Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
czy warto zapinać pasy
Strona główna » Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? Wiecie, co to jest chomąto? Pozwala […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? Wiecie, co to jest chomąto? Pozwala […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? | Pasy (nie)bezpieczeństwa

Czy warto zapinać pasy? Wiecie, co to jest chomąto? Pozwala […]

Mateusz Cieślak

Czy warto zapinać pasy?

Wiecie, co to jest chomąto? Pozwala ono równomiernie rozłożyć obciążenia, co zwiększa siłę pociągową (najczęściej konia). Powinno być dobrze dopasowane do zwierzaka, żeby jazda w nim sprawiała mu radość. Pasy bezpieczeństwa to chomąto w wersji dla człowieka, pytanie tylko: czy dają one nam radość?

Tekst: Michał Fijałkowski i Tomasz Niedźwiedzki

Czy warto zapinać pasy? – trochę historii

W 1955 roku marka Ford wprowadziła do produkcji seryjnej pasy bezpieczeństwa, czego głównym powodem była ochrona kierowcy i pasażerów przed tragicznymi skutkami zderzeń czołowych.

Czy warto zapinać pasy? – jak to działa?

W 1983 roku w Polsce wprowadzono obowiązek zapinania pasów z przodu, a w roku 1991 również z tyłu. Tyle historii. Obecnie standardem są bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, które poprzez blokowanie taśmy utrzymują ciało pasażera w bezpośrednim kontakcie z fotelem. Prawie każdy pas bezpieczeństwa dodatkowo wyposażony jest w ładunek pirotechniczny, czyli jeździmy z taką małą bombą w aucie, która ma nas chronić. Podczas uderzenia ładunek jest aktywowany, co powoduje dodatkowe ściągnięcie pasa nawet o 16 centymetrów.

A jak powszechnie wiadomo, każdy centymetr… robi robotę.

czy warto zapinać pasy

Czy warto zapinać pasy? – metody przypominania

Wielcy tego świata ciągle myślą nad tym, jak „zmusić” wszystkich do zapinania pasów. Bo człowiek, a Słowianin w szczególności, naturę ma krnąbrną i nie chce być niczym spętany. Do walki z potrzebą wolności człowieka wytoczono działa w postaci punktów karnych i mandatów oraz dźwięku, który bardziej świdruje umysł niż wokal Nergala. Piszczałki to krok dla bezpieczeństwa dobry, bo szczególnie pasażerowie tylnej kanapy bardzo często jeżdżą nieprzypięci. Jednak samochody są już przeładowane sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, które od wejścia atakują kierowcę. To znieczula i może stanowić zagrożenie. Stoimy na stanowisku, że człowiek jako osoba myśląca ma podejmować decyzje, a nie być przymuszany do różnych działań.

Kolejną zachętą do zapinania pasów jest fakt, że policja na miejscu wypadku robi też zdjęcia gniazd pasów bezpieczeństwa. Potem wychodzi nasza narodowa innowacyjność, w postaci pasa przepuszczonego za fotelem i wpiętego w gniazdo lub tkwiącej w nim zaślepki. Ubezpieczyciel w takiej sytuacji zazwyczaj odmawia wypłacenia odszkodowania.

Czy warto zapinać pasy? – zagrożenia

Korzystając/nie korzystając z pasów, należy pamiętać o ważnej rzeczy.

Poduszki powietrzne wybuchające wprost w osobę nieprzypiętą pasami zamiast ratować życie, mogą nam je odebrać

Znane są przypadki, w których delikatne zderzenie jest tragiczne w skutkach, właśnie przez poduszkę powietrzną połączoną z niezapiętymi pasami. Przeciwnicy pasów często zwracają uwagę na wypadki, w których pasy stały się rzeczywistą przyczyną śmierci. Wspomina się o sytuacjach, w których przypięcie pasami spowodowało uwięzienie kierowcy, śmierć w płomieniach albo utonięcie. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest tak duże, jak to, że teraz jest godzina 21:00. 

czy warto zapinać pasy

Czy warto zapinać pasy? – Co z kobietami w ciąży?

Ciąża niesie za sobą wiele korzyści: ludzie ustępujący miejsca w autobusie, pierwszeństwo na kasie w markecie, dedykowane miejsca parkingowe, urlop macierzyński. Nagrodą jest również to, że kobiety mogą jeździć bez pasów. Często kobiety z tego faktu się cieszą, a niesłusznie. Dobrze zapięty pas jest bezpieczny dla dziecka. Wystarczy, jeśli przebiega przez kolce biodrowe (nie przez brzuch) i obojczyk (odpowiednie ustawienie wysokości pasa na słupku). Kobiety z brzuchem powinny zapinać pasy, bez brzucha też, czyli w sumie wszystkie.

Czy warto zapinać pasy? – podsumowanie

Pasy działają nie tylko przy czołowych zderzeniach, ale też przy dachowaniu. Utrzymują nas w fotelu.

Warunkiem tego, żeby pasy były dla nas pomocne, jest ich właściwe wyregulowanie oraz odpowiednie ustawienie fotela wraz z zagłówkiem

Ilu kierowców ustawia zagłówek? Ilu kierowców ustawia wysokość pasów? Może poza ustawieniem fal radiowych warto również pomyśleć o tym?

Trzeba pamiętać, że w życiu nie ma takich przycisków jak: przewiń, cofnij, zatrzymaj. Warto poświęcić sekundę na zapięcie pasów.

władcy dróg nauka jazdy lublin

Tags: Czy warto zapinać pasy, pasy, Pasy (nie)bezpieczeństwa, pasy bezpieczeństwa, władcy dróg

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Czy warto zapinać pasy?

Wiecie, co to jest chomąto? Pozwala ono równomiernie rozłożyć obciążenia, co zwiększa siłę pociągową (najczęściej konia). Powinno być dobrze dopasowane do zwierzaka, żeby jazda w nim sprawiała mu radość. Pasy bezpieczeństwa to chomąto w wersji dla człowieka, pytanie tylko: czy dają one nam radość?

Tekst: Michał Fijałkowski i Tomasz Niedźwiedzki

Czy warto zapinać pasy? – trochę historii

W 1955 roku marka Ford wprowadziła do produkcji seryjnej pasy bezpieczeństwa, czego głównym powodem była ochrona kierowcy i pasażerów przed tragicznymi skutkami zderzeń czołowych.

Czy warto zapinać pasy? – jak to działa?

W 1983 roku w Polsce wprowadzono obowiązek zapinania pasów z przodu, a w roku 1991 również z tyłu. Tyle historii. Obecnie standardem są bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, które poprzez blokowanie taśmy utrzymują ciało pasażera w bezpośrednim kontakcie z fotelem. Prawie każdy pas bezpieczeństwa dodatkowo wyposażony jest w ładunek pirotechniczny, czyli jeździmy z taką małą bombą w aucie, która ma nas chronić. Podczas uderzenia ładunek jest aktywowany, co powoduje dodatkowe ściągnięcie pasa nawet o 16 centymetrów.

A jak powszechnie wiadomo, każdy centymetr… robi robotę.

czy warto zapinać pasy

Czy warto zapinać pasy? – metody przypominania

Wielcy tego świata ciągle myślą nad tym, jak „zmusić” wszystkich do zapinania pasów. Bo człowiek, a Słowianin w szczególności, naturę ma krnąbrną i nie chce być niczym spętany. Do walki z potrzebą wolności człowieka wytoczono działa w postaci punktów karnych i mandatów oraz dźwięku, który bardziej świdruje umysł niż wokal Nergala. Piszczałki to krok dla bezpieczeństwa dobry, bo szczególnie pasażerowie tylnej kanapy bardzo często jeżdżą nieprzypięci. Jednak samochody są już przeładowane sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, które od wejścia atakują kierowcę. To znieczula i może stanowić zagrożenie. Stoimy na stanowisku, że człowiek jako osoba myśląca ma podejmować decyzje, a nie być przymuszany do różnych działań.

Kolejną zachętą do zapinania pasów jest fakt, że policja na miejscu wypadku robi też zdjęcia gniazd pasów bezpieczeństwa. Potem wychodzi nasza narodowa innowacyjność, w postaci pasa przepuszczonego za fotelem i wpiętego w gniazdo lub tkwiącej w nim zaślepki. Ubezpieczyciel w takiej sytuacji zazwyczaj odmawia wypłacenia odszkodowania.

Czy warto zapinać pasy? – zagrożenia

Korzystając/nie korzystając z pasów, należy pamiętać o ważnej rzeczy.

Poduszki powietrzne wybuchające wprost w osobę nieprzypiętą pasami zamiast ratować życie, mogą nam je odebrać

Znane są przypadki, w których delikatne zderzenie jest tragiczne w skutkach, właśnie przez poduszkę powietrzną połączoną z niezapiętymi pasami. Przeciwnicy pasów często zwracają uwagę na wypadki, w których pasy stały się rzeczywistą przyczyną śmierci. Wspomina się o sytuacjach, w których przypięcie pasami spowodowało uwięzienie kierowcy, śmierć w płomieniach albo utonięcie. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest tak duże, jak to, że teraz jest godzina 21:00. 

czy warto zapinać pasy

Czy warto zapinać pasy? – Co z kobietami w ciąży?

Ciąża niesie za sobą wiele korzyści: ludzie ustępujący miejsca w autobusie, pierwszeństwo na kasie w markecie, dedykowane miejsca parkingowe, urlop macierzyński. Nagrodą jest również to, że kobiety mogą jeździć bez pasów. Często kobiety z tego faktu się cieszą, a niesłusznie. Dobrze zapięty pas jest bezpieczny dla dziecka. Wystarczy, jeśli przebiega przez kolce biodrowe (nie przez brzuch) i obojczyk (odpowiednie ustawienie wysokości pasa na słupku). Kobiety z brzuchem powinny zapinać pasy, bez brzucha też, czyli w sumie wszystkie.

Czy warto zapinać pasy? – podsumowanie

Pasy działają nie tylko przy czołowych zderzeniach, ale też przy dachowaniu. Utrzymują nas w fotelu.

Warunkiem tego, żeby pasy były dla nas pomocne, jest ich właściwe wyregulowanie oraz odpowiednie ustawienie fotela wraz z zagłówkiem

Ilu kierowców ustawia zagłówek? Ilu kierowców ustawia wysokość pasów? Może poza ustawieniem fal radiowych warto również pomyśleć o tym?

Trzeba pamiętać, że w życiu nie ma takich przycisków jak: przewiń, cofnij, zatrzymaj. Warto poświęcić sekundę na zapięcie pasów.

władcy dróg nauka jazdy lublin

Tags: Czy warto zapinać pasy, pasy, Pasy (nie)bezpieczeństwa, pasy bezpieczeństwa, władcy dróg
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry