Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

HUMMER H1 – wstydliwa sprawa

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak […]

Mateusz Cieślak

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak Jeep Willys wpadł do kociołka Panoramixa. Po bliższym poznaniu naprawdę można w to uwierzyć. Spokojnie mógłby nim jeździć Mojżesz, bo po zapięciu reduktora, rozstępuje się przed nim nie tylko morze, ale i zakorkowana ulica. Nie zrozum mnie źle, Hummer posiada też mnóstwo uroku i finezji.

Żartowałem.

Tekst: Mateusz Cieślak / Foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Skąd wziął się Hummer H1 na tym świecie? Nie spadł przecież z nieba, tworząc wielki krater, chociaż mógłby. W 1979 roku Amerykanie doszli do wniosku, że należy zastąpić wiekowe już wojskowe terenówki. Wybór padł na Humvee, jakim amerykańscy żołnierze pieszczotliwie określali wielozadaniowy pojazd kołowy HMMWV od AM General.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Chrztem bojowym była dla niego akcja „Pustynna burza” w Iraku. Dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat wytrzymałości Hummera H1 krążą różne legendy. Amerykanie twierdzą, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy, a przy jego budowie uczestniczyli naukowcy z NASA.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – jak to mogło trafić na publiczne drogi?!

Wyglądało to mniej więcej tak: w 1992 roku pracownik AM General w Mishawaka w stanie Indiana odebrał telefon. „It’s me. I want it. I’ll be back”. Był to Arnold Schwarzenegger, który właśnie zamówił sobie pierwszą cywilną wersję HMMWV. Takiemu klientowi się nie odmawia, więc AM General postanowiło zrealizować zamówienie. Tak powstał Hummer H1.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Ma ponad 4,6 m długości, około 2,2 m szerokości, a całkowita masa przekracza 3,5 tony. Żeby go prowadzić, musisz posiadać prawo jazdy kategorii C. Pod maską montowano przede wszystkim… diesele. Wysokoprężne V8 było przystosowane do pracy na paliwie bardzo słabej jakości do tego stopnia, że pojechałoby na wodzie po pierogach. Testowany przez nas egzemplarz był wyjątkowy, bo jako jeden z nielicznych posiadał benzynowe V8 o pojemności 5,7 litrów od Chevroleta. Moc niby tylko 190 KM, ale nie dajcie się zwieść tej liczbie. Podczas testu zaoraliśmy nim pole. Bez pługa. A pole było zamarznięte.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – kiedy patrzysz na niego, myślisz sobie:

„W środku spokojnie zmieściłoby się z pięć Grycanek”.

Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, dlatego że są w nim tylko cztery miejsca. Po drugie, są one tak wąskie, jak w Maluchu. Między siedzeniami znajduje się natomiast ogromna przestrzeń, która pozwala zabrać na pokład rannego na noszach albo wymienić silnik nie wychodząc z samochodu.

foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to zakręty pokonuje w iście amerykańskim stylu – jedzie na wprost. Oprócz siły, ogromnej wytrzymałości i pancernej konstrukcji, posiada idealne rozłożenie masy 50/50. W H1 można przejechać próg wysokości 50 cm czy prawie metrową zaspę śnieżną. Aby zapanować nad tą stodołą, warto mieć trochę rajdowego doświadczenia, którego nie brakuje jego właścicielowi, Robertowi Obroślakowi. To zdobywca Pucharu Polski w rajdach Cross Country 2016. Więcej przeczytacie o nim tutaj.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Wracając do Hummera H1, jest trochę dziwny. Półosie kręcą się w drugą stronę, tarcze hamulcowe są oddalone od koła o pół metra, w normalnej jeździe pali rozsądne 25 litrów, ale po wdepnięciu gazu w terenie lepiej dla ciebie, żebyś był akurat na polu naftowym. W dodatku ma jedną poważną wadę.

Chociaż możesz nim pojechać we wszystkich kierunkach bez względu na zabudowania albo wygrać wojnę w pojedynkę jak czterej pancerni, to musisz wiedzieć, że jazda nim na co dzień nie jest przyjemna. Jak się czuje jego kierowca na miejskim bulwarze? Wyobraź sobie, że idziesz przez miasto z wielkim wibratorem w ręku.

Jedni spojrzą na ciebie z odrazą, inni uśmiechną się z politowaniem, a jeszcze inni przygryzą wargę z podniecenia.

Tak samo jest z publiczną jazdą Hummerem H1.

hummer h1 black lublin foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Tags: h1, hmmvvy, hmmvy, hummer

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Hummer H1 – Legenda głosi, że powstał po tym, jak Jeep Willys wpadł do kociołka Panoramixa. Po bliższym poznaniu naprawdę można w to uwierzyć. Spokojnie mógłby nim jeździć Mojżesz, bo po zapięciu reduktora, rozstępuje się przed nim nie tylko morze, ale i zakorkowana ulica. Nie zrozum mnie źle, Hummer posiada też mnóstwo uroku i finezji.

Żartowałem.

Tekst: Mateusz Cieślak / Foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Skąd wziął się Hummer H1 na tym świecie? Nie spadł przecież z nieba, tworząc wielki krater, chociaż mógłby. W 1979 roku Amerykanie doszli do wniosku, że należy zastąpić wiekowe już wojskowe terenówki. Wybór padł na Humvee, jakim amerykańscy żołnierze pieszczotliwie określali wielozadaniowy pojazd kołowy HMMWV od AM General.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Chrztem bojowym była dla niego akcja „Pustynna burza” w Iraku. Dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat wytrzymałości Hummera H1 krążą różne legendy. Amerykanie twierdzą, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy, a przy jego budowie uczestniczyli naukowcy z NASA.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – jak to mogło trafić na publiczne drogi?!

Wyglądało to mniej więcej tak: w 1992 roku pracownik AM General w Mishawaka w stanie Indiana odebrał telefon. „It’s me. I want it. I’ll be back”. Był to Arnold Schwarzenegger, który właśnie zamówił sobie pierwszą cywilną wersję HMMWV. Takiemu klientowi się nie odmawia, więc AM General postanowiło zrealizować zamówienie. Tak powstał Hummer H1.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek


Ma ponad 4,6 m długości, około 2,2 m szerokości, a całkowita masa przekracza 3,5 tony. Żeby go prowadzić, musisz posiadać prawo jazdy kategorii C. Pod maską montowano przede wszystkim… diesele. Wysokoprężne V8 było przystosowane do pracy na paliwie bardzo słabej jakości do tego stopnia, że pojechałoby na wodzie po pierogach. Testowany przez nas egzemplarz był wyjątkowy, bo jako jeden z nielicznych posiadał benzynowe V8 o pojemności 5,7 litrów od Chevroleta. Moc niby tylko 190 KM, ale nie dajcie się zwieść tej liczbie. Podczas testu zaoraliśmy nim pole. Bez pługa. A pole było zamarznięte.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Hummer H1 – kiedy patrzysz na niego, myślisz sobie:

„W środku spokojnie zmieściłoby się z pięć Grycanek”.

Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, dlatego że są w nim tylko cztery miejsca. Po drugie, są one tak wąskie, jak w Maluchu. Między siedzeniami znajduje się natomiast ogromna przestrzeń, która pozwala zabrać na pokład rannego na noszach albo wymienić silnik nie wychodząc z samochodu.

foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to zakręty pokonuje w iście amerykańskim stylu – jedzie na wprost. Oprócz siły, ogromnej wytrzymałości i pancernej konstrukcji, posiada idealne rozłożenie masy 50/50. W H1 można przejechać próg wysokości 50 cm czy prawie metrową zaspę śnieżną. Aby zapanować nad tą stodołą, warto mieć trochę rajdowego doświadczenia, którego nie brakuje jego właścicielowi, Robertowi Obroślakowi. To zdobywca Pucharu Polski w rajdach Cross Country 2016. Więcej przeczytacie o nim tutaj.

hummer h1 black lublin foto: Michał Węgrzynek

foto: Michał Węgrzynek

Wracając do Hummera H1, jest trochę dziwny. Półosie kręcą się w drugą stronę, tarcze hamulcowe są oddalone od koła o pół metra, w normalnej jeździe pali rozsądne 25 litrów, ale po wdepnięciu gazu w terenie lepiej dla ciebie, żebyś był akurat na polu naftowym. W dodatku ma jedną poważną wadę.

Chociaż możesz nim pojechać we wszystkich kierunkach bez względu na zabudowania albo wygrać wojnę w pojedynkę jak czterej pancerni, to musisz wiedzieć, że jazda nim na co dzień nie jest przyjemna. Jak się czuje jego kierowca na miejskim bulwarze? Wyobraź sobie, że idziesz przez miasto z wielkim wibratorem w ręku.

Jedni spojrzą na ciebie z odrazą, inni uśmiechną się z politowaniem, a jeszcze inni przygryzą wargę z podniecenia.

Tak samo jest z publiczną jazdą Hummerem H1.

hummer h1 black lublin foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Tags: h1, hmmvvy, hmmvy, hummer
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry