Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Wyścigi przyszłości
Strona główna » WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

Wyścigi dronów to wyścigi przyszłości? | Co przychodzi wam do […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

Wyścigi dronów to wyścigi przyszłości? | Co przychodzi wam do […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

WYŚCIGI DRONÓW | Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

Wyścigi dronów to wyścigi przyszłości? | Co przychodzi wam do […]

Mateusz Cieślak

Wyścigi dronów to wyścigi przyszłości? |

Co przychodzi wam do głowy, gdy myślicie o wyścigach przyszłości? Ponaddźwiękowe maszyny Formuły 1, które nie będą nawet dotykać ziemi? Może ekspansja Formuły E, która, według przewidywań Sir Richarda Bransona, przejmie rolę „jedynki”? Pewnie tak. Chwila, przecież to już się dzieje… Spójrzcie na wyścigi dronów!

Tekst: Wojciech Paprota, foto: DRL

Wyścigi przyszłości – profesjonalna liga dronów

Naprawdę, nie żartujemy. Ale nie bójcie się, nic was nie ominęło. Samochody Formuły 1 nadal są samochodami, a Formuła E ma jeszcze długą drogę przed sobą i póki co jest jedynie ciekawym, alternatywnym dodatkiem do całego świata motorsportu. W ostatnim czasie powstała jednak kategoria, która łączy wszystko, o czym wspomnieliśmy we wstępie. Chodzi właśnie o wyścigi dronów, a oficjalnie – Drone Racing League.

Biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnich latach drony stały się bardzo popularne w branży filmowej, militarnej, a nawet pocztowej (w Norwegii firma Amazon dostarcza do swoich klientów paczki za pomocą bezzałogowych maszyn), powstanie oficjalnych wyścigów tych mini-helikopterów było kwestią czasu. Pierwsze oficjalne zawody miały miejsce w zeszłym roku w Kalifornii na lokalnym stadionie do futbolu amerykańskiego, który przypominał nieco większy Orlik. Czytając takie zdanie, może się wydawać, że to kilka dzieciaków zebrało się po szkole na boisku, by pobawić się nowymi zabawkami. Rzeczywistość wyglądała jednak nieco inaczej.

Na imprezie stawiło się ponad 120 uczestników z całego świata.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów- format zawodów

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Organizatorzy wpadli na sprytny pomysł i ustalili trzy typy konkurencji: przelot wyznaczonej trasy na czas, wyścigi w systemie pucharowym i opcjonalne loty freestyle’owe. Zwycięzcą został Australijczyk, a z racji ogromnego zainteresowania od razu stworzono oficjalne mistrzostwa na takich samych zasadach. Pierwsza runda sezonu odbyła się w lutym na stadionie ekipy Miami Dolphins, którego trybuny mieszczą 76 000 widzów.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – nowe wyzwania

Z technologicznego punktu widzenia wyścigi dronów są dużym wyzwaniem. Z racji skomplikowanych i długich tras, a także dla lepszego czucia swojej maszyny, piloci zakładają na oczy specjalne gogle. Transmitują im one obraz na żywo z kamer HD, które zamontowane są na każdym z „latających pająków”. Wyścigi przyszłości wiążą się z zupełnie nowymi problemami technicznymi.

Nawet najmniejszy lag może uniemożliwić zawodnikowi odpowiednią reakcję, co w tej dyscyplinie jest absolutnie kluczowe.

Opóźnienia w przekazywaniu sygnału są nieakceptowalne, ponieważ tory są kręte i wymagają nieustannej koncentracji. Patrząc na fakt, że obecna technologia nie zapewnia jeszcze aż tak dużej przepustowości danych, możemy w najbliższym czasie zapomnieć o relacjach na żywo. Zarówno w telewizji czy Internecie, jak i na stadionowych telebimach, co dla organizatorów nie jest zbyt dobrą wiadomością.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów- internet nie nadąża

Szkoda, ponieważ ujęcia z latających maszyn są niesamowite i nie równają się z nimi nawet onboardy z najszybszych okrążeń Ayrtona Senny po ulicach Monako. Tak samo jak w Formule 1 mamy wiele przepisów technicznych, które jasno określają limity dla projektantów. W porównaniu do królowej sportów motorowych, ludzie, którzy je ustalają, dążą jednak do tego, aby maszyny były jak najszybsze, ale też jak najbardziej zwrotne. Największym wyzwaniem dla zawodników jest więc odpowiedni kompromis między tymi rzeczami. Obecnie drony są wielkości pizzy i osiągają prędkości dochodzące do 200 km/h, czyli jedynie 30 km/h mniej niż bolidy Formuły E. Dość imponujące, ale nie tak bardzo, jak ich zwrotność. Tutaj wyraźnie widać dlaczego wyścigi przyszłości to wyścigi dronów:

Maszyny te potrafią latać po okręgu, którego średnica nie przekracza 10 metrów z prędkością 80 km/h.

Wyścigi przyszłości

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Nic dziwnego, skoro sprzęt każdego z zawodników wart jest kilkanaście tysięcy dolarów. 

Piloci, którzy sterują dronami, są technologicznymi geekami, a ich styl życia i sylwetki nie przypominają Lewisa Hamiltona czy Sebastiana Vettela. Mimo wszystko możliwość startów w mistrzostwach Drone Racing League jest nie mniejszym zaszczytem niż zdobycie fotela wyścigowego F1. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że jest to trudniejsze, ponieważ to organizatorzy wysyłają do zawodników osobiste zaproszenia.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – udana inwestycja Rossa

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, pierwsze wyścigi dronów z serii DRL odbyły się w lutym na stadionie zespołu Dolphins. Człowiekiem, który zdecydował się podjąć wyzwanie i zainwestować miliony w wyścigi dronów jest Stephen Ross. Ten multimiliarder jeszcze pół roku temu zainteresowany był wykupieniem większości udziałów Formuły 1, a także jest właścicielem klubu z Miami.

Już po kilku miesiącach zaangażowania w projekt Amerykanin z dumą oznajmił światu, że jego inwestycja zwróciła się ośmiokrotnie… a tendencja nadal jest bardzo zwyżkująca!

Wyścigi dronów z pewnością czeka świetlana, pełna neonów i diod przyszłość. Podobnie jak w przypadku Formuły 1 czy Formuły E, może być to świetny poligon doświadczalny dla producentów chcących wprowadzić nowoczesne technologie do codziennego użytku w produktach dla mas.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – w Polsce?

Co ciekawe, nie tak daleko Lublina, w Rzeszowie, powstał specjalizujący się w dronach start-up o nazwie Cervi Robotics.

Wyścigi przyszłości

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – bolid:P

Cervi Robotics uznawane jest za światowego potentata w branży. Nie zdziwmy się, gdy do naszego kraju szybciej zawitają wyścigi dronów niż Formuła 1, czy Formuła E.

Tags: cervi robotics, DRL, drone racing league, oficjalne zawody dronów, wyścigi dronów, Wyścigi przyszłości, Wyścigi przyszłości: Drone Racing League

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Wyścigi dronów to wyścigi przyszłości? |

Co przychodzi wam do głowy, gdy myślicie o wyścigach przyszłości? Ponaddźwiękowe maszyny Formuły 1, które nie będą nawet dotykać ziemi? Może ekspansja Formuły E, która, według przewidywań Sir Richarda Bransona, przejmie rolę „jedynki”? Pewnie tak. Chwila, przecież to już się dzieje… Spójrzcie na wyścigi dronów!

Tekst: Wojciech Paprota, foto: DRL

Wyścigi przyszłości – profesjonalna liga dronów

Naprawdę, nie żartujemy. Ale nie bójcie się, nic was nie ominęło. Samochody Formuły 1 nadal są samochodami, a Formuła E ma jeszcze długą drogę przed sobą i póki co jest jedynie ciekawym, alternatywnym dodatkiem do całego świata motorsportu. W ostatnim czasie powstała jednak kategoria, która łączy wszystko, o czym wspomnieliśmy we wstępie. Chodzi właśnie o wyścigi dronów, a oficjalnie – Drone Racing League.

Biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnich latach drony stały się bardzo popularne w branży filmowej, militarnej, a nawet pocztowej (w Norwegii firma Amazon dostarcza do swoich klientów paczki za pomocą bezzałogowych maszyn), powstanie oficjalnych wyścigów tych mini-helikopterów było kwestią czasu. Pierwsze oficjalne zawody miały miejsce w zeszłym roku w Kalifornii na lokalnym stadionie do futbolu amerykańskiego, który przypominał nieco większy Orlik. Czytając takie zdanie, może się wydawać, że to kilka dzieciaków zebrało się po szkole na boisku, by pobawić się nowymi zabawkami. Rzeczywistość wyglądała jednak nieco inaczej.

Na imprezie stawiło się ponad 120 uczestników z całego świata.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów- format zawodów

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Organizatorzy wpadli na sprytny pomysł i ustalili trzy typy konkurencji: przelot wyznaczonej trasy na czas, wyścigi w systemie pucharowym i opcjonalne loty freestyle’owe. Zwycięzcą został Australijczyk, a z racji ogromnego zainteresowania od razu stworzono oficjalne mistrzostwa na takich samych zasadach. Pierwsza runda sezonu odbyła się w lutym na stadionie ekipy Miami Dolphins, którego trybuny mieszczą 76 000 widzów.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – nowe wyzwania

Z technologicznego punktu widzenia wyścigi dronów są dużym wyzwaniem. Z racji skomplikowanych i długich tras, a także dla lepszego czucia swojej maszyny, piloci zakładają na oczy specjalne gogle. Transmitują im one obraz na żywo z kamer HD, które zamontowane są na każdym z „latających pająków”. Wyścigi przyszłości wiążą się z zupełnie nowymi problemami technicznymi.

Nawet najmniejszy lag może uniemożliwić zawodnikowi odpowiednią reakcję, co w tej dyscyplinie jest absolutnie kluczowe.

Opóźnienia w przekazywaniu sygnału są nieakceptowalne, ponieważ tory są kręte i wymagają nieustannej koncentracji. Patrząc na fakt, że obecna technologia nie zapewnia jeszcze aż tak dużej przepustowości danych, możemy w najbliższym czasie zapomnieć o relacjach na żywo. Zarówno w telewizji czy Internecie, jak i na stadionowych telebimach, co dla organizatorów nie jest zbyt dobrą wiadomością.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów- internet nie nadąża

Szkoda, ponieważ ujęcia z latających maszyn są niesamowite i nie równają się z nimi nawet onboardy z najszybszych okrążeń Ayrtona Senny po ulicach Monako. Tak samo jak w Formule 1 mamy wiele przepisów technicznych, które jasno określają limity dla projektantów. W porównaniu do królowej sportów motorowych, ludzie, którzy je ustalają, dążą jednak do tego, aby maszyny były jak najszybsze, ale też jak najbardziej zwrotne. Największym wyzwaniem dla zawodników jest więc odpowiedni kompromis między tymi rzeczami. Obecnie drony są wielkości pizzy i osiągają prędkości dochodzące do 200 km/h, czyli jedynie 30 km/h mniej niż bolidy Formuły E. Dość imponujące, ale nie tak bardzo, jak ich zwrotność. Tutaj wyraźnie widać dlaczego wyścigi przyszłości to wyścigi dronów:

Maszyny te potrafią latać po okręgu, którego średnica nie przekracza 10 metrów z prędkością 80 km/h.

Wyścigi przyszłości

Wyścigi przyszłości / Wyścigi dronów

Nic dziwnego, skoro sprzęt każdego z zawodników wart jest kilkanaście tysięcy dolarów. 

Piloci, którzy sterują dronami, są technologicznymi geekami, a ich styl życia i sylwetki nie przypominają Lewisa Hamiltona czy Sebastiana Vettela. Mimo wszystko możliwość startów w mistrzostwach Drone Racing League jest nie mniejszym zaszczytem niż zdobycie fotela wyścigowego F1. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że jest to trudniejsze, ponieważ to organizatorzy wysyłają do zawodników osobiste zaproszenia.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – udana inwestycja Rossa

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, pierwsze wyścigi dronów z serii DRL odbyły się w lutym na stadionie zespołu Dolphins. Człowiekiem, który zdecydował się podjąć wyzwanie i zainwestować miliony w wyścigi dronów jest Stephen Ross. Ten multimiliarder jeszcze pół roku temu zainteresowany był wykupieniem większości udziałów Formuły 1, a także jest właścicielem klubu z Miami.

Już po kilku miesiącach zaangażowania w projekt Amerykanin z dumą oznajmił światu, że jego inwestycja zwróciła się ośmiokrotnie… a tendencja nadal jest bardzo zwyżkująca!

Wyścigi dronów z pewnością czeka świetlana, pełna neonów i diod przyszłość. Podobnie jak w przypadku Formuły 1 czy Formuły E, może być to świetny poligon doświadczalny dla producentów chcących wprowadzić nowoczesne technologie do codziennego użytku w produktach dla mas.

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – w Polsce?

Co ciekawe, nie tak daleko Lublina, w Rzeszowie, powstał specjalizujący się w dronach start-up o nazwie Cervi Robotics.

Wyścigi przyszłości

Wyścigi przyszłości / wyścigi dronów – bolid:P

Cervi Robotics uznawane jest za światowego potentata w branży. Nie zdziwmy się, gdy do naszego kraju szybciej zawitają wyścigi dronów niż Formuła 1, czy Formuła E.

Tags: cervi robotics, DRL, drone racing league, oficjalne zawody dronów, wyścigi dronów, Wyścigi przyszłości, Wyścigi przyszłości: Drone Racing League
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

    21:35|0 Comments
  • Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

    09:05
  • Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

    16:17
  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

    08:24
  • Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

    14:55
  • Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

    16:04
  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry