazywać sobie różne nudne techniczne informacje przez radio, a zostało nam to zabronione – nie widzę w tym sensu”.

Radio Wolna Formuła – koniec problemów komunikacyjnych?

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Możemy być więc zadowoleni, że FIA ostatecznie zrezygnowała z wszelakich ograniczeń, ale Vettel poszedłby jeszcze o krok dalej. Niemiec wyznał w naszej zakulisowej pogadance, że sport lepiej wyszedłby na tym, gdyby zdecydowano się wrócić do klimatów z lat 90., gdzie silnik był czystą, klasyczną, wolnossącą V12, a na kierownicy były jedynie dwa przyciski. Wbrew pozorom, chyba nie byłby to krok wstecz…

Tags: f1, f1 radio, formula, komunikacja w F1, ograniczenia w komunikacji f1, Radio Wolna Formuła, Radio Wolna Formuła (Vettel i Hamilton dla „Motóra”), vettel i hamilton o komunikacji

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Radio Wolna Formuła | Przez ostatni rok w Formule 1 obowiązywały restrykcje w komunikacji radiowej między kierowcą a inżynierami. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z sytuacjami, które wpłynęły dość negatywnie na wyścigi, przez co władze zdecydowały się znieść wszystkie zakazy. Czy dobrze?

Tekst: Wojciech Paprota, foto: thisisf1.com, paddockeye.ie, autosport.com, f1fanklub.pl

Radio Wolna Formuła – kierowca = inżynier?

Formuła 1 to jeden z najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technologicznie sportów na świecie, szczególnie od czasu ery hybrydowej. Obecnie silnik spalinowy to tylko jedna z kilku części jednostki napędowej, na którą składają się tak bardzo poważnie brzmiące systemy jak MGU-H, MGU-K, czy B-B-W, wymieniając tylko niektóre. W zależności od producenta, jednostka napędowa ma w sumie około 140 trybów pracy, a każdy z nich kładzie nacisk na największą efektywność danego elementu samochodu. Oczywiście dzięki kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu kliknięciom na kierownicy zawodnik prowadzący bolid może wybrać każdy z nich. Do niedawna musiał jednak umieć poradzić sobie z tym sam.

Radio Wolna Formuła – F1 radiokomunikacja

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Zaraz, zaraz. A od czego są inżynierowie? To osoby z potężną wiedzą, potwierdzoną różnymi stopniami naukowymi uzyskanymi na najlepszych uniwersytetach świata. Nierzadko z doświadczeniem w takich miejscach jak NASA czy SpaceX. Przestawienie trybu pracy jednostki napędowej z MGT-45B na C w celu zredukowania wewnętrznego ciśnienia w przednich piastach stanowi dla nich takie samo wyzwanie jak dla nas… wyłączenie światła w pokoju.

Radio Wolna Formuła – ograniczenia

Władze Formuły 1 wyszły jednak z innego założenia i postanowiły wprowadzić surowe ograniczenia w komunikacji radiowej między inżynierami a kierowcą.

Kontakt ograniczony był do minimum

Zawodnik nie mógł otrzymywać żadnych instrukcji dotyczących linii jazdy, techniki jazdy czy ustawień samochodu. Podczas wyścigu nie mógł być dodatkowo informowany o sytuacji znajdujących się wokół niego rywali. Jedyny wyjątek stanowiły kwestie bezpieczeństwa i „stan krytyczny” samochodu, który w przypadku braku przekazania kierowcy danej instrukcji, mógł doprowadzić do wypadku. Przykładowo, gdy na skraju wytrzymałości znajdowałyby się hamulce i trzeba było dokonać korekty ich balansu.

Radio Wolna Formuła – czy ograniczenia miały sens?

Kierowcy mówili zgodnie, że nie, a władze mówiły zgodnie, że tak. Ostatnie słowo mieli jednak ci, którzy liczą pieniądze, a nie ci, którzy te pieniądze robią. Zgodnie z filozofią pomysłodawców, najlepsi kierowcy świata nie mogą być prowadzeni przez inżynierów za rękę od startu do mety. Dodatkowo większego znaczenia nabierają umiejętności prowadzenia samochodu niż sama maszyna, a w konsekwencji wyścigi stają się bardziej emocjonujące. Jakiś czas temu na tych przepisach przejechał się jednak Lewis Hamilton. Za każdym razem, gdy pojawia się temat restrykcji radiowych, robi skwaszoną minę. Nie inaczej było, gdy poprosiliśmy go o komentarz w tej sprawie po GP Węgier.

„Z tego co mi wiadomo, chodziło o to, abyśmy stali się bardziej samodzielni i nie mogli kontaktować się z ludźmi, którzy znają te wszystkie systemy, które zostały wprowadzone do sportu przez FIA”

– powiedział grzecznie Lewis.

„Sami nam to dali, a później zabronili nam przekazywania informacji o tym, jak je przestawiać, co, delikatnie mówiąc, jest dość dziwne”.

Radio Wolna Formuła

Radio Wolna Formuła – problemy Lewisa Hamiltona

Czasami tryby pracy jednostki napędowej mogą przełączać się automatycznie. Zgodnie z zastosowanymi algorytmami nawet drobny spadek ciśnienia może wymusić zmianę ustawień na nieco bardziej zachowawcze, co czasami może przynieść znaczną stratę czasową.

Właśnie z takim problemem podczas wyścigu w Baku miał do czynienia Lewis. W jego Mercedesie po kilku agresywnie przejechanych pierwszych okrążeniach silnik wpadł w bardziej zachowawczy tryb pracy. „Oszczędzał” on nieco niektóre z części samochodu trzykrotnego mistrza świata. Hamilton od razu poczuł różnicę i poprosił zespół o instrukcje, jak wrócić do poprzedniego trybu. Jego inżynier mógł odpowiedzieć mu wymowne: „I’m sorry”.

Tracąc średnio 0,3 s na okrążeniu, Lewis nie był w stanie nawiązać walki z jadącymi przed nim zawodnikami

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Skoro technologia poszła na tyle do przodu i władze Formuły 1 dopuściły do tego, aby wprowadzić ją na tory wyścigowe, to kierowcy powinni wiedzieć, jak mają obsługiwać skonstruowane dla nich maszyny. Wymaganie od nich znajomości funkcjonowania całego systemu informatycznego samochodu jest chyba przesadą. Ich głównym zadaniem jest jazda i nie mogą pozwolić sobie na to, żeby cokolwiek ją zaburzało albo zabierało cenny czas na związane z tym treningi. Bardzo dobrze sytuację podsumował Sebastian Vettel, który nie przebierał w słowach.

Radio Wolna Formuła – opinia Sebastiana Vettela

„To istne gówno” – zaczął czterokrotny mistrz świata.

„Myślę, że wszystkie te przepisy dotyczące radia to jakiś żart. Za każdym razem po zakończeniu wyścigu oglądam całą transmisję i śmiesznie jest słyszeć, jak kierowca panikuje, a chwilę później robi to też jego zespół. Domyślam się, że miało to na celu wprowadzenie ludzkiego czynnika do sportu, który jest bardzo skomplikowany i technologiczny. Nie tędy droga. Musimy przekazywać sobie różne nudne techniczne informacje przez radio, a zostało nam to zabronione – nie widzę w tym sensu”.

Radio Wolna Formuła – koniec problemów komunikacyjnych?

Radio Wolna Formuła

F1 Radio Wolna Formuła

Możemy być więc zadowoleni, że FIA ostatecznie zrezygnowała z wszelakich ograniczeń, ale Vettel poszedłby jeszcze o krok dalej. Niemiec wyznał w naszej zakulisowej pogadance, że sport lepiej wyszedłby na tym, gdyby zdecydowano się wrócić do klimatów z lat 90., gdzie silnik był czystą, klasyczną, wolnossącą V12, a na kierownicy były jedynie dwa przyciski. Wbrew pozorom, chyba nie byłby to krok wstecz…

Tags: f1, f1 radio, formula, komunikacja w F1, ograniczenia w komunikacji f1, Radio Wolna Formuła, Radio Wolna Formuła (Vettel i Hamilton dla „Motóra”), vettel i hamilton o komunikacji
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry