Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Spyker C12 Zagato
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Supersamochody: Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie […]

Mateusz Cieślak

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie przed twórcami filmu staje ogromne wyzwanie z angielskiego zwane sequelem. Niezwykle trudno udowodnić widzom, że nakręcenie drugiej części filmowego dzieła jest czymś więcej niż zawoalowaną próbą wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy z ich portfeli. W przypadku drugiej części Nagiego instynktu nie było inaczej. W scenie rozpoczynającej Nagi instynkt 2 pisarka Catherine Tramell, w której rolę ponownie wcieliła się Sharon Stone, przemierza ulice Londynu za kierownicą czarnego Spykera C8 Laviolette. Mimo że auto po chwili ląduje w rzece, to trzeba przyznać, że charakter holenderskiego samochodu perfekcyjnie pasował do głównej bohaterki.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – trochę historii

Nazwa Spyker (wcześniej Spijker) zaczęła być używana już w 1880 roku, kiedy to dwaj bracia, Jacobus i Hendrik-Jan Spijker, założyli firmę zajmującą się produkcją powozów. Pojazdy te okazały się na tyle niezawodne, że jeden z nich używany jest po dziś dzień. Mowa o tzw. Złotym Powozie, zamówionym przez miasto Amsterdam jako dar na koronację królowej Wilhelminy, który nieprzerwanie od ponad 100 lat wozi holenderską rodzinę królewską. Po kilku latach produkcji powozów bracia Spijker kupili od Carla Benza silnik spalinowy i zaczęli konstruować pierwsze auto pod własną marką. Premierę miało w roku 1898 roku, a pięć lat później fabrykę w Holandii opuścił model 60/80 HP.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Był to pierwszy na świecie samochód z napędem na cztery koła, sześciocylindrowym silnikiem i hamulcami przy każdym kole

Kolejny pojazd, model 14/18 HP, ukończył morderczą trasę rajdu Pekin–Paryż, liczącą przeszło 15 000 km. Samochód z francuskim kierowcą M. Goddardem dojechał na drugiej pozycji, co rozsławiło holenderskiego producenta na cały świat. W okresie I wojny światowej Spyker przebranżowił się na silniki lotnicze, jak i całe samoloty, by w roku 1925, po serii spektakularnych bankructw i powrotów, całkowicie zniknąć z rynku.

Wydawało się, że to tylko kwestia czasu, aż ktoś przypomni sobie o tej zapomnianej marce i podejmie się próby jej wskrzeszenia. Stało się to w 1999 roku za sprawą Spyker Cars N.V., która wykupiła prawa autorskie do nazwy Spyker. O ile o wspomnianym wyżej Spykerze C8 większość fanów motoryzacji słyszała, to pozostałe projekty holenderskiej firmy nie przebiły się do szerszej publiki. Jednym z najciekawszych był Spyker C12 Zagato. Za design odpowiadało włoskie studio Zagato, które tworzyło jedne z najpiękniejszych kształtów, jakie dane nam było kiedykolwiek podziwiać w motoryzacyjnym świecie.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – wygląd i silnik

Spyker C12 Zagato powstał, by upamiętnić rok 2007, w którym to holenderski producent próbował swych sił jako zespół Formuły 1. Debiutancki sezon nie był pasmem spektakularnych sukcesów i zakończył się sprzedażą teamu, przechrzczonego później na Force India. Nawiązania do bolidu F1 widać w całej bryle auta. Wystarczy spojrzeć na przetłoczenie na masce przypominające „nos” bolidu, wlot powietrza do silnika za kabiną, tylny dyfuzor czy też charakterystyczne trzecie światło stop.

Silnik to konstrukcja W12, stworzona przez ustatkowanego Volkswagena, ale podrasowana przez szalonych Holendrów.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Dzięki kilku zabiegom moc wzrosła do około 500 KM, zapewniając spektakularne osiągi

Elementem, który wyróżnia auta Spykera na tle pozostałych supersamochodów, są wnętrza, bardziej przypominające dzieło sztuki niż kabinę przedmiotu codziennego użytku. Nie inaczej jest w przypadku C12 Zagato. Trudno o bardziej spektakularny przykład użycia skóry i szczotkowanego aluminium. Koncept miał zostać wyprodukowany w limitowanej serii 24 sztuk.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – co będzie dalej?

Produkcja auta została zarzucona ze względu na potężne finansowe perturbacje spowodowane przejęciem Saaba i płomiennym, choć krótkim romansem z F1. Niedługo potem Spyker Cars N.V. ogłosiło bankructwo, potwierdzając tym samym, jak niedaleko spadło młode jabłko od historycznej jabłoni. Pojawiło się wprawdzie światełko w tunelu w postaci pomyślnie przeprowadzonej restrukturyzacji i wznowienia działalności, jednak wydaje się, że przed firmą jeszcze długa i wyboista droga do względnej stabilności. Równie niefortunny los spotkał wspominany we wstępie film. Nagi instynkt 2 zdobył wprawdzie cztery nagrody i trzy nominacje, jednak wszystkie dotyczyły dość wątpliwego wyróżnienia w świecie filmowym – Złotej Maliny.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Tags: ciekawe samochody, nagi instynkt, spijker, Spyker C12 Zagato, supersamochody, Supersamochody: Spyker C12 Zagato, zagato

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Spyker C12 Zagato | Po sukcesie odniesionym na srebrnym ekranie przed twórcami filmu staje ogromne wyzwanie z angielskiego zwane sequelem. Niezwykle trudno udowodnić widzom, że nakręcenie drugiej części filmowego dzieła jest czymś więcej niż zawoalowaną próbą wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy z ich portfeli. W przypadku drugiej części Nagiego instynktu nie było inaczej. W scenie rozpoczynającej Nagi instynkt 2 pisarka Catherine Tramell, w której rolę ponownie wcieliła się Sharon Stone, przemierza ulice Londynu za kierownicą czarnego Spykera C8 Laviolette. Mimo że auto po chwili ląduje w rzece, to trzeba przyznać, że charakter holenderskiego samochodu perfekcyjnie pasował do głównej bohaterki.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – trochę historii

Nazwa Spyker (wcześniej Spijker) zaczęła być używana już w 1880 roku, kiedy to dwaj bracia, Jacobus i Hendrik-Jan Spijker, założyli firmę zajmującą się produkcją powozów. Pojazdy te okazały się na tyle niezawodne, że jeden z nich używany jest po dziś dzień. Mowa o tzw. Złotym Powozie, zamówionym przez miasto Amsterdam jako dar na koronację królowej Wilhelminy, który nieprzerwanie od ponad 100 lat wozi holenderską rodzinę królewską. Po kilku latach produkcji powozów bracia Spijker kupili od Carla Benza silnik spalinowy i zaczęli konstruować pierwsze auto pod własną marką. Premierę miało w roku 1898 roku, a pięć lat później fabrykę w Holandii opuścił model 60/80 HP.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Był to pierwszy na świecie samochód z napędem na cztery koła, sześciocylindrowym silnikiem i hamulcami przy każdym kole

Kolejny pojazd, model 14/18 HP, ukończył morderczą trasę rajdu Pekin–Paryż, liczącą przeszło 15 000 km. Samochód z francuskim kierowcą M. Goddardem dojechał na drugiej pozycji, co rozsławiło holenderskiego producenta na cały świat. W okresie I wojny światowej Spyker przebranżowił się na silniki lotnicze, jak i całe samoloty, by w roku 1925, po serii spektakularnych bankructw i powrotów, całkowicie zniknąć z rynku.

Wydawało się, że to tylko kwestia czasu, aż ktoś przypomni sobie o tej zapomnianej marce i podejmie się próby jej wskrzeszenia. Stało się to w 1999 roku za sprawą Spyker Cars N.V., która wykupiła prawa autorskie do nazwy Spyker. O ile o wspomnianym wyżej Spykerze C8 większość fanów motoryzacji słyszała, to pozostałe projekty holenderskiej firmy nie przebiły się do szerszej publiki. Jednym z najciekawszych był Spyker C12 Zagato. Za design odpowiadało włoskie studio Zagato, które tworzyło jedne z najpiękniejszych kształtów, jakie dane nam było kiedykolwiek podziwiać w motoryzacyjnym świecie.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – wygląd i silnik

Spyker C12 Zagato powstał, by upamiętnić rok 2007, w którym to holenderski producent próbował swych sił jako zespół Formuły 1. Debiutancki sezon nie był pasmem spektakularnych sukcesów i zakończył się sprzedażą teamu, przechrzczonego później na Force India. Nawiązania do bolidu F1 widać w całej bryle auta. Wystarczy spojrzeć na przetłoczenie na masce przypominające „nos” bolidu, wlot powietrza do silnika za kabiną, tylny dyfuzor czy też charakterystyczne trzecie światło stop.

Silnik to konstrukcja W12, stworzona przez ustatkowanego Volkswagena, ale podrasowana przez szalonych Holendrów.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Dzięki kilku zabiegom moc wzrosła do około 500 KM, zapewniając spektakularne osiągi

Elementem, który wyróżnia auta Spykera na tle pozostałych supersamochodów, są wnętrza, bardziej przypominające dzieło sztuki niż kabinę przedmiotu codziennego użytku. Nie inaczej jest w przypadku C12 Zagato. Trudno o bardziej spektakularny przykład użycia skóry i szczotkowanego aluminium. Koncept miał zostać wyprodukowany w limitowanej serii 24 sztuk.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Spyker C12 Zagato – co będzie dalej?

Produkcja auta została zarzucona ze względu na potężne finansowe perturbacje spowodowane przejęciem Saaba i płomiennym, choć krótkim romansem z F1. Niedługo potem Spyker Cars N.V. ogłosiło bankructwo, potwierdzając tym samym, jak niedaleko spadło młode jabłko od historycznej jabłoni. Pojawiło się wprawdzie światełko w tunelu w postaci pomyślnie przeprowadzonej restrukturyzacji i wznowienia działalności, jednak wydaje się, że przed firmą jeszcze długa i wyboista droga do względnej stabilności. Równie niefortunny los spotkał wspominany we wstępie film. Nagi instynkt 2 zdobył wprawdzie cztery nagrody i trzy nominacje, jednak wszystkie dotyczyły dość wątpliwego wyróżnienia w świecie filmowym – Złotej Maliny.

Spyker C12 Zagato

Spyker C12 Zagato/foto: netcarshow.com

Tags: ciekawe samochody, nagi instynkt, spijker, Spyker C12 Zagato, supersamochody, Supersamochody: Spyker C12 Zagato, zagato
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry