Antoni Ptak | Jego doświadczenie z wyścigów na torach całego świata może imponować, zwłaszcza że ma dopiero 21 lat. Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach biznesowych, co dodatkowo motywuje go do zorganizowania najlepszych targów motoryzacyjnych w tej części świata.
Antoni Ptak Jr | Kariera wyścigowa
Twoja kariera wyścigowa może zaskakiwać. Wydaje się, że spędziłeś taką samą ilość czasu na torze, co w samolotach.
Antoni Ptak Jr: Tak, musiałem wiele podróżować, ale nie był to dla mnie problem. Zaczęło się od tego, że w wieku 11 lat po raz pierwszy usiadłem w gokarcie i od razu poczułem, że jest to miejsce dla mnie. Kiedy miałem 13 lat, przeprowadziliśmy się na Florydę, gdzie podczas pierwszej wizyty na miejscowym torze pobiłem rekord miesiąca. To był impuls, by na poważnie spróbować sił w wyścigach, poszukaliśmy więc teamu, no i się zaczęło.
Zaczynałeś jeździć w lokalnych wyścigach w Stanach, ale twoje nazwisko kojarzę raczej ze startów w Polsce.
Tak, ponieważ po kilku wygranych wyścigach zaczęliśmy szukać serii na wyższym poziomie. Startowałem w mistrzostwach Stanów Zjednoczonych, udało mi się wygrać prestiżowy wyścig Florida Winter Tour, a miałem za rywali świetnych kierowców z całego świata. Następnie podjęliśmy decyzję o starcie w mistrzostwach Polski, gdzie nagrodą był bilet na mistrzostwa świata serii Rotax. Na wszystkie 10 rund przylatywałem ze Stanów, nie znalem w ogóle polskich torów, ale dzięki świetnej pracy całego teamu udało nam się wygrać te mistrzostwa i pojechałem na mistrzostwa świata. Podczas treningów i kwalifikacji radziłem sobie dobrze, niestety w finale spadł mocny deszcz i wypadłem z toru. Po tym sezonie przesiadłem się do wyścigów samochodowych.
Antoni Ptak Jr | Euroformula Open
Miałeś okazję ścigać się na wielu historycznych torach w Europie i na świecie.
Zgadza się. Po kartingu zacząłem ścigać się w serii Euroformula Open. Jej wyścigi rozgrywane są w większości na torach, po których jeździ lub jeździła Formuła 1. Tak naprawdę to seria na poziomie F3, tylko nie jest organizowana pod egidą FIA. Ścigaliśmy się tam bolidami o mocy nieco ponad 200 KM, które napędzane były wolnossącym silnikiem Toyoty. Kilka razy stanąłem na podium, w tym raz udało mi się wygrać wyścig na legendarnym torze Silverstone.
Antoni Ptak Jr | Starty w Nowej Zelandii
Wspomniałeś o Toyocie. Masz za sobą starty w jej oficjalnej serii i to na drugim końcu świata!
Toyota Racing Series była dla mnie treningiem pomiędzy występami w Euroformule Open. To ciekawa seria, która miała wiele wspólnego z F3, choć bolidy bardziej przypominały te z F4. Ścigaliśmy się w Nowej Zelandii, gdzie mierzyłem się z wieloma świetnymi kierowcami, wśród nich był choćby Lando Norris, który niedawno ogłosił, że będzie ścigać się w F1 w sezonie 2019. Starty w Toyota Racing Series wiele mnie nauczyły, udało się stanąć na podium i z pewnością była to seria, w której czułem wielką radość z jazdy.
Co z karierą Antoniego Ptaka w tym momencie?
Rok temu w styczniu zrobiłem jak na razie moje ostatnie testy, w Porsche 911 GT3 Cup. To było na torze w Barcelonie i miałem ogromną przyjemność trenować u boku Roberta Kubicy. Mimo że nie znał dobrze samochodu, a prowadził w zasadzie tylko jedną ręką, to i tak udało mu się pokonać drugiego najlepszego zawodnika aż o sekundę! Byłem pod ogromnym wrażeniem i znów wiele się nauczyłem. Jednak później podjąłem decyzję, że w najbliższym czasie chcę zająć się pracą. Prowadzimy rodzinny interes i jest to dobry moment, aby zacząć przejmować poważniejsze obowiązki, w których do tej pory jedynie pomagałem. Chcę się skupić na tym w stu procentach, m.in. na organizacji najlepszych targów motoryzacyjnych w Polsce. A do poważnego ścigania jeszcze wrócę, na pewno.
Antoni Ptak Jr | Targi Warsaw Motor Show
Masz zaledwie 21 lat, a bierzesz udział w organizacji ogromnego przedsięwzięcia. Co chcesz dodać od siebie w Warsaw Motor Show?
Przede wszystkim ciężką pracę, której nie widać na pierwszy rzut oka. Nie jestem oczywiście sam, przy organizacji tak ogromnych targów potrzeba zespołu, mogę liczyć również na wsparcie taty i brata. Poza Warsaw Motor Show organizujemy jeszcze targi części zamiennych czy targi oldtimerów. Motoryzacja jest mi najbliższa, dlatego skupiam się na tej branży.
Zobaczyłeś kawał świata, startowałeś na największych torach wyścigowych, poznałeś też wielu wyjątkowych ludzi. Jak to twoje doświadczenie wpłynie na organizację Warsaw Motor Show?
Myślę, że dzięki doświadczeniu mam większą świadomość tego, jak wygląda motoryzacja w różnych częściach świata oraz jak można organizować imprezy na najwyższym poziomie. Na pewno udało mi się pozyskać ciekawe kontakty, co będzie miało odzwierciedlenie wśród wystawców. Ponadto w motorsporcie jest jak w biznesie – liczy się przebiegłość, wiedza o tym, na co trzeba uważać, oraz wytrzymałość w starciu z konkurencją. Chcę zrobić najlepsze targi motoryzacyjne w Polsce oraz rozsławić je także poza granicami kraju.
Jaką cechę targów zagranicznych chciałbyś zaszczepić w tej imprezie?
Moją osobistą ambicją jest, aby Warsaw Motor Show emanowało pozytywną energią na każdym kroku. Podczas zwiedzania targów na całym świecie zawsze szczególnie zwracałem uwagę na opiekę nad gośćmi, ujmowało mnie to, jak bardzo można być serdecznym i starać się, by odwiedzający poczuli się komfortowo. To aspekt, który chciałbym wznieść na niespotykany w Polsce poziom. Kolejną rzeczą jest sposób organizowania targów, które na świecie są dopracowywane do granic możliwości, a detale robią ogromne wrażenie.
Prezentujemy najlepsze samochody świata, odwiedzają nas goście znani w Polsce i na całym świecie, jak nasza tegoroczna gwiazda – Richard Hammond.
Czy nie uważasz, że sama idea targów trochę się wyczerpała i dzisiaj widzowie oczekują czegoś więcej?
Zgadzam się z tym, że targi się zmieniają, szczególnie te samochodowe, bo też zmienia się cały świat. Naszym zadaniem jest obserwować to i w porę wprowadzać nowości. Dawniej uczestnictwo w targach wiązało się ściśle z wizerunkiem i biznesem, dzisiaj odwiedzający oczekują czegoś więcej, chcą obejrzeć show i my zamierzamy w tym kierunku podążać, wzorując się na targach amerykańskich. Obecnie wszystko możemy zobaczyć w Internecie, dlatego podczas takiej imprezy trzeba pójść krok dalej. Organizatorzy targów w Detroit planują wybudować na dachu hali profesjonalny tor testowy na rok 2020. My będziemy szybsi, ponieważ już w tym roku podczas Warsaw Motor Show w jednej z hal zobaczymy profesjonalny tor testowy dla samochodów elektrycznych.
Antoni Ptak Jr | Atrakcje Warsaw Motor Show 2018
Co jeszcze będziemy mogli zobaczyć podczas targów Warsaw Motor Show 2018?
Chcemy zrobić z tego wydarzenia prawdziwy festiwal. Zapraszamy gwiazdy ze świata motoryzacji, będzie Richard Hammond, będą gwiazdy polskiego motosportu, popularni YouTuberzy, przedstawiciele mediów, firmy motoryzacyjne z różnych części Polski i świata oraz cała masa wyjątkowych samochodów. Nie będzie to typowa wystawa, na odwiedzających czekają liczne pokazy, zależy nam na interakcji z gośćmi oraz wywołaniu u nich wrażeń, jakich nie da się poczuć przed ekranem komputera. Profesjonalny tor dla aut elektrycznych, o którym wspomniałem, jest atrakcją wartą podkreślenia, ponieważ będzie to pierwszy tak duży obiekt na tego typu imprezie na świecie. Na targach w Moskwie widziałem dużo mniejszy i dla mniejszych pojazdów, a większy tor od naszego powstanie dopiero w przyszłym roku w Detroit.
Jakie najciekawsze marki będziemy mieli okazję spotkać?
Strefa marek premium będzie z pewnością bardziej rozwinięta niż w poprzednich latach. Aston Martin, Mercedes, Audi, Maserati, Tesla, Porsche, Bentley, Lamborghini – to tylko niektóre z arcydzieł motoryzacji, jakie zobaczymy w jednym miejscu. Serdecznie zapraszam w dniach 16-18 listopada do Ptak Warsaw Expo na targi Warsaw Motor Show. To będzie prawdziwy festiwal motoryzacji.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Antoni Ptak | Jego doświadczenie z wyścigów na torach całego świata może imponować, zwłaszcza że ma dopiero 21 lat. Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach biznesowych, co dodatkowo motywuje go do zorganizowania najlepszych targów motoryzacyjnych w tej części świata.
Antoni Ptak Jr | Kariera wyścigowa
Twoja kariera wyścigowa może zaskakiwać. Wydaje się, że spędziłeś taką samą ilość czasu na torze, co w samolotach.
Antoni Ptak Jr: Tak, musiałem wiele podróżować, ale nie był to dla mnie problem. Zaczęło się od tego, że w wieku 11 lat po raz pierwszy usiadłem w gokarcie i od razu poczułem, że jest to miejsce dla mnie. Kiedy miałem 13 lat, przeprowadziliśmy się na Florydę, gdzie podczas pierwszej wizyty na miejscowym torze pobiłem rekord miesiąca. To był impuls, by na poważnie spróbować sił w wyścigach, poszukaliśmy więc teamu, no i się zaczęło.
Zaczynałeś jeździć w lokalnych wyścigach w Stanach, ale twoje nazwisko kojarzę raczej ze startów w Polsce.
Tak, ponieważ po kilku wygranych wyścigach zaczęliśmy szukać serii na wyższym poziomie. Startowałem w mistrzostwach Stanów Zjednoczonych, udało mi się wygrać prestiżowy wyścig Florida Winter Tour, a miałem za rywali świetnych kierowców z całego świata. Następnie podjęliśmy decyzję o starcie w mistrzostwach Polski, gdzie nagrodą był bilet na mistrzostwa świata serii Rotax. Na wszystkie 10 rund przylatywałem ze Stanów, nie znalem w ogóle polskich torów, ale dzięki świetnej pracy całego teamu udało nam się wygrać te mistrzostwa i pojechałem na mistrzostwa świata. Podczas treningów i kwalifikacji radziłem sobie dobrze, niestety w finale spadł mocny deszcz i wypadłem z toru. Po tym sezonie przesiadłem się do wyścigów samochodowych.
Antoni Ptak Jr | Euroformula Open
Miałeś okazję ścigać się na wielu historycznych torach w Europie i na świecie.
Zgadza się. Po kartingu zacząłem ścigać się w serii Euroformula Open. Jej wyścigi rozgrywane są w większości na torach, po których jeździ lub jeździła Formuła 1. Tak naprawdę to seria na poziomie F3, tylko nie jest organizowana pod egidą FIA. Ścigaliśmy się tam bolidami o mocy nieco ponad 200 KM, które napędzane były wolnossącym silnikiem Toyoty. Kilka razy stanąłem na podium, w tym raz udało mi się wygrać wyścig na legendarnym torze Silverstone.
Antoni Ptak Jr | Starty w Nowej Zelandii
Wspomniałeś o Toyocie. Masz za sobą starty w jej oficjalnej serii i to na drugim końcu świata!
Toyota Racing Series była dla mnie treningiem pomiędzy występami w Euroformule Open. To ciekawa seria, która miała wiele wspólnego z F3, choć bolidy bardziej przypominały te z F4. Ścigaliśmy się w Nowej Zelandii, gdzie mierzyłem się z wieloma świetnymi kierowcami, wśród nich był choćby Lando Norris, który niedawno ogłosił, że będzie ścigać się w F1 w sezonie 2019. Starty w Toyota Racing Series wiele mnie nauczyły, udało się stanąć na podium i z pewnością była to seria, w której czułem wielką radość z jazdy.
Co z karierą Antoniego Ptaka w tym momencie?
Rok temu w styczniu zrobiłem jak na razie moje ostatnie testy, w Porsche 911 GT3 Cup. To było na torze w Barcelonie i miałem ogromną przyjemność trenować u boku Roberta Kubicy. Mimo że nie znał dobrze samochodu, a prowadził w zasadzie tylko jedną ręką, to i tak udało mu się pokonać drugiego najlepszego zawodnika aż o sekundę! Byłem pod ogromnym wrażeniem i znów wiele się nauczyłem. Jednak później podjąłem decyzję, że w najbliższym czasie chcę zająć się pracą. Prowadzimy rodzinny interes i jest to dobry moment, aby zacząć przejmować poważniejsze obowiązki, w których do tej pory jedynie pomagałem. Chcę się skupić na tym w stu procentach, m.in. na organizacji najlepszych targów motoryzacyjnych w Polsce. A do poważnego ścigania jeszcze wrócę, na pewno.
Antoni Ptak Jr | Targi Warsaw Motor Show
Masz zaledwie 21 lat, a bierzesz udział w organizacji ogromnego przedsięwzięcia. Co chcesz dodać od siebie w Warsaw Motor Show?
Przede wszystkim ciężką pracę, której nie widać na pierwszy rzut oka. Nie jestem oczywiście sam, przy organizacji tak ogromnych targów potrzeba zespołu, mogę liczyć również na wsparcie taty i brata. Poza Warsaw Motor Show organizujemy jeszcze targi części zamiennych czy targi oldtimerów. Motoryzacja jest mi najbliższa, dlatego skupiam się na tej branży.
Zobaczyłeś kawał świata, startowałeś na największych torach wyścigowych, poznałeś też wielu wyjątkowych ludzi. Jak to twoje doświadczenie wpłynie na organizację Warsaw Motor Show?
Myślę, że dzięki doświadczeniu mam większą świadomość tego, jak wygląda motoryzacja w różnych częściach świata oraz jak można organizować imprezy na najwyższym poziomie. Na pewno udało mi się pozyskać ciekawe kontakty, co będzie miało odzwierciedlenie wśród wystawców. Ponadto w motorsporcie jest jak w biznesie – liczy się przebiegłość, wiedza o tym, na co trzeba uważać, oraz wytrzymałość w starciu z konkurencją. Chcę zrobić najlepsze targi motoryzacyjne w Polsce oraz rozsławić je także poza granicami kraju.
Jaką cechę targów zagranicznych chciałbyś zaszczepić w tej imprezie?
Moją osobistą ambicją jest, aby Warsaw Motor Show emanowało pozytywną energią na każdym kroku. Podczas zwiedzania targów na całym świecie zawsze szczególnie zwracałem uwagę na opiekę nad gośćmi, ujmowało mnie to, jak bardzo można być serdecznym i starać się, by odwiedzający poczuli się komfortowo. To aspekt, który chciałbym wznieść na niespotykany w Polsce poziom. Kolejną rzeczą jest sposób organizowania targów, które na świecie są dopracowywane do granic możliwości, a detale robią ogromne wrażenie.
Prezentujemy najlepsze samochody świata, odwiedzają nas goście znani w Polsce i na całym świecie, jak nasza tegoroczna gwiazda – Richard Hammond.
Czy nie uważasz, że sama idea targów trochę się wyczerpała i dzisiaj widzowie oczekują czegoś więcej?
Zgadzam się z tym, że targi się zmieniają, szczególnie te samochodowe, bo też zmienia się cały świat. Naszym zadaniem jest obserwować to i w porę wprowadzać nowości. Dawniej uczestnictwo w targach wiązało się ściśle z wizerunkiem i biznesem, dzisiaj odwiedzający oczekują czegoś więcej, chcą obejrzeć show i my zamierzamy w tym kierunku podążać, wzorując się na targach amerykańskich. Obecnie wszystko możemy zobaczyć w Internecie, dlatego podczas takiej imprezy trzeba pójść krok dalej. Organizatorzy targów w Detroit planują wybudować na dachu hali profesjonalny tor testowy na rok 2020. My będziemy szybsi, ponieważ już w tym roku podczas Warsaw Motor Show w jednej z hal zobaczymy profesjonalny tor testowy dla samochodów elektrycznych.
Antoni Ptak Jr | Atrakcje Warsaw Motor Show 2018
Co jeszcze będziemy mogli zobaczyć podczas targów Warsaw Motor Show 2018?
Chcemy zrobić z tego wydarzenia prawdziwy festiwal. Zapraszamy gwiazdy ze świata motoryzacji, będzie Richard Hammond, będą gwiazdy polskiego motosportu, popularni YouTuberzy, przedstawiciele mediów, firmy motoryzacyjne z różnych części Polski i świata oraz cała masa wyjątkowych samochodów. Nie będzie to typowa wystawa, na odwiedzających czekają liczne pokazy, zależy nam na interakcji z gośćmi oraz wywołaniu u nich wrażeń, jakich nie da się poczuć przed ekranem komputera. Profesjonalny tor dla aut elektrycznych, o którym wspomniałem, jest atrakcją wartą podkreślenia, ponieważ będzie to pierwszy tak duży obiekt na tego typu imprezie na świecie. Na targach w Moskwie widziałem dużo mniejszy i dla mniejszych pojazdów, a większy tor od naszego powstanie dopiero w przyszłym roku w Detroit.
Jakie najciekawsze marki będziemy mieli okazję spotkać?
Strefa marek premium będzie z pewnością bardziej rozwinięta niż w poprzednich latach. Aston Martin, Mercedes, Audi, Maserati, Tesla, Porsche, Bentley, Lamborghini – to tylko niektóre z arcydzieł motoryzacji, jakie zobaczymy w jednym miejscu. Serdecznie zapraszam w dniach 16-18 listopada do Ptak Warsaw Expo na targi Warsaw Motor Show. To będzie prawdziwy festiwal motoryzacji.