Audi RS6 C7 dane techniczne, test, spalanie, opinie |
Audi RS6 C7 (2013+): 560 KM, 700 Nm, 0–100 km/h w 3,9 sek., a po odblokowaniu spokojnie leci 300 km/h. Dostępne jedynie w nadwoziu Avant lub, jak kto woli, kombi. Trzecia generacja Audi RS6. Auto, które obala mit, że jeżeli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.
Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak
Audi RS6 C7 dane techniczne: silnik i napęd
W latach 2002–2004 (model C5) było 450 KM z silnika 4.2l V8 bi-turbo. Później już 571 KM z 5-litrowego V10 (model C6 produkowany od 2008 do 2010 r.). Tak było kiedyś.
Dziś mamy 560 KM z silnika V8 TFSI twin-turbo o pojemności 4 l. Pełna moc dostępna jest od 4700 obr./min, a silnik generuje 700 Nm momentu obrotowego już od 1750 obr./min. Pełny moment od razu i zawsze, głównie dzięki 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic.
To auto nie jest szybkie. Audi RS6 C7 jest POTĘŻNE.
Audi RS6 C7 dane techniczne: jak jeździ?
Z tłumików słyszymy bulgot przerywany jedynie detonacjami paliwa dopalanego przy każdej redukcji. Wszystko to sprawia wrażenie, że jedziemy samochodem wyczynowym. Później dodajemy gazu i okazuje się, że to nie jest tylko wrażenie – RS6 C7 to samochód wyścigowy, który ktoś dla żartu przebrał w ciuchy rodzinnego kombi. To auto to poligon doświadczalny, na którym toczy się nieustanna walka.
Kierowca walczy z pokusą jeszcze ostrzejszej jazdy, kontrola trakcji próbuje opanować gigantyczny moment obrotowy, skrzynia biegów walczy z czasem, żeby nadążyć ze zmianami biegów, a opony… Opony poddają się pierwsze.
Audi RS6 C7 dane techniczne | Quattro, kontrola trakcji
Trakcja w tym samochodzie to ciekawy temat. Jadąc, nie mamy problemów z uślizgami kół, Audi genialnie trzyma tor jazdy w bardzo szybko przejechanych zakrętach i neutralnie reaguje na ostre szarpnięcia kierownicą. My problemów nie mamy żadnych, co wcale nie oznacza, że jest łatwo. RS6 C7 po cichu ogarnia wszystko za nas. Kontrola trakcji i sterowane dyferencjały zdejmują moment obrotowy z kół ułamek sekundy po uślizgu. My tego nie zauważamy tak długo, jak nie wczujemy się w to, co się dzieje pod kołami. Te uślizgi tam są, tylko niegroźne.
Quattro i elektronika Audi: czapki z głów.
Audi RS6 C7 opinie | Elektronika: Audi Drive Select
Rzeczy, które przeczytaliście powyżej, dotyczą nastawów samochodu w trybie Dynamic. Agresywna reakcja na przepustnicę, sztywno zestrojone zawieszenia i skrzynia ciągnąca każdy bieg prawie do odciny. Wystarczy przestawić samochód w tryb Comfort i wszystko, co już wiecie o Audi RS6, staje się nieaktualne.
Teraz jest miękko, wydech jakimś cudem się wycisza, a zawieszenie bez kłopotu wybiera nasze lubelskie dziury.
Audi Drive Select zmienia charakter samochodu tak drastycznie, że aż trudno to opisać
Audi RS6 C7 – spalanie
Dopiero w trybie Comfort zauważyłem, że za plecami jest duży bagażnik (565 l, 1680 l po złożeniu kanapy), wnętrze wykończone jest świetną skórą, a fotele nieprawdopodobnie wygodne. Ekran HUD (Head-Up Display) był obecny cały czas gdzieś w głębi przedniej szyby, ale nie było czasu myśleć o takich smaczkach. Dopiero w trybie Comfort dociera do nas, że Audi RS6 C7 spala ok. 12–13 l/100 km.
W trybie Dynamic, z prawidłowo używanym gazem, 2x większe zużycie paliwa jest normą.
Audi RS6 – CCC: ceramika czyni cuda
Egzemplarz, którym jeździłem, to mocno doposażona sztuka. Bazowo Audi RS6 hamuje dzięki wentylowanym tarczom o rozmiarze 390 mm. Testowany egzemplarz wyposażony był w ceramiczne hamulce o średnicy tarcz 420 mm. Taki układ, w połączeniu z oponami Pirelli P Zero o rozmiarze 285/30 R21, działa cuda. To wcale nie jest takie oczywiste, biorąc pod uwagę, że Audi RS6 C7 waży prawie 2 tony. Masa w połączeniu z gigantycznym przyspieszeniem to solidny test dla każdego układu hamulcowego.
W RS6 hamulce ceramiczne zdecydowanie nie są zbędnym gadżetem
Audi RS6 C7 – wyposażenie
Klasa premium, jeden z najwyższych modeli w ofercie, lista wyposażenia jest dłuższa niż pojemność magazynu „Motór”. Masaż? Jest i potrafi robić falę. Fala to jakiś tryb zaprogramowany przez tajskie masażystki, który sprawia, że po zajechaniu pod dom, nie wysiada się z samochodu, dopóki dziewczyna/żona nie przyjdzie wyciągnąć nas zza kierownicy. Nagłośnienie? Fenomenalne, jak to w Audi, w tym egzemplarzu dodatkowo sprzęgnięte z telewizorem. W oderwaniu od szalonych osiągów, RS6 C7 to bogato wyposażony, funkcjonalny i bardzo komfortowy samochód klasy wyższej. Co zresztą widać po cenie.
Audi RS6 C7 – cena / konkurencja, czyli: CZY WARTO?
Cena zaczyna się od 550 tys. zł, a to tylko punkt wyjścia do rozmowy o pieniądzach. Lista wyposażenia dodatkowego jest tak obszerna, że patrząc na RS6 C7, nie możecie mieć pewności, czy nie jest to egzemplarz za 1 mln zł. Poważnie.
Konkurencja? Na tym poziomie już nie do końca można mówić o konkurencji… BMW M5? Będzie tak szybkie, ale nigdy nie będzie tak funkcjonalne na co dzień. Mercedes E63 AMG? Może być nawet bardziej komfortowy i pewnie da radę pojechać jak RS6, ale nigdy nie da takiej frajdy z jazdy. Wybierając auto na tym poziomie, już powinniśmy wiedzieć, czego tak naprawdę chcemy.
Audi RS6 C7 – opinie/podsumowanie
Ciężko wyobrazić sobie lepsze Audi RS6. To auto ma w sobie geny kultowego RS2 z początku lat 90. i pięknie niesie tradycję szalonych, rodzinnych kombi ze stajni Audi. Jest nieprawdopodobnie szybkie, pojemne, komfortowe, szybkie, świetnie wykończone i szybkie. Jest jeszcze szybkie. Można też zapakować się z rodziną na wakacje i można pojechać na tor. Można, jadąc na działkę, zapakować rower do bagażnika i można nim lecieć nocą przez miasto, patrząc, jak każda redukcja biegu wprawia okoliczne szyby w drżenie. Co jest najpiękniejsze w tym RS6?
To, że Audi RS6 C7 nigdy, ale to nigdy, nie ogranicza właściciela. Audi zbudowało samochód, który daje wolność.
_____________
Podoba Ci się ten materiał? Koniecznie sprawdź inne produkty naszego motoryzacyjnego wydawnictwa:
Magazyn „Motór”, gra „Motór GT”, plakaty, książki, kawa czy galanteria – wszystkie te propozycje to idealne prezenty dla fana motoryzacji i inspirujące pomysły na prezenty dla mężczyzn. Najczęściej kupowane są przed Dniem Chłopaka, Dniem Ojca i w grudniu. Nigdy nie mieliśmy zwrotów, niezależnie czy był to prezent dla męża na urodziny, prezent na dzień ojca, prezent dla fana BMW lub Audi, czy prezent dla faceta który ma wszystko. Klienci doceniają, że u nas znajdą także prezent dla mężczyzny na święta, prezent na 50 urodziny dla mężczyzny, prezent na 60 urodziny dla mężczyzny, prezenty urodzinowe dla mężczyzn, prezenty na dzień chłopaka, gadżety dla faceta, a nawet oryginalny prezent dla męża. Jeśli więc zastanawiasz się, co kupić na dzień ojca lub co kupić na prezent dla chłopaka, tu znajdziesz właściwą odpowiedź.
POPRZEDNI
NASTĘPNY