Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne
Strona główna » HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

Lata 90-te to wg. niektórych najlepsze lata w historii motoryzacji. Powstawało wtedy wiele maszyn za którymi zawsze będziemy tęsknić. W 1992 roku Honda zbudowała swój najbardziej zaawansowany motocykl.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

Lata 90-te to wg. niektórych najlepsze lata w historii motoryzacji. Powstawało wtedy wiele maszyn za którymi zawsze będziemy tęsknić. W 1992 roku Honda zbudowała swój najbardziej zaawansowany motocykl.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

HONDA NR 750 | Seria: pojazdy unikatowe

Lata 90-te to wg. niektórych najlepsze lata w historii motoryzacji. Powstawało wtedy wiele maszyn za którymi zawsze będziemy tęsknić. W 1992 roku Honda zbudowała swój najbardziej zaawansowany motocykl.

Magazyn Motór

HONDA NR 750 | pojazd unikatowy

tekst: Artur Skibiński / foto: honda

Motór ten miał powiedzieć całemu światu:

„To my budujemy najlepsze i najnowocześniejsze maszyny”.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Początki

Komunikat ten został wysłany światu wraz z zaprezentowaniem najbardziej egzotycznego motocykla Hondy – modelu NR 750. Był to motocykl, który wprost mówił o tym kto rządzi na rynku w kwestii inżynierii motocyklowej. Pod pięknym nadwoziem skrywało się unikatowe serce, którego korzenie sięgają modelu NR500. Silnik, który był tak szokująco zaawansowany w roku 1992, że nawet w dzisiejszych czasach jego skomplikowana konstrukcja robi ogromne wrażenie.

broger moto

Silnik

Była to jednostka V4 o pojemności 748ccm, a to co najbardziej niezwykłe, kryło się we wnętrzu silnika. Tłoki miały owalny kształt, a każdy tłok był połączony z wałem poprzez dwa korbowody. Myślicie, że 20 zaworów w silnikach Yamahy to dużo? Nic bardziej mylnego. NR 750 ma ich aż 32 – po 8 zaworów na każdy cylinder. Każdy zawór był wykonany z tytanu. Mało? Silnik ma również 8 świec i 8 wtryskiwaczy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Systemem elektronicznego wtrysku PGM-FI steruje 16-bitowy procesor. Sprzęgło antyhoppingowe również było najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tamtych lat. Produkcja jednostki, na myśl o której łapano się za głowy, pochłaniała niewyobrażalne sumy pieniędzy. Honda NR 750 nie była najmocniejszym motocyklem swoich czasów.

Silnik NR 750 generował 125 KM przy 14,000 obr. co nie robiło wtedy na nikim wrażenia.

Nie o to chodziło. W kwestii zaawansowania technicznego nikt nie mógł nawet zbliżyć się do poprzeczki, jaką zawiesili inżynierowie z Hondy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992 silnik

Honda NR 750 | zawieszenie

Jeśli chodzi o zawieszenie również nikt nie myślał o oszczędnościach. Z przodu zamontowano w pełni regulowane zawieszenie upside-down firmy Showa o grubości lagi 45mm. Z tyłu natomiast, klasyczne rozwiązania ustąpiły asymetrycznemu monowahaczowi z centralnym amortyzatorem.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Waga / hamulce

Motocykl waży 225 kg więc i hamulce musiały być odpowiednio mocne. Z przodu dwie tarcze o średnicy 310 mm i czterotłoczkowe zaciski, z tyłu natomiast zacisk dwutłoczkowy z tarczą 210 mm.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Karbonowe owiewki

Aerodynamiczne i nadal świetnie wyglądające nadwozie Hondy również jest niezwykłe jak na tamte czasy. Materiał użyty do jego produkcji to kompozyt włókien węglowych. Spójrzcie na przednią część motocykla, wygląda znajomo?

To Honda NR 750 zainspirowała Massimo Tamburiniego do zaprojektowania Ducati 916.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Cena

Minęły już 24 lata od kiedy ten wręcz kosmiczny motocykl Hondy ujrzał światło dzienne. W chwili premiery koszt zakupu NR 750 był pięciokrotnie wyższy niż cena flagowej maszyny sportowej Hondy. Ba, był to najdroższy motocykl jaki można było kupić w 1992 roku!

Cena: 50 000 dolarów. Wtedy to była fura pieniędzy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992

Dziś nie sposób wycenić wartość istniejącego egzemplarza. W 2012 roku sztuka z zerowym przebiegiem, która pojawiła się na portalach aukcyjnych sprzedała się za 100 000 funtów, a więc równowartość ok. 570 tys. PLN.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Ilość sztuk

Wyprodukowano ich około 320 sztuk, więc wielkim szczęściarzem może nazywać się ten, kto na żywo będzie miał okazję zobaczyć tę wspaniałą maszynę.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992

Nie zapomnij obserwować nas na Facebooku i Instagramie!

Tags: honda, honda nr 750, motocyklowe egzotyki, nr 750, pojazd unikatowy, pojazdy unikatowe

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

HONDA NR 750 | pojazd unikatowy

tekst: Artur Skibiński / foto: honda

Motór ten miał powiedzieć całemu światu:

„To my budujemy najlepsze i najnowocześniejsze maszyny”.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Początki

Komunikat ten został wysłany światu wraz z zaprezentowaniem najbardziej egzotycznego motocykla Hondy – modelu NR 750. Był to motocykl, który wprost mówił o tym kto rządzi na rynku w kwestii inżynierii motocyklowej. Pod pięknym nadwoziem skrywało się unikatowe serce, którego korzenie sięgają modelu NR500. Silnik, który był tak szokująco zaawansowany w roku 1992, że nawet w dzisiejszych czasach jego skomplikowana konstrukcja robi ogromne wrażenie.

broger moto

Silnik

Była to jednostka V4 o pojemności 748ccm, a to co najbardziej niezwykłe, kryło się we wnętrzu silnika. Tłoki miały owalny kształt, a każdy tłok był połączony z wałem poprzez dwa korbowody. Myślicie, że 20 zaworów w silnikach Yamahy to dużo? Nic bardziej mylnego. NR 750 ma ich aż 32 – po 8 zaworów na każdy cylinder. Każdy zawór był wykonany z tytanu. Mało? Silnik ma również 8 świec i 8 wtryskiwaczy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Systemem elektronicznego wtrysku PGM-FI steruje 16-bitowy procesor. Sprzęgło antyhoppingowe również było najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tamtych lat. Produkcja jednostki, na myśl o której łapano się za głowy, pochłaniała niewyobrażalne sumy pieniędzy. Honda NR 750 nie była najmocniejszym motocyklem swoich czasów.

Silnik NR 750 generował 125 KM przy 14,000 obr. co nie robiło wtedy na nikim wrażenia.

Nie o to chodziło. W kwestii zaawansowania technicznego nikt nie mógł nawet zbliżyć się do poprzeczki, jaką zawiesili inżynierowie z Hondy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992 silnik

Honda NR 750 | zawieszenie

Jeśli chodzi o zawieszenie również nikt nie myślał o oszczędnościach. Z przodu zamontowano w pełni regulowane zawieszenie upside-down firmy Showa o grubości lagi 45mm. Z tyłu natomiast, klasyczne rozwiązania ustąpiły asymetrycznemu monowahaczowi z centralnym amortyzatorem.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Waga / hamulce

Motocykl waży 225 kg więc i hamulce musiały być odpowiednio mocne. Z przodu dwie tarcze o średnicy 310 mm i czterotłoczkowe zaciski, z tyłu natomiast zacisk dwutłoczkowy z tarczą 210 mm.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Karbonowe owiewki

Aerodynamiczne i nadal świetnie wyglądające nadwozie Hondy również jest niezwykłe jak na tamte czasy. Materiał użyty do jego produkcji to kompozyt włókien węglowych. Spójrzcie na przednią część motocykla, wygląda znajomo?

To Honda NR 750 zainspirowała Massimo Tamburiniego do zaprojektowania Ducati 916.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Cena

Minęły już 24 lata od kiedy ten wręcz kosmiczny motocykl Hondy ujrzał światło dzienne. W chwili premiery koszt zakupu NR 750 był pięciokrotnie wyższy niż cena flagowej maszyny sportowej Hondy. Ba, był to najdroższy motocykl jaki można było kupić w 1992 roku!

Cena: 50 000 dolarów. Wtedy to była fura pieniędzy.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992

Dziś nie sposób wycenić wartość istniejącego egzemplarza. W 2012 roku sztuka z zerowym przebiegiem, która pojawiła się na portalach aukcyjnych sprzedała się za 100 000 funtów, a więc równowartość ok. 570 tys. PLN.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Ilość sztuk

Wyprodukowano ich około 320 sztuk, więc wielkim szczęściarzem może nazywać się ten, kto na żywo będzie miał okazję zobaczyć tę wspaniałą maszynę.

pojazd unikatowy: honda nr 750 motocykle egzotyczne

Pojazd unikatowy | Honda NR 750 1992

Nie zapomnij obserwować nas na Facebooku i Instagramie!

Tags: honda, honda nr 750, motocyklowe egzotyki, nr 750, pojazd unikatowy, pojazdy unikatowe

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments
PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

14 stycznia 2019|0 Comments
Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

29 sierpnia 2018|0 Comments
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

10 lutego 2018|0 Comments
KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

10 marca 2017|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

30 marca 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

6 czerwca 2019|0 Comments
Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

Tor MONZA, Włochy | Europejski owal

7 lutego 2019|0 Comments
PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

PROM kosmiczny COLUMBIA | Kosmiczna ciężarówka

14 stycznia 2019|0 Comments
Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

Najstarszy tor wyścigowy: Brooklands

29 sierpnia 2018|0 Comments
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

10 lutego 2018|0 Comments
KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

KAWASAKI RACING | 5 minut z: Akira Yanagawa

10 marca 2017|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry