Opony WIELOSEZONOWE opinie |
Od kilku lat rośnie zainteresowanie kierowców oponami całorocznymi. Odpowiadając na ten trend producenci ogumienia prześcigają się w rozwiązaniach łączących funkcje opon zimowych i letnich w jednej oponie całorocznej.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Czy całoroczne dorównują sezonowym?
Postęp technologiczny jaki dokonał się w oponiarstwie na przestrzeni minionych lat, zaowocował powstaniem opon całorocznych, które w sprzyjających warunkach dorównują oponom sezonowym. Co to znaczy “sprzyjające warunki”?
W okresie jesienno-zimowym panują w naszym kraju bardzo zróżnicowane warunki pogodowe. Przez około pół roku jeździmy praktycznie po wszystkich rodzajach nawierzchni. Jesienią: w słońcu, po suchej drodze i w trakcie burzy, ulewy i deszczu po mokrej. Zimą z kolei mamy drogi śliskie, zaśnieżone, pokryte lodem i błotem pośniegowym. Pomimo, że nasz klimat powoli się ociepla, zmiany te wciąż nie są tak wyraźne, aby opony całoroczne całkowicie wypchnęły z polskiego z rynku opony sezonowe. Udział opon całorocznych rośnie, ale wciąż większość polskich kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Po co nam opony sezonowe?
Opony sezonowe projektowane są w oparciu o warunki atmosferyczne, w których mają być stosowane. Począwszy od rozwiązań konstrukcyjnych, poprzez skład mieszanki gumy, aż po rzeźbę bieżnika. W przypadku opon zimowych odpowiedni dla niskich temperatur skład mieszanki sprawia, że jest ona bardziej elastyczna i zapewnia większą przyczepność na drodze. Bardziej agresywna rzeźba bieżnika, z dużą ilością lameli, ułatwia jazdę po ośnieżonej, czy oblodzonej nawierzchni, a także odprowadzanie błota pośniegowego i śniegu.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Na lato i na zimę
Opony wielosezonowe z założenia mają łączyć w sobie zalety opon letnich i zimowych. Oznacza to, że muszą dobrze spisywać się w zakresie temperatur od +30 st. C do -30 st. C. W praktyce osiągnięcie takiego kompromisu jest trudne. Opony całoroczne nie zachowują się idealnie w każdych warunkach pogodowych. Jest to szczególnie mocno zauważane w sytuacjach krytycznych, szczególnie zimą. Dlatego rzeźba bieżnika opon całorocznych jest zbliżona do opon zimowych, choć w większości przypadków ma mniej poprzecznych rowków, tzw. lameli. Do jej produkcji wykorzystuje się też nieco twardszą mieszankę, która nie zapewnia pojazdowi odpowiedniej przyczepności w bardzo niskich temperaturach. Latem, atutem opony całorocznej jest skuteczne odprowadzanie wody. Z kolei w krytycznie wysokich temperaturach, na suchej nawierzchni, opona taka nie jest wystarczająco sztywna.
Ogumienie całoroczne najlepiej sprawdza się w temperaturach od kilkunastu stopni Celsjusza poniżej zera do kilkunastu na plusie.
Wielosezonówki dobrze radzą sobie na wilgotnej lub lekko ośnieżonej drodze, oraz na krótkich trasach. Na dużym mrozie lub w upale opona taka traci bardzo wiele ze swoich możliwości.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Opony zimowe całoroczne
Jedyne właściwe opony całoroczne dostępne na rynku, poza oznakowaniem M+S (błoto i śnieg), są oznaczone skrótem 3PMSF (ang. Three-peak Montain Snowflake). Ten symbol widnieje np. na boku Yokohama GEOLANDAR A/T G015 – opony dedykowanej do pojazdów typu SUV i 4×4. Płatek śniegu na tle 3 górskich szczytów oznacza, że opona spełnia europejskie normy określone dla opon zimowych. Gwarantuje to odpowiedni poziom bezpieczeństwa w warunkach zimowych i może być stosowana tam, gdzie obowiązuje nakaz używania opon zimowych.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Coś dla Ciebie?
Biorąc pod uwagę ograniczenia opon całorocznych można wskazać grupę kierowców dla których będą one wystarczająco dobrym rozwiązaniem. Decydujące okazują się tu indywidualne potrzeby i styl jazdy. Ważna jest częstotliwość użytkowania auta i rodzaj tras jakie samochód ma pokonywać. Opony całoroczne będą odpowiednie dla kierowców, którzy jeżdżą przede wszystkim w mieście. W miastach drogi bardzo rzadko pokryte są grubą warstwą śniegu i są dość dobrze utrzymywane. To dobry wybór dla kierowców jeżdżących spokojnie, okazjonalnie wyjeżdżających poza miasto i w skrajnych warunkach pogodowych wybierających inny środek transportu.
Natomiast w samochodach sportowych oraz wtedy, gdy kierowca preferuje ostrą jazdę opinie są jasne: w takiej sytuacji lepiej zdecydować się na dedykowane do pojazdu i stylu jazdy opony sezonowe.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Kiedy lepiej wybrać oponę zimową?
Gdy w okresie jesienno-zimowym przewidujemy trasy poza miastem, gdzie na drogach może zalegać śnieg, gdy prowadzimy auto dynamicznie i nie oszczędzamy go nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, bezpieczniej będzie postawić na opony zimowe. Dobra opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, ale także prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji. Dzięki dużej liczbie lameli – opona „wgryza się” w śnieg, zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni.
Stosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20%.
Opony zimowe powinni wybrać również kierowcy, którzy często podróżują do krajów gdzie panują ostrzejsze warunki zimowe. Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia – tutaj najlepiej postawić na opony zimowe.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Co wybrać?
Wybór opon to często kwestia ekonomiczna. Kierowcy, którzy jeżdżą dużo, powinni raczej wybrać dwa komplety opon sezonowych, które wystarczą im na dłużej, niż komplet opon całorocznych. Podejmując decyzję warto pamiętać o zaleceniu, aby ogumienie zimowe oraz wielosezonowe miało bieżnik o minimalnej wysokości 4 mm, natomiast letnie – 3 mm. Parametry te trzeba na bieżąco kontrolować, gdyż zużywanie opon zależy nie tylko od ich jakości, ale także naszego stylu jazdy.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Dążąc do ideału
Idealna opona całoroczna jeszcze nie powstała, ale producenci wypuścili na rynek kilka modeli, które osiągnęły wysokie parametry jazdy w różnych warunkach pogodowych. Niektóre z nich z sukcesem konkurują w testach z oponami sezonowymi. Zwłaszcza, gdy pod uwagę weźmiemy wybrane parametry jak np. przyczepność na śniegu czy odporność na aquaplaning.
Dobrym przykładem jest opona wielosezonowa BluEarth-4S AW21 marki Yokohama. Model przeznaczony do aut małych i kompaktowych, średniej wielkości sedanów oraz SUVów i CUVów. Opona ta oferuje m.in. dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni – klasa B dla zdecydowanej większości rozmiarów. Parametry BluEarth-4S AW21 potwierdza certyfikat niemieckiego TÜV SÜD.
Po całej serii testów, sprawdzających m.in. zużycie paliwa, przyspieszanie, hamowanie, przyczepność na zakrętach na suchej i mokrej drodze, a także w warunkach zimowych Yokohama BluEarth-4S AW21 spełniła rygorystyczne wymagania i zyskała certyfikację we wszystkich sprawdzanych kategoriach.
W tym w kategoriach najważniejszych: przyczepności na śniegu i odporności na aquaplaning.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Opony WIELOSEZONOWE opinie |
Od kilku lat rośnie zainteresowanie kierowców oponami całorocznymi. Odpowiadając na ten trend producenci ogumienia prześcigają się w rozwiązaniach łączących funkcje opon zimowych i letnich w jednej oponie całorocznej.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Czy całoroczne dorównują sezonowym?
Postęp technologiczny jaki dokonał się w oponiarstwie na przestrzeni minionych lat, zaowocował powstaniem opon całorocznych, które w sprzyjających warunkach dorównują oponom sezonowym. Co to znaczy “sprzyjające warunki”?
W okresie jesienno-zimowym panują w naszym kraju bardzo zróżnicowane warunki pogodowe. Przez około pół roku jeździmy praktycznie po wszystkich rodzajach nawierzchni. Jesienią: w słońcu, po suchej drodze i w trakcie burzy, ulewy i deszczu po mokrej. Zimą z kolei mamy drogi śliskie, zaśnieżone, pokryte lodem i błotem pośniegowym. Pomimo, że nasz klimat powoli się ociepla, zmiany te wciąż nie są tak wyraźne, aby opony całoroczne całkowicie wypchnęły z polskiego z rynku opony sezonowe. Udział opon całorocznych rośnie, ale wciąż większość polskich kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Po co nam opony sezonowe?
Opony sezonowe projektowane są w oparciu o warunki atmosferyczne, w których mają być stosowane. Począwszy od rozwiązań konstrukcyjnych, poprzez skład mieszanki gumy, aż po rzeźbę bieżnika. W przypadku opon zimowych odpowiedni dla niskich temperatur skład mieszanki sprawia, że jest ona bardziej elastyczna i zapewnia większą przyczepność na drodze. Bardziej agresywna rzeźba bieżnika, z dużą ilością lameli, ułatwia jazdę po ośnieżonej, czy oblodzonej nawierzchni, a także odprowadzanie błota pośniegowego i śniegu.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Na lato i na zimę
Opony wielosezonowe z założenia mają łączyć w sobie zalety opon letnich i zimowych. Oznacza to, że muszą dobrze spisywać się w zakresie temperatur od +30 st. C do -30 st. C. W praktyce osiągnięcie takiego kompromisu jest trudne. Opony całoroczne nie zachowują się idealnie w każdych warunkach pogodowych. Jest to szczególnie mocno zauważane w sytuacjach krytycznych, szczególnie zimą. Dlatego rzeźba bieżnika opon całorocznych jest zbliżona do opon zimowych, choć w większości przypadków ma mniej poprzecznych rowków, tzw. lameli. Do jej produkcji wykorzystuje się też nieco twardszą mieszankę, która nie zapewnia pojazdowi odpowiedniej przyczepności w bardzo niskich temperaturach. Latem, atutem opony całorocznej jest skuteczne odprowadzanie wody. Z kolei w krytycznie wysokich temperaturach, na suchej nawierzchni, opona taka nie jest wystarczająco sztywna.
Ogumienie całoroczne najlepiej sprawdza się w temperaturach od kilkunastu stopni Celsjusza poniżej zera do kilkunastu na plusie.
Wielosezonówki dobrze radzą sobie na wilgotnej lub lekko ośnieżonej drodze, oraz na krótkich trasach. Na dużym mrozie lub w upale opona taka traci bardzo wiele ze swoich możliwości.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Opony zimowe całoroczne
Jedyne właściwe opony całoroczne dostępne na rynku, poza oznakowaniem M+S (błoto i śnieg), są oznaczone skrótem 3PMSF (ang. Three-peak Montain Snowflake). Ten symbol widnieje np. na boku Yokohama GEOLANDAR A/T G015 – opony dedykowanej do pojazdów typu SUV i 4×4. Płatek śniegu na tle 3 górskich szczytów oznacza, że opona spełnia europejskie normy określone dla opon zimowych. Gwarantuje to odpowiedni poziom bezpieczeństwa w warunkach zimowych i może być stosowana tam, gdzie obowiązuje nakaz używania opon zimowych.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Coś dla Ciebie?
Biorąc pod uwagę ograniczenia opon całorocznych można wskazać grupę kierowców dla których będą one wystarczająco dobrym rozwiązaniem. Decydujące okazują się tu indywidualne potrzeby i styl jazdy. Ważna jest częstotliwość użytkowania auta i rodzaj tras jakie samochód ma pokonywać. Opony całoroczne będą odpowiednie dla kierowców, którzy jeżdżą przede wszystkim w mieście. W miastach drogi bardzo rzadko pokryte są grubą warstwą śniegu i są dość dobrze utrzymywane. To dobry wybór dla kierowców jeżdżących spokojnie, okazjonalnie wyjeżdżających poza miasto i w skrajnych warunkach pogodowych wybierających inny środek transportu.
Natomiast w samochodach sportowych oraz wtedy, gdy kierowca preferuje ostrą jazdę opinie są jasne: w takiej sytuacji lepiej zdecydować się na dedykowane do pojazdu i stylu jazdy opony sezonowe.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Kiedy lepiej wybrać oponę zimową?
Gdy w okresie jesienno-zimowym przewidujemy trasy poza miastem, gdzie na drogach może zalegać śnieg, gdy prowadzimy auto dynamicznie i nie oszczędzamy go nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, bezpieczniej będzie postawić na opony zimowe. Dobra opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, ale także prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji. Dzięki dużej liczbie lameli – opona „wgryza się” w śnieg, zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni.
Stosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20%.
Opony zimowe powinni wybrać również kierowcy, którzy często podróżują do krajów gdzie panują ostrzejsze warunki zimowe. Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia – tutaj najlepiej postawić na opony zimowe.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Co wybrać?
Wybór opon to często kwestia ekonomiczna. Kierowcy, którzy jeżdżą dużo, powinni raczej wybrać dwa komplety opon sezonowych, które wystarczą im na dłużej, niż komplet opon całorocznych. Podejmując decyzję warto pamiętać o zaleceniu, aby ogumienie zimowe oraz wielosezonowe miało bieżnik o minimalnej wysokości 4 mm, natomiast letnie – 3 mm. Parametry te trzeba na bieżąco kontrolować, gdyż zużywanie opon zależy nie tylko od ich jakości, ale także naszego stylu jazdy.
Opony WIELOSEZONOWE opinie | Dążąc do ideału
Idealna opona całoroczna jeszcze nie powstała, ale producenci wypuścili na rynek kilka modeli, które osiągnęły wysokie parametry jazdy w różnych warunkach pogodowych. Niektóre z nich z sukcesem konkurują w testach z oponami sezonowymi. Zwłaszcza, gdy pod uwagę weźmiemy wybrane parametry jak np. przyczepność na śniegu czy odporność na aquaplaning.
Dobrym przykładem jest opona wielosezonowa BluEarth-4S AW21 marki Yokohama. Model przeznaczony do aut małych i kompaktowych, średniej wielkości sedanów oraz SUVów i CUVów. Opona ta oferuje m.in. dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni – klasa B dla zdecydowanej większości rozmiarów. Parametry BluEarth-4S AW21 potwierdza certyfikat niemieckiego TÜV SÜD.
Po całej serii testów, sprawdzających m.in. zużycie paliwa, przyspieszanie, hamowanie, przyczepność na zakrętach na suchej i mokrej drodze, a także w warunkach zimowych Yokohama BluEarth-4S AW21 spełniła rygorystyczne wymagania i zyskała certyfikację we wszystkich sprawdzanych kategoriach.
W tym w kategoriach najważniejszych: przyczepności na śniegu i odporności na aquaplaning.