Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Subaru Impreza P1 – dziecko wojny | KLASYK

Subaru Impreza P1 – dziecko wojny | KLASYK

Subaru Impreza P1 | Motoryzacja to pole walki. Wśród wielu […]

Subaru Impreza P1 |

Motoryzacja to pole walki. Wśród wielu pojedynczych starć rozgrywają się bitwy oraz toczą całe wojny. W tym przypadku żołnierzami są auta, jedne z nich pełnią funkcję mięsa armatniego, o innych pisze się książki.

Zdecydowanie do tej drugiej grupy trzeba zaliczyć Subaru Imprezę P1. Brzmi jak bombardowane miasto, na twarzy ma wymalowaną złość i jeździ, jakby uciekało przed śmiercią.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek

Subaru Impreza P1 – początki marki

Historia marki Subaru nierozerwalnie związana jest z wojną. Losy japońskiego producenta sięgają czasów I Wojny Światowej, a dokładniej 1917 roku. Wtedy to Japończyk Chikuhei Nakajima, uważany za pioniera japońskiej techniki lotniczej, założył przedsiębiorstwo Nakajima Aircraft Company. Myśliwce tej firmy były wysoko cenione, ale po przegranej Japonii w II Wojnie Światowej przedsiębiorstwo zostało zdemilitaryzowane i podzielone na dwanaście oddziałów. W 1953 roku sześć z nich połączono ponownie pod nazwą Fuji Heavy Industries, które istnieje do dzisiaj.

Subaru Impreza P1 front

Subaru Impreza P1 | Dziecko wojny

To wyjaśnia, skąd w logo marki pojawiło się sześć gwiazd. Subaru w języku japońskim oznacza Plejady (najbardziej znaną gromadę gwiazd w gwiazdozbiorze Byka), ale można przetłumaczyć to słowo również jako „zjednoczenie”. Subaru musiało regularnie jednoczyć się w walce z konkurencją i opinią społeczną. W 1955 roku do sprzedaży wszedł pierwszy model – Subaru 1500. Był mocno zaawansowany technicznie, jak na lata 50., ale z niewiadomych przyczyn nie przyjął się na rynku.

Subaru Impreza P1 bok / side

Subaru Impreza P1 | Bok

Subaru Impreza P1 – pionierzy rozwiązań technologicznych

Firma skupiła się na produkcji autobusów, ale to model 360 wzbudził ponowne zainteresowanie marką. Jego masowa sprzedaż na nowo zmotoryzowała Kraj Kwitnącej Wiśni. Kiedy wydawało się, że Subaru wypracowało stabilną pozycję na rynku, kolejne premiery wywoływały nowe spory. Dotyczyły one wprowadzania na rynek takich nowości jak m.in. przedni napęd czy poprzecznie ułożony silnik. Dzisiaj te rozwiązania są standardem, ale w latach 60. wcale nie były takie oczywiste. W 1971 roku Subaru zaprezentowało światu model Leone – był to pierwszy samochód osobowy z napędem na cztery koła, który trafił do produkcji masowej. Pod maską pojawił się silnik typu boxer z przeciwległymi cylindrami i horyzontalnie umieszczonymi tłokami. Subaru coraz śmielej prezentowało własną filozofię, choć wielu pukało się w czoło.

Subaru Impreza P1 interior wnętrze

Subaru Impreza P1 | wnętrze – centrum dowodzenia

Subaru Impreza P1 – pierwsza generacja

Następca Subaru Leone, model Legacy, rozpoczął rajdową historię marki. Miał skuteczny napęd, mocny silnik, ale zbyt duża masa pozwoliła mu odnieść tylko jedno zwycięstwo w mistrzostwach świata. Subaru, zamiast zwykłego szeregowego, potrzebowało żołnierza jednostki specjalnej, który pojawił się w 1992 roku. Nazywał się Impreza i miał pozostawiać niezatarte wrażenie (z ang. to impress). Trzeba przyznać, że mu się to udało.

Subaru Impreza P1 halogen

Subaru Impreza P1 | Cechy szczególne

Pierwsza generacja Imprezy produkowana była od 1992 do 2000 roku. Topowe wersje przeznaczone były głównie na rynek japoński (od WRX – 240 KM, przez WRX STi – 280 KM, aż po edycje specjalne z mocą sięgającą 300 KM, jak np. w S201 STI). W Europie najmocniejszą odmianą Imprezy z turbo było GT, które zarówno w sedanie, jak i sport wagonie miało 211 KM (od 1999 roku 218 KM). Na przestrzeni lat Subaru wypuściło wiele edycji specjalnych, większość z nich była związana z sukcesami na trasach WRC. Jedną z nich masz okazję oglądać na zdjęciach.

Subaru Impreza P1

Subaru Impreza P1 | Klasyk!

Subaru Impreza P1 – co mamy pod maską? | dane techniczne

Subaru Impreza P1 była specjalną wersją przygotowaną przez brytyjską firmę Prodrive, która obsługiwała Subaru w rajdach WRC. Auto trafiło do sprzedaży na początku 2000 roku, a za jego podstawę posłużyło japońskie coupe Type R STi. Pod maską pracuje dwulitrowy, doładowany boxer połączony z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów. Impreza P1 otrzymała wyczynowe zawieszenie dostosowane do szybkiej jazdy po krętych i wyboistych drogach oraz wzmocnione hamulce. Całość ozdobił nowy pakiet aerodynamiczny przygotowany przez Petera Stevensa, tego samego faceta, który zaprojektował legendarnego McLarena F1.

Subaru Impreza P1 wing spojler

Subaru Impreza P1 | Skrzydło

Subaru Impreza P1 – osiągi | Dane techniczne

Teraz najważniejsze – Impreza P1 może pochwalić się mocą 280 KM i 363 Nm przy zaledwie 1295 kg. Nie był to szczyt możliwości, zwłaszcza że zakuty silnik i zamknięty blok mógłby wytrzymać dużo większą moc. Mimo wszystko samochód rozpędzał się do ponad 240 km/h, a pierwszą setkę osiągał w czasie 4,8 sekundy. To szybciej niż Aston-Martin DB9 5,9 V12! Pierwotnie limitowaną serię planowano na 500 egzemplarzy, ale ze względu na duże powodzenie sprzedano ich ponad 1000.

Subaru Impreza P1 | Spojrzenie zabójcy?

Subaru Impreza P1 | Spojrzenie zabójcy?

Polem wielu zaciętych bitew były dla Imprezy Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata. Auto w rękach nieżyjącego już Colina McRae zdobyło w 1995 roku podwójną koronę WRC (tytuł w klasyfikacji kierowców i konstruktorów). W dwóch kolejnych latach Impreza wygrywała dla Subaru tytuły w klasyfikacji producentów. Jednym z największych rywali Imprezy na rajdowych trasach było Mitsubishi Lancer Evolution.

Subaru Impreza P1 best foto

Subaru Impreza P1 jak z obrazka!

Subaru Impreza P1 – rywalizacja

Rywalizacja tych dwóch aut z czasem przeniosła się na publiczne ulice i nasilała się z każdą kolejną generacją. Niebiesko-czerwona wojna skończyła się w 2014 roku wraz z zakończeniem produkcji Lancera Evo X, a Subaru wygrało największą kampanię w swojej historii. Epokowe zwycięstwo udowodniło, że na pozór dziwne rozwiązania okazały się niezwykle skuteczne. Radość z tego triumfu może mieć jednak wyjątkowo gorzki posmak, ponieważ marka spod znaku Plejady straciła rywala, dzięki któremu sama stała się tak wyjątkowa. W końcu największy postęp dokonuje się w czasie wojny.

Subaru Impreza P1

Subaru Impreza P1!

Specjalnie podziękowania za pomoc w przygotowaniu tego materiału dla PRS Palonka Rally i ODTJ Lublin.

Zainteresowała Cię historia Subaru Imprezy P1 i jej konfrontacji z Mitsubishi?

Spójrz na tę opowieść z drugiej strony: Mitsubishi Lancer Evo X

Tags: impreza p1, impreza p1 dane techniczne, klasyczne subaru, klasyki, subaru impreza, subaru impreza p1, Subaru Impreza P1 – dziecko wojny

POPRZEDNI

NASTĘPNY

ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

Stylowy prezent dla chłopaka to coś do poczytania

To koniec Magazynu Motór… ale początek czegoś NOWEGO. Bardzo mi zależy, żebyś to przeczytał(a)

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

be gentle man

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

GRY

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

AC Cobra – ryzykowne spotkanie

AC Cobra – ryzykowne spotkanie

18 września 2025|0 Comments
Ford Escort RS Cosworth VS. Ford Focus RS | To jest już koniec

Ford Escort RS Cosworth VS. Ford Focus RS | To jest już koniec

16 września 2025|0 Comments
Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

MAGAZYN MOTORYZACYJNY PREZENTY DLA CHŁOPAKA I MĘŻCZYZNY

2025 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry