Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak Jeep Willys wpadł do kociołka Panoramixa. Po bliższym poznaniu naprawdę można w to uwierzyć. Spokojnie mógłby nim jeździć Mojżesz, bo po zapięciu reduktora, rozstępuje się przed nim nie tylko morze, ale i zakorkowana ulica. Nie zrozum mnie źle, Hummer posiada też mnóstwo uroku i finezji.

Żartowałem.

Tekst: Mateusz Cieślak / Foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Skąd wziął się Hummer H1 na tym świecie? Nie spadł przecież z nieba, tworząc wielki krater, chociaż mógłby. W 1979 roku Amerykanie doszli do wniosku, że należy zastąpić wiekowe już wojskowe terenówki. Wybór padł na Humvee, jakim amerykańscy żołnierze pieszczotliwie określali wielozadaniowy pojazd kołowy HMMWV od AM General.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Chrztem bojowym była dla niego akcja „Pustynna burza” w Iraku. Dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat wytrzymałości Hummera H1 krążą różne legendy. Amerykanie twierdzą, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy, a przy jego budowie uczestniczyli naukowcy z NASA.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – jak to mogło trafić na publiczne drogi?!

Wyglądało to mniej więcej tak: w 1992 roku pracownik AM General w Mishawaka w stanie Indiana odebrał telefon. „It’s me. I want it. I’ll be back”. Był to Arnold Schwarzenegger, który właśnie zamówił sobie pierwszą cywilną wersję HMMWV. Takiemu klientowi się nie odmawia, więc AM General postanowiło zrealizować zamówienie. Tak powstał Hummer H1.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Ma ponad 4,6 m długości, około 2,2 m szerokości, a całkowita masa przekracza 3,5 tony. Żeby go prowadzić, musisz posiadać prawo jazdy kategorii C. Pod maską montowano przede wszystkim… diesele. Wysokoprężne V8 było przystosowane do pracy na paliwie bardzo słabej jakości do tego stopnia, że pojechałoby na wodzie po pierogach. Testowany przez nas egzemplarz był wyjątkowy, bo jako jeden z nielicznych posiadał benzynowe V8 o pojemności 5,7 litrów od Chevroleta. Moc niby tylko 190 KM, ale nie dajcie się zwieść tej liczbie. Podczas testu zaoraliśmy nim pole. Bez pługa. A pole było zamarznięte.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – kiedy patrzysz na niego, myślisz sobie:

„W środku spokojnie zmieściłoby się z pięć Grycanek”.

Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, dlatego że są w nim tylko cztery miejsca. Po drugie, są one tak wąskie, jak w Maluchu. Między siedzeniami znajduje się natomiast ogromna przestrzeń, która pozwala zabrać na pokład rannego na noszach albo wymienić silnik nie wychodząc z samochodu.

foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to zakręty pokonuje w iście amerykańskim stylu – jedzie na wprost. Oprócz siły, ogromnej wytrzymałości i pancernej konstrukcji, posiada idealne rozłożenie masy 50/50. W H1 można przejechać próg wysokości 50 cm czy prawie metrową zaspę śnieżną. Aby zapanować nad tą stodołą, warto mieć trochę rajdowego doświadczenia, którego nie brakuje jego właścicielowi, Robertowi Obroślakowi. To zdobywca Pucharu Polski w rajdach Cross Country 2016. Więcej przeczytacie o nim tutaj.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Wracając do Hummera H1, jest trochę dziwny. Półosie kręcą się w drugą stronę, tarcze hamulcowe są oddalone od koła o pół metra, w normalnej jeździe pali rozsądne 25 litrów, ale po wdepnięciu gazu w terenie lepiej dla ciebie, żebyś był akurat na polu naftowym. W dodatku ma jedną poważną wadę.

Chociaż możesz nim pojechać we wszystkich kierunkach bez względu na zabudowania albo wygrać wojnę w pojedynkę jak czterej pancerni, to musisz wiedzieć, że jazda nim na co dzień nie jest przyjemna. Jak się czuje jego kierowca na miejskim bulwarze? Wyobraź sobie, że idziesz przez miasto z wielkim wibratorem w ręku.

Jedni spojrzą na ciebie z odrazą, inni uśmiechną się z politowaniem, a jeszcze inni przygryzą wargę z podniecenia.

Tak samo jest z publiczną jazdą Hummerem H1.

hummer h1 black lublin foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Tags: h1, hmmvvy, hmmvy, hummer

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak Jeep Willys wpadł do kociołka Panoramixa. Po bliższym poznaniu naprawdę można w to uwierzyć. Spokojnie mógłby nim jeździć Mojżesz, bo po zapięciu reduktora, rozstępuje się przed nim nie tylko morze, ale i zakorkowana ulica. Nie zrozum mnie źle, Hummer posiada też mnóstwo uroku i finezji.

Żartowałem.

Tekst: Mateusz Cieślak / Foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Skąd wziął się Hummer H1 na tym świecie? Nie spadł przecież z nieba, tworząc wielki krater, chociaż mógłby. W 1979 roku Amerykanie doszli do wniosku, że należy zastąpić wiekowe już wojskowe terenówki. Wybór padł na Humvee, jakim amerykańscy żołnierze pieszczotliwie określali wielozadaniowy pojazd kołowy HMMWV od AM General.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Chrztem bojowym była dla niego akcja „Pustynna burza” w Iraku. Dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat wytrzymałości Hummera H1 krążą różne legendy. Amerykanie twierdzą, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy, a przy jego budowie uczestniczyli naukowcy z NASA.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – jak to mogło trafić na publiczne drogi?!

Wyglądało to mniej więcej tak: w 1992 roku pracownik AM General w Mishawaka w stanie Indiana odebrał telefon. „It’s me. I want it. I’ll be back”. Był to Arnold Schwarzenegger, który właśnie zamówił sobie pierwszą cywilną wersję HMMWV. Takiemu klientowi się nie odmawia, więc AM General postanowiło zrealizować zamówienie. Tak powstał Hummer H1.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Ma ponad 4,6 m długości, około 2,2 m szerokości, a całkowita masa przekracza 3,5 tony. Żeby go prowadzić, musisz posiadać prawo jazdy kategorii C. Pod maską montowano przede wszystkim… diesele. Wysokoprężne V8 było przystosowane do pracy na paliwie bardzo słabej jakości do tego stopnia, że pojechałoby na wodzie po pierogach. Testowany przez nas egzemplarz był wyjątkowy, bo jako jeden z nielicznych posiadał benzynowe V8 o pojemności 5,7 litrów od Chevroleta. Moc niby tylko 190 KM, ale nie dajcie się zwieść tej liczbie. Podczas testu zaoraliśmy nim pole. Bez pługa. A pole było zamarznięte.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – kiedy patrzysz na niego, myślisz sobie:

„W środku spokojnie zmieściłoby się z pięć Grycanek”.

Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, dlatego że są w nim tylko cztery miejsca. Po drugie, są one tak wąskie, jak w Maluchu. Między siedzeniami znajduje się natomiast ogromna przestrzeń, która pozwala zabrać na pokład rannego na noszach albo wymienić silnik nie wychodząc z samochodu.

foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to zakręty pokonuje w iście amerykańskim stylu – jedzie na wprost. Oprócz siły, ogromnej wytrzymałości i pancernej konstrukcji, posiada idealne rozłożenie masy 50/50. W H1 można przejechać próg wysokości 50 cm czy prawie metrową zaspę śnieżną. Aby zapanować nad tą stodołą, warto mieć trochę rajdowego doświadczenia, którego nie brakuje jego właścicielowi, Robertowi Obroślakowi. To zdobywca Pucharu Polski w rajdach Cross Country 2016. Więcej przeczytacie o nim tutaj.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Wracając do Hummera H1, jest trochę dziwny. Półosie kręcą się w drugą stronę, tarcze hamulcowe są oddalone od koła o pół metra, w normalnej jeździe pali rozsądne 25 litrów, ale po wdepnięciu gazu w terenie lepiej dla ciebie, żebyś był akurat na polu naftowym. W dodatku ma jedną poważną wadę.

Chociaż możesz nim pojechać we wszystkich kierunkach bez względu na zabudowania albo wygrać wojnę w pojedynkę jak czterej pancerni, to musisz wiedzieć, że jazda nim na co dzień nie jest przyjemna. Jak się czuje jego kierowca na miejskim bulwarze? Wyobraź sobie, że idziesz przez miasto z wielkim wibratorem w ręku.

Jedni spojrzą na ciebie z odrazą, inni uśmiechną się z politowaniem, a jeszcze inni przygryzą wargę z podniecenia.

Tak samo jest z publiczną jazdą Hummerem H1.

hummer h1 black lublin foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Tags: h1, hmmvvy, hmmvy, hummer

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%

Pakiet 3 wybranych rysunków

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%
motoryzacyjne rysunki obrazy plakaty

Pakiet 5 wybranych rysunków

Rysunki
200,00 zł – 280,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry