Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Spyker C12 Zagato
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Mateusz Cieślak

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie przed twórcami filmu staje ogromne wyzwanie z angielskiego zwane sequelem. Niezwykle trudno udowodnić widzom, że nakręcenie drugiej części filmowego dzieła jest czymś więcej niż zawoalowaną próbą wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy z ich portfeli. W przypadku drugiej części Nagiego instynktu nie było inaczej. W scenie rozpoczynającej Nagi instynkt 2 pisarka Catherine Tramell, w której rolę ponownie wcieliła się Sharon Stone, przemierza ulice Londynu za kierownicą czarnego Spykera C8 Laviolette. Mimo że auto po chwili ląduje w rzece, to trzeba przyznać, że charakter holenderskiego samochodu perfekcyjnie pasował do głównej bohaterki.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – trochę historii

Nazwa Spyker (wcześniej Spijker) zaczęła być używana już w 1880 roku, kiedy to dwaj bracia, Jacobus i Hendrik-Jan Spijker, założyli firmę zajmującą się produkcją powozów. Pojazdy te okazały się na tyle niezawodne, że jeden z nich używany jest po dziś dzień. Mowa o tzw. Złotym Powozie, zamówionym przez miasto Amsterdam jako dar na koronację królowej Wilhelminy, który nieprzerwanie od ponad 100 lat wozi holenderską rodzinę królewską. Po kilku latach produkcji powozów bracia Spijker kupili od Carla Benza silnik spalinowy i zaczęli konstruować pierwsze auto pod własną marką. Premierę miało w roku 1898 roku, a pięć lat później fabrykę w Holandii opuścił model 60/80 HP.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Był to pierwszy na świecie samochód z napędem na cztery koła, sześciocylindrowym silnikiem i hamulcami przy każdym kole

Kolejny pojazd, model 14/18 HP, ukończył morderczą trasę rajdu Pekin–Paryż, liczącą przeszło 15 000 km. Samochód z francuskim kierowcą M. Goddardem dojechał na drugiej pozycji, co rozsławiło holenderskiego producenta na cały świat. W okresie I wojny światowej Spyker przebranżowił się na silniki lotnicze, jak i całe samoloty, by w roku 1925, po serii spektakularnych bankructw i powrotów, całkowicie zniknąć z rynku.

Wydawało się, że to tylko kwestia czasu, aż ktoś przypomni sobie o tej zapomnianej marce i podejmie się próby jej wskrzeszenia. Stało się to w 1999 roku za sprawą Spyker Cars N.V., która wykupiła prawa autorskie do nazwy Spyker. O ile o wspomnianym wyżej Spykerze C8 większość fanów motoryzacji słyszała, to pozostałe projekty holenderskiej firmy nie przebiły się do szerszej publiki. Jednym z najciekawszych był Spyker C12 Zagato. Za design odpowiadało włoskie studio Zagato, które tworzyło jedne z najpiękniejszych kształtów, jakie dane nam było kiedykolwiek podziwiać w motoryzacyjnym świecie.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – wygląd i silnik

Spyker C12 Zagato powstał, by upamiętnić rok 2007, w którym to holenderski producent próbował swych sił jako zespół Formuły 1. Debiutancki sezon nie był pasmem spektakularnych sukcesów i zakończył się sprzedażą teamu, przechrzczonego później na Force India. Nawiązania do bolidu F1 widać w całej bryle auta. Wystarczy spojrzeć na przetłoczenie na masce przypominające „nos” bolidu, wlot powietrza do silnika za kabiną, tylny dyfuzor czy też charakterystyczne trzecie światło stop.

Silnik to konstrukcja W12, stworzona przez ustatkowanego Volkswagena, ale podrasowana przez szalonych Holendrów.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Dzięki kilku zabiegom moc wzrosła do około 500 KM, zapewniając spektakularne osiągi

Elementem, który wyróżnia auta Spykera na tle pozostałych supersamochodów, są wnętrza, bardziej przypominające dzieło sztuki niż kabinę przedmiotu codziennego użytku. Nie inaczej jest w przypadku C12 Zagato. Trudno o bardziej spektakularny przykład użycia skóry i szczotkowanego aluminium. Koncept miał zostać wyprodukowany w limitowanej serii 24 sztuk.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – co będzie dalej?

Produkcja auta została zarzucona ze względu na potężne finansowe perturbacje spowodowane przejęciem Saaba i płomiennym, choć krótkim romansem z F1. Niedługo potem Spyker Cars N.V. ogłosiło bankructwo, potwierdzając tym samym, jak niedaleko spadło młode jabłko od historycznej jabłoni. Pojawiło się wprawdzie światełko w tunelu w postaci pomyślnie przeprowadzonej restrukturyzacji i wznowienia działalności, jednak wydaje się, że przed firmą jeszcze długa i wyboista droga do względnej stabilności. Równie niefortunny los spotkał wspominany we wstępie film. Nagi instynkt 2 zdobył wprawdzie cztery nagrody i trzy nominacje, jednak wszystkie dotyczyły dość wątpliwego wyróżnienia w świecie filmowym – Złotej Maliny.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Tags: ciekawe samochody, nagi instynkt, spijker, Spyker C12 Zagato, supersamochody, Supersamochody: Spyker C12 Zagato, zagato

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie przed twórcami filmu staje ogromne wyzwanie z angielskiego zwane sequelem. Niezwykle trudno udowodnić widzom, że nakręcenie drugiej części filmowego dzieła jest czymś więcej niż zawoalowaną próbą wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy z ich portfeli. W przypadku drugiej części Nagiego instynktu nie było inaczej. W scenie rozpoczynającej Nagi instynkt 2 pisarka Catherine Tramell, w której rolę ponownie wcieliła się Sharon Stone, przemierza ulice Londynu za kierownicą czarnego Spykera C8 Laviolette. Mimo że auto po chwili ląduje w rzece, to trzeba przyznać, że charakter holenderskiego samochodu perfekcyjnie pasował do głównej bohaterki.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – trochę historii

Nazwa Spyker (wcześniej Spijker) zaczęła być używana już w 1880 roku, kiedy to dwaj bracia, Jacobus i Hendrik-Jan Spijker, założyli firmę zajmującą się produkcją powozów. Pojazdy te okazały się na tyle niezawodne, że jeden z nich używany jest po dziś dzień. Mowa o tzw. Złotym Powozie, zamówionym przez miasto Amsterdam jako dar na koronację królowej Wilhelminy, który nieprzerwanie od ponad 100 lat wozi holenderską rodzinę królewską. Po kilku latach produkcji powozów bracia Spijker kupili od Carla Benza silnik spalinowy i zaczęli konstruować pierwsze auto pod własną marką. Premierę miało w roku 1898 roku, a pięć lat później fabrykę w Holandii opuścił model 60/80 HP.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Był to pierwszy na świecie samochód z napędem na cztery koła, sześciocylindrowym silnikiem i hamulcami przy każdym kole

Kolejny pojazd, model 14/18 HP, ukończył morderczą trasę rajdu Pekin–Paryż, liczącą przeszło 15 000 km. Samochód z francuskim kierowcą M. Goddardem dojechał na drugiej pozycji, co rozsławiło holenderskiego producenta na cały świat. W okresie I wojny światowej Spyker przebranżowił się na silniki lotnicze, jak i całe samoloty, by w roku 1925, po serii spektakularnych bankructw i powrotów, całkowicie zniknąć z rynku.

Wydawało się, że to tylko kwestia czasu, aż ktoś przypomni sobie o tej zapomnianej marce i podejmie się próby jej wskrzeszenia. Stało się to w 1999 roku za sprawą Spyker Cars N.V., która wykupiła prawa autorskie do nazwy Spyker. O ile o wspomnianym wyżej Spykerze C8 większość fanów motoryzacji słyszała, to pozostałe projekty holenderskiej firmy nie przebiły się do szerszej publiki. Jednym z najciekawszych był Spyker C12 Zagato. Za design odpowiadało włoskie studio Zagato, które tworzyło jedne z najpiękniejszych kształtów, jakie dane nam było kiedykolwiek podziwiać w motoryzacyjnym świecie.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – wygląd i silnik

Spyker C12 Zagato powstał, by upamiętnić rok 2007, w którym to holenderski producent próbował swych sił jako zespół Formuły 1. Debiutancki sezon nie był pasmem spektakularnych sukcesów i zakończył się sprzedażą teamu, przechrzczonego później na Force India. Nawiązania do bolidu F1 widać w całej bryle auta. Wystarczy spojrzeć na przetłoczenie na masce przypominające „nos” bolidu, wlot powietrza do silnika za kabiną, tylny dyfuzor czy też charakterystyczne trzecie światło stop.

Silnik to konstrukcja W12, stworzona przez ustatkowanego Volkswagena, ale podrasowana przez szalonych Holendrów.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Dzięki kilku zabiegom moc wzrosła do około 500 KM, zapewniając spektakularne osiągi

Elementem, który wyróżnia auta Spykera na tle pozostałych supersamochodów, są wnętrza, bardziej przypominające dzieło sztuki niż kabinę przedmiotu codziennego użytku. Nie inaczej jest w przypadku C12 Zagato. Trudno o bardziej spektakularny przykład użycia skóry i szczotkowanego aluminium. Koncept miał zostać wyprodukowany w limitowanej serii 24 sztuk.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – co będzie dalej?

Produkcja auta została zarzucona ze względu na potężne finansowe perturbacje spowodowane przejęciem Saaba i płomiennym, choć krótkim romansem z F1. Niedługo potem Spyker Cars N.V. ogłosiło bankructwo, potwierdzając tym samym, jak niedaleko spadło młode jabłko od historycznej jabłoni. Pojawiło się wprawdzie światełko w tunelu w postaci pomyślnie przeprowadzonej restrukturyzacji i wznowienia działalności, jednak wydaje się, że przed firmą jeszcze długa i wyboista droga do względnej stabilności. Równie niefortunny los spotkał wspominany we wstępie film. Nagi instynkt 2 zdobył wprawdzie cztery nagrody i trzy nominacje, jednak wszystkie dotyczyły dość wątpliwego wyróżnienia w świecie filmowym – Złotej Maliny.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Tags: ciekawe samochody, nagi instynkt, spijker, Spyker C12 Zagato, supersamochody, Supersamochody: Spyker C12 Zagato, zagato

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry